Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کنکور سراسری بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور در ۵۰ سال گذشته بوده که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و هرساله با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور مسائل و مشکلات آن دوچندان می‌شود.

در چند دهه گذشته کنکور به مدرن‌ترین آسیب اجتماعی حوزه دانش آموزی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبلیغاتی که از قبولی در کنکور مدینه فاضله‌ای می‌سازند و دانش آموز و والدین رادرآن غرق می‌کنند. عوارض شیوع و گسترش تب کنکور در جامعه را شاید بتوان بسیار گسترده‌تر و طولانی‌تر از عوارض کرونا در کشور دانست.

آمار‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر نزدیک به یک و نیم میلیون نفر ازجوانان در کنکور سراسری شرکت می‌کنند. از آنجا که خانواده‌ها برای تحصیلات عالیه فرزندان خود اهمیت زیادی قائل هستند، برای آن بیش از حد انتظار ارزش گذاری کرده‌اند و  راهکار‌های حذف این استرس و فشار روانی بر داوطلبان تاکنون حل نشده است.

بیشتر بخوانید

خاطرات بی حاشیه‌ترین کنکوری تاریخ ایران/ «پاکت باز کنی» که پدر لقب گرفت

افشین مسافری مشاوره تحصیلی و کنکور به خبرنگار دانشگاهی گفت: نگاهی به کنکوری‌هایی که هرکدام از ما در خانواده یا اقوام و آشنایان خود داریم به خوبی براین موضوع صحه می‌گذارد که بسیاری از داوطلبان کنکور بر اثر فشار‌های وارده در شرایط روحی خوبی قرار ندارند. متاسفانه باتوجه به اینکه فشار‌های خانواده روی فرزندانشان برای کسب رتبه و پذیرش در کنکور بالاست، این امکان وجود دارد که یک کنکوری تمام آینده خود را منوط به قبولی در دانشگاه بداند و برهمین اساس احتمال فکرکردن به خودکشی درصورت عدم قبولی دور از ذهن نیست و حتی این احتمال هم وجود دارد که فکر به خودکشی، اجرایی شود.

فشار زیادی برای کسب رتبه و قبولی در دانشگاه به داوطلبان وارد می شود

او در ادامه بیان کرد: در سال‌های اخیر مدارس و آموزشگاه‌ها با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند و هر یک در تلاشند تا بیشترین آمار قبولی را به نام خود ثبت کنند که همین فشار به استرس، افسردگی و رفتار‌های پرخاشگرانه و خشونت آمیز در داوطلبان می‌انجامد. از سویی دیگر  مدارس غیردولتی و آموزشگاه‌های کنکور به دلیل اینکه شهریه‌های سنگین و غیرمتعارف از دانش آموزان دریافت می‌کنند، خود را مجبور به پاسخگویی به خانواده‌ها می‌دانند و به همین دلیل فشار زیادی را برای کسب رتبه و قبولی در دانشگاه به داوطلبان وارد می‌کنند همچنین  خانواده‌ها هم به دلیل هزینه‌های بالایی که برای فرزندان کنکوری خود می‌پردازند بر سنگینی این فشار می‌افزایند.

این مشاوره تحصیلی ادامه داد: کنکوری‌ها فشار و استرس زیادی را از سوی جامعه، خانواده، مدارس و آموزشگاه‌ها متحمل می‌شوند و همین امر منجر به بروز رفتار‌های خشونت آمیز و افسردگی در کنکوری‌ها خواهد شد؛ به این نکته هم تاکید دارم که خانواده‌ها باید با شناخت استعداد‌های فرزندانشان همراه با برنامه ریزی درست، آن‌ها را بدون فشار‌های روحی و روانی به سمت کنکور و دانشگاه سوق دهند.

ترس از شکست، موجب خود کشی داوطلبان شده است

امان الله قرایی مقدم، استاد دانشگاه خوارزمی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره آسیب‌های اجتماعی کنکور بیان کرد: اصولا یکی از عوامل موثر در خود کشی، کنکور است. تحمیل عقاید و افسردگی و ... از جمله دیگر عوامل این اقدام هستند. از نظر کلاسیک خود کشی وقتی اتفاق می‌افتد که فرد وابستگی خود، جامعه و محیط را از دست بدهد یا آنکه برعکس وابستگی زیادی به جامعه و اطرافیان پیدا کند که در این موارد فرد دست به خود کشی می‌زند.

این استاد دانشگاه خوارزمی در ادامه درباره خود کشی یک نوجوان ۱۹ ساله داوطلب کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: این داوطلب از ترس اینکه در کنکور شکست بخورد، دست به خود کشی زد که در واقع  این عوامل ناشی از شیوع تب کنکور در جامعه است، زیرا فرد می‌داند که اگر شکست بخورد وجه اجتماعی، معروفیت و محبوبیت خود را در محیط از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید

امروز؛ آخرین مهلت ثبت نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها

او در ادامه با بیان اینکه فکر شکست برای این داوطلب بسیار سنگین بوده است، اظهار کرد: فشار خانواده، محیط و اطرافیان و ترس بریده شدن از آنها همچنین خدشه دار شدن نمره ممتاز بودن، متاسفانه به خود کشی داوطلب انجامیده است.

گوش ناشنوای والدین؛ تب کنکور را در داوطلبان کنکور بالا می رود

متاسفانه با نزدیک به گذشت نیم قرن از برگزاری کنکور و شکل گیری کوهی از تجربه، آسیب‌های اجتماعی وارده بر داوطلبان بیشتر و بیشتر می‌شود و هر چه جامعه دانشگاهی و محققان حوزه آسیب‌های اجتماعی سعی می کنند هشدار شکل گیری تب کنکور را در جامعه نمایان کنند گویی برخی از والدین هیچ گوش شنوایی ندارند و سعی می‌کنند تمام آمال و آرزو‌های فرو خورده خود را در فرزند خود به تصویر بکشند. فارغ از اینکه هم اکنون جهان شکل دیگری به خود گرفته و حرف اول را در جامعه دانش بنیان‌ها و کار آفرینان می‌زنند؛ والدین بهتر است بگذارند فرزندان شان به جای قبول شدن در کنکور به سوی علایق و سلایق خود و حرکت به سمت کارآفرینی سوق پیدا کنند.

کنکور در جامعه ما به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده که بر نظام آموزش عمومی و متوسطه و همچنین شرایط روانی و اقتصادی خانواده‌ها به شدت تاثیر گذاشته و به یک تهدید جدی برای نوآوری، خلاقیت و سلامت روانی نسل جوان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید

۲۶ سکانس از سریال‌ پرماجرای برگزاری کنکور‌های سراسری امسال

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کنکور سراسری کنکور خانواده ها تب کنکور خود کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۱۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنکوری‌ها از خان اول گذشتند! / رقابت نیم میلیون نفر داوطلب در روز نخست +فیلم

امسال کنکور در دو نوبت اردیبهشت و تیر برگزار می‌شود. برای ایجاد سابقه تحصیلی نیز داوطلبان باید در امتحانات خردادماه شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو- سعید جلیلی: اولین چراغ  آزمون سراسری امسال، صبح روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه با حضور ۱۲۸ هزار نفر از داوطلبان  گروه آزمایشی علوم ریاضی و ۳۸۴ هزار نفر  از داوطلبان  گروه علوم انسانی روشن شد.

امسال کنکور در دو نوبت اردیبهشت و تیر برگزار می‌شود و این اولین سالی است که آزمون سراسری در نوبت اول خود در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. برای ایجاد سابقه تحصیلی نیز داوطلبان باید در امتحانات خردادماه شرکت کنند.

 

برای روایت اولین روز کنکور، به یکی از حوزه‌های برگزاری این آزمون در دانشگاه صنعتی شریف رفتیم. چیزی که در ابتدا نظر مخاطب را جلب می‌کرد، ازدحام و تراکم جمعیت مقابل درب ورودی مسجد دانشگاه بود که این مسئله مورد اعتراض والدین هم واقع شد. روند آزمون اما در سلامت و آرماش کامل برگزار شد.

 

 

پس از از آزمون پای صحبت داوطلبان نشستیم، برخی سطح سوالات را آسان‌تر از سال گذشته و برخی مشابه ادوار قبل ارزیابی می‌کردند. داوطلبان از برخورد مراقبان آزمون و نحوه اجرا نیز رضایت داشتند. برخی از خدمات کمک آموزشی استفاده کرده و برخی نیز به منابع مدرسه اکتفا کرده بودند.

 

دغدغه مهمتر داوطلبان اما سیستم برگزاری جدید و بازه زمانی فشرده آزمون ورود به دانشگاه بود. پس از مرحله اول کنکور در اردیبهشت ماه، آنها باید برای ایجاد سابقه تحصیلی در خردادماه درگیر امتحانات نهایی باشند تا سهم تاثیر قطعی معدل در پذیرش دانشگاه را از دست ندهند. این موضوع چه برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم و چه برای آن دسته از فارغ‌التحصیلان که نیازمند ترمیم معدل هستند صادق است.

از طرفی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی نیز امسال تابع آزمونی مجزا شده و روندی موازی با سایر رشته‌ها را شامل می‌شود که باید دید نحوه اجرای آن به چه صورت پیش خواهد رفت.

 

صبح روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه نیز نوبت به برگزاری کنکور برای بزرگترین گروه آزمایشی یعنی داوطلبان علوم تجربی می‌رسد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دشمن در حال ترویج معضل بی هویتی در جامعه است
  • برگزاری آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل
  • آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می‌شود
  • بازداشت ۴ کنکوری متخلف | تکرار کنکور برای داوطلبان سیل‌زده
  • کنکوری‌ها از خان اول گذشتند! / رقابت نیم میلیون نفر داوطلب در روز نخست +فیلم
  • بازدید وزیر علوم از محل انتظار والدین داوطلبان کنکور ۱۴۰۳
  • وزیر علوم: کنکوری‌ها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد
  • وزیر علوم : کنکوری‌ها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد
  • کنکوری‌ها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد
  • «استرس» و «توکل بر خدا» کلام مشترک این روزهای کنکوری‌ها