Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاسمی معتقد است بیماری کرونا به مانند یک کاتالیزور، استفاده از رسانه ها و فضای مجازی برای آموزش، ارتباطات اجتماعی و فرهنگ سازی را سرعت بخشید .

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: بیماری کرونا تغییر بسیاری در سبک زندگی مردم داده است. با شیوع این بیماری بسیاری از برنامه های آموزش، فرهنگی و مذهبی تعطیل شد و ادامه دار شدن این شرایط مسئولان را بر آن داشت که این برنامه ها را در قالب های متفاوت و به شکل مجازی برگزار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی جوامع تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. این مساله فرصت ها و تهدیدهایی را برای افراد و جوامع ایجاد کرده است. با ادامه این روند چاره ای جز تغییر نگرش و تلاش برای تبدیل تهدید ها به فرصت ها و استفاده حداکثری  از ظرفیت های موجود ، وجود ندارد. در این زمینه گفتگویی با «محمد قاسمی»، نویسنده و فعال فرهنگی ترتیب دادیم. قاسمی نویسنده، نمایشنامه نویس، مدرس فیلنامه نویسی و بازیگری است. وی برنامه های تلویزیونی زیادی را نویسندگی و کارگردانی کرده است و در حال حاضر به عنوان مدیر پویانمایی در صدا و سیمای کرمان مشغول به کار است. متن گفتگو با وی بدین شرح است:

 

با توجه به شیوع بیماری کرونا چه اقداماتی باید در مورد برنامه های فرهنگی صورت گیرد؟

با توجه به شرایط موجود اهالی فرهنگ و هنر باید با شناخت از شرایط  و مسائل ایجاد شده، ابزارها را تغییر دهند و سعی کنند از طریق فضای مجازی برنامه های فرهنگی را برگزار کنند و آنها را تعطیل نکنند.

 

فضای مجازی چقدر می تواند خلا موجود را پر کند؟

بین فضای مجازی و حقیقی تفاوت های زیادی است. کارکرد و خواص هر یک متفاوت است. هیچ وقت نمی توانیم بگوییم فضای مجازی می تواند جای فضای حقیقی را پر کند و همان تاثیرات چهره به چهره را داشته باشد و یا همان حس را به مخاطب منتقل کند. فضای مجازی می تواند بخشی از فقدان فضای حقیقی را جبران کند. در چنین شرایطی باید حداکثر استفاده را از فضای مجازی داشته باشیم. یکی از عادت ها و خلق و خوهای ما این است که بیشتر اهل دیدن هستیم تا خواندن، برای همین باید گفتار را با تصویر همراه کنیم تا اثرگذاری آن بیشتر باشد.

 

نقش رسانه ها در این شرایط چیست؟

وقتی خلایی به وجود می آید دچار کمبود در روابط اجتماعی می شویم و باید به یک سری وسایل جمعی رجوع کنیم، مثل رادیو و تلویزیون. قطعا با توجه به شیوع کرونا هوشیاری و مدیریت باید در رسانه ها وجود داشته باشد که مخاطب چه نیازهایی دارد. کیفیت برنامه های فرهنگی و مذهبی باید افزایش یابد. دنیای رسانه گسترده شده است. مخاطب به راحتی از دست می رود و به راحتی به دست نمی آید، این نکته باید مد نظر مدیران رسانه باشد. به سختی به دست آوردن مخاطب این نکته را می رساند که کیفیت برنامه ها در جذب مخاطب بسیار تعیین کننده است. برنامه های مذهبی و فرهنگی ما نباید مانند سه سال پیش باشد، نباید برنامه مذهبی بسازیم که ساختارش مانند دو سال پیش باشد.

 

کرونا تا چه اندازه تاثیرگذاری رسانه و فضای مجازی را نشان داد؟

کرونا بسیاری از مسایل را جا به جا کرد و تغییر داد. مسئولان و مردم هر دو به این نتیجه رسیدند که رسانه ابزار مهمی است که در اختیار داریم و باید استفاده بهینه و حداکثری از آن داشت. رسانه می تواند بسیاری از مسایل را تغییر دهد، فضاسازی گسترده داشته باشد و حتی جلوی برخی انحرافات را بگیرد. رسانه می تواند بر روی زندگی فردی و اجتماعی افراد و تفکر مسئولان اثر داشته است. شایسته است که مسئولان ما با نگاه جدید برنامه ریزی درست تری برای ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی داشته باشند.

 

کرونا تا چه اندازه دید مردم را نسبت به فضای مجازی تغییر داد؟

جامعه در روند رشد، گام به گام جلو می رود. جامعه ما نیز به این سمت می رفت که از رسانه ها و فضای مجازی چه برای آموزش و چه برای ارتباطات اجتماعی و فرهنگ سازی استفاده کند و گام به گام جلو برود. کرونا به این حرکت سرعت بخشید و مثل کاتالیزور عمل کرد. کاتالیزور در واکنش تغییری نمی دهد، سرعت آن را بالا می برد. کرونا نیز ما را به سمت مدرن شدن هول داد. در فیلم نامه نویسی سه پرده داریم، بین پرده ها نقاط عطف داریم که کارشان انتقال شخصیت از یک مرحله به مرحله دیگر است. ما در پرده دوم زندگی اجتماعی در رسانه ها بودیم. کرونا نقطه عطفی بود که ما را به پرده سوم پرتاب کرد.

 

و حرف آخر ؟

گاهی ما در شرایطی قرار می گیریم که پیشرفت می کنیم و برنامه ها و طرح های خوبی برقرار می شود اما شرایط که به قبل بر می گردد یک برگشت به عقب می کنیم. امیدوارم که پیشرفت هایی که در کرونا به دست آوردیم با ریشه کن شدن آن متوقف نشود و ما به عقب برگشت نکنیم بلکه همچنان از فرصت ها، وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی استفاده بهینه و حداکثری را داشته باشیم.

 

 

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: کرونا و برنامه های فرهنگی تاثیرات کرونا مریم داوری محمد قاسمی فضای مجازی برنامه ها رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۶۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب

رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید براینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و یک فرصت بی‌نظیر می‌دانیم، گفت: صدا و سیما امسال نیز با تمام توان در خدمت نمایشگاه کتاب است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیمان جبلی درباره برنامه رسانه ملی برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: در ۲ سال گذشته تمام توان رسانه ملی اعم از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و معاونت‌های استانی و سیاسی در اختیار نمایشگاه کتاب قرار گرفت.

وی نمایشگاه کتاب را بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور و یک فرصت بی‌نظیر دانست و افزود: برنامه‌های مفصل و متعددی از محل برگزاری نمایشگاه در مصلای امام خمینی (ره) تهران به روی آنتن رفت.

رئیس رسانه ملی اضافه کرد: در استودیوهای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز برنامه‌هایی ضبط و یا به‌صورت زنده پخش شد و بر این اساس برنامه‌سازان و همکاران عزیز ما توانستند از نمایشگاه کتاب، سرمایه قابل توجهی برای طول سال فراهم کنند تا در خدمت کتاب، فرهنگ کتابخوانی و تقویت این فرهنگ باشیم.

جبلی گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته با عزم و جدیت در نمایشگاه حضور خواهیم یافت؛ هر شبکه متناسب با کارکرد خودش به پوشش رسانه‌ای این رویداد بزرگ فرهنگی خواهند پرداخت.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

کد خبر 748987

دیگر خبرها

  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان
  • نقش مؤثر دانشجویان در فرآیند جهاد تبیین با بهره‌گیری از ظرفیت‌ فضای مجازی
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم