Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@13:11:09 GMT

نتیجه بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی چه شد؟

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۳۱۸۰

نتیجه بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی چه شد؟

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را اعلام کرد که بر مبنای آن مشخص شد تا ۱۹ ثانیه پس از اصابت موشک نخست که به سوی هواپیما شلیک شده بود، مسافران در سلامت بودند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «تورج دهقانی زنگنه»، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش نشان می‌دهد تا ۱۹ ثانیه پس از اصابت موشک نخست که به سوی هواپیما شلیک شده بود، مسافران در سلامت بوده‌اند و در ادامه، سه نفر از گروه پرواز در کابین خلبان متوجه اوضاع غیرعادی شدند ولی کنترل و هدایت هواپیما را تا لحظه آخر در اختیار داشتند.

وی گفت: جعبه سیاه ضبط‌کننده صدای درون کابین تا ۱۹ ثانیه پس از اصابت موشک مکالمات را ضبط کرده است. در کابین سه نفر از گروه پرواز حضور داشتند که یکی از آن‌ها معلم خلبان بود که درون کابین راهنمایی‌های لازم را می‌کرد. از این مکالمه می‌توان نتیجه گرفت هواپیما دچار مشکل الکتریکی شده که باعث می‌شود گروه پروازی، واحد برق کمکی را روشن کند و معلم خلبان تشخیص خود را درباره فعال بودن هر دو موتور هواپیما در ثانیه‌های پس از انفجار به خلبانان اعلام می‌کند.

تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری

طبق این گزارش، هیچ صدا یا نشانه‌ای از وضعیت کابین مسافران در صداها و اطلاعات ضبط شده وجود ندارد و نحوه صحبت و واکنش گروه پروازی نشان می‌دهد از سلامت جسمانی برخوردارند. با توجه به اینکه ضبط صدای کابین در ۱۹ ثانیه بعد از اصابت موشک نخست متوقف شده است و دست‌کم ۲۵ ثانیه بعد از اصابت، موشک دوم به مجاورت هواپیما رسیده است، تحلیلی درباره عملکرد و آثار موشک شلیک شده دوم از اطلاعات جعبه سیاه به دست نیامد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: جعبه سیاه از ۲۷ تیر تا سوم مرداد در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمای کشوری در فرانسه و زیرنظر سازمان هواپیمایی کشوری بازخوانی شد. نمایندگان کشورهایی ازجمله آمریکا به‌عنوان سازنده هواپیما، کشور اوکراین به‌عنوان بهره‌بردار و فرانسه به‌عنوان کشور ارائه‌دهنده خدمات و مشاوره فنی در این فرآیند، سازمان هواپیمایی کشوری را کمک کردند.

موشک دوم ۲۵ ثانیه بعد از موشک نخست شلیک می‌شود و قطعات ناشی از موشک نخست و اصابت آن به هواپیما موجب قطع هم‌زمان جعبه‌های CVR و FDR شده است.

وی ادامه داد: نمایندگانی از کشورهای کانادا، انگلستان و سوئد به‌عنوان کشورهایی که اتباع آن‌ها در این حادثه جان باختند، برای مشاهده و اطلاع در این فرآیند شرکت کردند. نماینده‌ای از سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) برای تسهیل همکاری‌های میان کشورها در این مأموریت شرکت کرد. داده‌های هر دو جعبه سیاه به‌خوبی و بدون مشکل فنی بازیابی و به اطلاعات قابل تحلیل تبدیل شدند.

ماجرای سقوط هواپیما چه بود؟

هشتم ژانویه (18 دی 1398) هواپیمای بوئینگ به شماره پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین با شلیک خطای دو موشک سرنگون شد. در این حادثه ۱۷۶ نفر از شهروندان کشورمان به همراه اتباع افغانستان، انگلیس، کانادا و اوکراین جان باختند. طبق گزارش‌های رسمی منتشر شده، ساعت ۶:۱۹ صبح، این هواپیما اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هدف دو موشک قرار گرفت که به صورت خطا به فاصله ۲۵ ثانیه از سامانه موشکی «تور» پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شلیک شدند و کمی بعد این هواپیما سقوط کرد.

 سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دلیل این سانحه را خطای انسانی و اشتباه در تنظیمات رادار و فقدان هماهنگی میان اپراتور سامانه و فرماندهان دفاع ضدموشکی سپاه پاسداران عنوان کرد.

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: سقوط هواپیما جعبه سیاه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمای اوکراینی سازمان هواپیمایی کشوری رئیس سازمان هواپیمایی جعبه سیاه موشک نخست ۱۹ ثانیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۳۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند

تلویزیون اسرائیل گزارش داد یک هواپیمای این رژیم در خاک عربستان فرود آمده و احتمالا چند مقام اسرائیلی به ریاض رفته باشند.
 
به گزارش فارس؛ یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد.
 
تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.
 
کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به منظور گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند.
 
این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفرهایی در منطقه استفاده کرده‌اند.
 
در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اضافه شدن ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور
  • ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد
  • شلیک ۴۰ موشک از جنوب لبنان به اسرائیل
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد
  • «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود/ چالش‌هایی که گاهی از دست مهمان برنامه در می‌رود
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟