Web Analytics Made Easy - Statcounter

روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به گسترش فیک نیوز‌ها و اخبار جعلی در جامعه گفت: معمولا جرم، جنایت و مسائل خلاف قانون برای رشد خود به بستر نیاز دارند، بستری که قانون‌پذیر نباشد، بهترین بستر برای رشد موارد جعلی و خلاف اخلاق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: آنهایی که در جریان موافق قانون رفتار می‌کنند، چون در چارچوب رفتار می‌کنند نمی‌توانند هر چیزی را بگویند و آن‌هایی که در چارچوب رفتار نمی‌کنند می‌توانند هر دروغی را بگویند و منتشر کنند و با گفتن این دروغ‌ها مشتری بیشتری به دست می‌آورند.

اگر بستر قانون پذیر نباشد مسائل خلاف اخلاق به سرعت رشد می‌کنند

مومن نسب عنوان کرد: اگر بستر قانون‌پذیر نباشد و با موارد خلاف قانون برخورد نشود در کوتاه‌ترین مدت شاهد این خواهیم بود که حتی آنهایی که نمی‌خواهند کار خلاف قانون انجام دهند برای اینکه دیده شوند، به سمت آن کار خلاف کشیده می‌شوند و فضا‌هایی مانند تلگرام، اینستاگرام و اغلب شبکه‌های اجتماعی که این روز‌ها استفاده از آنها باب شده است، چون فضای قانونمندی نیست بستر مناسبی برای رشد مسائل خلاف اخلاق از جمله فیک نیوز‌ها است.

او ادامه داد: مثلا ما می‌بینیم که فیک نیوز‌ها در اروپا و آمریکا کمتر دیده می‌شوند، چون در آن جا کنترل بر بستر بیشتر است و اگر صفحه یا کانال پربازدیدی خبری خلاف واقع منتشر کند تحت پیگرد قرار می‌گیرد و آن مطلب، صفحه یا کانال حذف می‌شود، اما در کشور ما نظارت خاصی بر این فضا وجود ندارد و به همین خاطر این بستر به مرور زمان به فضایی برای انتشار محتوای نامناسب و خلاف واقع تبدیل می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به افزایش صفحات جعلی به اسم افراد مشهور و شخصیت‌های مختلف افزود: امروز ما می‌بینیم که به نام افراد مختلف و بعضا افراد مشهور اعم از سیاستمداران و ورزشکاران و بازیگران ده‌ها صفحه فیک وجود دارد و به اسم این افراد مطالبی منتشر می‌کنند که شاید خلاف عقاید و رفتار آن نفرات اصلی باشد و اعتباری که این افراد در سال‌های مختلف جمع کردند را به باد بدهند.

دسته بندی فیک نیوز‌ها

مومن نسب فیک نیوز‌ها را به چند دسته مختلف تقسیم کرد و گفت: فیک نیوز‌ها به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند و فعالیت خود را دنبال می‌کنند؛ برخی از آن‌ها اسم رسانه روی خود دارند و مانند آمدنیوز تحت عنوان یک رسانه فعالیت می‌کنند که دارای عنوان اصلی، ولی محتوای فیک هستند.

او ادامه داد: برخی دیگر از فیک نیوز‌ها حتی عناوین تقلبی نزدیک به رسانه‌های اصلی برای خود انتخاب می‌کنند و بعضا فعالیت‌های خوب و درستی انجام می‌دهند و اخبار درست منتشر می‌کنند، اما در بین اخبار درستی که منتشر می‌کنند یک پست نادرست و خلاف واقع منتشر می‌کنند و افرادی که رسانه اصلی را دنبال می‌کنند همه چیز را از چشم رسانه اصلی می‌بینند.

این کارشناس فضای مجازی بیان کرد: اگر می‌خواهیم این فعالیت‌ها به درستی دنبال شوند باید در درجه اول بستر این فضا را قانونمند و نظام‌مند کنیم؛ برای تقویت بستر فضای مجازی یا باید نرم افزار‌های داخلی کشور را تقویت کنیم یا نرم افزار‌های خارجی در داخل کشور فعالیت خود را قانونی کنند و به صورت قانونی به همراه دفاتر خود در کشور فعالیت کنند و برای اینکه این اتفاق بیفتد باید از اهرم‌های فشاری مانند پهنای باند استفاده کرد.

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، یکی از راه‌های حذف فیک نیوز‌ها

مومن نسب در ادامه گفت: نکته دوم بحث شبکه ملی اطلاعات است که اگر در کشور راه اندازی شود سرعت نرم افزار‌های داخلی تا حد چشم‌گیری افزایش خواهد داشت و براساس آن نرم افزار‌های خارجی هم برای اینکه بهتر دیده شوند باید از قوانین کشور پیروی کنند و تسلط روی آنها بیشتر خواهد شد و ما می‌توانیم فیک نیوز‌ها را از چرخه ملی اطلاعات حذف کنیم.

راه‌های مقابله با جریان تحریف

او در خصوص راهکار‌های مقابله با جریان تحریف که رهبر انقلاب در روز عید قربان به آن اشاره فرموده بودند گفت: به طور کلی راه مقابله با جریان تحریف به دو بخش کلی فردی و ایجابی بر می‌گردد که بخش فردی آن در حوزه محدودیت‌ها و نظارت‌های قانونی قرار می‌گیرد که در کشور ما برخی ارگان‌ها و نهاد‌ها مانند قوه قضائیه و پلیس فتا و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این موضوع را پیگیری می‌کنند.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: بحث ایجابی هم به تولید محتوا توسط استفاده کنندگان از فضای مجازی مربوط می‌شود؛ مراکزی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد، خبرگزاری‌های رسمی داخل کشور، سازمان تبلیغات اسلامی و دستگاه‌های بسیاری دیگر وظیفه ایجاب را برعهده دارند؛ اگر این رسانه‌ها وظایف خود را به درستی انجام دهند مردم هم می‌دانند که اگر خبر موثق بخواهند داشته باشند به کدام منابع باید سر بزنند و از کدام سایت‌ها و نهاد‌ها باید اخبار مورد نیاز خود را دریافت کنند و جلوی انتشار محتوای فیک در فضای مجازی گرفته می‌شود.

او نیازمندی به قانون در فضای مجازی را از موضوعات مهم مدیریت این فضا دانست و گفت: ما نیاز داریم شبیه آن چیزی که در قانون رسانه‌ها وجود دارد را در فضای مجازی داشته باشیم؛ یعنی منبعی که اخبار فیک منتشر می‌کند مورد برخورد قرار بگیرد و منابعی که اخبار موثق و درست منتشر می‌کنند مورد تشویق قرار بگیرند و زیرساخت‌های لازم مورد نیاز آن‌ها توسط مراجع مربوط تأمین شود تا با این کار جلوی جریان تحریف هم گرفته شود.

بخش مهمی از اثر تحریم ها، اثر روانی است

مومن نسب افزود: اینکه رهبر انقلاب تحریف و تحریم را در یک سوء قرار می‌دهند به این خاطر است که بخش مهمی از اثر تحریم‌ها، اثر روانی است که بر جامعه وارد می‌کنند.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به افزایش قیمت‌ها به خصوص در حوزه ارز و سکه عنوان کرد: به گفته مدیرکل بانک مرکزی اساس افزایش قیمت ارز مطالبی است که در کانال‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی منتشر می‌شود و در واقع یک حباب اطلاعاتی غلط به وجود آمده و قیمت ارز را افزایش داده است.

دشمن با استفاده از بیگ دیتا و داده کاوی مشخص می‌کند چه چیزی را تحریم کند

او در پایان داده کاوی و بیگ دیتا‌ها را ابزار مهم دشمن در فضای مجازی دانست و گفت: امروز ما می‌بینیم که دشمن با داده کاوی و استفاده از بیگ دیتا‌های فضای مجازی، رفتار مردم را بررسی کرده و براساس آن تصمیم می‌گیرد که چه کاری در دنیای واقعی انجام دهد و مثلا کدام محصول را تحریم کند که ضربه بیشتری به مردم کشور وارد کند؛ اگر می‌خواهیم جلوی این سوء استفاده‌ها را بگیریم باید استفاده از این فضا را مدیریت کنیم و بر آن تسلط داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: احزاب و تشکل ها فضای مجازی تحریم های ایران شبکه های اجتماعی بازار ارز کارشناس فضای مجازی فضای مجازی منتشر می کنند نرم افزار جریان تحریف ملی اطلاعات فیک نیوز ها مومن نسب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۳۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی

رییس پلیس فتا فراجا از آغاز طرح عملیات پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج کنندگان خشونت در فضای مجازی طی سال جاری خبر داد.

به گزارش مهر، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا گفت: در جهت پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

این مقام ارشد سایبری خبر داد: در این راستا ۳۴ کار گروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنما‌های مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس تجزیه، تحلیل و رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفاً یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری به جهت کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌گردد و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچ گونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی؛ از کاربران خواست: ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم