Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@19:56:54 GMT

آداب سوگواری محرم و تجلی مسوولیت اجتماعی

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۵۵۵۳

آداب سوگواری محرم و تجلی مسوولیت اجتماعی

دیدن چنین تصاویری از سوی افرادی متعهد که بانی برگزاری سوگواری محرم در شرایط خاص کرونا هستند نشان می دهد مردم می توانند و توانسته اند بخوبی به وظیفه شهروندی خود عمل کنند و هر گاه خود فارغ از هر گونه جبر و برخوردی عهده دار مسئولیتی اجتماعی شده اند به درستی از عهده آن برآمده اند.

چگونگی و شیوه برپایی سوگواری های دهه  محرم از مدت ها قبل بعنوان مساله ای که باید در مورد آن تصمیم گیری می شد تا بتوان در شرایط کرونایی دغدغه های کمتری در پی داشته باشد مورد بحث بود که نهایت آداب و شیوه برگزاری این آئین همین مدت چند روزه  بیانگر و تجلی از مسئولیت اجتماعی برگزار کنندگان و شرکت کنندگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود به مناسبت عید سعید قربان درباره کیفیت برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان و یاران مظلومش در ماه محرم فرمودند:" معیار آن چیزی است که ستاد ملی مقابله با کرونا و کارشناسان بهداشت می‌گویند، توصیه و تأکید من به عزاداران، هیات ها و نوحه‌خوانان آن است که به ستاد ملی مقابله با کرونا و مصوبات آن توجه کرده و ضوابط تعیین شده برای عزاداری از سوی آنان را مراعات کنند. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیات ها، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی مقابله با کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد."

فرمایشات مقام معظم رهبری فصل الخطاب مسئولین شد تا دشواری راه آسان شود و دستور العمل برگزاری مراسم تدوین و به سراسر کشور ابلاغ شود تا محرم با اقامه  عزا و حفظ سلامت مردم توام باشد.

دستور العمل برگزاری مراسم

پس از توصیه های رهبر معظم انقلاب، ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا با رعایت همه جوانب، دستورالعمل ویژه‌ای در کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی تدوین  و توسط وزارت کشور ابلاغ و مقرر شد برگزاری مراسم عزاداری با همکاری نهادهای متولی، اجرا شود. مسئول اجرای این دستورالعمل، سازمان تبلیغات اسلامی است و این سازمان با تشکیل کارگروه مراسم عزاداری، تحت نظر کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد مدیریت بیماری کرونا، اقدام می کند.

دستور العملی که بر اساس آن برگزاری مراسم عزاداری در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از هر طرف حداقل دو متر و تجمعات حداقلی الزامی است، کاهش ساعات برگزاری مراسم حداکثر دوساعت، ممنوعیت جابجایی هیات ‌ها و هرگونه دسته‌روی، ممنوعیت استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم باید انجام شوند، البته مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی با زنجیر شخصی در محل مراسم بدون جابجایی مجاز است.

همچنین ماسک باید به طور مستمر استفاده شود؛ فاصله گذاری اجتماعی و اجرای دقیق پروتکل‌ها صورت پذیرد؛ پیش‌بینی استفاده از راهکارهای جایگزین در مناطق و شهرهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم وجود ندارد با هماهنگی کارگروه برگزاری مراسم انجام می شود. تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با عزاداری در شهرهای دارای وضعیت حاد بیماری توسط کمیته‌های نظارت استانی و شهرستانی باید انجام شود.

در بخش های دیگری از این دستورالعمل با اشاره به مراسم خاص عزاداری در برخی استان‌های کشور آمده است:مراسمی مانند یوم‌العباس در زنجان، نخل‌گردانی در یزد، تشت‌گذاری در اردبیل، شیرخوارگان حسینی، گل مالی در لرستان وحضور هیات ‌ها در اماکن مقدس حرم رضوی، حرم حضرت معصومه (س) حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، امامزاده صالح و... جهت برگزاری مراسم ممنوع است.

اقامه عزای حسین با رعایت پروتکل های بهداشتی

حجت الاسلام مصطفی تیموری از اساتید حوزه و دانشگاه از سخنرانان مراسم عزاداری محرم و صفر در گفتگو با خبرنگار ایرنا می گوید: کرونا فضای متفاوتی را در برگزاری مراسم و محافل عزاداری رقم زده است. فضایی که با خرد ورزی مراجع تقلید و به ویژه مقام معظم رهبری به شکل شایسته ای با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی و حفظ سلامت مردم اقامه ی عزا با مراعات در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه فرهنگ عاشورا و  نهضت امام حسین(ع) مبتنی بر سه عنصر اصلی منطق و عقل، حماسه و عزت و عاطفه است افزود: این سه عنصر در مراسم عزاداری امسال ظهور و بروز بیشتری دارد و برپا دارندگان عزای حسین(ع) خود را ملزم به رعایت موازین بهداشتی و دستورالعمل های صادره می دانند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت:مراسم امسال سرشار از احساس مسئولیت و مهربانی است.محفل های ساده عزاداری محلی برای کمک های مومنانه و بذر و گسترش روحیه ایثار ومحبت به افراد ناتوان و آسیب دیده از بیماری است.

وی به نقش مداحان،سخنرانان،منبری ها و مسئولین هیات های مذهبی در فرهنگ سازی و آموزش مردمی اشاره کرد و افزود:در مجلس عزای حسین(ع) با رعایت فاصله گذاری،استفاده از ماسک و دوری از رفتارهای هیجانی در کنار فرهنگ عاشورا حماسه ایی رقم خواهد زد که حاصل آن سلامتی مردم خواهد بود.

حجت الاسلام تیموری گفت: جامعه اسلامی در هر شرایطی نباید از پرچم هدایتگر عاشورا و درس عملی و ایثار ابا عبدالله الحسین(ع) فاصله بگیرد.چرا که وجود مبارک حضرت و قضایای عاشورا در راه حفظ دین، اخلاص، مجاهدت ،شهادت، وفاداری،احیای امر به معروف و نهی از منکر است و عظمت عاشورا حقیقت اسلام است.

سخنران مراسم عزاداری محرم با تاکید بر مسئولیت اجتماعی جامعه مذهبی و مؤمنین در رعایت موازین بهداشتی گفت: احیای محرم و صفر منجر به احیای دین و نظام است و از شب اول محرم با رعایت پروتکل بهداشتی در حسینه ها نماد جدید از فرهنگ حسینی مردم در محرم امسال  را رقم می‌زنند.

ثبت ۵۵۰ هیات مذهبی در شهرستان بروجرد

بنا بر گفته حجت الاسلام صادق جعفرپور، رییس اداره تبلیغات اسلامی بروجرد ، هم اکنون ۵۵۰ هیات مذهبی در این شهرستان در سامانه تبلیغات اسلامی ثبت شده و دارای شناسنامه هستند. همچنین تاکنون ۶۷۰ مداح در شهرستان بروجرد ساماندهی و از این تعداد حدود ۳۰۰ مداح دارای  با شرکت در سه دوره آموزشی مدارک سطح یک ، ۲ و سه مداحی را کسب کرده اند.

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا تغییراتی در نحوه عزاداری محرم براساس پروتکل های بهداشتی ایجاد شده و بیش از ۲۰سالن ورزشی مدارس و تربیت بدنیی بروجرد برای عزاداری  محرم پیش بینی شده است. مراسم عزاداری ماه محرم صرفاً در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله حداقل دو متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار می‌شود و  زمان برگزاری مراسم نیز حداکثر باید دو ساعت باشد.

بنا بر گفته رئیس اداره تبلیغات اسلامی بروجرد ،  برپایی موکب، ایستگاه صلواتی، جابه‌جایی هیات ‌ها، دسته روی و نیز استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است اما برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیرزنی (با زنجیر شخصی) در محل مراسم که سالن های ورزشی  است و بدون جا به جایی مجاز است.

وی یادآور شد: نظارت بر اجرای این پروتکل با سازمان تبلیغات اسلامی است و در صورت تخلف در مرحله اول به هیات‌ها، حسینیه‌ها، مساجد و مداحان تذکر کتبی داده می‌شود و در صورت تکرار تخلف ممنوعیت و قطع ارائه خدمات عمومی، یارانه‌ای و پشتیبانی اعمال می‌شود و در مرحله سوم مجوز به مدت ۶ ماه لغو و متخلف به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

شهرستان بروجرد دارای ۳۰۰ مسجد و حسینه و ۱۷ امامزاده است که در ایام ماه محرم با برپایی مجالس عزاداری از حال و هوای خاصی برخوردار هستند.

سایه سنگین کرونا اگر چه امسال سبب دگرگونی و تحول در شور و انسجام مراسم عزاداری شده  است ، هیات های مذهبی با هیمنه همه ساله مراسم را ندارند اما نور حسین و فرهنگ عاشورا در دل آزادگان عالم و شیعیان جاودانه است هرچند مراسم عمومی و ازدحام جمعیت کمتر باشد اما خانواده ایرانی پرچم و محفل عزای حسین را با تمام وجود در خانه خواهد داشت تا تجلی گر حسینیه ای به عظمت ایران در زنده نگهداشتن قیام عاشورا باشد.

برچسب‌ها بروجرد ویروس کرونا ماه محرم لرستان عاشورا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بروجرد ویروس کرونا ماه محرم لرستان عاشورا بروجرد ویروس کرونا ماه محرم لرستان عاشورا تبلیغات اسلامی برگزاری مراسم مراسم عزاداری عزای حسین پروتکل ها ماه محرم ستاد ملی هیات ها حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۵۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی گفت: این ویژه برنامه با هدف تجلیل از کارگران به عنوان ارکان اصلی تولید و تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مردم  برگزار می‌شود.

جعفر رئیسیان زاده افزود: این مراسم روز دوشنبه دهم اردیبهشت بعد از نماز مغرب و عشا در ورزشگاه امام رضا (ع) برگزار می‌شود و در آن از ۲۵ هزار کارگر مشهدی به همراه خانواده‌هایشان تجلیل خواهد شد و تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران ارشد ملی و استانی نیز از مهمانان این مراسم هستند.

وی گفت: مدعوین به این مراسم از طریق کارفرمایان در کارخانه‌های مختلف شناسایی شده‌اند به طوری که سهمیه‌ای برای تجلیل از کارگران شاغل در هر کارگاه تولیدی و مجموعه فعال در امر تولید در نظر گرفته شده است.

معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی افزود: جشن خانوادگی، اجرای سرود و نماهنگ‌های مذهبی، برنامه‌های شاد برای کودکان، سخنرانی و نور افشانی از ویژه برنامه‌های این مراسم است و در پایان، غذای متبرک رضوی به خانواده‌ها اهدا خواهد شد.

رئیسیان زاده گفت: در این برنامه از تعدادی از کارگران نمونه که درزمینه  تولید کار ویژه و منحصر به فردی انجام داده‌اند نیز به نمایندگی ازهمه کارگران تجلیل خواهد شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند
  • برگزاری هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری
  • تحقق ۱۳۵ درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد
  • شادابی و طراوت در حوزه ورزش کارگری استان مرکزی ایجاد شود
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • بانوان نماد خودباوری و مسوولیت پذیری در جامعه هستند
  • برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)