Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@22:44:55 GMT

آیا مادران شاغل دچار فرسودگی می شوند؟

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۶۱۷۵

آیا مادران شاغل دچار فرسودگی می شوند؟

ایسنا/گیلان یک روانشناس، کار کردن زیاد را موجب فرسودگی دانست و اظهار کرد: اگر صرف کردن انرژی با رضایتمندی همراه شود، حال دل انسان خوب می شود و فرسودگی نداریم. در واقع دیدگاه انسان به زندگی برای او فرسودگی ایجاد می کند؛ نه کار کردن زیاد!

مادران شاغل امروزه درصد بیشتری از زنان جامعه را تشکیل می‌دهند. اشتغال زنان پدیده ای رایج در جوامع مختلف از جمله ایران است که به خصوص در سال‌های اخیر به دلایل رشد فرهنگی همچنین مشکلات اقتصادی نمود بیشتری پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسلما مادران شاغل فشار مضاعفی را به خاطر نقش مادری احساس خواهند کرد و لذا اشتغال مادران علاوه بر اینکه می‌تواند فوایدی برای کودک داشته باشد، در عین حال هم مضراتی برای فرزندپروری به همراه دارد.

یک زن شاغل کارهایش دو برابر است و با ورود فرزند دغدغه هایش چند برابر خواهد شد. اشتغال مادران ممکن است بر روابط زناشویی نیز تاثیر بگذارد و حال این پرسش مطرح است که زنان شاغل چگونه می توانند این شرایط را مدیریت کنند تا دچار فرسودگی نشوند؟

فونوش حقانی پور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه شاغل بودن مادران مانند همه پدیده های دنیا دارای معایب و مزایاست، اظهار کرد: مادران شاغل همواره نسبت به فرزندان خود احساس گناه می کنند؛ چراکه وقت کمتری را با فرزندان می گذرانند و این احساس گناه بار روانی ایجاد می کند.

وی با اشاره به وجود احساس ناتوانی در مادران شاغل جهت انجام وظایف همسری و مادری، افزود: مطالعات نشان می دهد دخترانی که مادر شاغل داشتند، در زمان شاغل بودن خودشان کمتر احساس گناه می کنند.

این روانشناس، احساس گناه مادران شاغل را موجب عدم رضایت از خود و در نهایت عدم رضایت شغلی دانست و تصریح کرد: سیستم باید خدماتی را برای مادران کارمند و فرزندان آنان در نظر بگیرد تا با جبران این بار روانی، افزایش بهره وری اتفاق بیفتد.

افزایش هزینه های خانواده های هر دو والد شاغل

حقانی پور، تعدد وظایف را از دیگر مسائل مادران شاغل دانست و عنوان کرد: یک زن کارمند هم باید به امور خانه و خانواده بپردازد و هم باید به مسئولیت های خود در محل کار پایبند باشد و لذا این تعدد وظایف یک فشار روحی و جسمی ایجاد می کند و میزان انرژی فرد را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه ممکن است شاغل بودن مادر به رابطه خوب او را فرزند لطمه بزند، ادامه داد: بانوان کارمند در محل کار انرژی زیادی صرف می کنند و بعد از پایان ساعت کاری باید همسر و مادر باشند و لذا صبر و حوصله آنان پایین می آید و گاها در اتفاقات کوچک به سطح بالایی از پرخاشگری می رسند که در روزهای تعطیل چنین چیزی نیست.

این مشاور خانواده، یکی دیگر از معایب شاغل بودن بانوان را افزایش هزینه های زندگی دانست و گفت: اینگونه تصور می شود که خانواده های هر دو والد شاغل درآمد بیشتری دارند؛ البته این موضوع درست است، اما این خانواده ها هزینه هایی به مراتب بیشتر از شاغل بودن یک والد به دنبال دارد.

حقانی پور، از مادران کارمند خواست تنها در سنین کودکی به فکر پرستار و مهدکودک فرزند خود نباشند و یادآور شد: فرزندان در دوران نوجوانی نیز نیازمند توجه هستند و باید برای آنان وقت و انرژی هزینه کرد و ساعاتی را با آنان گذراند. اگر مادران شاغل دچار کمبود وقت هستند، حتما این کمبود وقت را برای فرزندان جبران کنند.

وی با بیان اینکه فرزندان دارای هر دو والد شاغل استقلال و مسئولیت پذیری بالاتری نسبت به سایر کودکان دارند، خاطرنشان کرد: پدر و مادر این فرزندان الگوی انسان کارآمد هستند و احساس کارآمدی و مفید بودن را در فرزندان افزایش می دهند.

این روانشناس، مادران شاغل را دارای اعتماد به نفس و قدرت زیاد دانست و تصریح کرد: اعتماد به نفس رضایت شغلی می آورد و نتیجه رضایت شغلی، رضایت زناشویی است و کسانی که از زندگی خانوادگی خود رضایت دارند، در واقع رضایت از خود را به دست می آورند.

حقانی پور، دغدغه مادران شاغل را فرزندپروری دانست و اضافه کرد: مادران کارمند بیشتر مطالعه کنند و از متخصصین امر کمک بگیرند تا بتوانند فرزندان را بهتر و بیشتر مدیریت کنند.

فرزندان مادران شاغل بیشتر در معرض ابتلا به چاقی هستند

وی از جمله مزایای شاغل بودن بانوان را برنامه ریزی منظم در کارها دانست و افزود: بانوان کارمند به خاطر کمبود وقت کارها را انبار نمی کنند و پشت سر هم وظایف خود را انجام می دهند، در حالی که زنان خانه دار به واسطه وقت کافی برخی از کارهای ساده را هفته ها به تعویق می اندازند؛ البته بانوان شاغل همواره به همه کارهای خود نمی رسند، اما برنامه ریزی بیشتری دارند و زمان را بهتر مدیریت می کنند.

این مشاور خانواده، کار کردن زیاد را موجب فرسودگی دانست و اظهار کرد: اگر صرف کردن انرژی با رضایتمندی همراه شود، حال دل انسان خوب می شود و فرسودگی نداریم. در واقع دیدگاه انسان به زندگی برای او فرسودگی ایجاد می کند؛ نه کار کردن زیاد!

وی از پدران خواست به همسران شاغلشان در فرزندپروری کمک کنند و گفت: پدران نقش مهمی در استحکام و صمیمیت زندگی دارند.

حقانی پور، با بیان اینکه فرزندان مادران شاغل بیشتر در معرض ابتلا به چاقی هستند، تصریح کرد: مادران شاغل مدیریت غذایی فرزندان را جدی بگیرند تا زیاد از شیرینی جات استفاده نکنند و پای تلویزیون و رایانه ننشینند.

این روانشناس، همچنین از بانوان کارمند خواست حتما برنامه صبحگاهی داشته باشند و خاطرنشان کرد: بانوان شاغل صبح ها چند ساعت زودتر از خواب بیدار شوند تا وقت بیشتری داشته باشند و زمانی را برای رسیدگی به ظاهر خود صرف کنند.

وی با بیان اینکه زنان شاغل معمولا زندگی شادتر و موفق تری دارند، گفت: بانوان شاغل در انجام وظایف خود زیاد مغرور نباشند و نخواهند همه کارها را به تنهایی انجام دهند و از دیگران مثلا مادر کمک بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كارمند زنان شاغل کار کردن زیاد مادران شاغل احساس گناه شاغل بودن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۶۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش فصل جدید «رخ‌ مادر» از امشب

فصل جدید مجموعه مستند «رخ مادر» روایتی از زندگی مادران شهدا از امشب از شبکه افق روی آنتن می‌رود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی برنامه، فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به تهیه‌کنندگی امیرحسین اکاتی از امشب پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ماه به صورت هفتگی روی آنتن شبکه افق سیما می‌رود.

بدین ترتیب این مجموعه مستند که زهرا حسینی سرپرست پژوهش و سوژه یابی آن را برعهده داشته است، پنجشنبه‌ها حوالی ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه افق پخش می‌شود. 

حمید مشایخی، مهدی انصاری، سیدمصطفی سیدحسینی و علی علائی چهار کارگردان «رخ مادر» هستند که پروژه را در استان‌های کرمان، یزد، فارس، لرستان، شهرکرد، گلستان، مازندران، تهران، گیلان، اراک و اصفهان جلوی دوربین برده‌اند. 

«رخ مادر» که در قالب داکیودرام ساخته شده است، با روایتی شاعرانه به قصه‌های بکر و ناب از مادران شهدا که در جامعه فعالیت اجتماعی دارند، می‌پردازد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امام جمعه اهواز: هر روز در غرب ظلم به زنان بیشتر می‌شود/ درصد خودکشی در زنان آمریکایی 50 درصد افزایش داشته/ همه قوانینی که در غرب اجرا کردند، به ضرر زنان بوده/ پدران و مادران باید تمرین حجاب را در کودکی به فرزندان خود بیاموزند
  • کدام گیاهان برای مادران باردار مفید هستند؟
  • پخش فصل جدید «رخ‌ مادر» از امشب
  • راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ ۵۰ دانشجو در فاز نخست شاغل می‌شوند
  • تجلیل از کارگران شاغل در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • چرا برخی مادران باردار مُهر می‌خورند؟
  • ۱۷۱ معتاد بهبود یافته شاغل شدند
  • زندانیان شاغل در روز کارگر هدیه گرفتند
  • فرسودگی ۳۰ درصد مدارس گناباد
  • فرسودگی فضای آموزشی در کوهدشت/ ۱۴ مدرسه تخریبی است