Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ايسنا، علی اکبر سیارمه اظهار کرد: متاسفانه کارگران شاغل در مناطق آزاد به دلیل آنکه از شمول قانون کار خارج شده اند از حداقل های قانون کار محرومند و حقوق مصوب شورای عالی کار را نمی گیرند در حالی که کارگران در هر نقطه از ایران باید تحت پوشش قانون کار باشند و از مزایای پیش بینی شده در قانون بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فعال حوزه کار با بیان اینکه قانون کار باید شامل حال کارگران مناطق آزاد شود، گفت: تمام کارگران شاغل در مناطق آزاد حق بهره مندی از مزایای قانون کار را دارند و حقوق و دستمزد مصوب شورای عالی کار باید در مورد آنها رعایت شود.

بازرسی از کارگاه های مناطق آزاد و بررسی وضعیت بیمه کارگران
وی گفت: وزارت کار و سازمانهای زیرمجموعه وزارتخانه که حکم نظارتی دارند باید به این مساله ورود و نظارت کنند تا حقوق کارگران شاغل در مناطق آزاد پایمال نشود. وقتی مناطق آزاد از شمول قانون کار خارج می شوند، طبیعی است که بازرسی و نظارت از کارگاه ها صورت نگیرد لذا وزارت کار باید ضمن بازدید و بازرسی از کارگاهها، وضعیت فعال یا غیر فعال بودن کارگاهها در این مناطق را بررسی و به آمار تعداد کارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی دست پیدا کند.

سیارمه خاطرنشان کرد: کارگران مناطق آزاد هم جزو شهروندان و در محدوده جغرافیایی کشور هستند که باید مورد حمایت قوانین کشور باشند و به صرف اینکه مناطق آزاد محل داد و ستد و واردات و صادرات است نباید از حقوق قانونی خود محروم شوند.

تعیین تکلیف وضعیت کارگران شاغل در مناطق آزاد
به گفته این فعال حوزه کار در هیچ کدام از قوانین کشور اعلام نشده که نیروی انسانی شاغل در مناطق آزاد از قوانین حمایتی معافند؛ بنابر این وزارت کار برای خروج کارگران مناطق آزاد از این وضعیت باید اقدام و با شفاف سازی در خصوص آمار کارگران شاغل و بیمه شده و فعال بودن کارگاه ها، وضعیت کارگران مناطق آزاد را تعیین تکلیف و بر امور آنها توسط زیرمجموعه های خود نظارت کند.

وزیر کار در روزهای اخیر درباره پرداخت حداقل دستمزد به کارگران مناطق آزاد اعلام کرد که حقوق کارگران در همه نقاط کشور باید طبق قانون کار پرداخت شود.

منبع: الف

کلیدواژه: کارگران شاغل در مناطق آزاد کارگران مناطق آزاد قانون کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۹۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است/ توافق حاصل نشد

به گزارش خبرنگار مهر، امسال حداقل دستمزد کارگران در سیصد و بیست و نهمین نشست شورای عالی کار تعیین شد؛ هر چند به امضا نمایندگان جامعه کارگری نرسید.

در سال جدید و پس از فروکش کردن فضا ملتهب تعیین حداقل دستمزد، قرار شد در نخستین جلسه شورای عالی کار در سال ۱۴۰۳، با تغییراتی در مصوبه مانند افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن و نیز افزایش یک درصد به ۲۲ درصد سایر موارد، مصوبه تعیین حداقل دستمزد به امضا جامعه کارگری نیز برسد.

در این راستا دولت اصرار داشت نمایندگان جامعه کارگری کل مصوبه را امضا کنند اما نمایندگان جامعه کارگری تاکید دارند تنها افزایش حق مسکن به امضا برسد. در نتیجه عدم توافق نمایندگان دولت و جامعه کارگری در شورای عالی کار، اعمال تغییرات را منتفی کرد.

گفتنی است؛ حداقل دستمزد کارگران در سیصد و بیست و نهمین نشست شورای عالی کار مبلغ ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان تعیین شد.

کد خبر 6098302 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد
  • ثبت‌نام ۳۴ هزار نفر در طرح بیمه رایگان مادران غیرشاغل مناطق روستایی و عشایری
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است/ توافق حاصل نشد
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • پیشنهاد دائمی شدن قراردادهای موقت مشاغل پنج ساله به کجا رسید؟ | آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون کار برای قراردادهای کاری
  • آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون کار برای قراردادهای کاری
  • دولت رئیسی می‌خواهد کارگران را از مشارکت در تعیین دستمزدشان کنار بگذارد
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • مشکلات معلمان خرید خدمت آموزشی مناطق محروم