Web Analytics Made Easy - Statcounter

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران استفاده می‌کند؛ این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان قانونا آمریکا به دلیل خروج از برجام امکان استفاده از این مکانیسم را نخواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ هفته گذشته مایک پامپئو در کنفرانسی مطبوعاتی با همتای عراقی خود در واشنگتن با اعلام اینکه ترامپ به زودی اقداماتی که قرار است علیه ایران انجام شود را اعلام خواهد کرد، گفت: به زودی ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها را علیه ایران فعال می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مکانیسم ماشه بازگشت خودکار کلیه تحریم ها به قبل از توافق است که این مسئله نتیجه اعتماد به آمریکا است که غیر از خسارت میلیون ها دلار، هدر رفت هزینه سرمایه های کلان انسانی و کند کردن مسیر پیشرفت در زمینه ای هسته ای چیزی دیگری برای ما به ارمغان نیاورد.

برخی از کارشناسان معتقدند که این مکانیسم از ابتدا فعال بوده و در این زمینه باید با یک چرخش معقول و حرکت انقلابی دولت و مجلس محدودیت های ایجاد شده را کنار بگذارند و با مهندسی معکوس مکانیسم ماشه بومی علیه غرب و به ویژه آمریکا را فعال کنند. همچنین ایجاد سریع ساز وکارهای توسعه و تحقیق صنعت هسته ای و برداشتن محدودیت ها به شکل کامل از جمله دیگر مواردی است که در این عرصه می توان اتخاذ کرد.

آمریکا به دلیل خروج از برجام، امکان استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد

احمد قربانی پور در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: به دنبال شکست آمریکا در تصویب پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در سازمان ملل، دونالد ترامپ اعلام کرد که از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این در حالی است که آمریکا چند روز گذشته به دنبال تصویب پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در سازمان ملل بود که این قطعنامه با یازده رأی ممتنع، دو رأی مخالف و یک رأی موافق با شکست مفتضحانه ای روبرو شد.

وی بیان کرد: به دنبال این شکست و ناکامی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران استفاده می‌کند؛ این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان قانونا آمریکا به دلیل خروج از برجام امکان استفاده از این مکانیسم را نخواهد داشت.

آمریکا برای اجرای مکانیسم ماشه جنگ سختی پیش رو خواهد داشت

قربانی پور تصریح کرد: آمریکا برای اجرای مکانیسم ماشه جنگ سختی پیش رو خواهد داشت؛ چرا که این سخنان و تهدید ترامپ مانند سایر تهدیدهای آمریکا برای ایران هیچ اهمیتی ندارد و ایران به خوبی واقف است که خروج آمریکا از برجام دست او را برای استفاده از مکانیسم ماشه کاملا بسته است.

این کارشناس مسائل سیاسی در تشریح مکانیسم ماشه اظهار کرد: طبق بندهای ۳۶و۳۷برجام هر یک از طرفین توافق می‌توانند نسبت به ادعای خود به کمیسیون مشترک شکایت کنند؛ این کمیسیون ظرف مدت ۱۵روز برای حل و فصل موضوع مورد شکایت فرصت دارد و اگر کمیسیون نتوانست موضوع را حل کند به وزیران خارجه ارجاع داده می‌شود.وزیران نیز باید ظرف مدت ۱۵روز موضوع مورد اختلاف را حل و فصل کنند.

وی ادامه داد:  پس از این مدت کمیسیون ۵ روز فرصت دارد تا مسأله را حل و فصل نماید و اگر پس از این فرآیند ۳۵روزه موضوع حل و فصل نشد و طرف شاکی همچنان راضی نشد، می تواند موضوع را به عنوان تخطی از قوانین به شورای امنیت ارجاع دهد.

آمریکا تمام تعهدات خود را زیر پا گذاشته است

قربانی پور با بیان اینکه  شورای امنیت نیز باید ظرف مدت ۳۰روز در مورد این موضوع رسیدگی و قطعنامه‌ای صادر کند، عنوان کرد: در مورد تحریم‌های تسلیحاتی که در حال حاضر تنها امید آمریکا برای فشار بیشتر به کشورمان است نیز باید چنین مراحلی طی شود و چنانچه این قطعنامه شامل مکانیسم ماشه شود، طرف شاکی می‌تواند قطعنامه را وتو کند و تحریم‌ها تمدید خواهند شد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: مکانیسم دوم ماشه پیرامون دسترسی آژانس ظرف مدت ۲۴روز به سایت های مشکوک ایران است که طبق توافق نتیجه همکاری نکردن ایران، به کار افتادن یک مکانیسم حل اختلاف و بازگشت بالقوه تحریم‌های سازمان ملل خواهد بود که این دو شرط مطرح شده در برجام  مکانیسم ماشه یا بازگشت خود به خودی تحریم‌ها نام دارد.

وی افزود: بر اساس قانون با توجه به اینکه آمریکا مدت‌ها قبل و به صورت یک طرفه از برجام خارج شده است و تمامی تعهدات خود را زیرپا گذاشته است، نمی‌تواند از این مکانیسم استفاده کند مگر اینکه با زورگویی و تحت فشار قرار دادن سازمان ملل از این ابزار بر علیه کشورمان استفاده کند که دور از انتظار هم نیست و این نشان از بی خاصیتی سازمان آمریکایی ملل دارد.

آمریکا برای استفاده از مکانسیم ماشه در یک پیچ حقوقی قرار دارد

قربانی پور در پایان خاطر نشان کرد: قبل از برجام و در حین مذاکرات هسته‌ای ایران بیشترین همکاری را با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه بازدید از مراکز هسته‌ای کشورمان داشته است که این روند پس از برجام نه تنها متوقف نشده بلکه جهت راستی آزمایی های بیشتر شدت بیشتری نیز گرفته است؛ لذا استفاده از مکانیسم دوم بعید به نظر می‌رسد مگر آنکه آژانس مجدداً تحت فشار خودخواهانه آمریکا و کشورهای غربی قرار گیرد.

علی بیگدلی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به فعالسازی مجدد طرح مکانیسم ماشه از سوی آمریکا علیه ایران گفت: آمریکا در خصوص قطعنامه تمدید تحریم ها تسلیحاتی ایران پیش بینی می کرد که با توجه به دیپلماسی محرمانه ای که بین این کشور و اتحادیه اروپا وجود دارد ممکن است که این موضوع مورد توافق قرار گیرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آمریکایی ها به فشار حداکثری خود علیه ایران ادامه خواهند داد، عنوان کرد: اما در این عرصه یک پیچ حقوقی وجود دارد که آیا آمریکایی ها توانایی این را دارند که از جهت حقوق از مکانیسم ماشه استفاده کنند؟

امکان اجرایی کردن این مکانیسم برای آمریکا وجود ندارد

وی با بیان اینکه مکانسیم ماشه با ساز و کار جدید مطرح می شود، تصریح کرد: اوباما در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که اگر با ایران به توافق کامل برسیم این مسئله را در اختیار داریم که هر زمان خواستیم ساز و کاری را تعریف کنیم که از مکانیسم ماشه استفاده کنیم.

بیگدلی با اشاره به اینکه ترامپ به این موضوع اشاره کرده که رئیس جمهور قبلی بدون آنکه بحث برجام مطرح شده باشد این اظهار نظر را کرده است، ابراز کرد: بنابراین بسیاری بر این اعتقاد هستند که امکان اجرایی کردن مکانیسم ماشه برای آمریکایی ها وجود ندارد چرا که از نظر حقوقی کار سختی است.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: آمریکا به دنبال راه حلی است که بتواند به این مسیر نزدیک شود اما با اتحادیه اروپا، چین و روسیه مواجه هستند و هنوز مشخص نیست که بتوانند این فعالیت را شروع کنند.

آمریکا به دنبال فشار حداکثری علیه ایران است

وی بیان کرد: پس از آخرین نشست شورای امنیت امریکا یک ماه فرصت داشت که به مکانیسم ماشه دست پیدا کند؛ اما هنوز مشخص نیست که بگوییم آنچه که آمریکایی ها به دنبال آن است، تحقق پیدا می کند و این مکانسیم اجرایی می شود.

بیگدلی تأکید کرد: آنچه که مسلم است این است که آمریکایی ها با تمام قوا و توان به دنبال افزایش فشار حداکثری علیه ایران و اما اینکه نمی توان گفت تا چه اندازه می توانند در این عرصه موفق شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به انتخابات پیش رو آمریکا و تلاش ترامپ در این عرصه اظهار کرد: ترامپ اگر چه با استفاده از فشار حداکثری بر فضا و بنیان های اقتصادی ایران تأثیر گذار بوده است؛ اما او نتوانسته آن را به مرحله حساس نهایی در جهت سقوط ایران برساند؛ بنابراین این مسئله به عنوان نقطه ضعفی در مبارزات انتخاباتی ترامپ مطرح خواهد شد.

ترامپ دستاوردی در عرصه سیاست خارجی در مورد ایران ندارد

وی ادامه داد: به ویژه لابی های یهودی ترامپ را آورده اند تا بتواند موجودیت سیاسی اسرائیل را شکل دهد و این مسئله از جهت انتخاباتی مسئله پر اهمیتی است؛ چرا که ترامپ دستاوردی در عرصه سیاست خارجی نداشته ترامپ است و بر همین اسا تمام تلاش او بر این است که برگ برنده ای در سطح سیاست خارجی در مورد ایران کسب کند.

بیگدلی در پایان خاطر نشان کرد: موقعیت ژئوپلیتیک ایران به دلیل نزدیکی به اسرائیل و خلیج فارس بسیار حساس است و بنابراین آمریکا در تلاش است که فشار حداکثری بر علیه ایران ایجاد کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مکانیسم ماشه کارشناس مسائل مکانیسم ماشه علیه ایران فشار حداکثری آمریکایی ها سازمان ملل قربانی پور تحریم ها حل و فصل ظرف مدت هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۶۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر رضایی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، با اعلام اینکه از اواخر هفته گذشته ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابیه در صدا و سیمای آذربایجان شرقی کلید خورده است، پیش بینی کرد: حدود یکهزار دقیقه برنامه از نامزدها در این مرحله تولید و در شبکه استانی سهند پخش شود.

وی با اشاره به اینکه در دور دوم انتخابات به هر نامزد یک فرصت ۲۰ دقیقه‌ای برای ارائه برنامه و دیدگاه‌ها داده خواهد شد، گفت: علاوه بر تولید سه مناظره ۱۲۰ دقیقه‌ای برای حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، سه برنامه ۶۰ دقیقه‌ای برای حوزه انتخابیه میانه و سه برنامه ۶۰ دقیقه‌ای برای حوزه انتخابیه شبستر بین نامزدها تولید و پخش می‌شود.

وی اظهار کرد: در دور اول انتخابات از ۲۰۰ کانال انتخاباتی کشور، ۱۳ کانال سهم آذربایجان شرقی بود که در ۱۳ حوزه انتخابیه در مجموع ۶۵۸ برنامه در هفت محور با حضور تعداد ۹۴ نامزد از مجموع ۱۶۸ کاندیدای ثبت نام شده، برنامه ضبط شد.

رضایی با اشاره به موفقیت صدا و سیمای مرکز در تولید و پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در دور نخست انتخابات مجلس، یادآور شد: در حالی که آذربایجان شرقی از نظر کثرت نامزدها در دور اول انتخابات، بعد از اصفهان رتبه دوم را داشت، اما با ضبط و پخش ۹۸ مناظره تلویزیونی رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داد.

کد خبر 6090977

دیگر خبرها

  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • مناظره ۲ کاندیدای مجلس دوازدهم اردبیل
  • آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات دور دوم مجلس در صدا و سیمای مرکز آبادان
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است