Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- 13 عضو شورای امنیت با بهره‌گیری آمریکا از سازوکار ماشه مخالف هستند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از رویترز، نامه‌هایی از سوی 13 عضو از 15 عضو دائمی و غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل، در مخالفت با بهره‌گیری آمریکا از سازوکار موسوم به ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، نوشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این در حالی‌ست که دولت آمریکا تاکید می‌کند «با استفاده از تمامی ابزارهای دیپلماتیک» مانع از برچیده‌شدن تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی خواهد شد.
نامه‌های 13 عضو شورای امنیت طی 24 ساعت پس از آن‌که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، طرح بازگشت تحریم‌ها را به شورای امنیت برد، ارائه شده‌اند.
این 13 عضو؛ چهار عضو دائمی یعنی فرانسه، انگلیس، چین و روسیه، و اعضای انتخابی فعلی، آلمان، بلژیک، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس هستند، که نامه‌های خود را در مخالفت با آمریکا ارسال کرده‌اند.
این کشورها می‌گویند از آنجایی که دولت فعلی ایالات متحده از توافق اتمی خارج شده است، قادر به استفاده از مکانیسمی که در همان توافق پیش‌بینی شده بود، نیست.
تنها عضو باقی‌مانده دیگر، به جز آمریکا، یعنی جمهوری دومینیکن هنوز اظهار نظری در مورد موضع خود نداشته است. جمهوری دومینیکن تنها کشوری بود که همراه ایالات متحده، به قطعنامه پیشنهادی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران توسط شورای امنیت، رأی «آری» داده بود.

سازمان ملل: تفسیر زمان‌بندی مکانیسم ماشه به عهده اعضای شورای امنیت است
سخنگوی سازمان ملل متحد گفت تفسیر زمان‌بندی‌های مندرج در قطعنامه 2231 برای بازگشت احتمالی تحریم‌ها علیه ایران به فرض موفقیت آمریکا در پیشبرد مکانیسم ماشه به عهده اعضای شورای امنیت است.
در شرایطی که دولت آمریکا در تلاش است با استناد به بندهای قطعنامه 2231 شورای امنیت تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را احیا کند، «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل متحد جمعه تصریح کرده تفسیر زمان‌بندی‌های مندرج در این قطعنامه به عهده اعضای شورای امنیت است.
دوجاریک در یک کنفرانس خبری درباره اینکه آیا احتساب چارچوب زمانی 30 روزه برای بازگشت احتمالی تحریم‌ها علیه ایران به فرض موفقیت آمریکا در پیشبرد مکانیسم ماشه از روز جمعه آغاز می‌شود گفت: «تفسیر قطعنامه 2231 درباره چارچوب زمانی [بازگشت خودکار تحریم‌ها] به عهده اعضای شورای امنیت است. اعضای شورای امنیت باید خودشان قطعنامه خودشان را تفسیر کنند.»
دولت آمریکا روز پنجشنبه (21 اوت/30 مرداد) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.
آمریکا در این نامه ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.
این نامه، روند 30 روزه‌ای را آغاز می‌کند که از لحاظ تئوریک می‌تواند به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود. با این حال، کارشناسان گفته‌اند دولت آمریکا مسیر پرپیچ و خم و دشواری پیش رو دارد.
ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به 1+5 تعلیق شده بودند.
تلاش آمریکا در این مسیر پس از شکست این کشور در به تصویب رساندن قطعنامه‌ای که خواستار جلوگیری از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بود، صورت می‌گیرد. آن قطعنامه که روز 25 مرداد به رأی گذاشته شد با 11 رأی ممتنع، 2 رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و 2 رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.
واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد بر حسب تفسیر خود از قطعنامه 2231 شورای امنیت از یکی از بندهای مندرج در برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.
کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال 1397 از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.
مقام‌های دولت آمریکا ادعا می‌کنند از آنجا که در متن قطعنامه 2231 از آمریکا به عنوان «مشارکت‌کننده برجام» یاد شده این کشور می‌تواند از ایران بابت «نقض اساسی برجام» شکایت کرده و خواستار بازگشت تحریم‌ها علیه این کشور شود.

مقامات اروپایی: هدف آمریکا فراتر از اجرای مکانیسم ماشه است
واشنگتن پست گزارش داد، مقامات اروپایی بر این باورند که آمریکا در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران یک مواضع افراطی اتخاذ کرده و هدفش اعمال تحریم‌های بسیار گسترده‌تر علیه ایران است.
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به عدم تمایل کشور‌های اروپایی به اجرای مکانیسم موسوم به «اسنپ بک» یا «مکانیسم ماشه» که واشنگتن تلاش داشته تمام قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران را احیا کند اشاره کرده و نوشته کشور‌های اروپایی روز گذشته، جمعه روشن ساختند که قصدی برای به رسمیت شناختن این مکانیسم و اجرای آن ندارند.
این در حالی است که ترامپ مدعی شده که جهان باید این مکانیسم را علیه ایران اجرا کند.
به نوشته این روزنامه آمریکایی این شکاف به وجود آمده میان دولت ترامپ و بریتانیا، آلمان و فرانسه که از شرکای سنتی آمریکا هستند، آخرین و شاید عمیق‌ترین شکاف و اختلافی باشد که در عرض یک و نیم ساله گذشته میان آنها شکل گرفته است.
واشنگتن پست همچنین نوشته مقامات اروپایی که قاطعانه تفسیر حقوقی آمریکا در خصوص اجرای این مکانیسم را رد می‌کنند، این اختلاف به وجود آمده را «شکاف جدی آتلانتیک» نامیده‌اند که هیچ نشانه‌ای برای بهبودی آن وجود ندارد.
یکی از مقامات اروپایی گفته: «موضع دولت [ترامپ] در این خصوص (مکانیسم ماشه) در جهان واقعی وجود خارجی ندارد ... مگر آنکه در جهان موازی قانونی که آمریکا آن را ایجاد کرده [وجود داشته باشد].»
مقامات اروپایی این سه کشور که به شرط ناشناخته ماندن صحبت‌ کردند مدعی شده‌اند همگی آنها تمایل دارند که به ایران اجازه خرید و فروش سلاح‌های پیشرفته متعارف را ندهند.
این مقامات بار‌ها این راه حل را پیشنهاد داده‌اند که حداقل به طور موقت تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تمدید شود. آنها این راه‌حل را تنها به منظور پیشگیری از وتوی چین و روسیه ارائه کرده‌اند.
اما این مقامات می‌گویند که آمریکا در چند سال گذشته از قبول هر پیشنهادی امتناع کرده و مواضع افراطی خود را اتخاذ کرده است.
آنها همچنین بر این باورند که هدف آمریکا در تمام این مدت این بود که راه را برای اعمال مجدد تحریم‌های بسیار گسترده‌تر باز کند.

روسیه: واشنگتن به جای تهدید، گفت‌وگو کند
وزارت خارجه روسیه خواستار گفت‌وگوی آمریکا با ایران به جای تهدید این کشور شد و اعلام کرد، شیوه‌ای که واشنگتن در برابر تهران در پیش گرفته است، هیچ چشم‌اندازی ندارد.
وزارت خارجه روسیه دیشب (جمعه شب) با صدور بیانیه‌ای، تحرکات آمریکا در سازمان ملل برای بازگشت تحریم‎های بین المللی علیه ایران را «مانوری خطرناک» خواند.
در ادامه بیانیه آمده است: تلاش‌های آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها نتیجه مطلوب و مناسبی برای آمریکایی‌ها در بر نخواهد داشت.
وزارتخانه یاد شده تاکید کرد که آمریکا خود را از برجام دور نگه داشته و از هرگونه حق استفاده از مکانیزم‌هایی که توافق هسته‌ای با ایران (برجام) آن را ضمانت می‎کند، محروم کرد.
وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه، در پیش گرفتن تشدید تنش ها با ایران را اشتباه خواند و گفت که این شیوه هیچ چشم اندازی نخواهد داشت.
دولت روسیه تصریح کرد: از آمریکا می‎خواهیم که راه‌های عقلانی و منطقی را در پیش بگیرد و خود را از امکان دستیابی به توافق با ایران محروم نکند.

چین: واشنگتن بار دیگر طعم انزوا را چشید
نماینده چین در سازمان ملل در واکنش به اقدامات ضد ایرانی آمریکا در توئیتی نوشت: باردیگر آمریکا علیه جامعه جهانی ایستاد و یکبار دیگر در انزوا قرار گرفت و طعم انزوا را چشید.
ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل در مخالفت با اقدام خلاف رویه واشنگتن علیه جامعه جهانی و اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا در حساب توئیتر خود نوشت: 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد قاطعانه مخالفت خود با خواست آمریکا مبنی بر فعال کردن مکانیزم ماشه را در نامه ای به ریاست شورای امنیت سازمان ملل نشان دادند.
در این توئیت آمده است: باردیگر آمریکا علیه جامعه بین الملل ایستاد و باردیگر منزوی تر شد، اتحاد بین المللی (بر این رویه) پیروز خواهد شد.
«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز در ارتباط با رفتار خارج از عرف بین المللی آمریکا دراین باره گفت: درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و برقراری دوباره تحریم ها علیه ایران کاملا غیرمنطقی است.
وانگ روز جمعه در حاشیه دومین گفت و گوی استراتژیک چین و پاکستان در هاینان واقع در جنوب چین به خبرنگاران گفت: دولت آمریکا رسما توافق هسته ای سال 2015 میلادی را به نمایندگی از آمریکا امضا کرده است و در برابر جامعه بین المللی برای پایبندی به توافق مسئول است و تفاوتی هم ندارد که چه تحولاتی در دولت آمریکا بوجود آمده است.
وی با تاکید بر اینکه تغییر دولت ها تغییری در ماهیت موضوع نمی دهد، گفت: به همین سبب آمریکا باید به این توافق که امضا کرده است پایبند باشد و این مطابق با قوانین و حقوق بین الملل است.
به گفته وزیر خارجه چین، اگر آمریکا از توافقی که امضا کرده است خارج شود آن زمان این سوال پیش می آید که دیگر چه کشوری جرات و جسارت امضای یک توافق نامه با واشنگتن را دارد؟ کما اینکه این کشور به طور یکجانبه از برجام خارج و به دنبال آن با حجم عظیمی از مخالفت های بین المللی روبرو شد.
وانگ یی گفت: امروز آمریکا بعد از آنکه از این توافق خارج شد بازگشته است تا بتواند از حقوقی که توافق به کشورهای دیگر می دهد، بهره بگیرد و تقاضایش هم این است که خیلی زود تحریم ها علیه ایران اعاده شود درحالی که همه با تحمیل این تحریم های یکجانبه علیه ایران مخالف هستند و چنین درخواستی از سوی واشنگتن کاملا غیرمنطقی است.

هوک: روند 30 روزه بازگشت تحریم‌ها علیه ایران از جمعه آغاز شده است
مقام‌های دولت آمریکا به مخالفت‌های گسترده با تلاش این کشور برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران واکنش نشان دادند.
دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا مخالفت‌های شدید با تلاش این کشور برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را رد کرده و مدعی شده شمارش معکوس 30 روزه برای آغاز این تحریم‌ها از روز جمعه آغاز شده است.
حتی متحدان اروپایی آمریکا هم در کنار روسیه و چین ادعای آمریکا درباره محق بودن برای استناد به مفاد توافقی که 2 سال پیش از آن خارج شده را زیر سئوال برده‌اند.
خبرگزاری رویتز روز جمعه گزارش داد از میان 15 عضو شورای امنیت، 13 عضو نامه‌هایی به رئیس این شورا ارسال کرده و مخالفت خودشان را با اقدام آمریکا اعلام کرده‌اند.
با این حال، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و «برایان هوک»، نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران این مخالفت‌ها را رد کرده‌اند.
هوک، جمعه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «ما نیازی به اجازه کسی نداریم. ایران، تعهدات هسته‌ای داوطلبانه خودش را زیر پاگذاشته است. شرط‌های کلید زدن مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها برآورده شده و ما هم بر همین اساس، این کار را انجام داده‌ایم.»
برایان هوک با بیان اینکه «مخالفت یا حمایت دیگران با کاری که ما می‌کنیم اهمیت اساسی ندارد»، اضافه کرد «امروز نخستین روز روند 30 روزه بازگشت خودکار تحریم‌ها است.»

کشوری که روزی از برجام خارج شده حالا گستاخانه می خواهد از منافع آن بهره مند شود
خبرگزاری چینی شینهوا با انتشار تحلیلی در واکنش به درخواست فعال سازی «مکانیسم ماشه» از سوی آمریکا خاطرنشان کرده، هر اقدامی از سوی آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران جز انزوای بیشتر واشنگتن نتیجه دیگری نخواهد داشت.
خبرگزاری شینهوا با انتشار مطلبی تحلیلی از جیانگ لی تحلیلگر مسائل خاورمیانه تصریح کرده، مسیری که این کشور در پیش گرفته است و تلاش هایش برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران فقط آمریکا را بیشتر در مسیر انزوا به جلو می برد.
این صاحب نظر چینی تحرکات آمریکا را نشانه ای از خوی برتری جویی و باج خواهی واشنگتن دانسته که می خواهد اجماع جهانی درخصوص توافق هسته ای سال 2015 را به چالش بکشد و این راه نتیجه ای جز شکست ندارد.
وی در این مقاله افزود: نمایندگی چین در سازمان ملل نیز آمریکا را فاقد وجهه قانونی برای چنین اقدامی دانسته و این تحرکات آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و با آن مخالفت کرده است.
جیانگ تصریح کرد: مسئولیت آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت دنیا این است که از منع اشاعه حمایت کرده و تلاش هایی مثبت در این زمینه داشته باشد حال آنکه این کشور در مسیر مخالف گام برداشته و در راستای یکجانبه گرایی خوداز برجام خارج شده و موضع کشورهای دیگر را در قبال این توافق و حفظ آن نادیده گرفته است.
این محقق چینی اضافه کرد: ظاهرا دولتمردان و سیاستمداران در آمریکا اصلا توجهی جدی به این وقایع ندارند و هرکاری که می خواهند انجام می دهند آنها در حال به چالش کشیدن اعتبار کشورشان در صحنه جهانی هستند.
وی ضمن انتقاد شدید از دولت آمریکا اظهار کرد: این کشور که روزی از برجام خارج شده است حالا بی شرمانه و گستاخانه می خواهد از منافع این توافق بهره مند شود و بر اساس استدلال های واهی به دنبال تحمیل تحریم ها بر ایران است.
جیانگ به آمریکا توصیه کرد که به حقوق کشورها پایبند باشد و بداند که در دنیایی که در مسیر جهانی شدن و ارتباطات بیشتر کشورها حرکت می کند برای منتفع شدن بیاموزد که باید منافع همه تامین شود و در موضوع هسته ای ایران هم این اصل بدیهی باید مراعات شود اما ظاهرا اشتهای وصف ناپذیر باج خواهی آمریکا اجازه نمی دهد تا این کشور با دنیا همگام شود و کماکان در مسیری حرکت می کند که شرایط را بدتر و آمریکا را منزوی تر می کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آمریکا ایران مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران تحریم های تسلیحاتی علیه ایران عهده اعضای شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم ها بازگشت خودکار تحریم ها تحریم ها علیه ایران برجام خارج شده بازگشت تحریم ها عضو شورای امنیت مقامات اروپایی تمدید تحریم ها سازمان ملل علیه ایران مکانیسم ماشه برای بازگشت دولت آمریکا قطعنامه 2231 وزیر خارجه مخالفت ها روز جمعه هسته ای نامه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۱۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟

به گزارش خبرآنلاین نشریه فارن پالیسی در مقاله ای با عنوان "چین واقعاً چقدر بر ایران اهرم دارد؟" نوشت: حتی قبل از اینکه ایران صدها هواپیما بدون سرنشین و موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کند، مقامات آمریکایی از چین خواسته بودند تا از نفوذ خود برای متقاعد کردن تهران برای مهار اقدامات تحریک‌آمیز خود و گروه‌های مقاومت در سراسر خاورمیانه استفاده کند.

حمله انتقام جویانه ایران که اولین حمله مستقیم این کشور به خاک اسرائیل بود، ایالات متحده را به استفاده بیشتر از اهرم بالقوه پکن در خاورمیانه ترغیب کرده است. چین مدت‌هاست که بزرگترین شریک تجاری ایران است و مقامات ارشد ایالات متحده از جمله رئیس جمهور جو بایدن، به طور علنی از پکن خواسته‌اند تا به کنترل تهران کمک کند، به ویژه در حالی که ماه‌ها حملات گروه انصارالله در دریای سرخ که توسط ایران تشویق می‌شوند، حمل و نقل جهانی را مختل کرده است. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: « حدود یک سوم از کل تجارت ایران با چین شکل می‌گیرد و این کشور به یک محافظ مهم برای منافع ایران در شورای امنیت تبدیل شده است. به نظر من چین تنها کشوری است که بیشترین توانایی را برای نفوذ بر ایران دارد، اگر بخواهد.»

با افزایش تنش بین اسرائیل و ایران، قانونگذاران آمریکا فشار را بیشتر می‌کنند. در تازه‌ترین اقدام، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قریب به اتفاق قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین را تصویب کرد. این قانون برای هدف قرار دادن شرکت‌های چینی که نفت خام ایران را خریداری می‌کنند و در نتیجه پول را به اقتصاد ایران پمپاژ می‌کنند، طراحی شده است. این لایحه برای تصویب نهایی به سنا منتقل شده است.

جاش گوتهایمر، نماینده دموکرات کنگره گفت: «در حالی که ما اینجا هستیم، ایران از تجارت نفتی خود با چین برای آوردن درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری در روز استفاده می‌کند. چین با واردات میلیون‌ها بشکه نفت در روز، ایران را در تجارت نگه می‌دارد و بودجه‌های مهمی را برای برنامه هایی چون توسعه موشکی و تسلیحات هسته‌ای فراهم می‌کند.

اگرچه ایالات متحده به طور فزاینده ای به دنبال چین برای تحت تأثیر قرار دادن ایران است، برخی کارشناسان هشدار می دهند که این موضوع به این سادگی ها نیست.

کمتر کشوری به اندازه چین با ایران روابط اقتصادی قابل توجهی دارد. چین برای بیش از یک دهه بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است، یک رابطه طولانی مدت که عمدتا حول محور تجارت نفت بوده است. بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، شرکت‌های چینی واردات نفت ایران را بیش از سه برابر کردند و فروش را به بالاترین حد در ۱۰ سال اخیر رساندند.

اما روابط اقتصادی آنها به لحاظ نفوذ نابرابر است. به عنوان مثال، سال گذشته بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام ایران به چین بوده است. با این حال، چین تامین‌کنندگان بسیار دیگری فراتر از ایران دارد و عرضه تهران تنها ۱۰ درصد از کل واردات چین را تشکیل می‌دهد.

پاتریشیا کیم، یکی از همکاران موسسه بروکینگز، به فارین پالیسی گفت: پکن به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری و حامی قدرت بزرگ ایران، از کانال‌های ارتباطی ممتاز با تهران برخوردار است و بدون شک نفوذ بیشتری بر این کشور نسبت به ایالات متحده یا متحدانش دارد.

او افزود: «اگر رهبران چین تصمیم بگیرند رویکرد مداخله جویانه تری اتخاذ کنند، سخت است بگوییم که پکن چقدر می تواند تهران را مهار کند.»

ویلیام فیگوروآ، کارشناس روابط چین و ایران در دانشگاه گرونینگن هلند، گفت: در حالی که چین از نظر فروش و تجارت نفت دارای اهرمی است، استفاده از این اهرم هم از نظر سیاسی و هم از نظر لجستیکی چالش برانگیز است.

به عنوان مثال، پالایشگاه های خصوصی چین که در بازار سیاه فعالیت می کنند، به طور غیرقانونی بیشتر نفت ایران را خریداری می کنند، نه پالایشگاه های دولتی. او گفت که این پالایشگاه‌های خصوصی «به‌شدت دشوار است که کنترل شوند» و کنترل مستقیم واردات نفت ایران از چین را برای پکن چالش‌برانگیز می‌کند.

مقیاس سرمایه گذاری چینی ها در ایران که عمدتاً توسط شرکت های خصوصی هدایت می شود، همچنان یک موضوع آزاردهنده در روابط بین دو کشور است. فیگوئروا گفت که چین به طور مزمن در ایران سرمایه گذاری ناکافی کرده است، که شکایت هایی را از سوی تهران برانگیخته و بر تمایل آنها برای تن دادن به فشار چین تأثیر می گذارد.

*ترجمه: ابوالفضل خدائی

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902679

دیگر خبرها

  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • واکنش روسیه به بازداشت گسترده دانشجویان در آمریکا
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • اعتراف کی‌یف به دستاورد‌های نظامی روسیه
  • تحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه
  • اتهامات آمریکا علیه روسیه نفرت‌انگیز و بی‌اساس است
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا