Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@14:22:22 GMT

خاموشی پژوهشگر ادبیات عامیانه تطبیقی

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۵۷۳۸

خاموشی پژوهشگر ادبیات عامیانه تطبیقی

دستاورد سلیمی پس از سال‌ها پژوهش و گردآوری قصه‌ها و متل‌های ایرانی، تنهایی و خانه‌نشینی، دریغ از تجدید چاپ نشدن کتاب‌های قدیمی‌اش و انتظار برای انتشار دست نوشته‌هایش بود. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم؛ سید‌علی کاشفی خوانساری:

 منوچهر سلیمی گردآورنده افسانه‌ها و قصه‌های بومی در 93 سالگی درگذشت و گنجینه‌ای از فرهنگ مردم این سرزمین را با خود به خاک برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستاورد سلیمی پس از سال‌ها پژوهش و گردآوری قصه‌ها و متل‌های ایرانی، تنهایی و خانه‌نشینی، دریغ از تجدید چاپ نشدن کتاب‌های قدیمی‌اش و انتظار برای انتشار دست نوشته‌هایش بود.

به مناسبت روز ادبیات کودک؛ سهم کودکان مشهدی از امانت کتابخانه‌های عمومی مشهد چقدر است؟انتشار 23 عنوان کتاب جدید برای بچه‌ها در روز ملی ادبیات کودک

 تاریخ تولد سلیمی در شناسنامه 05/12/ 1307 بود، اما خودش اعتقاد داشت متولد سال 1306 است. محل تولد او روستای فشند از توابع شهرستان هشتگرد در استان البرز امروزی است. کلاس پنجم را تمام کرده بود که در بحبوحه جنگ جهانی دوم خانواده او به تهران کوچیدند و او به عنوان کارگر چاپخانه و بعد مصصح متون چاپی مشغول به کار شد. از جوانی به انتشار مقالات در روزنامه‌ها و بازنشر نقل‌ها و حکایت‌های عامیانه پرداخت. از نیمه دوم دهه 20 سلیمی به عنوان کارمند اداری در هفته‌نامه توفیق مشغول به کار شد، اما هشت سال بعد با کودتای 28 مرداد توفیق و بسیاری نشریات دیگر تعطیل شدند.

 سلیمی دیپلم ادبی گرفت و در یک شرکت ساختمانی کارمند شد، اما گردآوری افسانه‌ها را ادامه داد. در سفرهای مختلف با ضبط صوت به جمع‌آوری فرهنگ عامه پرداخت. او در سال 1342 به استخدام وزارت بهداری درآمد و کمی بعد ازدواج کرد که حاصل آن دو پسر و یک دختر بود. اولین کتاب‌های او با عنوان مشترک قصه‌های ایرانی و چند کتاب کودک به قلم او در دهه پنجاه انتشار یافت. سلیمی سال 1372 بازنشسته شد اما همچنان به پژوهش درباره افسانه‌ها ادامه داد و نسخه‌های کامل‌تر و جدیدی از پژوهش‌هایش منتشر ساخت.

پاییز سال گذشته انجمن نویسندگان کودک و نوجوان طی مراسمی با عنوان قدر مجموعه گل، بزرگداشتی برای او و دو عضو پیشکسوت دیگر خود برگزار کرد.

ویژگی سلیمی در مقایسه با سایر پژوهندگان ادبیات عامیانه، توجه او به جنبه تطبیقی افسانه‌ها بود. سلیمی از طریق همکار خود در وزارت بهداری (وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروز)  ناصرالدین صاحب الزمانی با مهرداد بهار آشنا شد و با راهنمایی او به بررسی تطبیقی میان افسانه‌های عامیانه مناطق مختلف ایران، سایر مناطق فارسی‌زبان و حتی افسانه‌های اروپایی علاقه‌مند شد. آشنایی سلیمی و روشن رحمانی، فولکلور پژوه تاجیکستانی به واسطه مهرداد بهار زمینه‌ساز همکاری این دو شد.

 منوچهر سلیمی روز پنجشنبه 30 مرداد1399 درگذشت و دست ما را از تحلیل‌ها و مقایسه‌های ریزبینانه درباره افسانه‌ها کوتاه کرد.

از منوچهر سلیمی 16 عنوان کتاب منتشر شده و چند کتاب منتشر نشده به یادگار مانده است. درگذشت پژوهندگان ادبیات عامه دریغ و درد مضاعفی نسبت به سایر اهل قلم به همراه دارد؛ چرا که دهها و صدها قصه‌گوی قدیمی روستایی و عشایری و شهری هم که این پژوهندگان حامل و حافظ قصه‌ها و افسانه‌هایشان بودند، دوباره و برای همیشه با مرگ آنها می‌میرند.

 همین‌جا از فرصت استفاده می‌کنم و صمیمانه برای برادر ارجمندم سید احمد وکیلیان پژوهنده ساعی ادبیات عامیانه و مدیر محترم نشریه فرهنگ مردم آرزوی سلامت و بهبودی می‌کنم و توجه مدیران دولتی و فرهنگی را به عیادت و دلجویی ایشان و اهتمام جدی به تدوین و نشر نوشته‌ها و یادداشت‌هایش جلب می‌کنم.

 امیدوارم فرزندان مرحوم سلیمی نیز با گردآوری و تدوین یادداشت‌های ایشان کار ناتمام پدر را به سرانجام برسانند.

استاد عزیز آقای سلیمی! وقتی در سال‌های مهدکودک مربی‌ام کتاب "شیر و مورچه" تو را برایم خواند و آن را به من هدیه کرد نمی‌دانستم که در بزرگسالی تو را از نزدیک خواهم دید و از کتاب‌ها و صحبت‌هایت دانستنی‌های فراوانی درباره قصه‌ها و قصه‌گویان ایرانی خواهم آموخت. روحت شاد و یادت تا همیشه سبز.

انتهای پیام/

R1013198/P/S4,35/CT4 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات بیشتر بخوانید... روزگار کم‌فروغ ادبیات کودک/ عده‌ای هرچه غربی‌ها بنویسند، می‌گویند چقدر قشنگ! مرگ ادبیات کودک از دهه ۷۰ آغاز شد/ اجازه دادیم ژانر وحشت ‌‌یکه‌تازی کند قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... روزگار کم‌فروغ ادبیات کودک/ عده‌ای هرچه غربی‌ها بنویسند، می‌گویند چقدر قشنگ! مرگ ادبیات کودک از دهه ۷۰ آغاز شد/ اجازه دادیم ژانر وحشت ‌‌یکه‌تازی کند واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ تقدیر رهبر معظم انقلاب از شعر افشین علا علیه توافق حاکمان عرب با رژیم صهیونیستی ۲ مداحی محمود کریمی در "تکیه سیّار" ۳ سیما تیرانداز روایتگر تلویزیون شد/ پخش "رفیق" از امشب + فیلم ۴ آخرین خبرها از سریال شهید باکری/ نگارش و پژوهش به پایان رسیده است ۵ محرم متفاوت برای هیئت‌های مذهبی/ هیئتی‌ها پای کار اجرای دستورالعمل ستاد کرونا ۶ آشنایی با زمینه‌های قیام عاشورا/ دلیل سکوت ظاهری امام حسین(ع) در برابر معاویه چه بود؟ ۷ رفیعی: دست بشر در مکتب امام حسین(ع) راهی ندارد/ ماجرا کاملاً خدایی است ۸ محمود کریمی| محرّم شد، محرّم مهمترین اخبار فرهنگی آشنایی با زمینه‌های قیام عاشورا/ دلیل سکوت ظاهری امام حسین(ع) در برابر معاویه چه بود؟ آخرین خبرها از سریال شهید باکری/ نگارش و پژوهش به پایان رسیده است آیا علی زندوکیلی قاچاق حیوانات وحشی را تبلیغ می‌کند؟ مهمترین اخبار تسنیم روحانی: روز پزشک فرصتی برای تکریم از قهرمانانی است که برای «نجات» هم‌نوعان از «جان» گذشتند یک دیپلمات: رئیس شورای امنیت مجبور نیست پیش‌نویس قطعنامه "ادامه لغو تحریم‌های ایران" را ارائه کند روز پزشک// امروز هیچ بیماری در سطح کشور برای درمان نیازمند اعزام به خارج از کشور نیست نوبخت: شرمنده مردم هستیم/ هنوز به طرح گشایش اقتصادی مدنظر رئیس‌جمهور ورود نکرده‌ایم «اصل ۴۴؛ زشت یا زیبا؟»| میزگرد تسنیم: چرا خصوصی‌سازی در ایران شکست خورد؟ تشکیل پرونده تخلف برای ۲ وزیرِ سابق درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات ادبیات کودک افسانه ها قصه ها کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۵۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله سوم اردوی تیم ملی کاتا بانوان از ۱۰ اردیبهشت

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مرحله سوم اردوی تیم ملی کاتا بانوان ایران در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان، زیر ۲۱ سال و بزرگسالان و در دو بخش انفرادی و تیمی از ۱۰ اردیبهشت در مرکز آموزش فدراسیون واقع در مجموعه ورزشی شهید کبگانیان تهران آغاز می‌شود.   ورزشکاران حاضر در مرحله سوم اردوی تیم ملی به شرح زیر هستند:   کاتا انفرادی نوجوانان: ۱. ونوشه رستم نژاد ۲. یسنا طالبی زاده   کاتا انفرادی جوانان: ۱. یکتا داوری ۲. آیلین بهاری   کاتا انفرادی زیر ۲۱ سال: ۱. ملیکا عزتی ۲. نگین ابراهیمی   کاتا انفرادی بزرگسالان: ۱. فاطمه صادقی ۲. مهسا افسانه   کاتا تیمی جوانان: ۱. تیم آکادمی رواخواه یک (یکتا داوری، تینا فتاحی و آلا شکراللهی) از استان اصفهان ۲. تیم مقدم (ملیکا درویش نژاد، ستایش شاملی و عسل ولیزاده) از استان تهران   کاتا تیمی بزرگسالان: ۱. تیم جوانه (زینب السادات حسینی، ملیکا عزتی و سپیده امینی) از استان تهران ۲. تیم آکادمی افسانه (مهسا افسانه، پریسا رحمانیان، ماریا حسین نیای سلیمی) از استان تهران

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • مرحله سوم اردوی تیم ملی کاتا بانوان از ۱۰ اردیبهشت
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • مسی به یاد مربی افسانه‌ای: چقدر زود رفتی تیتو!‏
  • پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول