Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@23:12:00 GMT

راه حل آیت الله نوری همدانی برای رفع مشکلات

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۸۷۸۸

راه حل آیت الله نوری همدانی برای رفع مشکلات

به گزارش افکارنیوز،

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی به مناسبت افتتاح آئین کنگره ملی امر به معروف و نهی از منکر که به میزبانی شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد پیامی صادر کرد.

اخبار سیاسی- در متن پیام این مرجع تقلید آمده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

(الحمدالله رب العالمین والصلاة و السلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین)

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم

یکی از موضوعات مهم فقهی که در قرآن کریم در آیات فراوانی به آن پرداخته شده است موضوع امر به معروف و نهی از منکر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جامعه و برای حفظ آن از فساد و انحراف و سقوط نیازمند اجرای این فریضه الهی می‌باشد و اگر این اصل با شرایطش که در کتب فقهی ما ذکر گردیده اجرا شود اهرمی نیرومند برای ریشه کن کردن فساد  و عاملی استوار برای سوق دادن فرد و جامعه به سوی تکامل همه جانبه معنوی و مادی خواهد شد.

باید توجه داشت که یک ملت و جامعه و همچنین فرد فرد جامعه در صورتی زنده و رستگار و پیروز است که میانشان امر به معروف و نهی از منکر باشد چنانچه خداوند در آیه ۱۰۴ سوره آل عمران پس از ذکر لزوم انجام این دو وظیفه می فرماید:« و الولئک هم المفلحون» (کسانی که در میانشان این دو وظیفه است رستگاران اند.)

باید توجه داشت از مهمترین و عظیم ترین و بهترین و عالیترین فرائض و واجبات اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است «ولا ینبئک مثل خبیر » و در بیان دیگر مولای متقیان امیرالمومنین (ع) می فرمایند: «و ما اعمال البر کلها والجهاد فی سبیل الله عند الامر بالمعروف والنهی المنکر الا فی بحر لجی».

بر این اساس وظیفه امروز مسؤولان و مردم بسیار سنگین است و می توان گفت مشکلات امروز بشر ناشی از فراموش شدن این دو فریضه در عرصه‌های مختلف است اگر مردم و با هرکسی با هر عنوانی در جامعه نسبت به ظلم و بی عدالتی و تبعیض و سایر منکرات حساس شود و در ترویج معروف بکوشد چه در عرصه بین الملل چه در داخل خیلی از مشکلات بشر رفع می گردد؛ آنچه مهم است باید این فریضه در جامعه زنده شود و فرهنگ سازی گردد و یکی از این راه های فرهنگ سازی بهره‌مندی از هنر است و امروز هنر شعر رساترین نوع ابلاغ یک پیام می باشد.

البته در سطح بسیار عالی انجام گیرد در طول تاریخ فقهای بزرگی داشتیم که احکام الهی و مباحث فقیهی در غالب شعر معرفی می نمودند همانند مرحوم علامه سید مهدی بحرالعلوم که توانست بخشی از فقه را در بیان شعر معرفی نمایند و یا علامه امینی در الغدیر در اثبات ولایت حضرت امیر (ع) با استفاده از شعار مستند شعرا مطلب را بیان نمودند.

امر به معروف و نهی از منکر باید از ابتدا  زندگی انسان و از درون خانواده شروع شود تا در عرصه کلان اجتماع ظاهر گردد امروز امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بسیار کمرنگ گردیده در حالی که در قرآن و میان روایات و در زیارت نامه ائمه (ع) بر آن تاکید شده و این ایام که مصادف با ماه محرم است شهید این ماه یعنی حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام یکی از فلسفه قیام خود را این واجب الهی معرفی می نماید.

موضوع آنقدر اهمیت دارد که در این سطوح نمی گنجد و باید ساعت ها پیرامون آن سخن گفت و کارشناسان عرصه علم و فقهات و تبلیغ آن را تبیین کنند.

لازم می‌دانم از همه دست اندرکاران این جلسه تشکر کنم و دوام توفیقات همگی را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر می‌باشم.

حسین نوری همدانی

۱/۶/۱۳۹۹

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: نوری همدانی مرجع تقلید امر به معروف و نهی از منکر مشکلات مرجع تقلید آیت الله نوری همدانی مرجع عالیقدر امر به معروف و نهی از منکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۸۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «رضای انقلاب» عصر امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در تالار اندیشه سوره مهر انقلاب اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این‌مراسم گفت: در تولید محتوا و منابع فرهنگی اقدامات خوبی انجام و در جایگاه مطلوبی هستیم اما نقص ما در فرآوری و ارایه تولیدات فرهنگی است.

وی افزود: همانطور که اگر در مواد معدنی ارزش افزوده نداشته باشیم موفق نیستیم. موضوعات فرهنگی نیازمند فراوری است و در بهره‌وری از کانی‌های غنی معنوی و فکری نقص داریم و باید برای جبران این نقص فکر کرد. ما در بهره‌وری معنوی هم مشکل داریم و باید برای آن نیز فکر کرد. اندکی بهره وری در حوزه های انرژی و نفتی و مانند آن بسیاری از مشکلات کشور را برطرف می‌کند. در حوزه فرهنگی همانگونه‌که در تولید توجه می‌کنیم باید به بهره وری از این تولیدات و برداشت از آن اقدام کنیم. ما چهره های بزرگ فرهنگی داریم اما در جامعه از آثار چنین چهره هایی بهره برداری نمی‌کنیم و از آثار و برکات انها بهره‌مند نیستیم. این چهره‌ها را باید بشناسانیم و منش آنان را در جامعه ساری و جاری کنیم.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پایان گفت: قلب سلیم، صداقت، صراحت و شجاعت از ویژگی‌های بارز حجت الاسلام مطلبی است. تبعیت محض از ولایت از دیگر ویژگی‌های ایشان است.

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده نویسنده کتاب رضای انقلاب هم در این‌مراسم گفت: ممکن نیست کسی که در حوزه انقلاب کار می‌کند حجت اسلام مطلبی را که امام جماعت مسجد ابوذر بوده، نشناسد.

وی با بیان سوابق ۷۰ ساله انقلابی این چهره فرهنگی گفت: برای نگارش کتاب سوالات و موضوعات متعددی مطرح و نکاتی بیان شد که با لحن ساده و بیانی شیوا به رشته تحریر درآمدند و در ۷ فصل از جمله زندگینامه ، دوران حیات حوزوی، مبارزات ۱۵ خرداد و منبرها تدوین شدند.

فخرزاده گفت: حجت‌الاسلام مطلبی، الگوی متعالی چهره‌های فرهنگی و انقلابی است. معرفی چنین چهره هایی امر به معروف در جامعه است و این مهم با رونمایی از کتاب رضای انقلاب محقق شد.

کد خبر 6098576 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • ببینید | خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی
  • تعامل دستگاه‌ها لازمه تبیین و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • زیرآب زنی با نهی از منکر فرق دارد ‍!
  • ارزیابی نامحسوس وضعیت حجاب در ادارات و مراکز آموزشی کردستان
  • معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی جامعه نقش کلیدی دارند
  • آیا امر به معروف ونهی از منکر به یک چالش سیاسی تبدیل شده است؟ + فیلم
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند