Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@14:04:26 GMT

کاهش فقر با توانمند شدن نقش زنان روستایی در کشاورزی

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۹۹۰۱

کاهش فقر با توانمند شدن نقش زنان روستایی در کشاورزی

ایسنا/لرستان عضو خبرگان رهبری گفت: اگر جایگاه اقتصادی و موقعیت معیشتی بانوان در عرصه کشاورزی بهبود یابد، آن‌ها خواهند توانست با انگیزه بیشتر، قدرت افزون‌تر و حضور جدی‌تر در توسعه کشاورزی نقش‌آفرینی کنند.

آیت‌الله احمد مبلغی در ششمین نشست هیئت اندیشه‌ورزی کشاورزی لرستان که امروز سوم شهریورماه به‌صورت مجازی برگزار شد، با تاکید بر لروم ارتقاء نقش زنان در برنامه‌ریزی و مشارکت در فرایندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مربوط به کشاورزی، گفت: در واقع حضور همه‌جانبه زنان روستایی در کشاورزی، نقشی مؤثر و پویا را بر توسعه کشاورزی ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: کسب و کار معطوف به «کشاورزی خانواده‌محور» ماهیتی پویا دارد و اقتصاد جامعه را بر اساس اقتصاد و کشاورزی خانواده بارور می‌سازد، در کسب و کارهای این گونه‌ای، نقش بانوان بسیاری حیاتی و تعیین‌کننده است؛ حتی می‌توان گفت که فعال گردیدن هرچه بیشتر زنان روستایی در این عرصه، می‌تواند پیامدهای مطلوب مهمی همچون کاهش فقر و رفع مشکلات اقتصادی را در جامعه ایجاد نماید کمااینکه باید توجه نماییم که نقش‌آفرینی بانوان کشاورز، فراتر از نیروی کار، باید در ارتباط با تصمیم‌گیری و مدیریت در زمینه کشاورزی نیز تحقق پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان این‌که نرخ مشارکت زنان در کشاورزی خود بیانگر یک شاخص مهم برای بررسی وضعیت مطلوب در کشاورزی به‌ویژه از منظر منابع انسانی است، خاطرنشان کرد: فعال‌سازی واحد «خانواده» در حوزه کشاورزی، کارکردی مهم و مستمر در تأمین امنیت غذایی و توسعه کشاورزی خواهد داشت.

آیت‌الله مبلغی ادامه داد: بر اساس نگرشی تخصصی در حوزه‌های اقتصاد خانواده و اقتصاد کشاورزی می‌توان دریافت که چرا زنان به‌عنوان عاملان اصلی در توسعه کشاورزی قلمداد می‌شوند و نیز به چه دلیل اگر حضور بانوان در این حوزه تقویت شود می‌توان افق گشوده‌تری را پیش روی توسعه اقتصادی کشور مشاهده کرد.

وی با بیان این‌که آموزه‌های قرآنی در باب حضور زنان در عرصه کشاورزی با نظرات تخصصی معاصر در ارتباط با اقتصاد خانواده و اقتصاد کشاورزی هم افق است، اضافه کرد: قرآن‌کریم از خانواده شعیب پیامبر الهی به‌عنوان یک خانواده الگو در حوزه کشاورزی سخن به میان آورده این در حالی‌است که در آیات مربوط به این خانواده، حضرت موسی(ع) به دو بانو بر می‌خورد که در حال برنامه‌ریزی برای دام‌ها هستند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به فرازهایی از آیات سوره مبارکه قصص، افزود: با دقت در آیات مربوط به خانواده شعیب درمی‌یابیم که بانوان در این آیات دارای جایگاه‌هایی همچون فعالیت کشاورزی، اداره کردن کشاورزی، رعایت چارچوب اخلاقی به هنگام فعالیت کشاورزی، برنامه‌ریزی، اظهارنظر و مشارکت در فرایند تصمیم‌سازی کشاورزی، پایه‌گذاری کشاورزی در مرکز خانواده و در یک کلام، نقش‌آفرینی جدی در عرصه کشاورزی هستند.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به آیه «وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ تَذُودَان»، بیان کرد: بر اساس این فراز از قرآن‌کریم، آن دو زن (دختران شعیب) فعالیت کشاورزی داشتند و گوسفندان خود را برای سیراب کردن بر سر چاه آورده بودند.

وی با یادآوری این‌که بر اساس این آیات، زن کشاورز باید چارچوب اخلاقی و عزت خود را حفظ کند، به آیه ۲۳ سوره قصص با این مضمون «قَالَ مَا خَطْبُکُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِی حَتَّی یُصْدِرَ الرِّعَاءُ» اشاره کرد و افزود: دو دیدگاه افراطی که یکی بانوان را از کشاورزی و فعالیت دور نگاه می‌کند و دیگری جایگاه عزت‌مندانه آن‌ها را نادیده می‌گیرد و چارچوبی اخلاقی برای فعالیت زن در نظر نمی‌گیرد، مورد تایید قرآن‌کریم نیست.

آیت‌الله مبلغی با بیان این مطلب که یک زن می‌تواند در مزرعه کار کند و مدیریت کشاورزی را به عهده بگیرد، اما حرمت و چارچوب خود را حفظ کند، اضافه کرد: از آیات قرآن نظیر «فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَی اسْتِحْیَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ مَا سَقَیْتَ لَنَا» و «قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ» استفاده می‌شود دختران شعیب مشارکت در فرایند تصمیم‌سازی، اظهارنظر و برنامه‌ریزی و تدبیر همه این‌ها داشته‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان این‌که بر اساس این آیات دختران شعیب فعالیتی در حاشیه کشاورزی نداشتند، بلکه در حقیقت، نقش اصلی در کشاورزی خانواده شعیب با زنان و خود شعیب بوده است، به این ترتیب از این آیات می‌توان الهام گرفت که ضرورت دارد تا نقش‌های زنان در عرصه کشاورزی تقویت شود و وجوه کیفی و تصمیم‌سازانه نیز بیابد، گفت: هنگامی‌که زنان در سطح کلان نقش اساسی در تأمین مواد غذایی و امنیت یک کشور دارند، باید در برنامه‌ها، رویکردها و سیاست‌های دولت نیز به وضعیت معیشت و فقر زنان روستایی و سیستم غذایی آنان توجه جدی‌تر شود، اظهارکرد: اگر جایگاه اقتصادی و موقعیت معیشتی بانوان در عرصه کشاورزی بهبود یابد، آن‌ها خواهند توانست با انگیزه بیشتر، قدرت افزون‌تر و حضور جدی‌تر در توسعه کشاورزی نقش‌آفرین واقع شوند.

وی با اشاره به این‌که توسعه کشاورزی در کشور به حضور نیرومند روستاها در این عرصه بستگی دارد، اظهار کرد: کارایی روستاها در کشاورزی مدیون حضور فعال زنان در مناطق روستایی در بخش کشاورزی است؛ هم‌چنان که تقویت این حضور فعال در کشاورزی به رویکرد مدیریتی مثبت به این مهم وابسته است.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که تجهیز زنان کشاورز به امکانات و سرمایه ضروری است، خاطرنشان کرد: حمایت از زنان کشاورز در سه مقطع کاشت، داشت و برداشت، به نفع اقتصاد خانواده، اقتصاد کشاورزی کشور و اقتصاد کشور در معنای کلان کلمه خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری زنان روستايي کاهش فقر عرصه کشاورزی توسعه کشاورزی زنان روستایی برنامه ریزی آیت الله بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۹۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآیند تهیه ترشی سیر به روش سنتی یک خانواده روستایی آذربایجانی (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کباب کردن ۱۲ کیلو گوشت توسط بانوی آذربایجانی (فیلم) پخت ماهی خاویاری به سبک آشپز آذربایجانی (فیلم) فرآیند پخت بره و ده‌ها مرغ زیر یک بشکه بزرگ فلزی (فیلم)

دیگر خبرها

  • کارگران بازوان توانمند اقتصاد کشور هستند
  • پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده
  • فرآیند تهیه ترشی سیر به روش سنتی یک خانواده روستایی آذربایجانی (فیلم)
  • مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
  • دادستان های استان گلستان جوانانی توانمند و انقلابی هستند
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • ضرورت تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی
  • آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد