Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@07:04:45 GMT

غدیر، دعوت کننده جهان اسلام به وحدت است

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۶۰۰۰۴

ایسنا/اردبیل دبیر نمایندگی بنیاد بین المللی الغدیر در استان اردبیل گفت:واقعه غدیر خود تاریخ ساز است و اگر مفاهیم و پیام تاریخ به درستی استخراج نشود بد فهمی و انحراف از مفاهیم، اتفاقات مهم تاریخی پدیدار می شود.

نصیری دبیر نمایندگی  بنیاد بین المللی الغدیر در استان اردبیل در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: فلسفه  غدیر، جمع شدن حول محور ولایت و یکپارچگی است به بیانی دیگر،  غدیر دعوت کننده جهان اسلام به وحدت است و با تکیه بر نکات اشتراکی مبانی اسلام، (قرآن و پیامبر اعظم) در جهت قدرتمندی جهان اسلام گام بر می دارد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: فرهنگ غدیر، فرهنگ مترقی، رشد و بالندگی امت اسلامی است و اگر تمام امت اسلامی بر نکات اشتراکی تاکید و از نکات اختلافی پرهیز کنند، می توان بار دیگر شاهد قدرت گرفتن مسلمان در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی بود.که این همان تعالی روح اسلام است و این در دل غدیر نهفته است .

وی با اشاره به  نقش و هدف  بنیاد بین المللی الغدیر در ترویج فرهنگ ولایت و امامت  بیان کرد: بنیاد الغدیر، یک بنیاد فرهنگی است که در جهت دفاع از حریم ولایت، امامت و خصوصا دفاع از حریم و حقانیت ولایت و امامت مولای متقیان حضرت علی (ع) به عنوان جانشین و خلف شایسته نبی اکرم (ص)  تاسیس و حرکت می کند . و سعی در حاکم کردن  تفکر و روند تشیع، به عنوان طریق راستین و اصیل سنت نبوی دارد، که موفقیت این امر به پویایی فرهنگ اسلامی و دست آوردهای مهم  در عرصه‌های مختلف زندگی مسلمانان منجر خواهد شد .

نصیری خاطرنشان کرد: اگر مسلمانان و همه فرق اسلامی، حضرت محمد (ص) را به عنوان پیامبر خود قبول داریم، باید سخنان و احادیث معتبر و  منسوب به نبی مکرم اسلام را بدون کم و کاست  قبول کنیم و بر همین اساس و مطابق آیات و روایات معتبر متعدد، موضوع غدیر را که جانشینی حضرت علی (ع) هست بر اساس  ابلاغ  وحی خداوندی  از زبان پیامبر در روز غدیر جاری و ساری شد و در آن بر  ولایت و جانشینی حضرت امیر (ع) برهمگان آشکارا توسط خود پیامبر (ص) تاکید شده است وصحابه و بعدها علمای سنی و شیعی نیز آن را روایت وبه کرات  نقل کرده اند ، را نیز باید قبول کنیم و دقیقا اهمیت غدیر از همین جا ناشی می شود که این پیام از طریق وحی به نبی مکرم (ص) نازل می شود که در آن خداوند به سرنجام رساندن رسالت پیامبر را ابلاغ وحی به حاضرین می داند.

چنانکه  پیامبر اعظم (ص) با درک اهمیت موضوع  و فراخوان اصحاب خود در محل، مکرر سفارش کردند، هرکس پیام غدیر را به نسل آینده نرساند، در قیامت مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت و فرمودند، حاضران به غایبان و پدران به فرزندان خود موضوع و پیام غدیر را سینه به سینه این حقیقت تاریخی را انتقال دهند تا حقانیت غدیراز متن تاریخ حذف نشود.

دبیر نمایندگی بنیاد الغدیر استان اردبیل گفت: در پیام و متن غدیر، جانشینی و امامت و ولایت امیرالمومنین (ع) است که در خطبه غدیر علاوه برامامت حضرت علی (ع) امامت سایر ائمه نیز تصریح شده است .

نصیری در ادامه با اشاره به روایت علمای اهل سنت از غدیر گفت: اتفاق تاریخی غدیر، یکی اتفاقات نادر صدر اسلام بشمار می‌رود به طوری که در آن برای رویدادی صحابه  به محضر شخص پیامبر اعظم وارد و آن را تبریک گفتند و در غدیر خم نزدیک ۱۲۴ صحابه نزدیک و معروف پیامبر از جمله ابوبکر، عمربن خطاب، سلمان فارسی، ابوذر و ... حضور داشتند که اتفاقا اولین نفراتی که واقعه غدیر و ولایت و جانشینی مولای متقیان را خدمت پیامبر اعظم تبریک و تهنیت گفتند خلفای اول و دوم (ابوبکر و عمر) بودند  که این علاوه بر نشان دادن بزرگی و عظمت این رویداد مهم، نشان می دهد که حتی بزرگان اهل سنت نیز ولایت حضرت علی (ع ) را در غدیر به رسمیت شناخته‌اند و این موضوع در کتب مختلف علمای اهل سنت به کرات و توسط بزرگان اهل سنت نقل و ثبت شده است .

 نصیری با رد نگاه صرف تاریخی به موضوعات مهم دینی و اسلامی و حتی علمی  بیان کرد: این نوع  تفکر  از نگاه ضعیف تاریخی صاحبان این فکرها ناشی می شود چرا که اگر با این دید به موضوعات نگریسته شود، باید بعثت و نزول قرآن و بطور کل اساس مبانی اسلام را در تاریخ حادث شدن آن جا گذاشت و با طرز تفکر این ها اسلام را کنار گذاشت .

  به گفته وی غدیر اتفاقی مهم در اسلام است که خود تاریخ ساز است و  تاریخ یکی از منابع شناخت مفاهیم برای بشریت است و اگر تاریخ کنار گذاشته شود و مفاهیم و پیام تاریخ به درستی استخراج نشود، حال از گذشته و آینده نیز از حال جدا می شود و اینجاست که بد فهمی و انحراف از مفاهیم و اتفاقات مهم تاریخی پدیدار می شود.

وی ادامه داد: غدیر و فلسفه آن را نباید محدود و مقید به اواخر  دهه اول هجرت که چنین رویدادی رخ داده است ، محدود کرد ، بلکه غدیر یک تفکر قرآنی و آسمانی است که به بلندای تاریخ عظمت دارد و توسعه فرهنگ غدیر در جوامع باید از دیدگاه صرف تاریخی خارج شود و همگان باید بدانند غدیر یک امر الهی است و آیه تبلیغ و آیه اکمال و اتمام خود گواه این امر مهم است .

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی عيد غدير وحدت پیامبر اعظم حضرت علی اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۰۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم

حجت‌الاسلام شهریاری در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع تقریب مذاهب گفت: ما می‌توانیم تدابیری بیاندیشیم و شبکه‌ای را که در جهان اسلام در اختیار داریم برای کمک به مردم غزه به هم پیوند بزنیم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با هدف توسعه فرهنگ خیر و احسان و استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی در حوزه نیکوکاری، در مراسمی با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و حجت الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع امضا شد.

شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم ضمن قدردانی از کسانی که زمینه همکاری مجمع جهانی تقریب و کمیته امداد امام خمینی (ره) را فراهم آوردند، گفت: اگر در کار خیر ابتکار عمل داشته باشیم، می‌توانیم به پیشرفت‌هایی برسیم.

وی افزود:ما باید بستری را طراحی و فراهم کنیم که برای اقشار جامعه قابل اعتماد باشد. مجمع جهانی تقریب اولین اقدامی را که در این راستا انجام داد،طراحی سامانه «آی محسن» بود. این سامانه جهت کمک به محرومین جهان اسلام است تا همگان بتوانند به واسطه آن کمک‌رسانی کنند. در این سامانه پویش هایی برگزار می‌شود و سقف نیازها بررسی می‌گردد و ما بسترهای مناسب را برای کمک رسانی فراهم می‌کنیم.

شهریاری ادامه داد: ما ظرفیت‌های بسیاری در جهان اسلام برای کمک رسانی به محرومین جامعه داریم و بخشی از این ظرفیت‌ها در کشور ما وجود دارد.

تداوم همبستگی با غزه در داخل و خارج از دانشگاه‌های آمریکا

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مردمان کشورهای دیگر می‌دانند که سردمدارانشان ممکن است طرفدار آمریکا باشند و کمک‌هایشان به دست مردم غزه نرسد، اما از طرفی می‌خواهند که به مردم غزه کمک کنند. ما می‌توانیم تدابیری بیاندیشیم و شبکه‌ای را که در جهان اسلام در اختیار داریم به هم پیوند بزنیم.

ر شهریاری تصریح کرد: باید فرهنگ سازی کنیم که محروم، محروم است و فرقی نمی‌کند ایرانی و یا از هر کشور دیگری باشد. افراد زیادی هستند که به برخی از پویش‌ها علاقه بسیاری دارند و می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند.

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد در این مراسم با اشاره به سابقه همکاری‌ دو نهاد در حوزه ترویج فرهنگ احسان و انفاق، گفت: کمیته امداد به عنوان یادگار حضرت امام (ره) و یکی از بزرگترین‌ نهادهای خیریه در سطح جهان، توجه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی به ویژه ایرانیان خارج از کشور داشته است.

وی با تأکید بر تجربیات موفق کمیته امداد در حوزه بین‌المللی، گفت: یکی از موضوعات اصلی در این حوزه، توجه به ظرفیت‌های عظیم امت بزرگ اسلامی در زمینه خیر و احسان است.

بختیاری خاطرنشان کرد: کمیته امداد در برخی کشورهای منطقه که در چارچوب تفاهم‌نامه دولت‌ها عمل کرده است، در خصوص تبادل تجربیات به ویژه در توانمندسازی و حرفه‌آموزی، عملکرد موفقی داشته و زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرده است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به ظرفیت‌های عظیم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای ترویج فرهنگ احسان و انفاق در داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: امکانات دو مجموعه کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید در عرصه فعالیت‌های انسان‌دوستانه، تجمیع شود.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های مشترک در قالب همایش‌ها، سمینارهای علمی و پژوهشی و نمایشگاه‌های فرهنگی، اضافه کرد: کمیته امداد آمادگی دارد دوره‌های انتقال و تبادل تجربیات را برای مخاطبان و جامعه هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار کند.

بختیاری بر نقش نخبگان علمی، فرهنگی، احتماعی و خیران حقیقی و حقوقی برای راه‌اندازی مراکز رشد نوآوری و فناوری تأکید کرد و گفت: این موضوع در تفاهم‌نامه با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش‌بینی شده و امیدواریم هسته‌های خیر و احسان در داخل و خارج از کشور تشکیل شود.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: شناسایی و ایجاد ارتباط میان خیریه‌ها، خیران و ایرانیان فعال، مرتبط و مقیم خارج از کشور در راستای حمایت از نیازمندان از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی تسهیل انجام فعالیت‌های خیریه‌ای در خارج از کشور را ضروری دانست و افزود: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظرفیت‌های خوبی در زمینه شناسایی و معرفی خیریه‌های فعال به منظور تبادل تجربیات دارد که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • رمزگشایی ناقص از یک ملاقات تاریخ ساز
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • انیس: آمریکا در قضیه فلسطین خصومت خود را با اسلام نشان داد
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • تصاویر نقشه‌های تاریخ با نام خلیج فارس
  • سه تاریخی که خواب را از امباپه گرفته‌اند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد