Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پرداختن به ادبیات کودک و نوجوان مسئله‌ای نیست که هرکسی بتواند از عهده آن بربیاید؛ نوع تبیین مسائل در این نوع ادبی با انواع ادبی دیگر تفاوت‌هایی عمده دارد عاشورا یکی از این مسائل است که نوع بیان آن در ادبیات کودک و نوجوان تاثیر زیادی در دیدگاه کودک و نوجوان در بزرگسالی به این واقعه دارد از این رو با کمال شفیعی یکی از شاعران حوزه کودک و نوجوان مصاحبه کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

مطالعه، راه رهایی از تحریف و ساده انگاری در شعر عاشورایی است

 تا چه حد شعر‌های عاشورایی که برای کودک و نوجوان سروده می‌شود می‌تواند واقعه عاشورا را به خوبی برای آن‌ها تبیین کند؟

شعر‌های عاشورایی که برای کودک و نوجوان سروده می‌شود دو دسته هستند بیشتر این آثار شعر‌های خوبی نیستند و صرفا برای اینکه از واقعه عاشورا بگویند سروده شده اند هر شعری که در آن اسمی از امام حسین (ع) یا حضرت ابوالفضل (ع) بیاید شعر عاشورایی نیست.

شاعرانی که نه علمی درباره واقعه عاشورا دارند نه هنر شاعری خوبی دارند شعرعاشورایی برای کودک و نوجوان می‌سرایند مطبوعات و بسیاری از ناشران همین را می‌خواهند که صرفا شعری درباره عاشورا سروده و منتشر شود و به اینکه چقدر مفهومی که به مخاطب منتقل می‌کند حکمت دارد و چقدر می‌تواند پاسخگوی نیاز کودک به آگاهی درباره عاشورا باشد توجه نمی‌کنند.

اینکه به اشعار سروده شده درباره عاشورا شعر آیینی می‌گویند برایم پذیرفتنی نیست، چون به نوروز هم آیین می‌گویند این نوع شعر‌ها جزء ادبیات دینی و ادبیات مذهبی ما هستند.البته در این بین شعر‌های خوبی هم با موضوع عاشورا برای کودک و نوجوان خلق می‌شود، اما تعداد این آثار بسیار اندک است و این شعر‌ها را شاعران خوبی سروده اند که یا شعر عاشورایی نمی‌گویند یا اگر به این واقعه در شعرشان می‌پردازند با اشراف و تسلط درباره زوایای عاشورا برای مخاطب کودک و نوجوان می‌سرایند.

نهاد‌های فرهنگی ما تا چه حد به شعر‌های عاشورایی که برای کودک و نوجوان سروده می‌شود توجه کرده اند؟

نهاد‌های فرهنگی ما هم که متولی ادبیات کودک و نوجوان هستند بسیار جدی به شعر عاشورایی وارد نشده اند و به شعر‌ها از این جهت نگاه نکردند که مقوله عاشورا و شخصیت‌های آن را به خصوص شخصیت‌های کودک و نوجوان این واقعه به درستی برای مخاطب تبیین شود شخصیت‌های کودک و نوجوان حاضر در واقعه عاشورا می‌توانند منبع خوبی برای شاعر کودک و نوجوان باشند از طرفی شعری که برای کودک و نوجوان سروده می‌شود باید کودکانه و نوجوانانه باشد.

شعرعاشورایی که برای کودک و نوجوان سروده می‌شود باید چه ویژگی‌ داشته باشد؟

شعرعاشورایی باید به گونه‌ای برای کودک و نوجوان سروده شود که در عین اینکه هنگام تبیین واقعه عاشورا برای کودک و نوجوان به عواطف او آسیب نزند واقعه عاشورا را به درستی برای او تبیین کند، چون دنیای کودک و نوجوان با دنیای بزرگسال کاملا تفاوت دارد این تفاوت ایجاب می‌کند شاعر کودک و نوجوان با وسواس بیشتری با دنیای آن‌ها مواجه شود.

چه آسیب‌هایی در شعر عاشورایی کودک و نوجوان دیده می‌شود؟

این آسیب‌هایی که در شعر عاشورایی ما در حوزه بزرگسال وجود دارد در حوزه کودک و نوجوان هم دیده می‌شود اینکه تنها واقعه را روایت می‌کنند درحالی که باید برای کودک و نوجوان واقعه عاشورا عمیق‌تر و جدی‌تر روایت شود مولفه‌هایی برای شعر کودک و نوجوان وجود دارد شعر‌های عاشورایی که برای آن‌ها سروده می‌شود باید با استاندار‌های پذیرفتنی شعر کودک و نوجوان مطابقت داشته باشد، چون میزان اثرگذاری آن روی مخاطب زیاد است عاشورا از آن مقوله‌هایی است که باید دید از چه زاویه‌ای و به چه صورت می‌خواهیم آن را برای مخاطب کودک و نوجوان مطرح کنیم.

تمام شعر‌هایی که برای کودک و نوجوان درباره عاشورا سروده شده اند به طور جدی به این واقعه وارد نشدند و تنها ماحصل ذوق شاعری  بوده است مگر چند شاعر مطرح مانند قیصر امین پور و پور وهاب به خوبی به واقعه عاشورا در شعرشان پرداخته اند.

اینکه شعر‌های عاشورایی که برای کودک و نوجوان سروده می‌شود شعر‌هایی عمیق نیستند به خود شاعر برمی گردد که مطالعه کافی در این باره ندارد یا به ناشر بازمی گردد که خواهان چنین کار‌هایی است؟

هر دو در این مسئله دخیل هستند ناشرانی که شعر عاشورایی که در حوزه کودک و نوجوان منتشر می‌کنند ناشران تخصصی نیستند صرفا می‌خواهند برای مناسبتی خاص اثری منتشر کنند برای همین اطلاعات دقیقی در این حوزه ندارند برای همین اثری را منتشر می‌کنند که صرفا به عاشورا پرداخته باشد شاعرانی هم که برای این‌ها اثر می‌فرستند سفارشی کار می‌کنند و بیشتر با دید تجارت به ادبیات کودک و نوجوان نگاه می‌کنند به این دسته از شاعران هر موضوعی بدهید درباره آن می‌سرایند و برایشان فرقی نمی‌کند درباره درختکاری باشد یا مصرف گاز هر موضوعی به آن‌ها بدهی برایش اثر تولید می‌کنند در حالی که شعر وجه خلاقانه هنر است.

شعر باید خودش، خودش را به شاعر سفارش بدهد شاعری که اینگونه شعر بگوید شاعر بزرگی است وقتی به موضوع عاشورا می‌پردازد که علم زیادی درباره آن داشته باشد.

سرودن شعر‌های سفارشی درباره عاشورا برای مخاطب کودک و نوجوان  آسیب زاست یا نه؟

صد در صد آسیب می‌زند، چون کودک مطالعه پیرامونی ندارد و هرچه در کتاب‌ها ببیند به صرف اینکه در کتابی منتشر شده است باور می‌کند این باعث می‌شود با نگاه غلطی به مقوله عاشورا نگاه کند به همین دلیل است که وقتی به مقوله عاشورا نگاه می‌کند به چیزی که وجود دارد می‌پردازد و به عمق واقعه نگاه نمی‌کند.

مطالعه شعرهای سفارشی در اینکه  کودک و نوجوان ما در بزرگسالی نگاهی سطحی به واقعه عاشورا داشته باشند تاثیر می‌گذارد؟

همین کودکان در سنین بزرگسالی نگاهی علمی به واقعه عاشورا ندارند بلکه نگاهشان تنها نگاهی هیجانی و شتاب زده است، چون همین نوع نگاه از کودکی به او القا شده است و این امر باعث می‌شود مخاطب معرفتی درباره واقعه عاشورا نداشته باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات کودک و نوجوان شعر کودک و نوجوان شعر عاشورایی ادبیات کودک و نوجوان درباره عاشورا واقعه عاشورا شعر عاشورایی برای مخاطب شعر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۶۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب

احمد شهریار، شاعر پاکستانی، تازه‌ترین شعر خود را در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب سرود. - اخبار فرهنگی -

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، شعری را منتشر کرد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند. مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، در صفحه ایکس خود نوشت:

غزل زیر، سروده چندسال پیش رهبر انقلاب اسلامی است، معظم‌له این بیت از سروده را در آستانه عملیات وعده صادق در یکی از جلسات مرتبط خوانده‌اند:

تو را‌ است معجزه در کف زساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

از هند تا ایران؛ استقبال شاعران از غزل رهبر انقلاب

در روزهای گذشته جمعی از هنرمندان به استقبال از این غزل رهبر معظم انقلاب رفتند. احمد شهریار، شاعر پاکستانی، نیز تازه‌سروده خود را به این موضوع اختصاص داد که در ادامه می‌خوانید:  

اگر به عشق یقین داری از فنا مگریز

دلیر باش و خطر کن، به هیچ جا مگریز

قسم به خضر که در انتهای این ظلمات

همیشه آبِ حیات است، پس بیا مگریز

تو پورِ حیدری، از دیوِ هفت‌سر مهراس

ز قومِ رستمی از حلقه‌ بلا مگریز 

بسنج با دمِ شمشیر، زورِ دشمن را 

ز غرشِ رجز و هیبتِ صدا مگریز

تو نورِ علم و یقینی و در کنارِ حسین

به قلبِ شب بزن، از خاکِ کربلا مگریز 

دوباره معرکه‌ حق و باطل است اینجا

تویی که مردِ نبردی، به انزوا مگریز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟