Web Analytics Made Easy - Statcounter

از مجموع ۲ میلیون و ۶۰۸ هزار بیسواد و کم سواد در کشور  که از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون زیر پوشش فعالیت‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند ۵۸ هزار و ۱۵۷ نفر مربوط به استان اصفهان است که نوع خود اقدام مهم و ارزنده‌ به شمار می‌آید.

در استان اصفهان نیز با ارزیابی‌های صورت گرفته قدر مطلق باسوادی از ابتدای انقلاب تاکنون به بیش از ۹۷ درصد رسیده است و این استان جزو پنج استان برتر باسواد کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوشش ۸۸.۹ درصدی نرخ سوادآموزی زنان در دولت تدبیر و امید

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: یکی از اقدامات بسیار شاخص در هفت ساله اخیر پوشش ۸۸،۹ درصدی سوادآموزی زنان در استان بوده است.

محمد اسماعیل‌زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: از مجموع ۵۸ هزار و ۱۵۷ نفر سوادآموز جذب شده از سال ۹۲ تا ۹۸ تعداد ۵۱ هزار و ۷۲۱ نفر را زنان تشکیل داده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث بی‌سوادان یا کم سوادان اتباع خارجی نیز گفت: در مدت مزبور نیز هفت هزار و ۸۶۸ نفر به جمعیت باسوادان اتباع مقیم استان افزوده شده است.

معاون سوادآموزی استان اصفهان افزود: اقدامات بسیاری در ندامتگاه‎ها و زندان‌های استان برای آموختن سواد به مددجویانی در حال گذراندن دوره محکومیت خود نیز در این مدت صورت گرفته است.

وی با تشریح دوره‌های سوادآموزی شامل انتقال، سوادآموزی و تحکیم گفت: سوادآموزی مختص کسانی است  که هیچ گونه سواد خواندن و نوشتنی ندارند.

اسماعیل‌زاده افزود: دوره انتقال به پایان سوادآموزی تا دوره ابتدایی اطلاق و دوره تحکیم نیز با هدف تثبیت و تعمیق سوادآموزی انجام می‌شود.

ابتکار دولت در اجرای طرح‌های تحکیمی برای سوادآموزان

معاون سوادآموزی اداره ‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: از سال ۹۲ تاکنون طرح‌های بسیاری از جمله برگزاری مسابقات کتابخوانی و پرسش مهر رییس‌جمهوری، حلقه‌های کتابخوانی، خواندن با خانواده و نماز کلید بهشت به‌منظور علاقه مندی و توسعه آموخته‌های سوادآموزان اجرا شده است.

وی به حضور ۲۴ هزار و ۱۹۰ نفر از سوادآموزان استان در طرح مسابقات کتابخوانی و پرسش مهر رییس‌جمهوری اشاره کرد و طرح حلقه‌های کتاب و کتابخوانی را از دیگر اقدامات دولت بمنظور تثبیت و تحکیم سواد و ارتقای آگاهی‌های عمومی سوادآموزان برشمرد و گفت: از سال ۹۵ تاکنون ۲۴۲ حلقه کتاب و کتابخوانی بین سوادآموزان استان تشکیل شده است.

وی به طرح خواندن با خانواده نیز اشاره کرد و گفت: این طرح نیز بمنظور تکرار آموخته‌ها در کانون خانواده و دانش‌افزایی سوادآموزان در سال های اخیر اجرا شده است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش  اصفهان افزود: در طرح عملی "نماز کلید بهشت" نیز که با هدف آموزش شیوه‌های عملی نماز و احکام بین سوادآموزان اجرا می‌شود در ۲ سال اخیر هشت هزار و ۲۶۸ سوادآموز شرکت کردند.

مراکز یادگیری محلی، دستاورد دولت یازدهم

اسماعیل‌زاده یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم را تاسیس مراکز یادگیری محلی عنوان کرد و گفت: در هفت سال اخیر ۱۵ مرکز در استان دایر شده است.

وی به راه‌اندازی یک مرکز جدید در ۱۷ شهریور همزمان با روز جهانی سواد در شهرستان دهاقان اشاره کرد و گفت: در این مراکز آموزش‌ مهارت‌های زندگی، حقوق شهروندی و حرفه‌آموزی به سوادآموزان ارائه می‌شود.

رشد ۱،۳ درصدی قدر مطلق باسوادی در گروه سنی ۶ سال به بالا

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: قدر مطلق سوادآموزی در گروه سنی ۶ سال به بالا در استان از سال ۹۵ تا ۹۸ به بیش از از ۱،۳ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: قدر مطلق باسوادی در گروه سنی ۶ سال به بالا در سال  ۹۵ به میزان ۸۹،۹ درصد بود که در سال ۹۸ به ۹۱،۲ درصد رسید.

اسماعیل‌زاده همچنین به رشد هشت دهم درصدی باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به عنوان عمده مخاطبان سوادآموزی از سال ۹۵ تا سال ۹۸ اشاره کرد.

 بالا بودن ۲ درصدی آمار سوادآموزی در اصفهان از شاخص کشوری 

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: تلاش‌های صورت گرفته در زمینه آموزش یاران نهضت سوادآموزی، آمار باسوادی در استان اصفهان به ۹۷ درصد رسیده که از شاخص کشوری نیز ۲ درصد بیشتر است.

محمد اعتدادی در گفت و گو با ایرنا افزود:  موضوع سطح سواد و آموزش از جمله مهمترین نیازها برای پیشرفت هر کشوری است که این مساله در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام راحل توسط  نهضت سواد آموزی دنبال شد.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت نهضت سوادآموزی و افزایش نرخ باسوادی در کشور ، اولویت راهبردی نظام  در حوزه عدالت علمی و آموزش برای همگان است که این مهم در استان اصفهان به جد دنبال شده و می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان  ادامه داد: برای رسیدن به نقطه مطلوب در فعالیت‌های آموزشی نهضت سواد آموزی باید روحیه جهادی در میان فعالان این حوزه روز به روز تقویت و از هرگونه بروکراسی و تشریفات اداری که مانع انجام کار است، پرهیز شود.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از روش‌های نو در فرآیند سوادآموزی گفت: روش‌های سنتی در امر سواد آموزی جوابگو نیست، استفاده از شیوه‌های نو در این امر از سوی مسوولان ضروری است.

اعتدادی  با اشاره به چالش مهاجر پذیر بودن اصفهان گفت: با وجود مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد باید تلاش شود تا درصد باسوادی در جامعه هدف بطور کامل تا رسیدن به نقطه ریشه‌کنی بیسوادی محقق شود.

وی بر تقویت مراکز یادگیری محلی تاکید کرد و گفت: گسترش آموزش‌های سوادآموزی  از طریق توسعه و تقویت این مراکز سریعتر صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها هفته دولت توسعه ایران اصفهان سازمان نهضت سوادآموزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته دولت توسعه ایران اصفهان سازمان نهضت سوادآموزی هفته دولت توسعه ایران اصفهان سازمان نهضت سوادآموزی معاون سوادآموزی اداره استان اصفهان اسماعیل زاده گروه سنی نهضت سواد قدر مطلق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۹۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدالت آموزشی در مناطق شهری و روستایی گلستان مستقر شده است

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، «سید رضا نظری» در نشست خبری که به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم برگزار شد، اظهار کرد: با اجرای این طرح و شناسایی مناطق کم برخوردار استان، عدالت آموزشی به دل مناطق روستایی و مناطق محروم شهری رفته است.
 
به گفته وی؛ قبلا اکثر کلاس های کنکور فقط در 2 شهر گرگان و گنبد کاووس دایر بودند؛ ولی با اجرای این طرح در مناطق بیشتری کلاس های کنکور برپا شده و باعث شد دانش آموزان مناطق روستایی در سال گذشته در آزمون کنکور سراسری بدرخشند.
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان از اجرای 190 برنامه شاخص در هفته معلم امسال خبر داد و گفت: شعار امسال هفته معلم (12 لغایت 18 اردیبهشت ماه) «همه مدیون تو هستیم» نامگذاری شده است.
 
وی افزود: به صدا درآمدن به صورت نمادین زنگ سپاس معلم در مدرسه هاجر گرگان، غبارروبی گلزار شهدا، اعزام 50 نفر از معلمان استان به دیدار رهبر معظم انقلاب، تکریم و تجلیل از بازنشستگان منتخب، جشن ازدواج زوج های فرهنگی (استان مبدع این طرح در کشور بود)، برگزاری مسابقات ورزشی، پیاده روی خانوادگی، برگزاری یادواره شهدای معلم و دانش آموزی و تجلیل از مؤلفان و نویسندگان فرهنگی از مهمترین برنامه های این هفته است.
 
به گفته وی؛ سال گذشته معلم نمونه کشوری از استان انتخاب نشده بود؛ ولی امسال 2 نفر از معلمان استان از شهرهای مراوه تپه و آزادشهر که نشان از همت، تدین، انقلابی و توانمندی آنها داشت انتخاب شده و طی مراسمی تجلیل می شوند.
 
نظری با اعلام اینکه وجود 24 هزار معلم در استان نقش بسزایی در نظام تعلیم و تربیت ایفا می کنند، گفت: 420 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف در 2 هزار و 600 مدرسه استان در حال تحصیل هستند.
 
وی ادامه داد: 53 هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند که کمک شایانی به آموزش و پرورش می کنند.
 
به گفته وی؛ 19 هزار دانش آموز در مناطق عشایری استان به صورت شبانه روزی تحصیل می کنند.
 
این مقام مسئول گلستانی با اذعان بر 2 برابر شدن فضای آموزشی استان نسبت به دولت قبلی، تصریح کرد: روزانه 822 میلیون تومان برای مدرسه سازی در استان هزینه می شود.
 
وی افزود: در سال گذشته هر 2 روز بیش از یک کلاس درس در سطح استان افتتاح و به بهره برداری رسیده است.
 
به گفته وی؛ در سفر نخست ریاست جمهوری به استان حدود 200 میلیارد تومان مصوبه برای آموزش و پرورش بود؛ ولی در سفر دوم این مقدار رشدی 5 برابر داشته است.
 
نظری از احیاء اردوگاه دانش آموزی در جزیره «آشوراده» بندرترکمن که سال ها رها شده بود خبر داد و گفت: رئیس جمهور در سفر دوم خود به استان طی بازدیدی که از این جزیره داشتند با اختصاص 30 میلیارد تومان دستور احیاء این اردوگاه را دادند.
 
وی ادامه داد: این اردوگاه پتانسیل تبدیل شدن به اردوگاه دانش آموزی به صورت کشوری را دارد و این امر نیازمند آوردن اتوبوس دریایی ویژه دانش آموزان است.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان/ ۴۲ مدرسه تعطیل شد
  • کمبود معلم در هرمزگان ‌برای همیشه برطرف شود
  • ۳۶۰۰ معلم در اصفهان استخدام می‌شود/تخلیه ۴۲ مدرسه به دلیل فرونشست
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • عدالت آموزشی در مناطق شهری و روستایی گلستان مستقر شده است
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • توسعه زیرساخت های آموزشی در استان سمنان/ افتتاح ۱۴ چمن مصنوعی
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود
  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد