Web Analytics Made Easy - Statcounter

حضرت عبدالله، فرزند امام حسن علیه‌السلام و برادر حضرت قاسم بن‌الحسن است. سن او را از ۹ تا ۱۱ سال نوشته‌اند. مادرش را برخی «ام ولد» گفته‌اند. چون امام (ع) با اهالی خیام و مخدرات وداع نمودند و با اولاد و دختران خود خداحافظی کردند که دیگر برنگردند عبدالله یتیم امام حسن(ع) فرمایشات عمو را می شنید.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ بعد از آنکه امام حسین (ع) در میان جنگ، تیر به اسبش خورد و از پای درآمد در میدان حرب پیاده ایستاده و مستعد مبارزه بود و با آنکه پیاده بود کسی جرئت نداشت پیش بیاید، در حالیکه حضرت در نهایت ضعف عطش به سر می برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین حال عبدالله خردسال بیرون آمد و بدین ترتیب نحوه شهادت ایشان در مقاتل نقل می شود.

چون امام (ع) با اهالی خیام و مخدرات وداع نمودند و با اولاد و دختران خود خداحافظی کردند که دیگر برنگردند عبدالله یتیم امام حسن(ع) فرمایشات عمو را می شنید که می‌فرمود: ای بانوان دیگر مرا نمی بینید و نیز صوت مرا نمی شنوید زیرا می روم و دیگر برنمی گردم.

عبدالله از پشت سر عمو روانه شد و می گریست و نیز گریان گریان می گفت: بخدا قسم من از عموی خود جدا نمی شوم، عمو جان هرکجا می روی مرا همراه ببر، پدر که ندارم، عمویم که رفت من چه کنم؟

از روایت مرحوم سید بن طاووس در لهوف این طور استفاده می شود که حضرت در حال پیادگی بود تا خستگی بگیرد، لشکر هم چند دقیقه صبر کردند ولی دوباره بر آن حضرت حمله آوردند  و آن سرور را در میان گرفتند پس در این حال  عبدالله خردسال از خیمه خارج شد.

زینب (س) دوید عبدالله را گرفت، هر چه خواست او را در خیمه نگه دارد آن کودک آرام نمی گرفت و برخاسته روی به میدان آورد و گفت: به خدا قسم! هرگز از عموی خویش جدایی اختیار نمی کنم و او را تنها نمی گذارم! در این هنگام بحر بن کعب یا بنا بر قول دیگر حرمله بن کامل همین که خواست شمشیر بر امام فرود آورد، عبدالله خطاب به او گفت: وای بر تو! ای زنا زاده بی حیا! تو می خواهی عمویم را به قتل رسانی؟

ولی آن بی حیا، از خدا و رسول پروا ننمود و شمشیر را فرود آورد و آن کودک دستش را در پیش شمشیر سپر ساخت و دستش به پوست آویخت و فریاد وا اماه برآورد.

امام (ع) او را گرفت و بر سینه خود چسبانید و فرمود: ای فرزند برادر! بر این مصیبت شکیبایی نما و آن را در نزد خدای به خیر و ثواب احتساب دار که خدا تو را به پدر گرامی ات ملحق خواهد فرمود.

راوی گوید در این میان، حرمله بن کامل حرام زاده تیری به جانب آن امام زاده معصوم انداخت که آن تیر گلوی آن یتیم را که در آغوش عموی بزرگوارش بود، برید و او جان بر جان آفرین تسلیم نمود.

منابع:

1. سوگنامه کربلا، متن کامل لهوف سید بن طاووس، ترجمه استاد محمد طاهر دزفولی، انشارات مومنین، چاپ ششم 1384، ص 225-227

2. مقتل الحسین علیه السلام، از مدینه تا مدینه، تألیف سید محمد جواد ذهنی تهرانی، کانون انتشارات پیام حق، چاپ اول بهار 1379، ص 721-725

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عاشورا کربلا محرم حرمله محرم و کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۰۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهای خون ۱۴ هزار کودک غزه افق پیروزی را روشن می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین محمد صباحی در خطبه‌های نماز جمعه امروز این شهر گفت: مسیر رفتن به سوی خدا مسیر تلاش است.

او ادامه داد: هر کس علاقه به خدا بیشتری دارد و از دنیا تنفر بیشتری داری فرار سریعتری از دنیا دارد.

امام جمعه شهرستان کازرون تصریح کرد: به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران ارکان نظام مقدس شد، چون نظام ارزش‌های والای دینی است.

صباحی تصریح کرد: به برکت نظام نخبگانی، چون شورای شهر مدیریت شهر‌ها را بر عهده دارند و مردم سهام دار شهر را انتخاب می‌کنند و در راس اداره شهر شهردار قرار دارد. 

او افزود: شهرستان کازرون شهری با تاریخ، علم، اصالت، فرهنگ و تمدن می‌باشد که همه ارزش‌های جامعه اسلامی الهی و ایرانی را داراست. 

امام جمعه کازرون اذعان داشت: شاهد غرور آفرینی نظام در همه عرصه‌ها هستیم و به برکت عملیات وعده صادق جرائت‌ها علیه اسرائیل در جهان را شاهد هستیم و جهان را علیه اسرائیل متحد کرده است. 

او بیان داشت: بهای خون ۱۴ هزار کودک در غزه افق پیروزی را روشن و روشن‌تر خواهد کرد و در همین راستا دنیا شاهد تظاهرات دانشجویان در دانشگاه‌های جهان و خصوصا آمریکا علیه سیاست‌های استکبار است. 

امام جمعه کازرون بیان داشت: دنیا شاهد است که ندای آزادی خواهان در حمایت از مردم فلسطین و محکوم نمودن جنایت اسرائیل امروز در دنیا بلند و بلندتر می‌شود. 

او به فداکاری مادری کازرونی در نجات جان یک نفر که جان خود را فدا نمود اشاره کرد و گفت: فداکاری آرزوی رحمت و مغفرت برای خانمی که برای جان یک پیرمرد جان مرحومه مردای که جان خود را در نجات یک نفر فدا کرد اجر شهادت گونه و ایثارگری را نشان می‌دهد و خدا را شاکریم که کازرون را شهر مومن و انقلابی همیشه در تاریخ نشان داده است. 

همچنین در نماز جمعه شهرستان کازرون از خانواده مرحومه مرادی مادر فداکار شهرستان کازرون با حضور مسئولان تجلیل به عمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • سقوط خودرو در دره جاده صیدون یک کشته و ۹ مصدوم به همراه داشت
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • بهای خون ۱۴ هزار کودک غزه افق پیروزی را روشن می‌کند
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟