Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@11:37:55 GMT

نوشابه بخوریم یا نخوریم؟!

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۷۲۲۴

نوشابه بخوریم یا نخوریم؟!

به هر ماده شیمیایی که از ترکیب سه عنصر فسفر، اکسیژن و هیدروژن (در نسبت‌های مختلف) بدست آمده باشد، فسفریک اسید اطلاق می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام شیمی بازار، رایج‌ترین نوع فسفریک اسید، ارتو فسفریک اسید با ترکیب شیمیایی ‌H۳PO۴  است که معمولا به نام ساده فسفریک اسید در بین همگان شناخته می‌شود.

فسفریک اسید ماده‌ای معدنی، اسیدی، بی‌رنگ، بی‌بو و شامل فسفروس (اتم فسفر) است و طعم تندی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسید آن ضعیف است و در شرایط عادی و مدت زمان کوتاه چندان خطرناک نیست.

فسفریک اسید به صورت خام از سنگ فسفات و در حالت خلوص بالاتر، به صورت صنعتی از فسفر سفید استخراج می‌شود.

فسفریک اسید به دلیل غیر سمی بودن به دو صورت خوراکی و صنعتی استفاده می‌شود. در واقع اگر از طرفداران نوشابه‎های گازدار هستید، شما این اسید را بسیار مصرف کرده‌اید. اما این تنها کاربرد فسفریک اسید نیست و در صنایع گوناگون مصارف متنوعی دارد.

هر سال در حدود ۱۰ میلیون تن فسفریک اسید در ایالات متحده تولید می‌شود که در حدود ۸۰% آن برای مصارف کشاورزی است و در حدود ۱۰%  آن در تولید مواد شوینده، تولیدات حشره‌کش و خوراک دام استفاده می‌گردد. ۱۰% آن هم در صنایع غذایی و بویژه تولید نوشابه‌های گازدار کاربرد دارد.

اسید فسفریک در میان اسیدهای معدنی تولیدی و مصرفی در دنیا در جایگاه اول فروش قرار دارد.  حدود ۹۰% از فسفریک اسید تولید شده در جهان در تولید کود مورد استفاده قرار می گیرد. کشور چین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فسفریک اسید در جهان است.

پیش بینی می‌شود که رشد نرخ تقاضا برای فسفریک اسید از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۴ به ۳.۵ درصد برسد.

دسته بندی انواع فسفریک اسید

فسفریک اسید را براساس درصد خلوص به سه دسته تقسیم کرده و برای هر یک کاربردهای خاصی را تعریف می‌کنند. کمترین خلوص آن در صنعت تولید کود و بیشترین خلوص آن در صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارد. به علاوه بعنوان یک ماده خام پایه در تولید نمک‌های فسفاته مورد مصرف است.

فسفریک اسید صنعتی با خلوص کمتر از ۸۵ درصد: این نوع اسید در تولید شوینده‌ها، صنعت نساجی، تصفیه پساب و نیز تولید ظروف تفلون ماده بسیار مهمی است.

اسید فسفریک خوراکی با خلوص بالای ۸۵ درصد: فسفریک اسید خوراکی در تولید روغن نباتی، نوشیدنی‌های گازدار، خوراک دام و مکمل غذای دام مورد استفاده بسیار است.

اسید فسفریک خام: بیشترین مصرف اسید فسفریک خام در تولید کودهای شیمیایی است.

کاربرد فسفریک اسید در صنایع غذایی

فسفات‌ها نوعی از مشتقات فسفریک اسید هستند که اضافه کردن آن‌ها به پنیر، باعث شکل‌گیری بافت یکنواخت و نرم آن می‌شود و پایداری محصول را نیز افزایش می‌دهد. این ماده شیمیایی را به وفور می‌توان در ترکیب در شیر، خامه، پنیر خامه‌ای، کرم قهوه و …پیدا کرد.

نمک‌های فسفریک اسید خوراکی در تولید و تهیه بسیاری از محصولات لبنی اهمیت دارند. این اسید به تنظیم PH موجود در لینیات و  افزایش ماندگاری، اصلاح بافت غذا و بهبود کیفیت آن‌ها کمک می‌کند.

این ماده شیمیایی در صنعت نان و شیرینی‌پزی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد زیرا در ترکیب جوش شیرین استفاده می‌شود که در تولید انواع پودر کیک، پودر آشپزی و تولید خمیرهای آماده کاربرد مهمی دارد.

بخش مهمی از محصولات حاوی فسفریک اسید، محصولات غذایی فرآوری شده هستند که معمولا در سبد مصرفی خانواده جایگاه ویژه دارند. قهوه و گوشت فرآوری شده، نوشیدنی‌های گازدار، آب‌های طعم‌دار   چند نمونه شناخته شده از این محصولات هستند.

 نمک‌های فسفریک اسید در فرایند فرآوری گوشت کمک می‌کنند میزان رطوبت موجود در بافت گوشت افزایش پیدا کند و طعم و خواص اصلی آن نیز حفظ شود.

اگر می‌خواهید به صورت دقیق از وجود فسفریک اسید در موادغذایی مصرفی خود و میزان آن اطلاعات داشته باشید، به بسته‌بندی این مواد نگاه کنید.

نمک‌های دی کلسیم فسفات، هگزا متافسفات، سدیم فسفات و تری کلسیم فسفات، نمونه‌ای از این نمک‌ها هستند که معمولا نام آن‌ها را در ترکیبات این محصولات مشاهده می‌کنید.

کاربرد اسید فسفریک در تولید نوشابه

سال‌هاست بحث و جنجال بر سر خوردن یا نخوردن نوشابه، این نوشیدنی پرطرفدار در جریان است و بیش از هرچیز در مورد مضرات دو ماده تشکیل دهنده آن یعنی شکر و فسفریک اسید صحبت می‌شود. در این بخش در مورد نقش فسفریک اسید در ساخت نوشابه صحبت می‌کنیم.

 اسید فسفریک به حفظ یکپارچگی ترکیبات نوشابه کمک کرده، جلوی رشد باکتری‌ها را می‌گیرد و سرعت آن را کند می‌کند؛ در نتیجه باعث ماندگاری نوشابه می‌شود.

اسید فسفریک باعث ایجاد عطر و طعم ترشی نوشابه است که ترکیب آن با شیرینی شکر  باعث محبوبیت این نوشیدنی است. اسید نوشابه از نوع خوراکی و ضعیف است و این ادعا که این نوشیدنی خاصیت جرمگیری دارد، ادعای صحیحی نیست.

البته اسید نوشابه در بدن برای به تعادل رسیدن نیاز به کلسیم دارد که آن را از استخوان‌ها می‌گیرد. مصرف طولانی‌مدت و زیاد این نوشیدنی می‌تواند باعث پوکی استخوان‌ شود. اما برای شناخت درست مضرات آن تحقیقات بیشتر و معتبرتری نیاز است و نتایج مطالعات فعلی کافی نیست.

این ماده در گریدهای مختلف صنعتی، غذایی، دارویی، کشاورزی، آزمایشگاهی، بهداشتی توسط تولیدکنندگان یا واردکنندگان مختلف به بازار عرضه می‌شود.

اسم انگلیسی فسفریک اسید  Phosphoric-acid است و شماره رجیستری آن همان Cas No ۷۶۶۴-۳۸-۲ است.  با جستجوی اسم این ماده یا شماره رجیستریش در سایت شیمی بازار  لیستی از تامین‌کنندگان معتبر در اختیارتان قرار می‌گیرد.

تمام فعالان و شرکت‌های حاضر در بورس آنلاین مواد شیمیایی «شیمی بازار»  مراحل اعتبار سنجی را پشت سر گذاشته‌اند و شما می‌توانید با اطمینان خاطر از آن‌ها به صورت مستقیم و بی‌واسطه خرید خود را انجام دهید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شیمی بازار فسفریک اسید ماده شیمیایی فسفریک اسید اسید فسفریک نمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۷۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده

به گزارش هلث دی نیوز، نتایج نشان می‌دهد که تمام دسته‌های داروهای کاهش‌دهنده اسید معده موسوم به مهارکننده‌های پمپ پروتون، مسدودکننده‌های H۲ و حتی آنتی‌اسیدها، به نظر می‌رسد خطر ابتلا به میگرن و سردرد را افزایش می‌دهند.

«مارگارت اسلاوین»، محقق ارشد و دانشیار تغذیه دانشگاه مریلند، گفت: «با توجه به استفاده گسترده از داروهای کاهش دهنده اسید و این پیامدهای بالقوه میگرن، این نتایج مستلزم بررسی بیشتر است.»

اسلاوین افزود: «این داروها بیشتر بیش از حد تجویز می‌شوند و تحقیقات جدید خطرات دیگری را در استفاده طولانی مدت از مهارکننده‌های پمپ پروتون نشان داده است، مانند افزایش خطر زوال عقل.»

به گفته محققان، رفلاکس اسید زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری برگردد. معمولاً بعد از غذا یا هنگام دراز کشیدن رخ می‌دهد و می‌تواند سبب سوزش سر دل و زخم معده شود. در موارد شدید، می‌تواند منجر به سرطان مری شود.

برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به ۱۲۰۰۰ نفر را که از داروهای کاهش‌دهنده اسید استفاده می‌کردند، بررسی کردند تا ببینند که آیا در سه ماه گذشته دچار میگرن یا سردرد شدید شده بودند.

مهارکننده‌های پمپ پروتون تولید اسید را مسدود کرده و به بهبود مری کمک می‌کنند.

مسدود کننده‌های H-۲ باعث کاهش تولید اسید می‌شوند و آنتی اسیدهای ساده حاوی کربنات کلسیم هستند که اسید معده را خنثی می‌کنند.

پس از تعدیل دیگر عوامل مؤثر بر خطر میگرن، محققان دریافتند که:

• افرادی که از مهارکننده‌های پمپ پروتون استفاده می‌کنند، ۷۰ درصد بیشتر از افرادی که این دارو را مصرف نمی‌کنند، به میگرن مبتلا می‌شوند.

• مسدودکننده‌های H۲ خطر میگرن را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهند.

• آنتی اسیدها افراد را ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به میگرن قرار می‌دهند.

اسلاوین تأکید کرد که افراد نباید بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای کاهنده اسید خود را قطع کنند.

اسلاوین گفت: «توجه به این نکته مهم است که بسیاری از افراد برای مدیریت رفلاکس اسید یا سایر بیماری‌ها به داروهای کاهش‌دهنده اسید نیاز دارند، و افرادی که دچار میگرن یا سردرد شدیدی هستند که از این داروها یا مکمل‌ها استفاده می‌کنند باید با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید ادامه دهند یا خیر صحبت کنند.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد ؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم ؟ ؛ درمان سریع آبله مرغان در خانه
  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • سه منبع گیاهی و فوق‌العاده امگا۳
  • این داروها عامل میگرن هستند
  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • دستگیری اعضای باند ۴ نفره سارقان به عنف/نوشابه‌های قاچاق به بازار نرسید
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی
  • داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند