Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدای ضبط خاموش می‌شود و مداح معروف تهران در تاریکی کوچه شروع به روضه‌خوانی می‌کند.«آی عاقلآ، آی عاقلآ بیان بیرون از خونه // ما رو تماشا بکنید، به ما می‌گن دیوونه.» - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نحوه برگزاری مراسم محرم 1442 در صد سال اخیر بی سابقه است. در این هشت ماه اخیر هیأت‌های مذهبی با آغاز کرونا رزمایش گسترده‌ای را آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ضدعفونی کردن معابر و خیابان‌ها تا طبخ غذا و تهیه بسته‌های ارزاق برای مستمندان.

از قبل محرم نیز با آماده کردن اجرای برنامه عزاداری در فضای باز، علمدار رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی بودند. در این میان محمود کریمی از مداحان صاحب نام با تعطیلی هیأت رایة العباس (امامزاده علی‌اکبر چیذر) به دلیل نداشتن فضای باز مناسب، هر شب محرم با تکیه سیار به یکی از محله‌های تهران می‌رود و برای مردمی که در منزل مانده‌اند روضه‌خوانی می‌کند.

وانت بار تکیه سیار از خیابان مجاهدین اسلام وارد محله فخرآباد می‌شود و از آنجا به سمت خیابان سادات می‌رود و در یکی از کوچه‌ها، کناری پارک می‌کند. کوچه بلندی که سکوت شبانه در آن موج می‌زند. ساعت حدود 21 است. تعدادی ماشین گذری هم در حال عبور است. پرچم‌های مشکی دیوارهای ساختمان محله را سیاه پوش عزدارای سرور و سالار شهیدان کرده است.

ما که به صورت اتفاقی در حال عبور از آن کوچه بودیم، تکیه سیار نظرمان را جلب کرد و به همراه خانواده از ماشین پیاده شدیم. تعدادی باند و اکو پشت وانت به صورت منظم بسته شده بود. ناگهان صدای مداحی و عزاداری شروع به پخش شدن از آن کرد. محمود کریمی به همراه فرزندش از سر کوچه پیاده به سمت تکیه سیار در حال حرکت بودند و کمتر از دقیقه‌ای به آن رسیدند. صدای مداحی باعث شد تا مردم کم‌کم از خانه‌ها بیرون بیایند. گذری‌ها نیز تک و  توک می‌ایستادند. چهار پایه چوبی را کنار کوچه به گونه‌ای می‌گذارند که مانع از رفت و آمد کسی نشود.

بعد از چند دقیقه که صدای مداحی از باندها پخش می‌شود کم‌کم مردم از خانه‌هایشان بیرون آمده و به سمت صدا می‌آیند. با محمود کریمی سه نفر همراه‌اند. یکی از آنها مسئول پخش ماسکهای بهداشتی در میان مردم است. گویی پروتکل تکیه سیار اینگونه است که کسی بدون ماسک در جلسه روضه حضور نداشته باشد. فرد دیگری مردم را هدایت می‌کنند که فاصله‌های بهداشتی را رعایت کنند. نفر سوم نیز دستمال یکبار مصرف میان مردم توزیع می‌کند.

صدای ضبط خاموش می‌شود و مداح معروف تهران در تاریکی کوچه شروع به روضه‌خوانی می‌کند.

«آی عاقلآ، آی عاقلآ بیان بیرون از خونه / ما رو تماشا بکنید، به ما می‌گن دیوونه»

شب پنجم محرم است و به رسم قدیم، روضه عبدالله ابن الحسن در هیأت خوانده می‌شود. روضه‌خوان معروف تهران هم این رسم را به‌جا می‌آورد. زن و مردی که دیگر تعدادشان هم کم نبود زیر آسمان مخملی و سیاه تهران گریه می‌کردند و به سینه می‌زدند.

حاج محمود 20 دقیقه‌ای مراسم را اجرا کرد و دعا خواند و مراسم را به پایان رساند. کمتر از لحظه‌ای همه به خانه‌هایشان بازگشتند و کوچه به مانند قبل خلوت شد.

روضه امام حسین(ع) تعطیل بردار نیست، رسمی که امسال مداحان بار دیگر مانند گذشته‌های دور آن را در ایام کرونا زنده کردند. روضه‌خوانی و چهارپایه‌خوانی در کوچه و گذر.  

یاد حرف حاج قاسم می‌افتم: میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد، در خود فرصت‌ها نیست. اما شرطش اینکه نترسیم  و نترسانیم.

انتهای پیام/

R1439/P/S4,37/CT6 واژه های کاربردی مرتبط ماه محرم موکب تسنیم محمود کریمی قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان واژه های کاربردی مرتبط ماه محرم موکب تسنیم محمود کریمی پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ خاطره شنیده‌نشدۀ حجت‌الاسلام انصاریان از "شهید سلیمانی" ۲ حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان درگذشت ۳ مداحی بنی‌فاطمه در شب چهارم محرم ۹۹ ۴ مداحی میثم مطیعی در شب سوم محرم ۹۹ ۵ برگزاری روضه محرم در بیان آیت‌الله بهجت/ فقط خدا می‌داند به‌یاد امام حسین(ع) بودن، چقدر اجر دارد ۶ مداحی حاج منصور ارضی در شب چهارم محرم ۹۹ ۷ منوچهر طیاب درگذشت ۸ ضرورت انتخاب مسیر کوفه برای قیام امام حسین(ع)/ چرا حضرت سیدالشهدا(ع) باوجود علم به شهادت خود، قیام کردند؟ مهمترین اخبار فرهنگی ضرورت انتخاب مسیر کوفه برای قیام امام حسین(ع)/ چرا حضرت سیدالشهدا(ع) باوجود علم به شهادت خود، قیام کردند؟ برگزاری روضه محرم در بیان آیت‌الله بهجت/ فقط خدا می‌داند به‌یاد امام حسین(ع) بودن، چقدر اجر دارد حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان درگذشت "فصل مینا" سریال رمضانی می‌شود؟/ بازیگران "آهنج" را بشناسید مهمترین اخبار تسنیم گفتگو با صالح‌آبادی|چرا بعد ۴۰سال تورم حل نشد؟ ۴ دلیل تورم و ۳ راه‌حل؛ همه‌جا پای دلار نفتی در میان است/ پول بورس از املاک شمال تهران سردرآورد مصاحبه|معاون حزب رفاه جدید ترکیه: توافق اسرائیل و امارات تداوم نخواهد داشت/ «استراتژی احاطه» علیه تهران و آنکارا زنجیره تولید بزرگترین کارخانه فرآورده‌های لبنی در گلستان با حضور وزیر جهاد کشاورزی تکمیل شد اعلام اسامی و میزان محکومیت متهمان اقتصادی/خروج ۹۵ هزار زندانی از زندان‌ها در موج دوم مرخصی‌ها وزیر دفاع: به پیشرفت های خوبی در حوزه ضد کروز دست یافته ایم/ تجهیز شناورها به سیستم های جدید پدافند هوایی درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه محرم موکب تسنیم محمود کریمی ماه محرم موکب تسنیم محمود کریمی محمود کریمی امام حسین ع روضه خوانی تکیه سیار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۵۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفسیر یک ضرب‌المثل در برنامه تلویزیونی | این ضرب‌المثل درباره افراد متظاهر است | ویدئو

دریافت 15 MB

به گزارش همشهری آنلاین، پژوهشگر حوزه ادبیات به تفسیر ضرب المثل ایرانی با گرگ دمبه می‌خوره با چوپون گریه می‌کنه پرداخت.

بهروز اتونی، پژوهشگر حوزه ادبیات در برنامه صبحانه ایرانی گفت: ضرب المثل ایرانی با گرگ دمبه می‌خوره با چوپون گریه می‌کنه، به افراد متظاهری اشاره دارد که شخصیت ثابتی ندارند و گاه در جمع خوبان و گاه در جمع بدکاران می‌نشینند.

کد خبر 848673 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها ادبیات زبان فارسی خبر مهم تلویزیون - صدا و سیما

دیگر خبرها

  • تغییر ۲۱ شهردار و شورای شهر نسیم‌شهر در ۴ سال
  • آب‌رسانی به ۴۱ روستا توسط بسیج‌ سازندگی خراسان‌ شمالی
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • تفسیر یک ضرب‌المثل در برنامه تلویزیونی | این ضرب‌المثل درباره افراد متظاهر است | ویدئو
  • فائضه غفار حدادی با سفرنامه حج به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • عکس| مداحی جدید و جنجالی مهدی رسولی
  • انتشارات جمکران با ۵۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • معنای ضرب‌المثل با گرگ دمبه می‌خوره با چوپون گریه می‌کنه چیست؟ + فیلم
  • تصویب طرح یادمان و جانمایی کاربری‌ها در تپه روضه الشهید
  • نشر آموت با ۱۸۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید