Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@03:58:09 GMT

واکنش یونان به تبدیل کلیسای «کورا» استانبول به مسجد

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۵۱۸۰

واکنش یونان به تبدیل کلیسای «کورا» استانبول به مسجد

اولین کشوری که نسبت به دستور رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر تبدیل کلیسای دیگری به مسجد در شهر استانبول واکنش نشان داد،یونان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «catholicnewsagency»،یک ماه پس از تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد یکی دیگر از موزه های شهر استانبول که قبلا کلیسا بوده است نیز تبدیل به مسجد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«رجب طیب اردوغان»،رئیس جمهوری ترکیه دستور داد که کلیسای 700 ساله کورا که در حال حاضر به عنوان موزه فعالیت می کند نیز به طور کامل تبدیل به مسجد شود.

 

اولین کشوری که نسبت به دستور رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر تبدیل کلیسای دیگری به مسجد در استانبول واکنش نشان داد،یونان است.

 

وزارت امور خارجه یونان تصمیم ترکیه برای تبدیل کلیسای کورا به مسجد را به شدت مورد انتقاد قرار داد و در بیانیه ای اعلام کرد: این یک اقدام تحریک آمیز دیگر علیه افراد مذهبی در سراسر جهان و همچنین جامعه بین المللی است که به بناهای تاریخی و تمدن انسانی احترام می گذارد.

 

در بیانیه وزارت امور خارجه یونان آمده است: پس از ماجرای تبدیل ایاصوفیه به مسجد و با وجود واکنش بین المللی در این زمینه، هویت یکی دیگر از بناهایی که جزو میراث فرهنگی یونسکو به شمار می آید از سوی ترکیه در حال نابود شدن است.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: تصمیم امروز مقامات ترکیه بار دیگر این کشور را در معرض دید جامعه جهانی قرار می دهد و این اقدام کاملا محکوم است.

 

پس از خدمت به عنوان کلیسا برای بیش از یک هزار سال، کلیسای منجی مقدس (Church of the Holy Saviou) مانند بسیاری دیگر از مکان های عبادت مسیحیان در بیزانس پس از اینکه این شهر در سال 1453 به دست نیروهای عثمانی افتاد، تبدیل به مسجد شد.

 

اما این كلیسا كه محل تجلیل از نقاشی های بیزانس بود بر اساس رویکرد سكولار جمهوری جدید كه توسط «مصطفی کمال آتاتورک» پس از شکست و فروپاشی امپراتوری عثمانی در سال 1923 بنا نهاده شد در سال 1945 به موزه تبدیل شد.

 

این کلیسا ابتدا با نام «کلیسای ناجی مقدس کورا» شناخته می‌شد و آن را روی خرابه‌های کلیسایی دیگر بنا کرده بودند که بیرون از دیوارهای پایتخت سابق امپراتوری روم شرقی، یعنی شهر قسطنطنیه (استانبول امروزی) قرار داشت.

 

کلیسای کورا در استانبول یکی از زیباترین بناهایی است که در که کشور ترکیه وجود دارد و بعد از ایاصوفیه محبوب ترین جاذبه استانبول به شمار می رود.

پایان پیام/7

منبع: شبستان

کلیدواژه: یونان استانبول مسجد تبدیل کلیسای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۵۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست سنگین استون ویلا در انگلیس/ فیورنتینا در ثانیه های پایانی پیروز شد

دیدار‌های رفت مرحله نیمه نهایی لیگ کنفرانس اروپا برگزار شد و تیم‌های المپیاکوس یونان و فیورنتینای ایتالیا نیمی از راه صعود به فینال را پیمودند.

تیم استون ویلای انگلیس در ورزشگاه ویلاپارک میزبان المپیاکوس یونان بود که با نتیجه چهار بر دو شکست خورد. المپیاکوس برابر استون ویلا که تنها نماینده فوتبال انگلستان در رقابت‌های اروپایی این فصل و شگفتی ساز لیگ برتر انگلیس است دست به کار بزرگی زد. ایوب الکعبی ستاره این بازی بود و با هت‌تریک خود برد شیرینی را برای نماینده یونان در انگلستان رقم زد و حالا یونانی‌ها با امید‌های بیشتری در خانه به فینال لیگ کنفرانس اروپا می‌اندیشند. البته داگلاس لوئیز هم در دقیقه ۸۴ پنالتی استون ویلا را از دست داد تا این بازی با شاهکار المپیاکوس به پایان برسد.

در دیگر مسابقه، فیورنتینا در فلورانس مهمانش کلوب بروژ را با نتیجه سه بر دو شکست داد. این دیدار در حالی که تا دقایق پایانی با نتیجه تساوی ۲-۲ دنبال می‌شد و به نظر می‌رسید فیورنتینا برد در این بازی حساس در آرتمیو فرانکی را از دست داده است، اما امبالا انزولا در دقیقه ۹۱ موفق به گلزنی برای بنفش‌ها شد. گلی که در بلژیک و دیدار برگشت خیلی به آنها کمک خواهد کرد. البته کلوب بروژ از دقیقه ۶۱، ۱۰ نفره شد.

  باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • شکست سنگین استون ویلا در انگلیس/ فیورنتینا در ثانیه های پایانی پیروز شد
  • بیانیه آشوریان ارومیه در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم
  • بازداشت ۲۱۰ نفر در اعتراضات «روز کارگر» در ترکیه
  • فیلسوفان بزرگ دربارۀ «ورزش» چه می‌گویند؟
  • ۲۱۰ نفر در اعتراضات روز کارگر ترکیه بازداشت شدند
  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • نوجوان دشتستانی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ترکیه را کسب کرد
  • واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه
  • کمرنگ شدن محافظه کاری و شتاب تحولات اجتماعی در استانبول
  • غیبت ارسلان در استانبول؛ نازاریان کوچک به دنبال سهمیه