Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرونا، ویروسی که چندین ماه است نه تنها ایران بلکه تمام جهان را درگیر خود کرده است اما همچنان ذهن مردم با پرسش هایی مواجه است؛ اینکه آیا واکسن کرونا کشف شده است؟ در عزاداری‌های ماه محرم به چه میزان پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده است؟ با پایان یافتن فصل گرما، کرونا چه چالش‌هایی را در جامعه ایران پدید خواهد آورد؟ کرونا تا چه سنی را مبتلا می کند و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی این پرسش ها و اما و اگرها پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

خاطرات گاهانه کرونایی

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم سیدمحمدعلی ابطحی می نویسد: آخرش نفهمیدم کرونا چه علامتی دارد؟ گلو؟ ریه؟   تب؟ بدن‌درد؟ سرفه؟ تهوع؟ احتیاطا همه اینهاست. کار به جایی رسیده است که روزی ده نفر آدم پیدا می‌شوند به هر کدام‌مان خبر بیماری‌شان را می‌دهند. آن هم محرمانه که یحتمل کرونا گرفتم. بیشترشان هم البته کرونا نیست. آنچه معلوم است اینکه حالا حالاها هست. توصیه‌های رهبری و مراجع باعث شده است خیلی از افراد عزادار مراعات کنند. بیشتر از بقیه مراسم مراعات کردند.

کرونا و سلامتی

روزنامه آفتاب یزد در گفت و گو فریدون نوحی رئیس انجمن قلب و عروق ایران و متخصص قلب و عروق می آورد: شایع‌ترین علت مرگ و میر در ایران بیماری‌های قلبی به‌خصوص تنگی عروق کرونر است که عوامل بسیاری درایجاد بیماری تنگی عروق کرونر موثر هستند که در برخی موارد می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد اما در برخی موارد این امکان وجود ندارد. بیماری عروق کرونر هنگامی ایجاد می‌شود که رگ‌های خونی اصلی که خون، اکسیژن و مواد مغذی قلب شما را تامین می‌کنند دچار مشکل می‌گردند. رسوبات حاوی کلسترول (پلاک) در عروق و وجود التهاب‌ها می‌توانید این بیماری را در بدن شما به وجود بیاورد. هنگامی که کلسترول بر روی دیواره‌های شریان رسوب می‌کنند، پلاک‌ها ایجاد می‌شوند. این پلاک‌ها باعث باریک شدن شریان‌ها شده و بدین صورت جریان خون به قلب کاهش می‌یابد. یکی از عواملی که موجب تنگی عروق کرونر شده و نمی‌توان از بروز آن پیشگیری کرد، افزایش سن است زیرا با افزایش سن شانس ابتلا به تنگی عروق کرونر بیشترمی‌شود و افراد باید بیشتر مراقب ابتلا به این بیماری باشند.

کاهش سن ابتلا به کرونا

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی می نویسد: هرچند آمار روزانه فوت‌شدگان کرونا در کشور که از سوی وزارت بهداشت به‌صورت روزانه اعلام می‌شود از سیر نزولی مرگ‌ومیر حکایت می‌کند، اما براساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید-۱۹ وزارت بهداشت، موارد ابتلا و مرگ همچنان نسبتا بالاست هرچند تغییرات نسبتا مختصری در آن مشاهده می‌شود. شاید براساس همین تغییرات مختصر روز گذشته قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرد که روند بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا رو به کاهش است. هرچند در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد بار بیماری کمتر نشده و هنوز به عدد مطمئنی نرسیده‌ایم. در همین حال گزارش کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید-۱۹ وزارت بهداشت که روز گذشته منتشر شد از روند صعودی بیماری در ۷ استان اصفهان، آذربایجان شرقی، سمنان، البرز، قزوین، تهران و کهگیلویه و بویراحمد خبر می‌دهد. درهمین حال آن‌طور که معاون درمان وزیر بهداشت روز گذشته اعلام کرد از تیر و مرداد حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌ها را جوانان و افراد حدود ۲۰ ساله تشکیل می‌دهد و این افراد حلقه انتقال ویروس کرونا هستند این درحالی است که قبل از عید نوروز، میزان آلودگی جوانان به ویروس کرونا به مراتب کمتر بوده است.

پرخاشگری، کرونا و جامعه

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم محسنی نعیمی زاده نوشت: شیوع بیماری کرونا، موجب بروز رفتارها و گفتارهای نابهنجار زیادی در میان جوامع شده است، از جمله پرخاشگری، ستیزه‌جویی و واکنش‌های خشونت‌آمیز. پرخاشگری یکی از واکنش‌های رفتاری انسان‌ها با منشا و خاستگاه‌های متفاوت اما ظهور و بروزاتی تقریبا مشابه است. انسان پرخاشگر عربده می‌کشد، وسایل اطرافش را تخریب می‌کند، بد دهان است و با الفاظ رکیک دیگران را خطاب قرار می‌دهد و احتمالا با دیگران درگیر می‌شود. روانشناسان به خاستگاه‌های روانی متفاوتی برای پرخاشگری اشاره کرده‌اند، مثلا زیگموند معتقد بود که در هر انسانی دو غریزه وجود دارد: غریزه مرگ و غریزه زندگی. از نظر او نمود بارز غریزه مرگ در انسان است که سرانجام موجب نابودی و تخریب حیات و نمودهای زندگی می‌شود. در مقابل غریزه زندگی است که به نوعی نیروی محرک برای ادامه بقا و زندگی محسوب می‌شود.

موج جدید کرونا در پاییز

روزنامه آرمان ملی در گفت و گو با مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران می آورد: ویروس کرونا بدون‌حساب‌وکتاب و غیرقابل پیش‌بینی است. به علت اینکه مردم در ماه‌های گذشته فاصله‌گذاری‌های فیزیکی را کاملا رعایت کردند آمار مبتلایان پایین‌تر آمده، اما در حال حاضر برخی مردم فکر می‌کنند کرونا تمام شده و به همین دلیل به زندگی عادی خود برگشته‌اند. ویروس کرونا همچنان یک ویروس پابرجاست و هیچ کشوری در سراسر دنیا نتوانسته است این بیماری را به‌طور کامل درمان و از بین ببرد و ممکن است تا سالیان سال هم با ما همراه باشد. تنها چیزی که توانسته در سراسر دنیا این بیماری را کنترل کند فقط فاصله‌گذاری فیزیکی است. این روزها شاهد هستیم که خانواده‌ها در سایه غفلت از ویروس کرونا و جدی نگرفتن آن، به دورهمی و دید و بازدید پرداخته‌اند و سپس در مراجعه به پزشک، تست کرونای آنان مثبت اعلام شده است. در شرایط کنونی ما اصلاً نمی‌دانیم در پائیز و زمستان با وجود آنفلوآنزا چه بلایی قرار است سر جامعه بیاید. باید خودمان را برای گرفتاری‌های بیشتر آماده کنیم. هیچ چیزی در دنیا معلوم نیست؛ اینکه آیا همه بگیرند مصونیت پیدا می‌کنند یا بعد از مدتی مصونیت از بین می‌رود. به همین دلیل مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را اجرا کنند.

رسانه‌های اصولگرا

کرونای پرنوسان

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: بررسی آماری کرونا در کشور نشان می‌دهد روند ابتلا و فوتی‌های ناشی از این بیماری در روزهای اخیر نسبت به ابتدای تابستان باثبات شده و تغییرات مختصری یافته است اما دیروز سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد برای دومین روز متوالی تعداد قربانیان افزایشی بود. دیروز تعداد فوتی‌های روزانه ۱۴۱ مورد گزارش شد که نسبت به روز شنبه افزایش نشان می‌دهد. شمار قربانیان در روز شنبه ۱۲۶  نفر و روز جمعه ۱۱۲ نفر اعلام شده بود اما  تعداد جان‌باختگان دیروز نشان می‌دهد که نوسان آماری کرونا قرار نیست پایان یابد. کمیته اپیدمیولوژی بیماری «کووید-۱۹» وزارت بهداشت در این باره آمارهای جالبی ارائه و تاکید کرد تنها راه مقابله با کرونا فعلا رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در گزارش این کمیته، استان‌ها بر اساس میزان بروز تجمعی موارد بیماری به ۳ دسته پر گزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شده‌اند و روند بیماری در آنها در جدول و نمودارهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفته است. درباره استان‌های با بروز کم، تغییرات کم در داده‌ها می‌تواند تغییرات سریعی در شاخص‌ها ایجاد کند، از این رو تفسیر داده‌های این استان‌ها سخت‌تر بوده و با عدم اطمینان بیشتری همراه است. تحلیل بر اساس این شاخص‌ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استان‌ها همراه با سایر شاخص‌ها و تحلیل‌های دقیق‌تر، شواهد بهتری از روند اپیدمی در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه کنند.

کرونا و محرم

روزنامه جوان در گفت و گو با  حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می نویسد: آنچه در شرایط کرونایی امسال با آن مواجه هستیم لزوم بازنگری در نحوه برگزاری این مراسم را اجتناب ناپذیر می‌کند تا ضمن احترام به اعتقادات مردم هزینه ناشی از بار اپیدمی را به حداقل ممکن برسانیم. هرچند از نظر علم اپیدمیولوژی هرگونه تجمع انسانی می‌تواند باعث شعله ورتر شدن اپیدمی شود ولی این امر در صورتی که رفتار و برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم قابل کنترل و مدیریت است. دستورالعمل نسبتا جامعی برای برگزاری مناسب ایام محرم تهیه و ابلاغ شده است اما آنچه روی کاغذ نوشته شده تا اجرای تمام و کمال آن نیازمند مشارکت حداکثری مردم بخصوص متولیان هیئتهای مذهبی، نظارت کافی ضابطان مقررات و اعمال قانون است. در غیر اینصورت هزینه سنگینی بر جامعه تحمیل خواهد شد. شاید بد نباشد که پیام اباعبدالله که همانا امر به معروف و نهی از منکر بود را امسال بر امر به رعایت موازین پیشگیری از کرونا و رعایت دستورالعمل‌ها و پرهیز از بی ملاحظگی و کم توجهی برخی در رفتارهای پرخطر متمرکز کنیم.

اوقاف، میراث فرهنگی و یا کرونا

خبرگزاری دانشجو در گزارشی می آورد: طی روزهای اخیر و درحالی که هنوز خراسان شمالی با کرونا دست و پنجه نرم می کند، خبر تخلیه و تخریب بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد همه را شوکه کرد. بنا بود این بیمارستان که در محل مجموعه تاریخی مفخم بجنورد قرار دارد و ملکی وقفی است، تخریب شده و در اختیار یک موسسه مالی و اعتباری قرار بگیرد تا تبدیل به مجموعه گردشگری شود. سید محمد جعفری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در شرایط فعلی که در جنگ با کرونا قرار داریم، تخریب یک بیمارستان ضربه سنگینی را به حوزه درمان استان وارد می‌کند. این بیمارستان در شمال بجنورد که محل مراجعه اقشار کم درآمد و نیازمند بجنورد است، قرار دارد. در سال ۹۸ حدود ۲۵۸ هزار و در ۴ ماه نخست سال جاری نیز ۷۰ هزار مراجعه به این بیمارستان ثبت شده و ۲ هزار نفر نیز بستری شده اند؛ لذا این بیمارستان اهمیت ویژه‌ای برای بجنورد دارد.  مسئولان ارشد استانی به ماجرا وارد شدند؛ اما هرکدام با یک نگاه. سیدمحمد پاکمهر، نماینده ۵ شهر خراسان شمالی در مجلس با اشاره به اختصاص ۹۰ درصد از تخت‌های بیمارستان دیگر شهر بجنورد (امام حسن (ع)) به بیماران کرونایی و کمبود شدید تخت‌های بیمارستانی در خراسان شمالی، از بین بردن ظرفیت فعلی بیمارستان را اوج کج‌سلیقگی مدیران نامید.

والدین، کنکور و کرونا

خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: برگزاری کنکور امسال حرف و حدیث های فراوانی داشت و نظرات موافق و مخالف درباره برگزاری کنکور به حدی بود که تا یک هفته قبل از آزمون، برگزاری آن هنوز در هاله ای از ابهام قرار داشت. اما به دلیل حساسیت برگزاری کنکور در شرایط کرونا، بسیاری منتظر برگزاری کنکور و دریافت نظرات شرکت کنندگان در کنکور درباره نحوه برگزاری و رعایت پروتکل های بهداشتی بودند. علاوه بر دانش آموزان شرکت کننده در کنکور سراسری امسال، بخشی از مسئولیت رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط کرونایی بر دوش خانواده ها و والدین داوطلبان بود. خانم خوش بین، مادر یک داوطلب دیگر در کنکور تجربی که از گرمای هوا کلافه شده است، گفت: به دلیل اینکه خودروی شخصی نداشتیم، مدت زمان برگزاری کنکور را پشت در حوزه امتحانی منتظر ماندم. وی گفت: زیراندازی با خودم آورده بودم و دور از سایرین نشستم. سعی کردم فاصله اجتماعی را رعایت کنم و ماسک هم زده ام. به نظرم کار دیگری نبود که بتوانم انجام دهم. اگر ماشین داشتیم حتما می رفتم خانه و اینجا نمی ماندم. مادر یکی دیگر از داوطلبان در پاسخ به این پرسش فارس با خنده، گفت: اتفاقا تا الان من جدا نشسته بودم؛ الان دیگر آخرای کنکور است و آفتاب بیشتر و سایه کمتر شده به این قسمت آمدم. خیلی طول کشید و کم کم حوصله مان سر رفته بود داشتیم کمی صحبت می کردیم. اما درست است نباید نزدیک به هم نشست.

واکسن کرونای ایرانی

خبرگزاری مهر در گفت و گو با سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو می نویسد: در حوزه ساخت واکسن کرونا محققان فعال در بخش فناوری نانو کاری را شروع کرده‌اند تا بتوانند واکسن کرونا را با تکنولوژی نانولیپوزوم بسازند. این فناوری هم اکنون در یکی از شرکت‌های امریکایی نیز برای ساخت واکسن کرونا در پیش گرفته شده است. امیدوار هستیم به سرعت کارمان را پیش ببریم. امیدوار هستیم که با اختلاف زمانی ۳-۴ ماهه از امریکا به نتیجه برسیم زیرا آن شرکت امریکایی هم با فناوری نانولیپوزوم ساخت واکسن کرونا را در پیش گرفته است. گاهی می‌شود که خیلی نتایج غیر قابل پیش بینی است اما همواره امیدوار هستیم که به نتیجه برسد زیرا ما صاحب تکنولوژی نانولیپوزوم هستیم.

برچسب‌ها ویروس کرونا ماه محرم و کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ماه محرم و کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا ماه محرم و کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رعایت پروتکل های بهداشتی کمیته اپیدمیولوژی تنگی عروق کرونر برگزاری کنکور وزارت بهداشت خراسان شمالی ویروس کرونا نشان می دهد گفت و گو استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۴۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مجدد کنکور در منطقه سیل زده

محمدعلی زلفی گل در بدو ورود به یاسوج در جمع خبرنگاران در خصوص خیزش دانشگاهیان آمریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه افزود: وجدان بیدار دانشجویان و دانشگاهیان دنیا را که از مظلوم دفاع می‌کنند می‌ستایم از همه دانشگاهیان می‌خواهم در مقابل نسل‌کشی و درندگی و کشتن بانوان و کودکان فلسطینی حساسیت نشان دهند.

به گزارش ایسنا، وی اظهارکرد: وقتی دانشگاهیان دنیا در مقابل این رژیم خونخوار و سفاک بایستند معادله تغییر خواهد کرد و دنیا بیشتر بیدار می‌شود، موضع‌گیری خواهد کرد و سازمان‌های بین‌المللی تصمیم جدی‌تری در این خصوص خواهند گرفت.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم در خصوص جذب نخبگان کار‌های مختلفی انجام شده است، با همکاری بنیاد ملی نخبگان آیین نامه جذب نخبگان را بعنوان اعضای هیئت علمی بازنگری کردیم.

زلفی گل تصریح کرد: از این به بعد نخبگانی که بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌کند نیاز به شرکت در فراخوان‌های جذب هیئت علمی ندارند و مستقیما بعنوان هیئت علمی دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: با توافقنامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کردیم در سال گذشته یک هزار ۳۸۰ نفر از رتبه‌های کنکور بورسیه می‌شوند بخصوص المپیادی‌ها و دارای رتبه المپیاد در صورتی که در رشته‌های مرتبط درس بخوانند بعنوان عضو هیئت علمی جذب می‌شوند.

وزیر علوم عنوان کرد: بورسیه صنعت را برای اولین بار در دولت سیزدهم طراحی کردیم و سال گذشته و امسال در دفترچه کنکور نیز آمده است.

زلفی گل تاکید کرد: با اتاق بازرگانی جلساتی داشتیم تلاش کردیم از صنایع مختلف خواستیم برای بورسیه رتبه‌های برتر و جذب نخبگان اقدام انجام دهند که این قشر نگران آینده خود نباشند و در کشور بمانند.

وی تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ائتلافی را تشکیل داده که تکنسین برای واحد‌های صنعتی تربیت کند، دانشگاه علمی کاربردی چندین هزار نفر را با تضمین اشتغال براساس نیاز صنایع مختلف آموزش می‌دهد.

وزیرعلوم اظهار کرد: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر سال دوبار کنکور برگزار می‌شود الحمدالله روز‌های پنجشنبه و جمعه شاهد برگزاری کنکور پنج زیر نظام مختلف بودیم.

زلفی گل افزود: در یک منطقه‌ای که بدلیل سیل مشکل پیش آمده بود کنکور را تکرار خواهیم کرد، نگران نباشند.

وی بیان کرد: چند مورد مشکلات و تخلفاتی در کنکور امسال داشتیم برخورد شد که به هیئت مرتبط خود معرفی می‌شوند.

دیگر خبرها

  • برگزاری هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • پائولو دیبالا موثرترین بازیکن سری آ در تقویم سال ۲۰۲۴
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • برگزاری مجدد کنکور سراسری در مناطق سیل‌زده زیرکوه
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • برگزاری مجدد کنکور در منطقه سیل زده