Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@10:21:14 GMT

کلزاکاران در آستانه برداشت محصول بلاتکلیفند

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۹۴۷۰

کلزاکاران در آستانه برداشت محصول بلاتکلیفند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، چون قیمت خرید تضمینی که شورای اقتصاد برای خرید کلزا تعیین کرد، قیمت پایینی بود، کشت آن برای کشاورزان توجیه اقتصادی نداشت و آنها علاقه‌ای به کشت کلزا نشان  ندادند.

وزیر سابق جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۸ برنامه‌ای اعلام کرد که بر طبق آن باید کلزا در ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان قزوین کشت می‌شد که عملی نبود و امسال وزارت‌خانه این هدف‌گذاری را تعدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از طرفی با توجه به اینکه کشت کلزا کشت جدیدی است، بسیاری از کشاورزان سنتی با آن آشنا نیستند. ضمن اینکه سال ۹۸ هم حجم بالایی از کشت کلزای استان قزوین به علت سیل از بین رفت و کلزاکاران دیگر کلزا نکاشتند و همین امر سبب شد فقط ۵۰ درصد از ظرفیت کشت کلزا در استان محقق شود.

در سال ۹۹، ۷ هزار و ۲۶۰ تن کلزا از کشاورزان قزوینی خریداری شد ولی باز هم این نگرانی وجود دارد که با کاهش سطح زیر کشت کلزا در سطح استان مواجه شویم؛ چرا که دولت هزینه خرید تضمینی کلزا از کشاورزان را با ۲ ماه تاخیر پرداخت کرده بود در حالی که هزینه خرید گندم را با یک فاصله ۵ تا ۱۰ روزه پرداخت کرد.

 کشت کلزا اهمیت راهبردی برای کشور دارد؛ چرا که میزان واردات روغن مایع در کشور بسیار بالاست و این محصول هم منبع اصلی تولید روغن مایع محسوب می‌شود. بنابراین دولت باید شرایطی فراهم کند که بتوان کلزا را در حد توان استان قزوین کشت کرد.

کد خبر 542512 برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی استان قزوین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی استان قزوین استان قزوین کشت کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۹۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع اصلاح قیمت خرید گندم به درخواست کشاورزان پیگیری شد

شما شهروندان عزیز در مورد اصلاح قیمت خرید گندم، پیام‌هایی برای سرویس شهروندخبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ارسال کردید، که پس از بررسی برای پیگیری به سرویس اقتصادی ارجاع داده شد.

 

دغدغه روز/

سلام و عرض خسته نباشید به خبرنگاران خوب کشورم؛
 لطفا پیگیر قیمت گندم باشید ۱۷۵۰۰ تومان خیلی برای کشاورزان پایین است امیدوارم با پیگیری شما عزيزان انشاالله به ثمر بشیند.

نتیجه پیگیری خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در مورد اصلاح قیمت خرید گندم، در لینک زیر مشاهده کنید.

کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم

با توجه به اهمیت خودکفایی گندم به عنوان مهم‌ترین محصول استراتژیک در تامین امنیت غذایی انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر قیمت خرید این محصول اعلام شود.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • موضوع اصلاح قیمت خرید گندم به درخواست کشاورزان پیگیری شد
  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • ۳۲ مرکز خرید گندم و کلزا در مازندران تجهیز شدهذاست
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد