Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیک پور کارشناس فضای مجازی، گفت: جبهه استکبار جهانی با تشکیل چندین قرارگاه در نقاط مختلف دنیا مدام در حال پمپاژ محتواهای منفی از طریق فضای مجازی هستند؛ برای مقابله با این اقدام باید با اتکاء به داخل، شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کرد و محتواهای مناسب و امیدوار کننده در این فضا منتشر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نیک پور کارشناس رسانه و فضای مجازی در گفتگو با دیارآفتاب، در خصوص سخنان رهبر انقلاب در دیدار با هیئت دولت با اشاره به قسمتی از بیانات ایشان درباره لزوم ایجاد شبکه ملی اطلاعات، گفت: فضای مجازی واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه بخش زیادی از امورات افراد در این فضا انجام می شود و قابل کتمان نیست.

وی با اشاره به طیف گسترده استفاده کنندگان از فضای مجازی، گفت: در این فضا از کودکان 4-5 ساله گرفته تا سنین بالا فعالیت دارند و تحت تاثیر آن قرار می گیرند. نکته مهم اینجاست که مدیریت این فضا در دست چه کسانی است. قطعا افرادی که مدیریت این فضای گسترده را در اختیار داشته باشند برنده میدان هستند.

وی تصریح کرد: فضای مجازی با ظرفیت های مختلفی که دارد، از شبکه های اجتماعی گرفته تا سرویس دهنده های مختلف و نرم افزار هایی که در این فضا هستند، موقعیتی را ایجاد کرده است که این موقعیت برای برخی کشورها تبدیل به فرصت و برای برخی دیگر تبدیل به تهدید شده است. لذا باید برای فرصت ها و کاهش تهدیدات آن برنامه داشت. البته تلاش هایی در این راستا صورت گرفته ولی کافی نیست.

نیک پور با اشاره به تعارضی که مابین کشور ما و جبهه استکبار وجود دارد، گفت: همین تعارض و عدم تحمل کشورهای مستکبر نسبت به شعار های تعالی بخش مانند عدالت محوری، استقلال طلبی، آزادی خواهی، مردم سالاری واقعی، اتکا به خود و ... باعث شده تا به هر شکلی به دنبال توطئه و تاثیرگذاری روی مردم کشور ما باشند. چرا که امروزه جنگ سخت به شکلی که در گذشته بود، وجود ندارد بلکه نبرد اصلی در فضای رسانه و فضای مجازی است و این فضا است که تعیین کننده جهت افکار عمومی است. لذا مهم ترین اقدام ممکن مدیریت این پدیده است.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی با اشاره به فعالیت حدودا دو دهه ایِ اینترنت و فضای مجازی در کشور ما، تصریح کرد: متاسفانه در طول این دو دهه کنترل این فضا در دست بیگانگان بوده و آنها هم هر اقدامی که خواستند انجام دادند.

وی با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره فضای مجازی، گفت: همین اهمیت موجب شد تا ایشان دستور ایجاد شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی را صادر کردند منتهی آنطور که شایسته این پدیده مهم و ارزشمند باشد به آن پرداخته نشد. در واقع متولیان امر تلاش موثری در راستای مدیریت بر این فضا انجام ندادند که باید دلایل آن مشخص شود.

نیک پور تصریح کرد: وقتی مدیریت فضای مجازی دست بیگانگان باشد هدایت آن هم بدست آنان صورت می گیرد که باعث وارد آمدن ضربه های بسیاری به ملت ما می شود. رهبر انقلاب نیز در سخنان اخیر خود با هیئت دولت فرمودند که ما نمیتوانیم مردم را بی پناه رها کنیم. عدم مدیریت بر این فضا مثل این است که در میدان جنگ افرادی که به هیچ سلاحی دسترسی ندارند را همینطور بدون سرپناه رها کنیم و دشمنان هم آنان را با بمباران و موشکباران از بین ببرند. امروزه فضای مجازی در کشور ما همچنین حالتی دارد.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی ادامه داد: وضعیت به وجود آمده در اثر ویروس کرونا که بسیاری از افراد را خانه نشین کرده باعث شده تا استفاده از این فضا بسیار بیشتر شود که همین امر اهمیت این فضا را بیشتر هم کرده است. ولی به دلیل عدم کنترل بر آن، هجمه های گوناگونی بر کشور و مردم ما وارد می شود که ایجاد تفرقه قومی-مذهبی، تشویق به اغتشاشات، تهاجم فرهنگی و ... از جمله آن است. در واقع مجموعه استکبار جهانی از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی، منافقین و رژیم مرتجع عربی با تشکیل چندین قرارگاه در نقاط مختلف دنیا مدام در حال پمپاژ تردید، شبهه، اخبار منفی و جعلی برای مخاطبین ایرانی هستند.  لذا به نظر می رسد باید برای مقابله با این هجمه وسیع، محتواهای مفید و امیدوار کننده توسط خبرگزاری های داخلی، نیروهای مردمی، دانشگاه ها، حوزه های علمیه، مراکز هنری و ... تولید شود تا خلاءی در این فضا ایجاد نشود. همچنین باید از تولید نرم افزار های بومی حمایت شود تا مدیریت این فضا هم بدست نیروهای داخلی صورت بگیرد.

وی تشریح کرد: تخریب افکار عمومی، ایجاد اخلال در رفتار مخاطبین، مدیریت ادراک مسئولین، ایجاد ناامیدی در جامعه، نفوذ فرهنگی، تحریف در حوزه های مختلف از جمله تاریخ- توانمندی ها- دین- ارزشها- استقلال طلبی و ... از جمله اقدامات دشمنان علیه ملت ایران در فضای مجازی است. چاره کار در این است که اتکاء به داخل که رهبر انقلاب بارها فرموده اند با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، صورت بگیرد.

نیک پور افزود: این در حالی است که بسیاری از کشورها که دشمنی خاصی هم با استکبار جهانی ندارند، شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کرده اند و از آن فضا در راستای تامین منافع کشور خود قدم بر میدارند.

وی ادامه داد: حل بسیاری از مشکلات کشور ما نیز در پی راه اندازی همین شبکه است تا بتوان در مقابل هجمه های دشمن در فضای مجازی ایستاد.

این استاد رسانه و فضای مجازی گفت: راه اندازی چنین شبکه ای برای کشور ما که در طول این سالها به دستاوردهای مهمی رسیده است، کار سختی نیست و در مقابل دستیابی به فناوری های پیچیده ای مثل ارسال ماهواره به فضا، دستیابی به تکنولوژی نانو و موارد پزشکی و ... بسیار آسان است.

وی تصریح کرد: لذا اینکه علیرغم تاکیدات مکرر کارشناسان و مقام معظم رهبری هنوز هم این شبکه ایجاد نشده است یا بر اثر کج فهمی مدیران است یا شاید منافع زودگذر و حقیرانه باعث ضربه به منافع ملی کشور و این تاخیر شده است. این منافع پَست حتی کار را به جایی رسانده که برخی مسئولین از بستن تعرفه بر شبکه های خارجی یا فیلتر کردن چنین شبکه هایی اظهار تأسف می کنند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رسانه و فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات راه اندازی نیک پور کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۷۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال

استاندار کردستان در شورای برنامه‌ریزی استان در سنندج اظهار کرد:  جهش تولید با استفاده از ظرفیت و مشارکت مردمی تکلیفی است که مقام معظم رهبری در سال‌جاری از ما مطالبه کرده‌ان و این مهم بدون مشارکت مردم در حوزه اقتصاد و رفع مشکلات محقق نمی شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا افزود: در کنار جهش تولید موضوع مشارکت مردم بسیار مهم است و باید در این حوزه برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه مسئولان باید زمینه را برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال فراهم سازند، بیان کرد: جامعه دانشگاهی و جوانان متخصص در هر حوزه باید دسترسی لازم را به برنامه‌هایی که دستگاه‌های دولتی ارائه می‌کنند داشته باشند تا در مورد آن نظر دهند.

کردستان ظرفیت ایجاد بندر خشک را دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: استقبال از افتتاح راه آهن نشان می‌دهد این ظرفیت در قالب بندر خشک در این استان وجود دارد که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه خیلی از محصولات که در کردستان تولید و یا از کشور عراق وارد می‌شود از طریق بندر خشک به سایر نقاط دور و نزدیک کشور ارسال می‌شود، گفت: از کردستان به سمت دورترین نقاط ایران زاهدان و از آنجا به پاکستان و ... محصولاتی که تولید می‌شود صادر خواهد شد.

 وی بیان کرد: قرارداد ۷ هزار تن غلات و ۴۰۰ هزار تن سیمان با کشور عراق بسته شده و از طریق سیستم راه آهن در حال انتقال به مرز شلمچه است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 
  • تاخیر در تحویل خودرو متقاضیان شرکت مدیران خودرو را گلایه‌مند کرد
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • برگزاری مراسم تکریم سردار رادان توسط «مدیران مدارس حوزه علمیه»
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • دشمن جنگ فرهنگی علیه ایران راه انداخته است