Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:06:34 GMT

هشدار کرونا به لرستانی‌ها جدی است

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۲۷۷۰

هشدار کرونا به لرستانی‌ها جدی است

به گزارش ایرنا، شرایط لرستان از حدود ۲۰ مرداد پس از یک ماه تلاش همه جانبه مسوولان و کادر درمان و البته همکاری مردم در استفاده از ماسک و کاهش مراسم در وضعیت هشدار شیوع کرونا قرار دارد به این معنا که همچنان برخی از شهرها شرایط قرمز و پرخطر دارند و ادامه روند فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات برای همه ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مسوولان و کارشناسان یکی از اصلی ترین دلایلی که لرستان را در رده استان های قرمز قرار دارد برگزاری مراسم عزا و عروسی بود که تا حدودی جدی گرفته نمی شد و هرچند تالارها بسته بود اما سور و سات عروسی ها در باغ ها و خانه های شخصی به راه بود.

خانواده هایی هم که داغدار مرگ عزیزی بودند طی رسم دیرینه مردم لرستان در سر سلامتی دادن به خانواده عزادار، پذیرای آشنایانی بودند که برای عرض تسلیت می آمدند و شاید هنگام خروج، کرونا را در خانه به جا می گذاشتند و همین روند موجب ابتلای حدود ۱۹ هزار لرستان و مرگ بیش از ۴۵۰ نفر آنان بر اثر کووید ۱۹ شد.

علاوه بر ابتلا و تلفات انسانی، ۶۰ هزار واحد اقتصادی و تولیدی در لرستان به دلیل شیوع کرونا آسیب دیده و متضرر شده اند که خسارت واحدهای اقتصادی و تولیدی استان بر اثر این ویروس یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و  تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای جبران خسارت  کرونا به واحدهای اقتصادی لرستان اختصاص یافته است.

پس از هشدارهای مکرر مسوولان و دانشگاه علوم پزشکی، و تمدید چندباره محدودیت ها این رفتارهای غلط تا حدودی کمرنگ و از حجم ازدحام های غیر ضروری کاسته شد و لرستان یک ماه شرایط قرمز را پشت سر گذاشت اما همچنان کووید ۱۹ در کمین است و به مردم هشدار می دهد.

اکنون ماه محرم فرارسیده و مردم ولایی لرستان مشتاق برپایی مجالس عزای امام حسین (ع) هستند اما بیرق عزای این امام همام امسال متفاوت از تمامی سال های گذشته علم شده و متاسفانه محدودیت های کرونایی به آیین  و رسوم دیرینه مردم همچون گل مالی و چهل منبر رسیده است.

بدون شک مراسم عزای امام حسین (ع) باید با رعایت پروتکل ها انجام شود تا با ادامه روند کاهشی شیوع، بتوان این ویروس را ریشه کن و محرم ۱۴۰۰ لرستان را با شور حسینی همیشگی، آیین گل مالی و رسم چهل منبر تجربه کرد.

برگزاری آیین "گل مالی" محرم در لرستان ممنوع شد

سنت گل مالی به عنوان میراث معنوی مردم لرستان، اوج غم و اندوه این دیار را در روز تاسوعا وعاشورای حسینی به نمایش می گذارد، سنتی که از دیرباز مردم این خطه برای از دست دادن عزیزان خود به آن عمل می کرده اند.
هر ساله آیین های گل مالی و چمرانه همزمان با عاشورای حسینی در خرم آباد برگزار می شود و مردم این شهر اوج عزای خود در شهادت امام حسین (ع) را با اجرای این آیین ها به نمایش می گذارند.

استاندار لرستان در این باره گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت حفظ سلامت مردم، محرم امسال برگزاری آیین سنتی گل مالی روزهای تاسوعا و عاشورا در استان ممنوع است.

سیدموسی خادمی افزود: با توجه به تصمیم گیری  صورت گرفته مراسمی همچون شیرخوارگان حسینی نیز ممنوع شده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر بررسی پروتکل های ستاد ملی مدیریت کرونا در ماه محرم، مصوبات استانی نیز صورت گرفته و به هیات های عزاداری و مذهبی ابلاغ خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر این اساس محرم ۹۹ پیاده روی و دسته روی هیاتها برگزار نمی شود و آیین عزاداری باید در مکان  های ثابت؛ با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی و رعایت پروتکل ها باشد.

استاندار لرستان استفاده از ماسک در هیات های عزاداری را الزامی دانست و تصریح کرد: امسال به منظور جلوگیری از ایجاد تجمعات بزرگ؛ مکان های بیشتری برای هیات های عزاداری در نظر گرفته شده است.

خادمی ادامه داد: همچنین روضه های خانگی متداول نیز ممنوع است و با توجه به شعار هر منزل یک حسینیه مردم در خانه های خود عزاداری کرده و از تجمع افرادی در یک منزل پرهیز شود.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) سلامت جامعه اسلامی و پیروان خود را می خواهد تاکید کرد: هر فرد ناقل کرونا همانند بمب عمل کرده و می تواند تا ۱۵ نفر را درگیر بیماری کووید ۱۹ کند بنابراین همه باید ایام عزاداری محرم را با رعایت پروتکل های مصوب سپری کنند.

وی اضافه کرد: با همکاری مردم استان روند ابتلا به ویروس کرونا نزولی شده که انتظار می رود این همکاری ها ادامه داشته باشد.

مردم ولایتمدار لرستان هرساله تاسوعا و عاشورای حسینی را با رسمی متمایز به سوگ عزیز زهرا می نشینند تا به شیوه خود در غم های بیکران واقعه کربلا شریک اهل بیت (ع) شوند.

برپایی مجالس ماه محرم در اماکن سربسته ممنوع است

استاندار لرستان همچنین گفت: طبق پروتکل های بهداشتی اجرای مراسم عزاداری ویژه ماه محرم دراماکن و محیط‌های بسته ممنوع است.

خادمی افزود: با توجه به محدودیت برگزاری عزاداری نسبت به سال های گذشته، باید حال و هوای ماتم امام حسین (ع) را از طریق فضای مجازی به خانه های مردم منتقل کرد.

وی با تاکید بر برنامه ریزی هیات های مذهبی برای برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم اظهار داشت: لازمه  پیگیری مراسم عزای امام حسین (ع) از طریق فضای مجازی ، تامین امکانات و پهنای باند اینترنت  است بنابراین ستاد ملی مدیریت کرونا بر تهیه  امکانات مورد نیاز و لغو مرخصی افراد متولی تا پایان برگزاری عزاداری ها تاکید دارد.

وی ادامه داد: باتوجه به نقش آفرینی صدا و سیما در ترویج عزاداری محرم، اولین پایه اطلاع رسانی عزاداری های این ایام  به لحاظ مخاطب، این سازمان است که انتظار می رود مردم  با پخش مراسم  سینه زنی، نوحه خوانی و مداحی توسط صدا و سیمای مرکز استان اغنا شوند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیات های عزاداری رصد می شود

فرماندار خرم آباد  نیز گفت: رعایت شیوه نامه های بهداشتی ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا در برگزاری مراسم عزداری ماه محرم توسط هیات های مذهبی رصد و با خاطیان برخورد می شود.

جعفر طولابی افزود: برپایی آیین های عزاداری پیش رو باید با حفظ سلامت شهروندان و رعایت توصیه های بهداشتی بوده و منجر به شیوع ویروس کرونا نشود.

وی با اشاره به تاکیدات رهبری در خصوص برگزاری مراسم عزاداری محرم اظهار داشت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنای حرکت همه است و نباید فردی خود را جلوتر از آن بداند بنابراین بر‍پایی عزاداری  و حفظ سلامت مردم باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار خرم آباد با تاکید بر اینکه همه باید پشت سر رهبر انقلاب و حول محور ولایت عمل کنند تصریح کرد: ادعاها در میدان عمل مشخض  و ثابت می شود چه افرادی ولایی؛ معتقد به ولایت؛ رهبری؛ ارزش های نظام و قانون و مقرارت هستند.

طولابی اضافه کرد: شیوه نامه های ابلاغی به همه اعضای شورای اداری ارسال شود و ‌دستگاهایی همچون شهرداری؛ اصناف؛ سازمان تبلیغات اسلامی و تشکل های مذهبی باید فضاسازی کرده و جوعمومی و معابر شهر برای ماه محرم آماده را کنند.

وی گفت: همچنین اطلاع رسانی و تشریح مصوبات ستاد ملی؛ استانی وشهرستانی کرونا توسط صدا و سیما و کمیته اطلاع رسانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت دنبال شود چراکه بسیاری شهروندان در فضای مجازی فعال نیستند.

فرماندار خرم آباد افزود: مسوولیت هماهنگی ؛برنامه ریزی و صدور مجوز هیات های عزاداری با سازمان تبلیغات اسلامی ؛ نظارت بر نحوه رعایت شیوه نامه های بهداشتی با دانشگاه علوم پزشکی و توزیع اقلام ضدعفونی همچون الکل با سازمان صنعت؛ معدن و تجارت است.

۶۰ هزار ماسک بین هیات‌های مذهبی لرستان توزیع شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز گفت: ۶۰ هزار عدد ماسک برای توزیع بین هیات‌های مذهبی در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی استان قرار گرفت.

محمدرضا صفی خانی افزود: این تعداد بر اساس اعلام نیاز هیات و بر مبنای مصوبات ستاد مدیریت کرونا بوده و در صورت اعلام نیاز بیشتر هیات ماسک مورد نیاز تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه قیمت هر عدد ماسک یک هزار و ۵۰ تومان است، اظهار داشت: همچنین ۲۰ تن محلول و مواد ضدعفونی کننده برای مصرف هیات با نازلترین قیمت از درب کارخانه تامین و تحویل شده است. 

وی تصریح کرد: اکنون سه کارخانه صنعتی تولید ماسک در استان فعال است  و با توجه به ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار عدد ماسک، هدف گذاری تولید  لرستان تا پایان امسال برمبنای ۵۸ تا ۵۹ میلیون عدد است که با تامین مواد اولیه لازم محقق خواهد شد.

تصویب بیش از ۲۱۹ میلیارد تومان تسهیلات خسارت کرونا به مشاغل لرستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز به ایرنا گفت: ۲۱ هزار و ۱۶۵ پرونده مربوط به مشاغل آسیب دیده از کرونا تصویب و برای دریافت ۲۱۹ میلیارد و ۳۳۵ میلیون تومان تسهیلات به بانک معرفی شده است.

علی آشتاب  افزود: در مجموع حجم اشتغال این واحدها ۲۶ هزار و ۷۵۹ نفر می باشد که تاکنون ۶۲ میلیارد و ۵۷۱ میلیون تومان تسهیلات به هفت هزار و ۳۹۹ کسب و کار با اشتغال هشت هزار و ۴۸۹ نفر توسط بانکهای عامل استان پرداخت شده است .

وی اظهار داشت: هدف از پرداخت تسهیلات، حمایت مشاغل متاثر از پیامدهای منفی این ویروس است که بخشی از آن جهت پرداخت حقوق معوقه کارگران این بنگاهها و بخش دیگر به عنوان سرمایه در گردش برای جبران خسارت ناشی ازکرونا است.

وی همچنین به تمدید مهلت ثبت نام کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در سامانه کارا اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مهلت تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات به «کسب وکارهای بیمه نشده و فاقد کد کارگاهی» تا پایان شهریور سال جاری «کسب و کارهای بیمه شده و دارای کد کارگاهی» تا ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۹ تمدید شد.

آشتاب بیان کرد: متقاضیان می‌توانند در مهلت یاد شده به سامانه کارا به  نشانی kara.mcls.gov.ir مراجعه و روند ثبت نام برای دریافت تسهیلات حمایتی را دنبال کنند. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ادامه داد: زنان سرپرست خانوار و رانندگان درون و برون شهری نیز  از این تسهیلات بهره‌مند می شوند که در این راستا به بیش از ۱۰ هزا راننده ناوگان حمل و نقل استان نیز وام پرداخت می شود.

آشتاب تصریح کرد: نظارت اصلی در حوزه ثبت نام و ارایه تسهیلات برعهده دستگاه اجرایی مربوطه خواهد بود و طبق مصوبه دولت، برای کارگاه‌های آسیب دیده از کسب و کار بابت هر نیروی کار خود ۱۲ میلیون تومان و کارگاه‌ها و مراکزی که دستور تعطیلی آنها به دلیل احتمال شیوع این ویروس داده شده به هر نیروی کاری آنها ۱۶ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد در نظر گرفته شده است.

کرونا درآمد بیمارستان های لرستان را ۶۵ درصد کاهش داد

مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: کاهش اعمال جراحی و سایر موارد درمانی غیراورژانسی در کنار هزینه های درمان مبتلایان به کرونا موجب کاهش ۶۵ درصدی درآمد بیمارستان های استان شده است.

علی فرهادی افزود: علاوه بر این ماهیانه سه تا چهار میلیارد تومان هزینه پیشگیری ، کنترل و درمان بیماری کرونا در دانشگاه می باشد.

وی ادامه داد: به اذعان وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی ؛ دانشگاه استان در موج اول بیماری کرونا از مراکز برتر و موفق در پیشگیری و درمان این بیماری بود که متاسفانه با عادی سازی شرایط؛ کاهش فاصله فیزیکی و برگزاری مراسم اجتمایی توسط مردم، استان  اکنون در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر اولویت اول دانشگاه علوم پزشکی لرستان بحث کرونا و سلامت شهروندان است اظهار داشت: با وجود ویروس کرونا و مشکلات اعتباری پیش رو، مجوزهای پذیرش دستیار در رشته قلب و عروق، هیات ممیزی دانشگاه، چارت اعضای هیات علمی و احداث دانشکده بهداشت با اعتبار اولیه سه میلیارد تومان در فضای مناسب جدید کسب شده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا محرم ۹۸ لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا محرم ۹۸ لرستان ویروس کرونا محرم ۹۸ لرستان سازمان تبلیغات اسلامی دانشگاه علوم پزشکی هیات های عزاداری رعایت پروتکل ها هیات های مذهبی برگزاری مراسم میلیارد تومان تومان تسهیلات مدیریت کرونا میلیون تومان ویروس کرونا آسیب دیده امام حسین کسب و کار ستاد ملی ماه محرم خرم آباد گل مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۲۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران و باز هم آب‌گرفتگی خیابان‌های لرستان‌ + فیلم‌

آب‌‌گرفتگی کهنه‌حکایت خیابان‌های لرستان در بارش‌های سیل‌آساست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سامانۀ بارشی اخیر از 12اردیبهشت 1403 به مناطق غربی کشور وارد شد و هشدار نارنجی هواشناسی را برای لرستان صادر کرد.

بارش‌های هفتۀ دوم اردیبهشت در شهرهای لرستان در حالی ادامه دارد که این سامانه در نواحی غربی و جنوبی این استان از نمود بیشتری برخوردار است و  91میلی‌متر بارندگی را در رومشکان و 59میلی‌متر را در  ریمله ثبت کرده‌است.

تداوم بارندگی در لرستان/ ریزش کوه در محور «پای آستان»

احتمال طغیان روخانه‌های فصلی در لرستان با هشدار نارنجی هواشناسی اعلام شده‌است تا بار دیگر طغیان و خسارت تاب‌آوری زیرساخت‌های این استان را به‌هنگام بارش‌های سیل‌آسا در معرض هشدار قرار دهد.

ضعف پروژه‌های آبخیزداری ایجاد رواناب و خروج 12 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب از لرستان را در حالی به‌دنبال دارد که بارش‌های سیل‌آسا در این استان همواره با  آب‌گرفتگی آمیخته است و اختلال در تردد.

سامانۀ بارشی اخیر که هنوز در لرستان تداوم دارد آب‌گرفتگی را در خیابان‌های کوهدشت و خرم‌آباد شدت داده‌ و مصائب بارندگی در این استانِ هراسناک از سیل دوچندان شده‌ است.

.

انتهای پیام/ 644/.

دیگر خبرها

  • بارش‌های سیل‌آسا در لرستان/ هشدار تخلیه روستای کمندان
  • بارش باران و باز هم آب‌گرفتگی خیابان‌های لرستان‌ + فیلم‌
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • رقابت ۱۶۳ لرستانی در نوزدهمین آزمون تخصصی قرآن
  • شرکت بالغ بر ۱۶ هزار لرستانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • ثبت نام ۶۲۳۸ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • اعزام ۲۵۰۰ لرستانی به مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره)
  • آماده‌باش ۴۰۰ راهدار لرستانی با هشدار نارنجی هواشناسی
  • حمایت ۵۱۴۰ معلم لرستانی از ایتام