Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-27@19:21:25 GMT

فوت و فن‌های پخت خورش قیمه جا افتاده و خوش رنگ

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۶۱۰۱

فوت و فن‌های پخت خورش قیمه جا افتاده و خوش رنگ

از آن جایی که ریشه نام این غذا یعنی قیمه به واژه‌ای در زبان ترکی می‌رسد، می‌توان خاستگاه این غذا را به نواحی آذری زبان ایران نسبت داد. در واقع واژه «قیمه»، به«کیمه» که در اصل واژه‌ای کاملا ترکی است می‌رسد و به معنای گوشت قورمه شده است. این خورشت انواع متفاوتی دارد مانند قیمه نثار، خورشت قیمه رشتی، خورش قیمه یزدی، خورشت قیمه آلو با مرغ، خورشت قیمه بادمجان، قیمه مرغ، قیمه سیب درختی، قیمه هویج، قیمه بامیه و بسیاری از انواع دیگر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه به نکات پخت این خورش لذیذ و قدیمی ایرانی اشاره می‌کنیم:

مواد لازم برای ۴ نفر

لپه - ۲۵۰ گرم
پیاز متوسط - ۲ عدد
لیمو عمانی - ۴ عدد
روغن - به اندازه کافی
سیب زمینی درشت - ۲ عدد
گوشت خورشتی - ۴۰۰ گرم
زعفران دم کرده - ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی - ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه - به اندازه کافی
هل، گلاب، دارچین و شکر – به میزان لازم

روش تهیه

حدود ۲ ساعت قبل از شروع آشپزی لپه‌ها را در یک کاسه آب خیس کنید و هر ۳۰ دقیقه یک بار آب شان را عوض کنید.

پیاز‌ها را به صورت ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید.

پس از این که روغن داغ شد پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز کمی نرم شود سپس مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه و پیاز یکدست شود. در همین حین گوشت را پس از شست وشو به صورت قیمه‌ای خرد کنید.

در مرحله بعد گوشت را به قابلمه اضافه کنید و پس از کمی تفت دادن لپه‌هایی را که از قبل خیسانده اید اضافه کنید و با دیگر مواد تفت دهید. در این مرحله تفت دادن مواد را تا زمانی که گوشت و لپه سرخ شود باید ادامه دهید.

زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری فلفل سیاه به دیگر مواد اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا رب گوجه فرنگی سرخ شود.

پس از این که رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دادید چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و با حرارت ملایم اجازه دهید گوشت و لپه به طور کامل بپزند. در این مرحله لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و به مدت ۱ ساعت در یک لیوان آب قرار دهید.

باید خورش را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا به آرامی جا بیفتد. پس از این که خورشت تقریبا آماده شد زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید کمی دارچین هم به خورش اضافه کنید. دارچین باعث می‌شود طعم خورش شبیه به طعم خورش‌های نذری شود.

پس از اضافه کردن زعفران خورش را بچشید و در صورت نیاز مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

سیب زمینی‌ها را به صورت خلالی یکدست خرد کنید و با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی روی سیب زمینی‌ها پاک شود.

در مرحله بعدی سیب زمینی‌ها را آبکشی کنید و با یک دستمال تمیز خشک کنید. یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. اجازه دهید روغن به حد کافی داغ شود سپس سیب زمینی‌ها را درون روغن سرخ کنید.

پس از این که سیب زمینی‌ها را سرخ کردید، خورشت که جا افتاد آن را در ظرف بکشید و با سیب زمینی‌های سرخ شده تزیین کنید.

نکات مهم

تلخ شدن خورش قیمه تنها یک دلیل دارد و آن هم لیمو عمانی است. به هیچ وجه لیمو عمانی را در اوایل پخت به خورش اضافه نکنید. با قرار دادن لیمو عمانی در آب می‌توانید تلخی لیموعمانی‌ها را تا حد زیادی بگیرید.

در صورتی که خورش قیمه تلخ شد، می‌توانید با اضافه کردن سیب زمینی تلخی آن‌را تا حد زیادی بگیرید. برای این منظور نسبت به اندازه خورش سیب زمینی آب‌پز کنید.

ظرف مناسب پخت این خورش مسی است و بهتر است آب‌لیمو اضافه نکنید.

برای خوش رنگ شدن بهتر خورشت لپه‌ها را بعد از خیساندن برای چند دقیقه در آب بجوشانید تا بوی آن از بین برود و بعد با گوشت و پیاز تفت دهید تا لپه له نشود.

از نکاتی که باعث خوش‌رنگ شدن خورش می‌شود پختن آرام خورشت است.

بهتر است لیمو‌ها را یک ساعت بعد از پخت از درون خورش در بیاورید.

اضافه کردن کمی گلاب و شکر (خیلی کم) و هل دم کرده طعم بهتری به خورش شما می‌دهد.

منبع: خراسان

منبع: پارسینه

کلیدواژه: خورش قیمه آشپزی ناهار سبک زندگی پارسی خبر سیب زمینی ها اضافه کنید گوجه فرنگی لیمو عمانی خورش قیمه قرار دهید تفت دادن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۶۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید شفیع زاده، مبتکر توپخانه نیروی زمینی سپاه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی ۳۷ سال پیش در چنین روزی سرلشکر پاسدار حسن شفیع زاده در منطقه ماووت آسمانی شد.
حسن در مرداد ماه سال ۱۳۳۶ شمسی در خانواده مذهبی در شهرستان تبریز متولد شد و تحت تربیت پدر و مادری مؤمن و مقلد امام پرورش یافت.
از همان کودکی در مجالس دینی از جمله برنامه‌های سوگواری امام حسین(علیه السلام) حضور داشت و عشق خدمتگزاری به آستان اباعبدالله(ع) در عمق وجودش ریشه دوانید.

او با شور وصف ناپذیری در روز‌های سرنوشت ساز ۲۱ و ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ تلاش می‌کرد و هنگامی که در اوج پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی درب پادگان‌ها بر روی مردم باز شد به همراه تعدادی از جوانان و دانشجویان حزب اللهی تبریز برای جلوگیری از افتادن سلاح‌های بیت المال به دست ضد انقلاب، بخشی از سلاح‌ها را جمع آوری و گروه مسلحی را برای دستگیری ضد انقلاب و ساواکی‌ها تشکیل داد.

وی بعد‌ها مسئول حفاظت از بیت شهید محراب آیت الله سید اسدالله مدنی شد و در مبارزه با گروهک‌های التقاطی در تبریز جان فشانی کرد.
هنگامی که به همراه شهید باکری در سپاه ارومیه خدمت می‌کرد به عنوان مسئول عملیات برای ایجاد امنیت آن منطقه و سرکوبی گروه‌های فاسد ماموریت‌های مهمی را انجام داد و توانست در تشکیلات حزب منحله دموکرات نفوذ کند و باعث متلاشی شدن آن شود.

شفیع زاده به دنبال تشکیل سپاه، نخستین هسته‌های مسلح این نهاد انقلابی را پی ریزی کرد و در سمت مسئول عملیات سپاه تبریز فعالیت کرد. با شروع جنگ تحمیلی و محاصره آبادان، با یک دسته خمپاره انداز که تحت مسئولیت شهید باکری اداره می‌شد به جبهه‌های جنوب شتافت.

وی در عملیات پیروزمندانه فتح المبین معاون تیپ المهدی (عج) بود و خاطره رشادت‌ها و جانفشانی‌های او در اذهان همرزمانش هرگز از یاد نمی‌رود.
بعد از عملیات فتح المبین در فروردین ۱۳۶۱ غنایم زیادی به دست سپاه و ارتش افتاد. با هماهنگی سپاه و فرماندهی نیروی زمینی ارتش قرار شد که توپخانه لشکر ۷۷ آموزش تعدادی از پاسداران را به عهده بگیرد. شفیع زاده تعدادی از نیرو‌ها را به آموزش آورد و کلاس‌های آموزش در تپه شوش تشکیل شد. پس از تشکیل یگان توپخانه سپاه، شفیع زاده دستور داد تا پوکه گلوله‌های توپ را دور نریزند.

این رزمنده آذربایجانی همزمان با مسئولیت سازماندهی و ادغام نیرو‌های جنگ‌های نامنظم، سازماندهی توپخانه سپاه را پیشنهاد کرد.
او در پاسخ به سئوال یکی از دوستانش که چه شد به فکر تشکیل توپخانه افتادی، گفته بود: «ما وقتی به جنوب اعزام شدیم روز‌های اول جنگ بود. در آبادان ساختمانی دو طبقه بود و به عنوان دیده بان به داخل ساختمان رفتم وقتی وسعت و شدت آتش دشمن را دیدم با خود فکر کردم که بین چهار خمپاره و امکانات عظیم دشمن توازن وجود ندارد. آن موقع احساس کردم به سلاح دیگری نیاز داریم.»

در سال ۱۳۶۲ در عملیات خیبر در جزیره مجنون با تدبیر حسن شفیع زاده چند قبضه توپ با هاورکرافت به جزیره انتقال داده شد.
وی با همفکری تنی چند از فرماندهان، ضمن پی ریزی و سازماندهی اولین آتشبار‌های توپخانه، مسئولیت هماهنگی پشتیبانی آتش در قرارگاه فتح در عملیات بیت المقدس را به عهده گرفت و به خوبی از عهده این وظیفه بزرگ برآمد.

اقدامات مبتکرانه وی در طراحی و به کارگیری توپخانه در طول سال‌های دفاع مقدس ضربات جبران ناپذیری را به پیکر رژیم صدام وارد کرد.
این فرمانده مجاهد سرانجام در هشتم اردیبهشت سال ۶۶ در منطقه عملیاتی کربلای ۱۰ در شمال غرب (منطقه عمومی ماووت) در حالی که عازم خط مقدم جبهه بود، مورد اصابت ترکش گلوله توپ دشمن قرا گرفت و به آرزوی دیرینه خود شهادت نایل شد.

 

اما هنوز منطق باروت گفتنی است

خون شهید و محشر ماووت گفتنی است

 

 

دیگر خبرها

  • شهید شفیع زاده، مبتکر توپخانه نیروی زمینی سپاه
  • راز خوشمزه شدن ماکارونی مجلسی
  • راز خوشمزه شدن ماکارونی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • (ویدئو) اسرائیل آماده حمله زمینی به رفح می‌شود
  • حمله به رفح برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود
  • سیب زمینی جوانه زده قابل مصرف است؟
  • طرز تهیه سیب زمینی توپی سوخاری با مغز پنیری (فیلم)
  • پیشگیری از هدر روی ۲۵ میلیون متر مکعب آب در نظرآباد
  • گروه‌های فلسطینی: آماده مقابله با هر تجاوزی به رفح هستیم