Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

حمیدرضا صالحی اظهار کرد: امروز میزان صادرات گاز ایران کمتر از ۵۰ میلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود، این در حالی است که ظرفیت بالقوه موجود در کشور و بازارهای منطقه و جهان بسیار بیشتر از این عدد است. اگر ما برنامه‌ای داریم که ایران را به هاب گازی منطقه تبدیل کنیم، روندی که در سال‌های گذشته طی شده، نشانه‌ای از رسیدن به این هدف ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به خبر رسیدن ترکیه به یک میدان گازی بزرگ، بیان کرد: دولت ترکیه در سال‌های گذشته توانسته با استفاده از ظرفیت‌های خود و برنامه‌های بلندمدت سیاستمدارانش در بازارهای مختلف نقش آفرینی کند. ترکیه تاکنون ذخایر گازی قابل توجهی نداشت اما با این وجود سعی می‌کرد در این بازار نیز حضور داشته باشد. حال با اعلام پیدا شدن میدان گازی جدید قطعا شرایط تغییر خواهد کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: نخستین نتیجه کشف این میدان گازی، بی نیاز شدن ترکیه از واردات گاز است و از این رو احتمالا این کشور دیگر قرارداد جدیدی در این زمینه با ایران نخواهد بست. از سوی دیگر با توجه به نگاه صادرات محور دولت ترکیه، احتمالا آنها در آینده‌ای نه چندان دور به صادرات گاز نیز فکر خواهند کرد که عراق بازاری در دسترس برای آنها خواهد بود و این به معنی تهدید مستقیم بازار ایران است.

صالحی با بیان اینکه فعلا عاملی حضور ایران در بازار عراق را تهدید نمی‌کند، گفت: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای دولت عراق و نیازی که به مصرف گاز وجود دارد، فعلا بازار ما در عراق بدون مشکل فعال خواهد بود اما با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی ایران از یک سو، اهداف بلندمدت کشورهایی مانند ترکیه از سوی دیگر، به نظر در آینده باید نگران این روند باشیم.

دولت ترکیه چند روز قبل از کشف بزرگترین میدان گازی در دریای سیاه خبر داد که می‌تواند دسترسی این کشور به منابع گازی داخلی را به شکل جدی افزایش دهد.

تا پیش از این ترکیه یکی از واردکنندگان عمده گاز بود و ایران به عنوان یکی از تامین کنندگان گاز این کشور عمل می‌کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ترکیه گاز عراق میدان گازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۸۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰‌ درصد تردد زوار عراق از مرز مهران است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام با اشاره به اینکه بیش از ۵۰‌ درصد از تردد زوار عراق از مرز مهران است، گفت: در اربعین سال گذشته سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، محمد سبحان حسنی امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت‌_ در نشست مشترک با مشاور وزیر داخلی عراق با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد از تردد زوار عراق از مرز مهران است، اظهار کرد: در اربعین سال گذشته سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند.

وی افزود: با وجود گرمای هوا در مرز مهران، اما به دلیل امنیت و نزدیکی به عتبات عالیات و تعامل خوبی که بین مسئولان دو کشور و استان‌های هم‌جوار ایران و عراق وجود دارد، زائران ایرانی و عراقی مرز مهر را برای تردد انتخاب می‌کنند.

معاون استاندار ایلام ادامه داد: یکی از مسائل مهم در تردد زائران گرمای زیاد در مرز مهران است بنابراین باید شرایط بسیار خوبی برای تسریع در تردد زوار در مرز مهران فراهم کنیم.

حسنی با تاکید بر افزایش تعداد گیت‌ها برای روزهایی که با پیک تردد زوار مواجه هستیم، عنوان کرد: باید سال جاری نیز مانند سال گذشته هماهنگی لازم بین گذرنامه عراق و ایران انجام شود تا با اسکن گذرنامه‌ها و هماهنگی لازم امکانی فراهم شود تا خروج زوار از مرز مهران تسریع شود.

وی ادامه داد: امسال در اعزام اتوبوس‌های ایران به عراق ۵۰۰ دستگاه در نظر گرفته شده است اما ضرورت دارد ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در مرز مهران در حالت انتظار داشته باشیم تا در صورت ازدحام جمعیت، به کشور عراق برای تردد زوار اعزام شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام اضافه کرد: مکان‌هایی برای استقرار رانندگان اتوبوس و سایر افراد خدمات‌رسان از جمله تعمیرکاران تدارک دیده شود، همچنین از ابتدای ماه صفر اتوبوس‌ها وارد کشور عراق شوند.

حسنی با اشاره به اینکه باید نظارت بر رانندگان در عراق بیشتر شود تا با سرعت مطمئنه رانندگی کنند، افزود: با نظارت بر کرایه‌ها قیمت‌ها مشخص و در این زمینه تابلوهایی برای نصب برچسب قیمت‌ها در مکان‌های تردد زوار قرار داده شود.

وی اضافه کرد: برای تبادل سریع اطلاعات و دیگر هماهنگی‌ها، یک فضای مناسب برای استقرار نماینده استان ایلام در مرز زرباطیه ایجاد شود.

کد خبر 751169

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ۵۰‌ درصد تردد زوار عراق از مرز مهران است
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در میدان | گزارش مهم یک پایگاه تحلیلی نظامی
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در عملیات میدانی
  • وارن بافت سهام اپل را فروخت | تلاش برای تصاحب بازار کشور های آسیای میانه
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در میدان عملیاتی
  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • خجالت بکشید!
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • کشته شدن ۳۲ عنصر پ ک ک در شمال عراق توسط ترکیه