Web Analytics Made Easy - Statcounter

محرم امسال در حالی از راه رسید که ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا پروتکل های جدیدی را برای برپایی عزای سید و سالار شهیدان تدوین و ابلاغ کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛ محرم امسال متفاوت‌ترین محرمی است که شاید تا به امروز در تاریخ وجود داشته است. ویروس منحوس کرونا تمامی فعالیت‌های زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید هیچ‌کس گمان نمی‌کرد محرم هم تحت تأثیر کرونا قرار بگیرد و برای برگزاری آن دستورالعمل و پروتکل نوشته شود.

 

 با توجه به شرایط خاص شیوع کرونا، در محرم امسال امکان برگزاری مراسم عزاداری سنتی وجود ندارد و به همین دلیل پویش مردمی «هرخانه، یک حسینیه، یک پرچم» در کشور جریان دارد.

 

پیوستن همه عزاداران به این پویش نشاندهنده این است که مصمم‌تر از همیشه برای لبیک گفتن به حسین (ع) هستند.

 

حال وهوای این روزها نگذاشته که مردم متدین و خداجوی استان سمنان نیزاز عزای مولایشان بی نصیب بمانند.

 

مردم در کنار برگزاری مراسم سوگواری به شیوه‌های جایگزین و با استفاده از ابتکارات جالب، دست به پویش بزرگ سیاه پوش کردن خانه‌ها و کوچه‌ها و خیابان‌های استان سمنان زده‌اند که می‌تواند در فضا سازی محیطی ایام محرم مؤثر باشد.

 

نیاز امروز جامعه توجه به امور بهداشتی جهت مبارزه با ویروس کرونا است

« رحمان مهرابی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درسمنان با بیان اینکه با توجه به اینکه بر طبق دستورالعمل‌های صادر شده برگزاری مراسم سنتی عزاداری در شهرها و روستاها ممنوع اعلام شده است گفت: این موضوع در برگزاری با شکوه مراسم عزاداری امام حسین(ع) تأثیر چندانی ندارد ومردم می توانند با نصب یک پرچم ویا یک پارچه مشکی در درب منزل خود و عزاداری خانواده درخانه این آئین را برگزار کنند.

 

وی با اشاره به اهمیت فضا سازی شهری در ایام ماه محرم اظهارداشت: افرادی که نذوراتی در ماه محرم دارند می‌توانند برای حفظ سلامتی نذورات به صورت کمک های مومنانه در بین نیازمندان توزیع شود.

 

مهرابی عزاداری محرم را نماد وفاق ملی عنوان کردوافزود: شمنان با تبلیغات خود خواستار کم رنگ جلوه دادن شئونات دینی و حب اهل بیت (ع) در بین مردم ما هستند اما محرم فرصت خوبی است تا مردم ما عکس این موضوع را نشان دهند تا بار دیگر توطئه‌های شوم دشمنان علیه مسلمانان به خصوص مردم شیعه ایران اسلامی خنثی شود.

 

این شهروند سمنانی با تأکید براینکه نیاز امروز جامعه توجه به امور بهداشتی جهت مبارزه با ویروس کرونا است ادامه داد: بی‌تردید با افزایش دقت‌نظر مردم و رعایت بهداشتی شاهد بهبود شرایط خواهیم بود.

 

باید هرخانه به یک حسینیه تبدیل شود

«مهدی باقری» یکی دیگر از هم استانی ها با بیان اینکه امسال محرمی متفاوت از محرم‌های سال گذشته و به شکلی جدید باید برگزارشود گفت: باید هرخانه به یک حسینیه تبدیل شود واعضای خانواده می‌توانند با ذکر مصیبت اباعبدالله الحسین (ع) از این ایام بهره کافی را ببرند.

 

وی با تأکید براینکه از لحاظ عقلانی نیز باید گفت دفع ضرر محتمل واجب است اضافه کرد: لذا امروز که تمام دنیا بر خطر بیماری کرونا و شیوع آن اجماع دارند باید از برگزاری تجمعات دوری کرد که این امر نیز در مبانی فقهی و همچنین عقلی ما جایگاه ویژه دارد.

 

باقری با اشاره به اینکه کرونا و عزاداری موضوعی شخصی نیست که فردی بگوید اختیار جان خود را دارم زیرا عزاداری با حضور جمعی از مردم برگزار می‌شود و امکان شیوع ویروس بین همگان وجود دارد اظهار داشت: اگر انسان عقلانی حتی احتمال بروز خطری را برای خود و دیگران دهد باید پای خود را از ماجرا کنار بکشد.

 

این هم استانی با بیان اینکه در کنار اصل عزاداری اصل حفظ سلامت و امنیت که این موارد هم جزء اصول هستند ضروری است افزود:همکاری مردم با ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) لازم است.

 

وی با تأکید براینکه دشمن تلاش دارد تا این محرم‌ها تعطیل شود و ذکرها و حرکت‌های امام حسین (ع)فراموش شود ادامه داد: امسال به دلیل شرایط کرونا، عزاداری های مردم با تغییراتی همراه شده است اما زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا، تعطیل شدنی نیست وبهترین راه شکست توطئه های دشمنان در ماه محرم، رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در کنار عزاداری برای امام حسین(ع) است.

 

به گفته باقری اگر همه دستورالعمل ها به خوبی اجرایی شود به طور حتم شاهد یک عزاداری باشکوه در محرم امسال خواهیم بود.

 

متولیان عزاداری باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم عزاداری را برگزار کنند

حجت‌الاسلام« علی شکری» حفظ سلامت شهروندان را اصل مهم و اولویت‌دار در برگزاری مراسم‌های عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) عنوان کردوگفت: اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در این ایام به صورت جدی در دستور کار قرار می گیرد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان درخصوص ضرورت به کار گیری ابتکارات در عزاداری ماه محرم در سال جاری به خصوص در بین هیئت‌های مذهبی و همچنین مردم، گفت: مردم و هیئت‌های عزاداری با ابتکاراتی که انجام می‌دهند باید محرم سال جاری را به یک همایش پرشور مردمی که سراسر آن عشق به امام حسین (ع) و ائمه اطهار است تبدیل کنند.

 

وی با بیان اینکه در راستای حفاظت از مردم در برابر شیوع کرونا می‌خواهیم خلاقیت‌هایی در برگزاری مناسک انجام شود، تاکید کرد: همراهی مردم و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سیاه پوش کردن تمام سطح شهر و استفاده از ظرفیت بهینه هیئت‌های مذهبی و ادارات و… می‌تواند دارای اهمیت باشد.

 

حجت الاسلام شکری با اشاره به فعالیت در فضای مجازی بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که می‌توان در ایام محرم انجام داد، پخش روضه از بلندگوهای مساجد بعد از اذان و یا پخش روضه و مداحی در فضای مجازی است که در کنار مشارکت مردم در سیاه پوش کردن، می‌تواند نقشی بسزا در ترویج شعائر دینی در ماه محرم داشته باشد.

 

وی ضمن بیان اینکه کسانی که متولی عزاداری هستند از افراد متدین، دین‌دار و پایبند به اصول اخلاقی هستند اضافه کرد: متولیان عزاداری باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم عزاداری را برگزار کنند.

 

حجت‌الاسلام شکری با اشاره به اینکه عزاداری ایام محرم بنا به تصویب ستاد مقابله با کرونا می‌بایست با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی در شهرستان‌ها و استان‌های کشور برگزار شوداظهارکرد: در استان سمنان هیئت‌های عزاداری موظف به دریافت مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی هستند اما پیش از آن می‌بایست با مراجعه به سامانه بیرق که برای همین منظور طراحی شده، درخواست خود را ثبت کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بیان کرد: هیئت‌های عزاداری با ورود به این سامانه درخواست عزاداری و مراسم خود را در ایام محرم به ثبت رسانده و پروتکل‌های مورد نیاز برای رعایت را نیز مطالعه می‌کنند سپس با دریافت کد پیگیری باید به یکی از ادارات تبلیغات اسلامی در سطح استان سمنان مراجعه کنند.

 

وی با بیان اینکه هیئت‌های عزاداری، امنای مساجد یا تکایا و میزبانان مراسم و همچنین بانیان می‌بایست با حضور در سازمان تبلیغات اسلامی تعهد نامه‌ای را نیز به امضا برسانند، بیان کرد: در این تعهد نامه باید بانیان، اجرای مراسم در فضای باز، رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، تعیین سقف جلسه به مدت یک ساعت و نیم و … را متعهد شوند.

 

حجت‌الاسلام شکری برگزاری عزاداری را بدون اخذ مجوز در سطح استان سمنان ممنوع عنوان کردو گفت: هیئت‌های عزاداری می‌بایست به دستورالعمل‌های صادره از سوی ستاد مقابله با کرونا، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اشاره فرمودند، توجه کنند.

 

پذیرایی از عزاداران در هیئت ممنوع است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان ی بابیان اینکه عزاداری‌ها در فضای باز به دو صورت سینه‌زنی و زنجیرزنی برگزار می‌شود افزود: استفاده از ادوات عزاداری در هیئت‌های مذهبی استان ممنوع و رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت در تمام مراسم ضروری است.

 

وی با تأکید بر لزوم ایجاد فاصله دو متر از هر طرف و استفاده از ماسک الزامی است، بیان کرد: اگر هیئتی قصد اجرای برنامه‌های مختلفی ازجمله روضه‌خوانی، مداحی، سخنرانی و غیره دارند باید در این مدت‌زمان محدود برنامه‌ریزی داشته باشند و از دسته روی هیئت‌های عزاداری محرم به جد پرهیز کنند.

 

حجت‌الاسلام شکری با اشاره به اینکه در زنجیرزنی دو حالت پیش‌بینی‌شده است، یادآور شد: عزاداران باید از زنجیر شخصی استفاده کنند و در غیر این صورت یک زنجیر اختصاصی از مسئولان هیئت عزاداری تحویل گرفته و در پایان دهه ابتدایی محرم زنجیر را به هیئت بازگرداند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با تأکید بر اینکه پذیرایی از عزاداران در هیئت ممنوع است، اعلام کرد: در سال‌های گذشته افرادی متولی بودند برای طبخ غذای گرم در ایام محرم و صفر ولی در شرایط فعلی بهترین راهکار برای ادای نذورات این است که مبلغ نذر خود را به‌صورت نقدی به سازمان‌های مردمی برای کمک به نیازمندان اهدا کنند و یا به‌صورت خشکبار بین نیازمندان توزیع کنند.

 

یکی از تلاش‌های مهم دشمن در ماه‌های گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا، ایجاد تقابل میان دیانت و علم پزشکی بود. همه شبکه‌های بیگانه تلاش مضاعفی برای گسترش این تقابل خواهند داشت. یقیناً  در ایام عزاداری محرم، حرف و حدیث‌های فراوانی درباره نحوه برگزاری این مراسم صورت می‌گیرد اما بیانات رهبر حکیم انقلاب درباره برگزاری مراسم عزاداری طبق نظرات ستاد ملی مقابله با کرونا به این حرف و حدیث‌ها پایان داده است.

 

 مراسم عزاداری در هیئت‌های مذهبی کوچک و بزرگ  در شب های گذشته اغلب از رسانه‌ملی پخش شد، نشان داد که اهالی هیئت و جامعه مذهبی از تابع‌ترین افراد در جامعه‌اند که به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب گوش فرا می‌دهند و از دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تبعیت می‌کنند.

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان پروتکل های بهداشتی رعایت پروتکل هیئت های عزاداری حجت الاسلام شکری مقابله با کرونا هیئت های مذهبی برگزاری مراسم مراسم عزاداری دستورالعمل ها ویروس کرونا محرم امسال امام حسین ایام محرم ماه محرم ستاد ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۸۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبریک متفاوت شمسایی پس از قهرمانی ایران در آسیا! | فیلم

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران در پایان دیدار با تایلند گفت: این قهرمانی برای مردم است و به آنها تبریک می گویم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تیم‌های ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت در شهر بانکوک به مصاف هم رفتند که در پایان این بازی با نتیجه ۴ بر یک به سود ایران به پایان رسید.

وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال ایران در پایان این بازی اظهار داشت: خدا را شکر که توانستیم این بازی را پیروز شویم و این قهرمانی را به مردم ایران و پدرم تقدیم می‌کنم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تیم دوم استقلال زنده می‌شود
  • لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • تبریک متفاوت شمسایی پس از قهرمانی ایران در آسیا! | فیلم
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی استان به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شد
  • دینامو بدون محرمی صدرنشین کرواسی شد
  • گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی در مدرسه علمیه رضویه قم
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • مراسم تجلیل از قهرمانان کشتی اصفهان برگزار شد
  • تجلیل از خانواده‌های شهدای ورزشکار در رشت