Web Analytics Made Easy - Statcounter

غفاری رهبر گفت: بیش از یک سال است که صادرات دفاتر مشق ممنوع شده است؛ چرا که سال گذشته کشور با کمبود و گرانی کاغذ مواجه بود و تصمیم بر ممنوعیت صادرات دفاتر مشق گرفته شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صنایع مختلف فرهنگی از چاپ گرفته تا نشر و صحافی در سال جاری با مشکلات اقتصادی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته مواجه بوده‌اند،‌ تعطیلی‌های ماه‌های نخست سال،‌ سایه سنگین کرونا بر فروش و سفارشات،‌ افزایش قیمت مواد اولیه،‌ بسته شدن مرزهای صادراتی از جمله مهمترین این مشکلات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صنایع به ویژه صنعت چاپ در سال‌های گذشته‌ها تلاش کرده تا در کنار تهدیدهایی که برای حیاتش وجود داشته است‌، به فرصت‌ها نیز بیندیشد،‌ فرصت‌هایی که بازارهای منطقه برایش به ارمغان آوردند و افزایش نرخ ارز آن را برای هر دو طرف مقرون به صرفه کرده است.

در این میان بازارهای عراق و افغانستان و حتی ترکیه در سال‌های اخیر بازار خوبی برای محصولات صنعت چاپ و زیرمجموعه‌های آن از ایران بوده‌اند‌، موضوعی که متاسفانه در سال جاری تحت‌الشعاع کرونا و بسته بودن مرزها قرار گرفت و تا اندازه‌ای این تولیدکنندگان را متضرر کرد.

دفترسازان یکی از زیرمجموعه‌های صنعت چاپ به شمار می‌روند که در سال‌های گذشته بخشی از بازار کشورهای عراق و افغانستان در حوزه دفتر مشق را به دست آورده بودند. اما از سال گذشته به دلیل ممنوعیت صادرات دفاتر مشق که در پی گرانی کاغذ و کمبود آن به وجود آمد،‌ این بازارها از دست رفته است. حالا در سایه کرونا نیز تولید دفتر مشق که می‌توانست صحافی‌ها را در ماه‌هایی از سال سرپا نگه دارد،‌ و جبران ضرر و زیان سایر ماه‌های سال شود،‌ بازار مناسب و مطمئنی در داخل کشور ندارد و این یعنی ضرر پشت ضرر برای این واحدهای تولیدی.

جلیل غفاری، رهبر رئیس اتحادیه صحافان، در این زمینه به تسنیم می‌گوید:‌ متأسفانه وضعیت تولید دفاتر مشق وضیت مشخصی نیست. تولید تا اندازه‌ای انجام شده و حتی از سال‌های پیش نیز حجم زیادی دفاتر مشق درانبارهای تولیدکنندگان موجود است،‌  اما بازار مطمئن آغاز سال تحصیلی را به نظر می‌رسد که امسال از دست داده‌ایم. چرا که ستاد مقابله با کرونا هنوز درباره بازگشایی مدارس یا مجازی برگزار کردن آن اعلام مشخص و دقیقی نکرده است.

وی ادامه داد: اگر تعطیلی مدارس اجرایی شده و ادامه‌دار باشد،‌ خرید بسیار بسیار کاهش پبدا می‌کند. این ضرر و زیان بسیاری به تولیدکننده و صحافی‌ها وارد می‌کند‌، زیرا انبارها پر است و فروشی در کار نیست.

3000 بسته نوشت افزار توسط قرارگاه جهادی سپاه در خوزستان توزیع شدموج گرانی "نوشت افزار" به بازار ایلام رسید43 پرونده تخلف در صنف نوشت‌افزار سمنان تشکیل شده است/ تشدید نظارت بر بازار نوشت افزار استان سمناناهدای بسته های نوشت افزار بانک ملت به دانش آموزان مناطق کم برخوردار کشور

غفاری رهبر  با اشاره به ممنوعیت صادرات نیز گفت:‌ بیش از یک سال است که صادرات دفاتر مشق ممنوع شده است؛ چرا که سال گذشته کشور با کمبود و گرانی کاغذ مواجه بود و تصمیم بر ممنوعیت صادرات دفاتر مشق گرفته شد. اما امسال که با کمبود کاغذ مواجه نیستیم و گرانی نیز تا اندازه‌ای کنترل شده است،‌ به نظر می‌رسد ضرورتی برای ادامه‌دار بودن این ممنوعیت نباشد. ما از فروردین ماه مذاکره با وزارت صمت برای رفع این ممنوعیت را آغاز کردیم، زیرا هم‌‌اکنون مشکل تأمین کاغذ نداریم و هم اینکه انبارهای تولیدکنندگان پر از دفاتر مشق است که با صادرات می‌توان بخشی از ضرر و زیان‌ها را جبران کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر ممنوعیت صادرات رفع و همه دفاتر صادر شد و برای نیاز داخل نتوانستیم پاسخگو باشیم، چه می‌شود؟ گفت:‌ اتفاقا یکی از گفته‌های وزارت صمت نیز همین است،‌ برای همین ستاد کرونا باید تکلیف مدارس را زودتر مشخص کند تا اگر قرار است مدارس همچنان بسته بماند ما بتوانیم بخشی از تولید را صادر کنیم.

غفاری رهبری تصریح کرد: سال گذشته ما حدود 130 تا 140 میلیون جلد دفتر داشتیم،‌ امسال 70 تا 80 میلیون جلد تولید شده است که به نظر می‌رسد اگر مدارس باشد به خوبی به نیاز موجود پاسخ می‌دهد.

وی با اشاره به قیمت دفاتر مشق نیز گفت:‌ امسال به دلیل اینکه تقاضای چندانی وجود ندارد،‌ تولیدکنندگان دفاتر مشق خودشان اقدام به پایین‌آوردن قیمت‌ها کرده‌اند تا در رقابت با یکدیگر برد کنند. 

غفاری‌رهبر در پایان با اشاره به وضعیت رکود در صنعت چاپ گفت: گرانی در همه مواد اولیه از مقوا گرفته تا کاغذ و چسب و مرکب و ... موجب شده کارگاه‌ها و صحافی‌ها  با حداقل نیرو به فعالیت خود ادامه دهند‌؛ بنابراین بسیاری از کارگران صنعت چاپ بیکار شده‌اند.

انتهای پیام/

R1013198/P/S4,35/CT7 واژه های کاربردی مرتبط نوشت افزار ایرانی اسلامی بیشتر بخوانید... نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با محوریت شهید سلیمانی در کرمانشاه برپا می‌شود آغاز به کار جشنواره ایران‌نوشت/ توزیع ۵۰۰ هزار بسته نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در مناطق محروم عرضه جدیدترین آثار نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با محوریت شهادت شهید سلیمانی قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با محوریت شهید سلیمانی در کرمانشاه برپا می‌شود آغاز به کار جشنواره ایران‌نوشت/ توزیع ۵۰۰ هزار بسته نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در مناطق محروم عرضه جدیدترین آثار نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با محوریت شهادت شهید سلیمانی واژه های کاربردی مرتبط نوشت افزار ایرانی اسلامی پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ جدیدترین استفتاء از رهبر انقلاب دربارۀ تجمعات در شرایط کرونایی ۲ مداحی بنی‌فاطمه در شب دوم محرم ۱۴۴۲ ۳ مداحی محمود کریمی در "تکیه سیّار" ۴ رضا ناجی سرطان را شکست داد ۵ چه کسی مجیدی را برای بازی در «تیرباران» پیشنهاد داد/ رانت‌خواری و روابط میان هنرمندان و دولت، سینمای سیاسی را نابود کرد ۶ گزارش تسنیم از ۱۰ سال با "مختارنامه"/ اگر مهلب نبودم، دوست داشتم ابن‌زیاد باشم ۷ مداحی مهدی رسولی در شب دوم محرم ۹۹ ۸ نوحه‌سرایی خیابانی محمود کریمی در شب دوم محرم + فیلم مهمترین اخبار فرهنگی پروژه خلع‌سلاح شدن در ایران مدیون برخورد لاجوردی است/ عده‌ای به سازمان مجاهدین وجوهات می‌دادند اما نظر لاجوردی، نظر امام بود مداحی حیدر توکل در حسینیه سیار محمود کریمی+ فیلم چه کسی مجیدی را برای بازی در «تیرباران» پیشنهاد داد/ رانت‌خواری و روابط میان هنرمندان و دولت، سینمای سیاسی را نابود کرد شارون استون: لطفاً به این قاتل رأی ندهید مهمترین اخبار تسنیم امام خامنه‌ای: اقتصاد کشور به‌هیچ‌وجه نباید به تحولات خارجی پیوند بخورد شایگو: ایران شریک راهبردی روسیه است/ امیر حاتمی: روسیه نقش مهمی در منطقه و جهان دارد مصاحبه|کارشناس آمریکایی: توافق اسرائیل و امارات خنجری به پشت فلسطینی‌هاست روحانی: ارتقای تاب‌آوری اقتصاد و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سرلوحه تلاش‌های دولت است مصاحبه| وزیر اسبق تشکیلات خودگردان: با امارات اختلاف ریشه‌ای داریم/ اسرائیل اشغالگر را به‌رسمیت نمی‌شناسیم درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نوشت افزار ایرانی اسلامی نوشت افزار ایرانی اسلامی شهید سلیمانی غفاری رهبر سال گذشته صنعت چاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۴۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف

علی ابراهیمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مرغداران کشور در راستای سیاست وزارت جهاد، جوجه ریزی را افزایش دادند که در نتیجه افزایش تولید موجب شد تا ماه های پرمصرف را بدون تنش پشت سر بگذرانیم.

به گفته او، علی رغم سرمایه گذاری بالا، مرغداران هیچ نفعی نبردند و همچنان در حال زیان هستند که با استمرار این روند تولید دچار مشکل خواهد شد.

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به آنکه جریان تولید با هدف نمی توان عوض کرد، لذا برنامه ریزی باید به سمت صادرات باشد. کمااینکه اکنون مجوز صادرات ۵ هزارتن مرغ گرفته شده است که امیدواریم روند صادرات تسریع شود تا بازار به تعادل برسد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه امکان جمع آوری کل مرغ مازاد توسط پشتیبانی وجود ندارد، افزود: با وجود آنکه مرغ های جمع آوری شده از سوی پشتیبانی امور دام در مقطعی باید به بازار عرضه شود، از این رو صادرات مستمر موثرترین راهکار برای پایداری تولید مرغ محسوب می شود و از طرفی گام برداشتن به سمت کشورهای منطقه و خارج از منطقه علاوه بر فعال کردن ظرفیت تولید، ارزآوری هم در بردارد.

او با بیان اینکه پتانسیل صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزارتن مرغ وجود دارد، افزود: بنابر سیاست وزارت جهاد سالانه حداقل ۲۰۰ هزارتن مرغ می توان به بازارهای هدف صادر کرد.

ابراهیمی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی ها گفت: بنابر آمار در فروردین ماه حدود ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت و تا ۱۰ اردیبهشت هم که تخم مرغ ها خوابانده می شود، نمی توان پیش بینی دقیقی داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداران بالای ۶۵ هزارتومان است که براین اساس تولیدکنندگان بیش از ۱۰ هزارتومان در فروش متضرر هستند، درحالیکه قیمت مرغ آماده به طبخ کاهش چندانی نداشته است که در این میان سودی هم عاید مصرف کننده نمی شود‌.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • رفع ابهام حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب در خوزستان+فیلم
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • نامطمئن بودن روش پیکر تراشی برای لاغری
  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟
  • صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف