Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدير كل تقسيمات كشوري همزمان با هفته دولت به تشریح نقش نظام تقسیمات کشوری در توسعه پایدار و متوازن کشور پرداخت و از رونمایی از مرحله نخست کدگذاری تقسیمات کشوری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید سعید جلالي مدير كل تقسيمات كشوري همزمان با هفته دولت به تشریح نقش نظام تقسیمات کشوری در توسعه پایدار و متوازن کشور پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تقسیمات کشوری را ساماندهي فضاي سرزمینی به منظور مدیریت و بهره مندي از آن تعریف کرد و گفت: در ساماندهي فضا، امر خدمات گيري براي جامعه تسهيل مي شود و دولت ها نيز اعمال حاكميت درست سرزميني از حيث ايجاد امنيت اجتماعي و ملّي، اداره مطلوب جامعه و خدمات رساني مطلوب انجام مي دهند.

جلالي با اشاره به اینکه ارتباط غیرمستقیمی می تواند میان سياست گذاري حوزه تقسیمات کشوری با امور خارج از مرزها وجود داشته باشد، به بیان نمونه هایی در این راستا پرداخت و گفت: بعضاً سرقت يا تحريف نام هاي عناصر تقسيمات یک کشور توسط همسايگان خسارت بار است و ممكن است در آينده مشکلاتی را براي آن كشور ايجاد نمايد؛ اينجاست كه يونان نسبت به نام مقدونيه در كشور همسايه خود واكنش نشان مي دهد و درست يا غلط اين نام را بخشي از ميراث ملّي خود مي داند و براي پذيرش آن شرط و شروط مي گذارد.


وی در همین راستا ادامه داد: ايران كشوري طبيعي و تاريخي است و مرزهاي تمدني آن فراتر از مرزهاي سياسي آن است، اينجاست كه مسئوليت ما از جهاتي بيشتر مي شود؛ چراكه هم بايد حافظ ميراث فرهنگي خودمان باشيم و هم نسبت به حوزه تمدنی مان احساس تعلق نماييم. بعضاً دشمنان براي ضربه زدن به انسجام ملّي در ايران اين فرصت تمدني و اشتراك تاريخي را تبديل به تهديد مي كنند كه هوشياري همگان، به ويژه سياستگذاران تقسيماتي را مي طلبد.


مدیرکل تقسیمات کشوری با اشاره به اینکه ۴۵۰ شهرستان، ۱۱۰۵ بخش و ۱۳۶۶ شهر در کشور داریم،  ملاك تبديل روستاها به شهر را تغييرات در حوزه مناسبات اجتماعي و معیشتی ، كالبدي و خواست و آمادگی اجتماعي در چارچوب قانون با رسیدن به حداقل جمعیتی اعلام کرد و گفت: يكي از شاخص هاي ياد شده در قانون جمعيت است؛ به هرحال، نقطه شهري جداي از جمعيت و درخواست ها، به صد زبان، نشان از شهر دارند، به عبارتي: در نظر ما نه شهر به ذات شهر بودن دارای ارزش است نه روستا بودن نشان ضعف. هر كدام شكلي از زندگي و لازم و ملزوم همديگر هستند.


جلالی با بیان اینکه خردكردن در تقسيمات كشوري يك ارزش نیست بلکه يك ضرورت است، هدف از این کار را، نزديكي به عدالت تقسيماتي (سرزمینی و جغرافیایی) كه خود شكل هاي ديگر از عدالت را به ارمغان می آورد، اعلام کرد و گفت: اگر به اسامي ايجادي ها در سطح بخش و شهرستان نگاه كنيد، بيشتر آنان را در نقاط مرزي و يا كمتر توسعه يافته مي بينيد و اين موضوع از جهات گوناگون داراي اهميت و پيام است. توصيه وزير كشور و سياست دولت بر توانمند سازي مناطق محروم بود و تقسيمات كشوري مهمترین بستر برای پیشبرد همين سياست است.


وی درخصوص آخرین وضعیت لایحه تقسیمات کشور نیز گفت: این لایحه پس از انجام كار كارشناسي با امضاء وزير كشور براي هيأت دولت ارسال شده است.



جلالی ادامه داد: در تدوین این لایحه ضمن دعوت از علاقمندان از طریق پورتال وزارت كشور برای اعلام نظرات خود، از نظرات استان ها و نخبگان استاني نیز استفاده شد. هم چنين چندين پروژه مطالعاتي در پشتيباني از آن انجام شد.
 


مدیرکل تقسیمات کشوری رابطه ميان تمركز گرايي اداري در ایران با نظام تقسيمات كشوري را رد کرد و گفت: نظام فعلي تقسيمات كشوري در ايران هم مستعد تمركز گرايي  است  و هم تمركز زدايي. بستر تقسيمات كشوری مانند يك بزرگراه است؛ مي توانيد وسيله اياب و ذهاب را خودتان اختيار نماييد. اگر ميل به سپردن اختيار و توزيع قدرت و تصميم گيري داريد، نهادها و پهنه تعريف شده اند يا بالعكس.



جلالی با بیان اینکه تقسیمات کشوری نیز نیاز به اصلاح دارد امٌا تغييرات پايه اي نه، گفت: مهم اين است كه مدل مورد استفاده شما در ارتباط با تجربه هاي تاريخي و اجتماعي آن باشد. ايران در حوزه تقسيمات كشوري داراي قدمت و تجربه است و نمي توانيد تجارب خودتان را ناگهان با تجربه هاي ديگران عوض كنيد.
 

جلالی درباره طرح برخی ایده ها مثل فدراليسم يا مدل هاي شبیه آن براي ايران، گفت: فدراليسم براي ملّت هاي پراکنده ای است كه از سر ناچاري يك واحد سياسي را پديد آوردند، اين درحالي است كه اين تمايز را در ايران نداريم. به قول جناب فردوسي، در هزار سال پيش در ايران درهم تنيدگي نژادی و جمعیتی آنچنان بود که نژاد جدیدی که ایشان به "كردار بازي" تعبیر می کند، شکل گرفت.
 


مدیرکل تقسیمات کشوری با اشاره به اینکه کدگذاری و احصاء نقاط جمعیتی و جغرافیایی کشور، برای اولین بار در تاریخ و به طور اخص پس از مشروطه و تاسیس قانون تقسیمات کشوری انجام می شود، گفت: قبل از اجرای این طرح، تعداد دقیق روستاها و مزارع و مکانهای کشور مشخص نبود و هر سازمانی برای خود بر آماری غیر رسمی تکیه می کرد که این موضوع باعث سردرگمی برنامه ریزان می شد.


وی افزود: در حال حاضر مرحله نخست کدگذاری به عناصر و واحد های تقسیماتی انجام شده که انشاءا.. امروز همزمان با هفته دولت و با حضور استانداران و با دستور وزیر کشور به شكل ويدئو كنفرانس رونمايي مي شود.


 جلالی ادامه داد: به جهت حساسيت موضوع و ضرورت دقت در فرايند كدگذاري، در مرحله نخست كدها به مدت دوسال به صورت پايلوت بر اساس شيوه نامه مشخص ابلاغ شده است تا ان‌شاء ا... پس از رفع اشكالات، به صورت قطعي ابلاغ شوند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مدیر کل تقسیمات کشوری تقسیمات کشوری تقسیمات کشوری تقسیمات کشوری تقسیمات کشور مرحله نخست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۰۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف نمایندگان ایران در روز نخست شمشیربازی انتخابی المپیک در منطقه آسیا

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مسابقات توزیع سهیمه باقی المپیک در سطح قاره آسیا از امروز (شنبه ۸ اردیبهشت) در فجیره امارات آغاز شد.    روز نخست این رقابت‌ها به برگزاری دیدار‌های اسلحه اپه و سابر مردان و اسلحه فلوره بانوان اختصاص داشت که طی آن نمایندگان ایران به مصاف حریفان شان رفتند.    اسلحه فلوره بانوان   زهرا کارگر نماینده ایران در این بخش از مسابقات بود که با حضور ۱۴ شمشیرباز برگزار شد. کارگر در مرحله مقدماتی متحمل ۵ باخت شد و در رقابت با نماینده بحرین پیروز شد و از صعود بازماند. زهرا کارگر در جدول رده بندی صاحب جایگاه ۱۲ شد.    اسلحه اپه مردان   رقابت‌های اسلحه اپه با حضور ۲۴ شمشیرباز و از جمله محمد اسماعیلی برگزار شد. اسماعیلی در مرحله گروهی با کسب ۳ پیروزی و متحمل شدن دو باخت موفق به صعود و حضور مستقیم در جمع ۱۶ بازیکن برتر شد.    ملی پوش اسلحه اپه کشورمان در این مرحله و در رقابت با «عبدالعزیز الشاطی» از کویت ۱۵ بر ۱۱ پیروز شد و به جمع هشت بازیکن برتر صعود کرد. «رانگ لی» از چین تایپه حریف اسماعیلی در این جدول بود. اسماعیلی در این جدول و در رقابت با این شمشیرباز به برتری ۱۵ بر ۱۲ دست یافت و به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.   شمشیرباز اسلحه اپه ایران در مرحله نیمه نهایی مقابل «هانگ وی هو» از هنگ کنگ قرار گرفت. اسماعیلی رقابت نزدیکی با این شمشیرباز برگزار کرد و با حداقل اختلاف امتیاز و نتیجه ۱۵ به ۱۴ شکست خورد و از صعود به فینال بازماند.   بدین ترتیب محمد اسماعیلی با وجود پیشروی تا مرحله نیمه نهایی رقابت‌های انتخابی زون آسیا از کسب سهیمه المپیک بازماند. او در رده بندی نهایی همراه با نماینده ویتنام در جایگاه مشترک سوم قرار گرفت.   قهرمان مسابقات شمشیربازی انتخابی زون آسیا در هر بخش صاحب سهمیه المپیک می‌شود. ­

دیگر خبرها

  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • هدف‌گذاری شورای ششم برای توسعه متوازن شهر مشهد
  • حذف نمایندگان ایران در روز نخست شمشیربازی انتخابی المپیک در منطقه آسیا
  • برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • ضرورت حفظ یکپارچگی شهر ری در تقسیمات کشوری
  • تعیین حریم مشهد با طرقبه شاندیز در انتظار ابلاغ وزارت کشور
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • آماده تبادل ظرفیت‌ و توانمندی‌های ایران با آفریقا هستیم
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم