Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/هرمزگان ٤شهریور روز کارمند نام دارد. کارمندی نیز همچون سایر مشاغل، مزیت ها و معایبی دارد. با توجه به دغدغه امروز بیشتر جوانان برای ورود به بازارکار دولتی و استخدام در دستگاه های دولتی و نیز به بهانه روز کارمند با زوج کارمند در دو سازمان مختلف به گفت و گو پرداختیم.

در ادامه گفت و گوی ایسنا با این زوج کارمند را می خوانید:

* ابتدا خودتان را معرفی کرده و بگویید که در کدام اداره یا سازمان دولتی مشغول به کار هستید؟ چند سال است که کارمند هستید؟ زمان استخدام چند ساله بودید؟

حبیب آبرون: ۴۵ ساله و فارغ التحصیل مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تبریز هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر به عنوان کارشناس مسئول بهداشت محیط و کنترل عفونت یکی از بیمارستان ها مشغول انجام وظیفه بوده و در سن ۲۴ سالگی به استخدام  این سازمان درآمده ام.

آیسان پاکنیا: ۴۰ ساله و کارمند بانک هستم. دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی گرایش توسعه منابع انسانی و ۲۱ ساله بودم که به استخدام بانک در آمده ام.

*از شرایط استخدام آن روزها بگویید؟ شرایط استخدام نسبت به امروز در چه وضعیتی قرار داشته است؟ سخت تر بود یا سهل تر؟  

حبیب آبرون:شرایط استخدام آن زمان سخت تر بود، ما علاوه بر فیلترهای بسیارسخت تحقیقی از فیلترهای مصاحبه علمی و عقیدتی نیز عبور می کردیم.

آیسان پاکنیا: با توجه به کمبودن نیروی کار در مشاغل در گذشته و با توجه به این که اکثر استخدام ها دولتی بودند و سازمان ها به دنبال افراد با تحصیلات و معدل بالا بودند گزینه های مربوط به استخدام  در آن زمان دشوار تر بود.

* چه عامل یا عواملی باعث شد که به این نتیجه برسید که کارمند بودن انتخاب شماست؟

حبیب آبرون: با توجه به شرایط خانوادگی ام آن زمان تحصیلات خود را در شرایط بسیار سختی گذرانده بودم و سرمایه چندانی برای مشاغل آزاد نداشتم تصمیم به کار در سازمان های دولتی گرفتم، از طرفی بیشتر علاقه مند بودم خدمت رسانی به هم وطنان را در سازمان های دولتی انجام دهم و همواره باور داشتم کارمند بودن از نظر دیدگاه جایگاه اجتماعی شرایط ایده آلی دارد.

آیسان پاکنیا: هر شخص ابتدا بر اساس ویژگی ها و خصوصیات فردی و با توجه به شناختی که از خود دارد باید اقدام به انتخااب شغل کند. امنیت شغلی از عمده ترین دلایل  تمایل افراد و همچنین من به شغل های دولتی بوده و است. انعطاف پذیری در سازمان های دولتی، داشتن ساعت مشخص کاری، حقوق و مزایای مشخص، ارتقاء شغلی، تسهیلات و اشنایی قبلی من با این شغل به واسطه پدرم که کارمند بانک بودند، اتفاق افتاد.

*به عنوان زوج کارمند از زندگی مشترک کارمندی بگویید. چه مزیت ها و چه مشکلاتی دارد؟

حبیب آبرون: به لحاظ مالی می توان گفت در خانواده هایی که هر دو نفر آقا و خانم شاغل هستند، شرایط  تقریبا خوب است. اما فشار  ناشی از کار، خواه یا ناخواه کیفیت زندگی را تحت  تاثیر قرار می دهد و  حتی گاهاموجب بروز مشکلاتی می شود به همین علت است که در این خانواده ها باید برای تمامی امور خانه و خانواده از قبل برنامه ریزی صورت بگیرد.

آیسان پاکنیا: زندگی این خانواده ها سازوکار متفاوتی با دیگر خانواده ها دارد.  وضعیت مالی خانواده هایی که هر دو زوج کار می کنند دراین روزگار به مراتب بهتر است. فرسودگی در زنان شاغل بیشتر است لذا باید امور مربوط به خانه و خانواده با همکاری زوجین انجام شود.

* رسیدگی به امور معمول خانه و خانواده و امور مربوط به فرزندان در زوج های کارمند به چه صورت انجام می گیرد؟

حبیب آبرون: باید همکاری و تعامل بین زوجین برقرار باشد خستگی ناشی از کاردرهر دو نفر وجود دارد. آن ها باید مکمل یکدیگر باشند و همدیگر را در زمینه های مربوط به زندگی و  مسائل آن پوشش دهند.

آیسان پاکنیا: شاغل بودن زن، باعث افزایش درامد خانواده می شود؛ کمک مرد در خانه نیز سبب همدلی وارامش بیشتر می شود. بدون کمک در امور خانه و خانواده و تربیت فرزندان قطعا خانواده دچار مشکل می شود در نتیجه همکاری در محیط خانه بسیار مهم است.

*با توجه به این که در سال های اخیر، جوانان مشکلات عمده ای با استخدام و اشتغال  در سازمان ها و ادارات دولتی دارند و معتقدند همه باید در استخدام دولت باشند، شما آیا با این عقیده موافق هستید؟ اگر خیر، راه حل پیشنهادی شما به عنوان عضوی از جامعه کارمندی کشور چیست؟

حبیب آبرون: به هیچ وجه با این عقیده موافق نیستم. حکایتی شنیده ام از مردمان کشور ژاپن، زمانی که کودکی به دنیا می آید در گوش او آرام گفته می شود که خانواده ات به نان نیاز دارد بزرگ شو و به خانواده ات در امرار معاش کمک کن. اما در ایران چنین دیدگاهی وجود ندارد و  بیشتر جنبه تحصیل و طی کردن مدارج عالی برای رسیدن به صرفامشاغل اداری دولتی در نظر گرفته می شود و هیچ سخنی از تلاش برای بهتر زیستن و مفید واقع شدن و نیز امرار معاش بیان نمی شود،  در صورتی که  هر دو این موارد برای کشورهای پیشرفته در نظر گرفته می شود، در کشور ما چنانچه زیرساخت های موجود به دور از فساد و رانت بازی های سیاسی و اقتصادی به کار گرفته شوند و سرمایه ها در خود این مملکت باقی بمانند و خارج نشوند بیشتر جوانان می توانند برنامه ریزی های زیادی برای آینده زندگی خود و شغل مدنظرشان فراهم آورند.

*کارمند خوب چه کسی است؟ و چه زمانی می توان گفت یک کارمند دولت، کارمند نمونه و موفقی است؟

حبیب آبرون: کارمند خوب همیشه وجدان کاری، انضباط اداری و اجتماعی را سرلوحه خود قرار می دهد و رضایت خدا و مراجعه کنندگانی که با او سروکار دارند را مدنظر قرار می دهد.

آیسان پاکنیا: امروز در فضای جهانی کسب و کار، استخدام و حفظ کارمندان از سخت ترین وظایف مدیران است. ادامه یافتن حیات سازمان به نیروی کاری آن سازمان وابسته است. در نتیجه سازمان  ها تلاش می کنند از میان کارمندان خود بهترین ها را انتخاب کنند. این اقدام مستلزم داشتن شرایط  و ویژگی هایی از قبیل تعهد کاری بالا برای رسیدن به اهداف، قابلیت و اطمینان به اینکه کارسپرده شده به کارمند به بهترین شکل ممکن و در زمان معین اتمام می رسد، نگرش مثبت، ایجاد محیط کاری خوب، خود  انگیزشی، انجام کار با کمترین راهنما و کمترین خطا، تمایل به کار تیمی و رسیدن به بهترین نتیجه انعطاف پذیری و برقراری ارتباط موثر و اعتقاد به شفافیت از جمله ویژگی های یک کارمند خوب است.

*صداقت کاری در شغل شما تا چه میزان اهمیت دارد؟

حبیب آبرون: البته که بسیار زیاد اهمیت دارد. شغل من ارتباط مستقیم با سلامت و جان انسان ها دارد و به  این دلیل صداقت و وجدان کاری بسیار مهم است.

آیسان پاکنیا: یکی از مهم ترین وجوه شخصیتی بشر که به عنوان یک ارزش اخلاقی در نظام بانکداری نیزمورد توجه بوده، اصل صداقت و امانت داری مالی است؛ زیرا مردم  به همان اندازه که  به حفظ پول خود و دریافت خدمات مالی علاقه دارند؛ تمایل دارند صداقت از سوی بانک ها را نیز ببینند.

* به دوستان، نزدیکان و حتی فرزند خود توصیه می کنید که کارمند باشند و سال های طولانی از عمر خود را به عنوان کارمند بگذرانند؟ اگر خیر علت آن چیست؟

حبیب آبرون: ببینید من توصیه ای به کارمند بودن نمی کنم اما توصیه می کنم  که تحصیلات خود را تا جایی که می توانند و برایشان مفید است ادامه دهند و ضمنا سعی کنند سرمایه لازم برای آینده خود فراهم کنند، چرا که هر دو این موارد برای آینده کاری و اجتماعی بسیار مهم است.

 آیسان پاکنیا: آنچه تحت عنوان شغل در ذهن افراد از همان کودکی شکل می گیردباید با مختصات اجتماعی، فرهنگی، فردی، ذهنی و علایق و توانایی های فردی همخوانی داشته باشد و باگذشت زمان رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد. آینده  سرشار از موقعیت های جدید و متنوعی است که هیچ کدام ازما از آن ها خبر نداریم. در نتیجه افراد علل الخصوص جوانان خود را محدود به  چهارجوب های ذهنی نکنند. تمامی مشاغل به نوعی برای جامعه مفید و خوب هستند و  وجود آن ها ضروری است. فرقی نمی کند چه شغلی داشته باشیم مهم این است که هرشغلی که داریم در آن بهترین نسخه از خودمان باشیم. آنچه که افراد را از یکدیگر متمایز می کند صرفا تحصیلات و شغل آن ها نیست بلکه بهترین بودن در هر حرفه ای است که  در آن مشغول هستند. داشتن شغل راهی برای کسب درآمد و گاهی احساس حضور اجتماعی و مفید واقع شدن است. این وظیفه دولت و خانواده ها است که در کنار بیان مشکلات کارمندی، جوانان را با انواع مشاغل و کارآفرینی آشنا کنند و مهم تر این که جوانان را افراد با مهارتی تربیت و تحویل جامعه دهند.

*عمده مشکلات کارمندان دستگاه های دولتی چیست؟

حبیب آبرون: کم بودن حقوق و مزایا، عدم تعادل بین کار وزندگی در شرایط حاضر و عدم  طی مدارج اداری بالاتر بر اساس شایسته سالاری و متاسفانه انتصاب افراد بر اساس روابط و ضوابط و در نهایت فاصله زیاد بین رئیس و مرئوس.

آیسان پاکنیا: عدم مصونیت شغلی کارمندان دولتی، گستردگی واسطه سالاری، استفاده  از قدرت در انتصاب افراد، مشکلات ارتباطی کارمندان با مدیران، حقوق و مزایای پایین، عدم ترفیع، نبود شایسته سالاری،ضعف برنامه ریزی صحیح در سطح کلان و خرد، نبود تناسب بین تخصص و شغل از جمله مشکلات کارمندان دستگاه های دولتی است.

*گاها دیده ایم که در برخی ادارات و سازمان ها، مراجعین از عدم پاسخگویی و همکاری کارمندان گله مند هستند، علت گله مندی مردم از کارمندان دستگاهای دولتی در نحوه انجام گردش کار و برخورد با مردم را چه می‌بینید؟  

حبیب آبرون: واقعیت این است که برخی از مراجعین ناراضی عدالت و انصاف را  رعایت نمی کنند واقعا برخی از قوانین دست کارمند را در ارائه بهتر خدمات بسته  است و بعضی از انتظارات بیش از حد توان و  اختیارکارمند است البته که نمی توان منکر کم کاری و بداخلاقی بعضی از همکاران شد.

آیسان پاکنیا: تکریم ارباب رجوع در ادارات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مولفه هایی همچون سرعت، دقت و صحت در انجام کارها، چگونگی رفتار با ارباب رجوع و اطلاع رسانی مناسب از جمله عواملی هستند که باعث رضایتمندی مراجعین می شوند. ازآن جایی که  ارباب رجوع از اقار مختلف جامعه هستند و ویژگی های انسانی و اخلاقی متفاوتی دارند نه تنها باید صبور باشیم بلکه بایدبه توقعات قانونی آن هانیز توجه شود.

* چه عواملی موجب انگیزه کاری و افزایش بهره وری در سازمان ها می شود؟

حبیب آبرون: تحقق بودجه لازم، به کارگیری افراد متخصص و کم شدن فاصله رییس و مرئوس.

آیسان پاکنیا: استخدام و حفظ نیروهایی که قابلیت منحصر به فرد دارند و با انگیزه هستند از مهم ترین عوامل بهره وری در سازمان ها است. مدیران منابع انسانی به کمک هم می توانند افراد علاقه مند به یادگیری و خلاق را استخدام و حفظ کنند این کار انگیزه کارکنان رابالابرده و موجب افزایش بهره وری در سازمان ها می شود.

*  عمده مشکلات نظام اداری که با آن ها مواجه می شوید شامل چه نوع مشکلاتی می شوند؟

آیسان پاکنیا: فساد اداری، کمبود نیروی انسانی متخصص و متعهد، ضعف مدیریت، بروکراسی های اداری و پیچیدگی ها و نبود انگیزه کاری

*مشارکت پذیری و کارگروهی را تا چه حد در پیشرفت امور مؤثر می دانید؟

حبیب آبرون: با توجه به این که سازمان ها بر اساس کارگروهی و تیمی و طبق چارت بندی اداری پایه گذاری شده اند، کم کاری و عدم توجه به این اساس باعث ایجاد فاصله و ناهماهنگی وعدم توازن در ارائه خدمات می شود.

آیسان پاکنیا: آیه" و تعاونوا علی البر و التقوی" حاکی از اهمیت کار جمعی و گروهی است. کار جمعی و تیمی بسیار ضروری است زیرا انجام کارها به صورت فردی ممکن نیست، هرسازمان از بخش های مختلفی  تشکیل شده است که اهداف تمامی این بخش ها درجهت پیشبرد اهداف سازمان است و بدون فعالیت های گروهی آگاهانه و هماهنگ امکان پذیر نیست و ممکن است فعالیت جداگانه باعث تخریب کار سایر افراد شود.

*چگونه تجربیات و دانش خود را به دیگر همکاران انتقال می دهید؟

حبیب آبرون: از طریق تعامل و آموزش و نیز انجام کارعملی و ارائه خدمات آموزشی به افراد درگیر با مسائل کاری مرتبط با شغلمان به صورت مداوم.

آیسان پاکنیا: انتقال دانش از مدیران و روسای موفق و همکاران موفق به دیگر همکاران و آشنایی با محدودیت ها و چالش  ها و روش های نوین حائز اهمیت است. افراد از طریق تعامل ها و اموزش  ها و ثبت اموخته ها تجربیاتشان را بایکدیگربه اشتراک می گذارند.

*روزهای کرونایی، برای شما و همکارانتان چگونه گذشته است؟

حبیب آبرون : بسیار سخت! با توجه به این که در بخش کرونای بیمارستان مشغول به کار هستم، سخت و طاقت فرسا بودن مسئولیت های خود و همکارانم را به صورت مستقیم و نه دورادور به چشم خود می بینم. علاوه بر این ها نگرانی از بابت صدمه زدن به سلامت خانواده هایمان از نظر روانی روز های پراسترسی را برایمان به همراه دارد!!

*سختی کار در این روزها برای شما و همکارانتان وجود دارد، مشکلاتی که با آن ها در این شرایط مواجه هستید را برایمان بگویید. 

حبیب آبرون: احتمال درگیری و ابتلا به این بیماری، عدم همکاری مردم و مراجعه کنندگان و همراهان بیماران، سهل انگاری مردم و برخی از مسئولان دولتی و غیردولتی که شرایط را برای من و همکارانم بسیار سخت و طاقت فرسا کرده است.

آیسان پاکنیا: فشار کاری در میان کارکنان بانکی پیش از شیوع ویروس کرونا بسیار زیاد بود حال در این شرایط این فشار بیش از پیش شده  و فشارهای روانی و جسمانی شدت گرفته است. هرچند  تلاش ما  بر این است که همچون  گذشته وظایف محوله را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانیم اما با این حال مشکلات اساسی وجود دارد از جمله خطر انتقال بیماری و این موضوع سبب تعطیلی برخی از شعب بانکی در سراسر کشور شده است.

*مراجعین، زمان ورود به محل کارتان، شرایط خاص امروز را در نظر می گیرند؟ پروتکل ها از جانب مراجعین به خوبی رعایت می شود؟

حبیب آبرون: بیش از نیمی از مراجعین به خاطر محیط بیمارستان و ترس ناشی از ابتلا به بیماری رعایت می کنند اما برای افرادی که رعایت نمی کنند آموزش های لازم و توصیه های بهداشتی مناسب شرایط کنونی صورت می گیرد. در قدم بعدی اگر با مقاومت روبه رو شویم مراتب به مراجع ذی صلاح قضایی از طریق نیروی انتظامی مستقر در ببیمارستان ارجاع داده می شود.

آیسان پاکنیا: با توجه به دستورالعمل بانک مرکزی ارائه خدمات و تسهیلات اداری  از سوی دستگاه های دولتی به افراد و مراجعه کنندگانی که  از ماسک استفاده  نمی کنند و فاصله اجتماعی را رعایت  نمی کنند ممنوع است. در صورت عدم رعایت مراجعین، تذکرات از جانب کارکنان بانک صورت می  گیرد.

*حرف دل شما به عنوان کارمندچیست؟

حبیب آبرون: حرف دل بسیار است. دولت حمایت های لازم را در حال حاضر چه از  نظر روانی چه از نظر معیشتی برای کارمندان در نظر نمی گیرد. امروز اما حرف دل ما بیشتر خطاب به مردم است. در شرایط کنونی بهتر است رعایت حال کادر بهداشت و درمان را کنند و با رعایت پروتکل های بهداشتی از فرسودگی  و خستگی بیشتر کادر درمان جلوگیری کنند.

آیسان پاکنیا: مدت زمان کارکردن برای کارمندان بانک ببیشتر از سایر کارمندان دولتی است و این سبب بهم ریختن تعادل زندگی شخصی افراد می شود. در برخی از بانک های مشتری مدار زمانی برای نماز  و صرف غذا  نیز وجود ندارد  واین روز ها با شرایط موجود  خستگی و فرسودگی کارمندان بانک ها چند برابر شده است. دست به دست  شدن پول در بانک نیز سبب انتقال هرچه  ببیشتر بیماری کرونا شده است. همچنین جو روانی جامعه کارمندبانک را رباخوار و درمواردی حتی دزد می دانند در حالی که ما  تنها کارمند بانک هستیم نه وضع کننده قوانین.

*پیامی خطاب به همکارانتان در سراسر کشور...

حبیب آبرون: مقاوم  باشید. به هرحال پایان شب سیه سپید است و دولت صبح ما هم خواهد رسید. خداقوت و خسته نباشید قهرمانان این روزها.

آیسان پاکنیا: تمامی ما کارکنان همراه با تمام هموطنان روزهای سختی را می  گذرانیم اما پس از هرسختی، آسانی نیز است از این روزها نیز گذر خواهیم کرد.

* سخن پایانی...

حبیب آبرون: ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده ایم، از بد حادثه اینجا به پناه آمده ایم، رهرو منزل عشقیم و ز سرحد عدم، تا به اقلیم وجود این همه راه آمده ایم

آیسان پاکنیا:شغلی را بیابیدکه در آن  احساس آرامش، رضایت درونی و مفید بودن دارید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روز كارمند دستگاه های دولتی خانه و خانواده سازمان ها خانواده ها انجام کار ویژگی ها زوج کار بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۵۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳۲ هزار نفر کارمند در نظام اداری ایلام اشتغال دارند

محمد حسین جهانی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام اظهار کرد: از مجموع کارکنان استان تعداد ۳۶.۵ درصد بانوان و ۶۳.۵ درصد آقایان را منابع انسانی نظام اداری استان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۶۳ درصد کارکنان نظام اداری استان متشکل از نیرو‌های آموزشی و بهداشتی هستند، افزود: وضعیت استخدامی ۷۴.۲ درصد از کل کارکنان استان رسمی و پیمانی و ۲۵.۸ درصد نیز سایر اشکال استخدامی اعم از قرارداد معین و کارگری، شرکتی و سایر قرارداد‌ها است.

جهانی ادامه داد: سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۲ تعداد نیرو‌های رسمی و پیمانی افزایش و سایر اَشکال استخدامی کاهش یافت که این نشان از عدالت محوری در استخدام‌ها است.

وی با اشاره به اینکه ۸۲.۵ درصد کارکنان نظام اداری استان دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند، گفت: ۵۷.۱ درصد کارکنان استان دارای سنوات خدمت کمتر از ۱۴ هستند که نشان دهنده جوان بودن بدنه نظام اداری استان است.

جهانی یادآور شد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تعداد چهار هزار و ۱۸۶ نفر مطابق فصول ششم و هفتم قانون مدیریت خدمات کشور، احراز شرایط و آزمون استخدامی برگزار کرده‌اند به عبارتی ۱۲ درصد نظام اداری از نیرو‌های استخدامی جدید تشکیل یافته است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد یک هزار و ۴۴۰ نفر در هشت آزمون استخدامی جذب شده اند.

به گفته وی در راستای سنجش میزان رضایتمندی خدمت گیرندگان کد ۲ بعدی مربوط به ۶۸ درصد کارکنان بالغ بر ۲۲ هزار نفر صادر شده است که مراجعان ادارات، میزان رضایتمندی خود را در قالب چهار سوال در خصوص رعایت قانون، سرعت و دقت در انجام کار، ارائه راهنمایی‌های لازم و رفتار با کرامت و محترمانه کارمندان با فرد مرجوع را بصورت برخط با اسکن کد ۲ بعدی اعلام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • تکذیب صحبتهای غضنفری درباره‌ وعده مالی و کمیسیونها
  • نوعدوستی کارمند یزدی برای آزادی زندانیان
  • کاسب حبیب الله‌،طرحی برای تجلیل از کاسبان خوشنام
  • بیش از ۳۲ هزار نفر کارمند در نظام اداری ایلام اشتغال دارند
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • نسل Z از نگاه اکونومیست/ چرا نباید نگران این جوانان بود؟
  • پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم
  • دهه نود بدترین دهه زندگی مردم بود
  • معایب دستگاه جوش لیزر
  • استوری مهدی کوشکی برای ترانه علیدوستی جنجالی شد