Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: درحال حاضر اهمیت سمن‌ها در جامعه مورد توجه قرار گرفته اما پیش از این مسائل، هیات‌های مذهبی وجود داشتند و از قدیمی‌ترین نهادهای مردمی هستند.

حجت‌الاسلام خادمی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کارکردهای هیات‌های مذهبی در جامعه بسیار مؤثر و قابل ملاحظه است، اظهار کرد: بزرگداشت ایام محرم، محبت به خاندان پیامبر گرامی اسلام از عوامل شکل‌گیری هیات‌های مذهبی بوده است و هیات‌های مذهبی در طول تاریخ خدمات بسیاری را به مردم ارائه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در ادوار گذشته در خصوص برگزاری مراسم‌های محرم سخت‌گیری‌های فراوانی انجام می‌شد، افزود: با توجه به سلایق متنوع از سوی حاکمان دوره‌های مختلف، برگزاری مراسمات محرم به سختی انجام می‌شد و هیات‌های مذهبی وظیفه بسیار سنگینی برای ترویج فرهنگ حسینی را بر عهده داشتند.

خادمی با تاکید براینکه از مهمترین وظایف هیات‌های مذهبی، اقامه مراسم‌های عزاداری است، افزود: زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورای و انتقال آن به نسل جوان از وظایف مهم هیات‌های مذهبی و به نوعی انتقال آنچه در کربلا رخ داده، به عهده هیات‌های مذهبی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: اگر آنچه در کربلا رخ داده است، به خوبی از سوی هیات‌های مذهبی به مردم منتقل شود، هیات‌های مذهبی نقش دانشگاه مذهبی را برای مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از قیام‌های آزادی‌بخش از قیام عاشورا الهام گرفته شده است، افزود: گاندی یکی از رهبران آزادی خواه، به صراحت بیان کرده است که واقعه عاشورا را به خوبی بررسی کرده‌ام و یکی از سرمشق‌های من نیز قیام عاشورا بوده است و از این قیام الهام گرفتم که این مسئله نشان از اهمیت واقعه عاشورا دارد.

خادمی با بیان اینکه هیات‌های مذهبی زمینه‌های تربیتی را در جامعه ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: انتقال فرهنگ عاشورایی با مداحی‌، سخنرانی، روضه خوانی‌ها و... منتقل می‌شود و از همین جهت باید اسلام در رفتار مردم تجلی پیدا کند و نقش هیات‌ها نیز در این خصوص بسیار ویژه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با انتقاد از کیفیت مداحی‌ها، بیان کرد: مداحی‌ها کیفیت گذشته را ندارند و متن، سبک و.. دچار آسیب جدی شده‌اند و نیاز است که مداحان در مسیری که انتخاب کرده‌اند تجدید نظر کنند.

وی با اشاره به اینکه تنها شعرخوانی نباید مدنظر باشد، تصریح کرد: اگر هدف تنها شعرخوانی باشد و به محتوای مداحی‌ها توجه نشود، دردی از جامعه نیز دوا نمی‌شود و آنگونه که باید فرهنگ عاشورایی نیز به نسل جوان منتقل نمی‌شود.

خادمی تصریح کرد: آنچه در مداحی‌ها بیان می‌شود باید استناد تاریخی داشته باشد و رسانه‌ها نیز باید مداحی‌هایی را پخش کنند که دارای محتوای مناسب هستند و نمی‌توان هرکسی را تریبون به دست اجازه داد تا مداحی کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تاکید کرد: باید نوحه‌خوان الگو باشد و آنچه بیان می‌کند در رفتار و کردار خود نیز مشخص باشد.

وی با بیان اینکه هیات‌های مذهبی انس و الفت را در جامعه گسترش می‌دهند، اظهار کرد: میلیون‌ها انسان در روز عاشورا یک صدا، زیر یک علم حضور پیدا می‌کنند و تمام هیات‌ها روز عاشورا یک صدا و هماهنگ با هم حرکت می‌کنند که این نشان از اثربخشی هیات‌های مذهبی در ایجاد وحدت اجتماعی دارد.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری خراسان شمالي سمن قیام عاشورا مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی هیات های مذهبی مداحی ها هیات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۶۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان

رئیس شورای هیئات مذهبی کاشان از آزادی شش زندانی جرائم غیرعمد در کاشان توسط هیئات مذهبی این شهرستان خبر داد. - اخبار استانها -

سیدعلی اکبر جلال‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی هیئات مذهبی شهرستان کاشان، اظهار داشت: یکی از اقدامات خداپسندانه هیئات مذهبی شهرستان کاشان آزادی زندانیان جرایم غیرعمد است.

وی با بیان اینکه هیئات مذهبی شهرستان کاشان در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد حضور فعالی دارند، افزود: هیئات مذهبی شهرستان کاشان از ابتدای سال تاکنون شش زندانی جرایم غیرعمد را به آغوش گرم خانواده بازگرداندند.

رئیس شورای هیئات مذهبی شهرستان کاشان با بیان اینکه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد توسط هیئات مذهبی این شهرستان به صورت مستمر در طول سال انجام می‌شود، ابراز داشت: هیئات مذهبی شهرستان کاشان علاوه بر برگزاری مراسم‌های مختلف مذهبی در امورات فرهنگی نیز فعالیت بسیار خوبی دارند.

وی با بیان اینکه در ماه‌های پیش رو و با آغاز ماه محرم و صفر فعالیت هیئات مذهبی شهرستان کاشان دوچندان می‌شود، گفت: کاشان بیش از یک هزار هیئت رسمی و غیررسمی دارد که در زمان‌هایی مختلف اقدامات فرهنگی مذهبی انجام می‌دهند.

جلال‌زاده با بیان اینکه هیئات مذهبی شهرستان کاشان در سایر اقدامات نظیر بسته‌های حمایتی، امدادرسانی در ایام کرونا و کمک به بخش درمان تمام تلاش خود را به کار گرفته بودند، تصریح کرد: هیئات مذهبی شهرستان کاشان همواره در کنار مردم بوده و در حمایت از نیازمندان تمام تلاش خود را به کار گرفتند.

انتهای پیام/801/

دیگر خبرها

  • حمایت ساواک از حسینیه ارشاد؟!
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • پشتوانه‌سازی و قهرمان‌پروری از مهمترین برنامه‌های هیات اتومبیلرانی خوزستان
  • پناهیان: رسالت امروز هیئتی‌ها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • مهمترین عامل سقط جنین در کشور عوامل فرهنگی است
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری