Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت «حق‌الناس» در اسلام گفت: یکی از درس‌هایی که حادثه کربلا می‌توان گرفت، این است که حقوق مردم باید رعایت شود و این در همه عرصه‌های زندگی بسیار مهم است و قابل گذشت هم نیست.

«حق‌الناس» با مقام شهادت هم بخشودنی نیست

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: ما می‌بینیم حضرت مسلم‌بن‌عقیل، پسر عمو و نماینده امام حسین (ع) وقتی وارد کوفه می‌شود و مدتی در آنجا برای امام حسین (ع) بیعت می‌گیرد با بی وفایی مردم روبرو و اسیر می‌شود و عبیدالله هم تصمیم به اعدام ایشان می‌گیرد، بنابراین حضرت مسلم‌بن‌عقیل هنگام اعدام خود سه وصیت می‌کند، وصیت اول ایشان این بود که ابتدا اسب و شمشیر من را بفروشید و ۷۰۰ درهم قرضی که در کوفه دارم ادا کنید تا حقی بر گردن من نماند، یعنی اولین وصیت حضرت مسلم، اولین شهید قیام امام حسین (ع) پرداخت حق مردم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: این امر نشان‌دهنده اهمیت حق‌الناس از دیدگاه سفیر امام حسین (ع) است و با خود فکر نمی‌کند حال که من شهید می‌شوم و مقامی هم بالاتر از مقام شهادت نیست، حق‌الناس مهم نخواهد بود، بلکه معتقد است حق‌الناس سر جای خود باقی است و انسان اگر حق مردم را رعایت نکند، حتی اگر شهید هم باشد، در روز آخرت با مشکل رو برو می‌شود.

برخی می‌گویند به خاطر مسئله حق الناس کلاً در عزاداری‌ها شرکت نمی‌کنیم، عده‌ای هم می‌گویند بدون رعایت نکات بهداشتی به مجالس می‌رویم؛ هر دو گروه افراط و تفریط دارند. ما باید مجالس عزای حسینی را با رعایت پروتکل‌ها برگزار کنیم حجت الاسلام واعظ موسوی با اشاره به وضعیت خاص مراسم عزاداری در شرایط کرونا بیان کرد: مجالس امام حسین (ع) باید با شکوه برگزار شود، اما در شرایط ویژه‌ای که در آن قرار داریم و بحث حقوق و سلامت مردم در میان است، باید با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، نظیر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک مجالس حسینی را برپا کنیم.

وی افزود: افراط و تفریط در هر کاری خوب نیست، برخی‌ها تفریط دارند و از این ور پشت‌بام می‌افتند و می‌گویند ما در مجالس عزاداری به‌خاطر مسئله حق‌الناس شرکت نمی‌کنیم، زیرا ممکن است با شرکت در مجالس کسی به واسطه ما مریض شود، از طرف دیگر عده‌ای هستند که بدون رعایت نکات بهداشتی، سبب ابتلای خود و دیگران به بیماری می‌شوند، اگرچه تعداد این افراد بسیار کم است.

این کارشناس دینی بیان کرد: هر دو این گروه افراط و تفریط دارند، لذا حد وسط این است که مجالس امام حسین (ع) با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی مصوب از سوی ستاد کرونا برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه مجالس عزاداری امام حسین (ع) باید در فضاهای باز برگزار شود، گفت: اگر پروتکل‌های بهداشتی در مجالس عزاداری رعایت شود هم می‌توان مراسم عزاداری امام حسین (ع) را برگزار کرد و هم در برابر بیماری کرونا در امان بود.

حجت الاسلام واعظ موسوی اظهار کرد: جلسات خانگی و جلساتی که در فضاهای باز برگزار می‌شوند، بسیار مهم هستند. امسال این فرصت پیش آمده تا هیئات مذهبی مراسم خود را در پارک‌ها، خیابان‌ها، ورزشگاه‌، کوچه‌ها و صحن‌هایی که حسینیه‌ها و مسجدها دارند، برپا کنند و این فرصت بسیار خوبی را به‌وجود آورده است.

تبدیل هر خانه به یک «حسینیه»

وی افزود: خانواده‌ها می‌توانند در منازل خود روضه‌های خانگی را در این ایام برپا کنند و با خواندن کتاب و استفاده از نوارهای صوتی و تصویری مجالس عزاداری امام حسین (ع) را در منازل خود زنده نگه دارند و هر خانه را تبدیل به یک «حسینیه» کنند.

در گذشته پدر و مادرها در خانواده نقش روضه خوان را ایفا کرده و افراد خانواده را دور هم جمع می‌کردند تا مجلس عزای حسینی را برپا کنند در شرایط امروز نیز باید این مجالس را با رعایت پروتکل‌ها حفظ کنیم این کارشناس دینی بیان کرد: در گذشته هم پدر و هم مادر خانواده در این ایام نقش یک روضه‌خوان را بازی کرده و افراد خانواده را دور هم جمع می‌کردند و به عزاداری امام حسین (ع) می‌پرداختند.

وی اظهار کرد: به همین دلیل بوده که مراسم عزاداری امام حسین (ع) و آثار و برکات آن تا امروز ادامه پیدا کرده است ما نیز باید به وظیفه خود در حفظ این جلسات عمل کرده و مراسم عزاداری را حتی در شرایط کرونایی با رعایت اصول بهداشتی برگزار کنیم.

کد خبر 5006949

منبع: مهر

کلیدواژه: محرم 99 قیام امام حسین ع محرم 99 ویروس کرونا هفته دولت ماه محرم مراسم عزاداری شیراز بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا شهرکرد گرگان کرمانشاه آزادگان جنگ تحمیلی قزوین عزاداری امام حسین مجالس عزاداری مراسم عزاداری پروتکل ها حق الناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۵۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 

به گزارش «تابناک» به نقل از عصر ایران، معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما ‌شدند و هول و هراس ایجاد ‌کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

دیگر خبرها

  • دیدار دانشجویان دانشگاه آزاد یزد با خانواده شهید سرسنگی
  • تاکید رئیس قوه قضائیه در راستای عدم تأثیرپذیری از فضاسازی‌ها
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟