Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@21:15:17 GMT

قصه‌ای از اولین مدافع حرم دشت کربلا

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۴۴۹۱

قصه‌ای از اولین مدافع حرم دشت کربلا

شب عاشورا نگرانی زینب سلام الله علیها نسبت به عدم وفای یاران امام حسین علیه‌السلام و تنها گذاشتن حضرت به اوج رسیده بود. امام حسین که نگرانی ایشان را متوجه شده بود، وارد خیمه خواهر شد. یکی از اصحاب متوجه این ماجرا شد ... - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، به دیده حقیقت، از اولین مدافعان حرم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام شهدای دشت کربلا هستند؛ همانها که سینه خود را سپر خاندان وحی کرده و در این مسیر رشادت‌ها به خرج دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها بودند که تحت امامت امام خویش، طریق دفاع از حق و پاسداری از حریم آل‌الله و قرارگیری در صراط مستقیم خداوند را به شیعیان آموختند.

از اولین مدافعان حرم آل الله، حبیب بن مُظاهر است؛ بزرگواری که سابقه خدمت او به صدر اسلام باز می‌گردد. نام او همیشه در کنار یاران بزرگ امیرالمؤمنین علی (ع) چون میثم تمار و رشید هجری بود، طوری که در جنگ‌های جمل، صفین و نهروان در رکاب مولایش با دشمنان مبارزه کرد. (حسین انصاریان، با کاروان نور) وی عضو گروه ویژه «شُرطة الخمیس» بود که نیروی ضربتی و گوش به فرمان امیرالمؤمنین بودند. (الاختصاص، شیخ مفید، ص2 تا 7)   گفت‌وگوی او با میثم تمار، سال‌ها پیش از عاشورا، هنگام عبور از مجلس بنی اسد که هر یک نحوه شهادت دیگری را پیشگویی می‌کرد، از جمله علم مَنایاست که از حضرت علی(ع) آموخته بودند و از جریانات آینده خبر داشتند. (ابصارالعین، ص127)

حبیب زمانی که متوجه شد امام حسین علیه السلام به سوی کربلا در حرکت است، احساس خسران کرد و در اولین فرصت خود را به کاروانیان رساند. حکایت جانفشانی و سربداریِ او نسبت به امام حسین (ع) و خاندان عترت تمامی ندارد. او در تمام لحظه‌های تلخ و شیرین کاروان حسینی سعی می‌کرد مرهمی بر دل خاندان وحی و آل‌هاشم باشد تا به این ترتیب به عهد فطری خویش عمل کرده باشد.

در یکی از این ماجراها می‌خوانیم شب عاشورا نگرانی زینب سلام الله علیها نسبت به عدم وفای یاران امام حسین علیه السلام و تنها گذاشتن حضرت به اوج رسیده بود. امام حسین که نگرانی ایشان را متوجه شده بود، وارد خیمه خواهر شد. نافع بن هلال در مقابل خیمه در انتظار امام ایستاد، شنید زینب به برادر می‌گوید: آیا اصحاب خود را امتحان کرده‎ای؟ من ترس آن دارم که هنگام خطر تو را تنها بگذارند. امام فرمود: «سوگند به خدا آنها را آزمودم دیدم همه آماده و استوارند و مانند اشتیاق کودک به پستان مادرش، اشتیاق به مرگ دارند؛ و اللّه لَقد بَلوتُهم فَما وَجدتُ فیهِم إلا الأشوس الأقعس یَستأنِسونَ بِالمَنیّة دونی استئناس الطّفل إلى مَحالب أمّه.»

نافع می‌گوید وقتی که این سخن را از زینب سلام الله علیها شنیدم، گریه کردم و نزد حبیب بن مظاهر آمدم و آنچه را شنیده بودم به او گفتم. حبیب گفت: «سوگند به خدا اگر انتظار فرمان امام نبود هم اکنون با شمشیر به سوی دشمن حمله می‌کردم؛ و اللّه لو لا إنتظار أمرهِ لَعاجَلتُهم بِسَیفی هذهِ اللّّیلة» حبیب، اصحاب را جمع کرد و سخن نافع را به آنها گفت. همه گفتند: اگر انتظار فرمان امام نبود، هم اکنون به دشمن حمله می‎کردیم، چشمت روشن و خاطرت آرام باشد که ما استواریم. حبیب برای آنها دعا کرد و با هم کنار خیام بانوان آمدند و صدا زدند «ای گروه بانوان و حرم‌های رسول خدا این شمشیرهای جوانمردان شماست که سوگند یاد کرده‎اند در غلاف نکنند مگر اینکه گردن دشمنان را بزنند و این نیزه‎های جوانان شماست که قسم خورده‌اند به زمین نیفکنند مگر اینکه به سینه‎های دشمن فرو کنند؛ یا مَعشرَ حَرائر رَسول اللّه؛ هذه صَوارمُ فَتَیانِکم آلوا ألا یَغمِدوها إلّا فی رِقاب من یُرید السّوء فیکُم و هذهِ أسِنّةُ غِلمانِکم أقسموا ألا یَرکزوها إلا فی صُدور مَن یُفرق نادیکم.»  از این رو زینب(س) آرام گرفت.  زنان با گریه و شیون بیرون آمدند و فرمودند: اى پاکان از دختران رسول خدا و زنان امیرالمؤمنین حمایت کنید. حبیب و اصحابش آنگونه گریستند که گویا زلزله ای رخ داد. (مقتل الحسین مقرم ص 262 - 263)

انتهای‌پیام/

با کاروان نور|جزئیات ماجرای ملحق شدن "حرّ" به کاروان حسینیبا کاروان نور| خطبه امام حسین(ع) که باعث شد دل «حرّ» به‌لرزه درآیدبا کاروان نور| مناجات امام حسین(ع) در کربلا به روایت امام سجاد(ع) R1392/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط عاشورا کربلا ماه محرم موکب تسنیم امام حسین (ع) بیشتر بخوانید... با کاروان نور| اولین سخنان امام حسین(ع) با دشمنان در صحرای کربلا با کاروان نور| ابراز وفاداری یاران امام حسین(ع) در نزدیکی کربلا قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... با کاروان نور| اولین سخنان امام حسین(ع) با دشمنان در صحرای کربلا با کاروان نور| ابراز وفاداری یاران امام حسین(ع) در نزدیکی کربلا واژه های کاربردی مرتبط عاشورا کربلا ماه محرم موکب تسنیم امام حسین (ع) پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ خاطره شنیده‌نشدۀ حجت‌الاسلام انصاریان از "شهید سلیمانی" ۲ حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان درگذشت ۳ مداحی بنی‌فاطمه در شب چهارم محرم ۹۹ ۴ مداحی میثم مطیعی در شب سوم محرم ۹۹ ۵ مداحی حاج منصور ارضی در شب چهارم محرم ۹۹ ۶ محمدرضا سنگری: چه‌کسانی گزارش‌های دقیق از عاشورا را ثبت کرده‌اند؟/ دلایل وهن تاریخ و تحریف در بازگویی عاشورا ۷ برگزاری روضه محرم در بیان آیت‌الله بهجت/ فقط خدا می‌داند به‌یاد امام حسین(ع) بودن، چقدر اجر دارد ۸ ضرورت انتخاب مسیر کوفه برای قیام امام حسین(ع)/ چرا حضرت سیدالشهدا(ع) باوجود علم به شهادت خود، قیام کردند؟ مهمترین اخبار فرهنگی ضرورت انتخاب مسیر کوفه برای قیام امام حسین(ع)/ چرا حضرت سیدالشهدا(ع) باوجود علم به شهادت خود، قیام کردند؟ برگزاری روضه محرم در بیان آیت‌الله بهجت/ فقط خدا می‌داند به‌یاد امام حسین(ع) بودن، چقدر اجر دارد حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان درگذشت "فصل مینا" سریال رمضانی می‌شود؟/ بازیگران "آهنج" را بشناسید مهمترین اخبار تسنیم گفتگو با صالح‌آبادی|چرا بعد ۴۰سال تورم حل نشد؟ ۴ دلیل تورم و ۳ راه‌حل؛ همه‌جا پای دلار نفتی در میان است/ پول بورس از املاک شمال تهران سردرآورد مصاحبه|معاون حزب رفاه جدید ترکیه: توافق اسرائیل و امارات تداوم نخواهد داشت/ «استراتژی احاطه» علیه تهران و آنکارا زنجیره تولید بزرگترین کارخانه فرآورده‌های لبنی در گلستان با حضور وزیر جهاد کشاورزی تکمیل شد لبنان | از کشف ۷۹ کانتینر مواد خطرناک در بندر تا تلاش برای کاهش پیامدهای روانی انفجار بر مردم صادرات مستمر میوه و تره‌بار ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس/‌ رونق صادرات کالاهای یخچالی و ‌ارز‌آوری درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عاشورا کربلا ماه محرم موکب تسنیم امام حسین ع عاشورا کربلا ماه محرم موکب تسنیم امام حسین ع یاران امام حسین ع کاروان نور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۴۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جلال‌مآب در حاشیه بازدید شیخ عبدالمهدی کربلایی متولی شرعی حرم امام حسین (ع) از مراحل پیشرفت طرح توسعه حرم که با همت مهندسان، استادکاران و هنرمندان ایرانی در حال ساخت است، گفت: فاز نخست طرح جامع توسعه حرم امام حسین (ع) مزین بنام صحن و شبستان حضرت زینب (س) بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: براساس طرح صحن حضرت زینب (س)، ساخت ۴ شبستان در تراز رو و زیرسطحی به‌نام‌های شبستان حضرت علی اکبر (ع)، شبستان امام حسین (ع)، شبستان باب القبله و شبستان عقیله در حال اجراست.

جلال‌مآب گفت: از این تعداد، شبستان حضرت علی اکبر (ع) در روبروی خیمه‌گاه حسینی و به مساحت حدود ۲هزار و۸۰۰ مترمربع در طبقه همکف قرار دارد و سه شبستان دیگر در تراز زیر سطحی ساخته می‌شود.

به گفته وی، شبستان عقیله به مساحت ۲هزارمترمربع در شمال ساختمان مقام حضرت زینب (س)، شبستان امام حسین (ع) به مساحت ۴هزار و۸۰۰ مترمربع در جنوب ساختمان مقام و شبستان باب القبله به مساحت ۲هزار و۵۰۰ مترمربع در جنوب در باب القبله حرم مطهر همگی در تراز زیر سطح در حال ساخت است.

وی درباره سایر طرح‌ها و اقدامات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: این تشکل مردم نهاد با پشتیبانی خیران و نذر دوستداران اهل بیت علیهم السلام، بیش از ۱۸۰ طرح مرمت، بازسازی، خدماتی – رفاهی و توسعه‌ای را در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، بلد، مسیب عراق و سوریه به اتمام رسانده یا در دست اجرا دارد.

وی یادآور شد: حدود یک سال است که طرح توسعه حرم امام علی (ع) در نجف اشرف مزین بنام صحن و شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها به مساحت ۲۳۰ هزار متر مربع به اتمام رسیده و اکنون در حال بهره‌برداری است.

وی‌گفت: در کاظمین نیز طرح توسعه زیرسطحی مزین بنام شبستان حضرت امام محمد باقر (ع) به متراژ پنج هزار متر مربع طراحی شده و در حال اجراست.

جلال‌مآب گفت: پروژه استحکام بنای حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام در سامرا نیز براساس دانش فنی روز و مهندسی پیشرفته در حال انجام است.

براساس این گزارش، علاقه‌مندان به مشارکت در طرح توسعه حرم‌های مطهر در عتبات می‌توانند به تارنمای ستاد توسعه و بازسازی عتبات و قسمت پرداخت آنلاین به نشانی https://atabat.org/fa/onlinepayment/form مراجعه کرده و کمک‌های خود را به میزان دلخواه اهداء کنند.

کد خبر 6092947 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • برپایی جشن‌های دهه‌ کرامت در گیلان و میزبانی از سه کاروان خدام رضوی
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است
  • آرمان‌های امام راحل به نسل جدید معرفی شود
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • سپاه و بسیج همواره مدافع حقوق کارگران خواهند بود
  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • تولد ستاره جدید رئال برابر بایرن!
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • وعده صادق نمایشی از قدرت مکتب کربلا بود