Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم تا دو هفته آینده ادامه خواهد داشت، رشد سهام آسیا اقیانوسیه با تماس تلفنی چین و آمریکا، روغن ریخته ای که دولت نذر امامزاده کرد، افزایش قیمت سکه بهار آزادی، روند کاهشی طلای جهانی متوقف شد و عربستان سومین تامین کننده نفت چین شد را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روی خوش بورس به سهامداران پس از سقوط تاریخی

امروز شاخص کل با 41889 واحد افزایش معادل 2.60 درصد به یک میلیون و 650 هزار و 471 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 10998 واحد افزایش معادل 2.60 درصد به 433 هزار و 334 واحد، شاخص کل هم وزن با 202 واحد کاهش معادل منفی 0.04 درصد به 455 هزار و 999 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 132 واحد کاهش معادل منفی 0.33 درصد به 299 هزار و 151 واحد، شاخص آزاد شناور با 49717 واحد افزایش معادل 2.26 درصد به دو میلیون و 245 هزار و 252 واحد، شاخص بازار اول با 35606 واحد افزایش معادل 3.06 درصد به یک میلیون و 200 هزار و 128 واحد و شاخص بازار دوم با 64502 واحد افزایش معادل 1.96 درصد به 3 میلیون و 362 هزار و 996 واحد رسید.

پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم تا دو هفته آینده ادامه خواهد داشت

دستورالعمل پذیره نویسی واحدهای پالایشی یکم و تکالیف بانک های منتخب اعلام شد.

پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق از طریق کارگزاری‌های بورس، سامانه ‌های آنلاین معاملاتی و درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک ‌های منتخب صورت می‌پذیرد. شروع پذیره ‌نویسی از بامداد فردا لغایت ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه انجام خواهد شد. پذیره ‌نویسی برای هر شخص حقیقی ایرانی دارای کد ملی تا سقف ۵۰ میلیون ریال امکان‌ پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. متقاضیانی که قبلاً در پذیره‌ نویسی واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق واسطه‌ گری مالی یکم (دارا یکم) شرکت کرده ‌اند، می‌توانند در مجموع دو صندوق «سرمایه‌گذاری واسطه‌ گری مالی یکم» و همچنین «سرمایه‌  گذاری پالایشی یکم» تا سقف ۵۰ میلیون ریال پذیره ‌نویسی کنند. مبنای محاسبه تخفیف برای هر فرد حقیقی ایرانی در مجموع صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری موضوع ۵۰ میلیون ریال است. مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف، قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره‌ نویسی، با احتساب ۲۰ درصد تخفیف است. پنج درصد از مبلغ پذیره‌ نویسی به بازارگردانی واحدهای صندوق تخصیص خواهد یافت و جزو دارایی‌ های صندوق محاسبه می‌شود.

رشد سهام آسیا اقیانوسیه با تماس تلفنی چین و آمریکا

روز سه‌شنبه پس از آن که مقامات آمریکایی و چینی گفتگوی تلفنی در مورد توافق تجاری فاز اول خود برقرار کردند، سهام آسیا اقیانوسیه رشد کرد. نیکی ژاپن ۱.۵۵ درصد جهش کرد، در حالی که گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با رشدی درصدی ۰.۳۸ درصدی روبرو شد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۲۸ درصد رشد کرد، در حالی که هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ بر خلاف بازارهای منطقه ۰.۱۵ درصد افت کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۶۲ درصد رشد کرد؛ در حالی که کوسپی کره‌جنوبی با جهش ۱.۳۵ درصدی روبرو شد. در بازار ارز، دلار در برابر ارزهای مهم آسیا تضعیف شد. در مقابل یوآن چین، دلار ۰.۱ درصد دیگر افت کرد و به نرخ برابری ۶.۹۱۱۳ واحد بازگشت. در مقابل ین ژاپن، دلار ۰.۰۹ درصد تضعیف شد و به نرخ برابری ۱۰۵.۸۷ واحد رسید. دفتر نماینده تجاری آمریکا و رسانه‌های چینی اعلام کردند که مقامات ارشد تجاری دو کشور اخیراً در تماسی تلفنی پیاده‌سازی توافق تجاری فاز یک را مورد بررسی قرار داده‌اند.

روغن ریخته ای که دولت نذر امامزاده کرد

فارس نوشت: در حالی رئیس جمهور مدعی وابستگی 9.9 درصدی بودجه 98 به نفت شده که هم رقم واقعی این موضوع حداقل 24.2 درصد است و هم کاهش وابستگی بودجه به نفت در سال های اخیر بخاطر تحریم های آمریکاست و ارتباطی به اقدامات دولت دوازدهم ندارد.

واردات ۸۰۰ قلم کالای دیگر ممنوع شد

رییس سازمان توسعه تجارت گفته از سال گذشته تا امروز، ۸۰۰ کالای دیگر نیز وارد فهرست ممنوعیت‌های وارداتی به ایران شده‌اند. به گزارش ایسنا، بر اساس صحبت‌های حمید زادبوم، در سال گذشته بر اساس سیاست‌های دولت، واردات ۱۶۰۰ قلم کالا به ایران ممنوع بود اما امسال این عدد به ۲۴۰۰ قلم کالا رسیده است. این سیاست دولت از حدود دو سال پیش و همزمان با بازگشت‌های تحریم‌های آمریکا اجرایی شد. با توجه به کاهش درآمدهای ارزی کشور تحت تاثیر تحریم‌ها، دولت اعلام کرد که واردات کالاهای لوکس و کالاهایی که مشابه داخلی برای آنها وجود دارد ممنوع می‌شود و از این رو در ماه‌های گذشته تنها به کالاهایی مجوز واردات داده شده که در فهرست کالاهای ضروری و اساسی بوده‌اند.

افزایش قیمت سکه بهار آزادی

امروز سکه تمام بهار آزادی با افزایش قیمت ۱۵۰ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد. سکه تمامی بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومان به قیمت سکه ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله ‌شد. همچنین نیم سکه به بهای پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز با ارزش یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان معامله شد.

روند کاهشی طلای جهانی متوقف شد

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر افت ارزش دلار بالا رفت اما صعود بازارهای سهام روند رشد این فلز ارزشمند را محدود کرد. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۹۳۵ دلار و ۸۸ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد رشد، به ۱۹۴۱ دلار و ۶۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه هفت دلار و ۸۰ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش یافته و در ۱۹۳۹ دلار و ۲۰ سنت بسته شده بود که پایینترین قیمت در حدود یک ماه اخیر بود. سرمایه گذاران منتظر سخنرانی روز پنج شنبه جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در سمپوزیوم جسکون هال به منظور بررسی روند سیاست پولی و برنامه بانک مرکزی برای مدیریت احیای بلندمدت از پاندمی ویروس کرونا هستند.

عربستان سومین تامین کننده نفت چین شد

صادرات نفت خام عربستان به چین در ماه جولای کاهش یافت و این کشور را برای نخستین بار در دو سال گذشته به سومین تامین کننده نفت چین تبدیل کرد. آمار اداره گمرک چین امروز نشان داد عربستان ماه گذشته میلادی 5.36 میلیون تن نفت به این کشور ارسال کرد که معادل 1.26 میلیون بشکه نفت در روز است. این رقم در ماه ژوئن 8.88 میلیون تن و در ماه جولای سال گذشته 6.99 میلیون تن بوده است. روسیه، بزرگ ترین صادرکننده نفت به چین در ماه جولای بوده که 7.38 میلیون تن یا 1.74 میلیون بشکه در روز نفت به این کشور صادر کرده است. عراق، دومین تامین کننده نفت چین بود که 5.79 میلیون تن نفت به پکن فروخته است. ایران در ماه جولای 498 هزار و 26 تن نفت به چین فروخته است که بیش از 46 درصد از مدت مشابه پارسال کمتر است. رقم صادرات نفت ایران به چین در بازه ژانویه تا جولای (7 ماه نخست سال) بیش از 2.197 میلیون تن است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 81.6 درصد کمتر است. ایران هشتمین صادرکننده نفت به چین به شمار می رود.

افزایش تولید روزانه نفت عراق به ۷ میلیون بشکه

احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق اعلام کرد عراق رسیدن ظرفیت تولید نفت به هفت میلیون بشکه در روز در مقایسه با پنج میلیون بشکه در روز فعلی و توقف مشعل سوزی و واردات سوخت از ایران تا سال ۲۰۲۵ را هدف گرفته است. وزیر نفت عراق به شبکه تلویزیونی دولتی شبکه رسانه عراق گفت: این کشور در حال افزایش ظرفیت صادرات نفت خود از سطح فعلی بیش از سه میلیون بشکه در روز به شش میلیون بشکه در روز است. عراق که دومین تولیدکننده بزرگ نفت عضو اوپک است، حدود ۸۰ درصد از همه پروژه های گاز را برای کمک به کاهش مشعل سوزی و توقف واردات از تهران به اجرا گذاشته است.

وزیر نفت عراق گفت: همه پروژه های گاز به جز "ار رتاوی" که مناقصه آن هنوز برگزار نشده است، در حال حاضر به اجرا گذاشته شده اند. "ار رتاوی" بزرگترین پروژه گازی عراق خواهد بود که به دلیل کمبود فاینانس به تاخیر افتاده است و در ابتدا ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز تولید خواهد کرد و در نهایت به ظرفیت تولید یک میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید که قادر به تولید ۱.۲ گیگاوات برق خواهد بود.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مکانیسم ماشه مارک ویلموتس قطعنامه 2231 شب های محرم هفته دولت روح الله حسینیان بورس دلار مکانیسم ماشه مارک ویلموتس قطعنامه 2231 شب های محرم هفته دولت روح الله حسینیان سهام آسیا اقیانوسیه تامین کننده نفت چین واحد افزایش معادل افزایش قیمت بهار آزادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۰۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!

به گزارش خبرآنلاین ،در پایان معاملات چهارمین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۵۴ درصدی، معادل ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۶۸ هزار واحدی قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت:کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۸ درصدی (معادل ۶ هزار و ۳۲۱ واحد) تا پله ۷۵۰ هزار و ۸۰۴ واحدی پایین رفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، دو هزار و ۸۷۵ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته را نیز ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هرچه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه شنبه بورس، خبر از خروج ۲۳۷ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاید اگر دنبال بهترین کلمه برای توصیف معاملات بازار سرمایه در دومین هفته اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ بگردید، فرسایشی و خسته‌کننده کلمات متناسبی برای این مقصود به شمار رود. در همین حین، معاملات بازارهای طلا و ارز جان دوباره‌ای گرفته است.

ربع‌سکه برای اولین بار از هفته گذشته بالاتر از سطح ۱۵ میلیون تومانی قرار گرفت. از سوی دیگر نیز پس از اصلاح تندوتیز دلار تا محدوده ۶۰ هزار تومانی، اهالی این بازار شاهد برگشت قیمت هستند. این موضوع در کنار عملکرد ضعیف نماگرهای بازار سهام، تالار شیشه‌ای را در رقابت بازدهی هفتگی در جایگاه‌ آخر قرار داده است.

سرمایه‌گذاران و سهامداران انتظار دارند اوضاع معاملات با اصلاح بند س ماده ۶ قانون بودجه بهبود پیدا کند. همچنین محرک دیگری که بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد تعیین تکلیف وضعیت دلار نیماست. در صورتی که گپ میان دلار نیما و آزاد کاهش یابد، یا حداقل در مسیر کاهش قرار گیرد، تمایل سرمایه‌گذاران نسبت به خرید سهام افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر، بدون مشخص شدن ابهاماتی که در ذهن سهامداران راجع به سقف مالیات و وضعیت دلار نیما وجود دارد، نمی‌توان انتظار متحول شدن وضعیت بازار را در روز پایانی هفته داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901504

دیگر خبرها

  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید
  • کاهش ۱۰۰ بشکه ای تولید روزانه نفت اوپک
  • برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • افزایش تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت در نفت و گاز گچساران
  • اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد