Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@19:53:31 GMT

روضه‌خوانان در دام تحریف عاشورا نیفتند

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۶۶۵۵

روضه‌خوانان در دام تحریف عاشورا نیفتند

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه بی‌قاب بی‌نقاب با موضوع تبیین شبهات دینی و راهکار مقابله با بدعت‌ها در خصوص ماه محرم با حضور حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی، کارشناس مذهبی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) و مدیرکل روابط عمومی و بین‌المللی دانشگاه امام صادق (ع) از رادیو گفتگو پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام میرلوحی در آغاز با بیان اینکه یک مسلمان باید برای محرم آماده باشد، عنوان کرد: یک انسان مؤمن به خصوص شیعه اهل بیت (ع) باید در مقابل ظلم و جنایت موضع مشخص داشته باشد؛ به معنای دیگر باید در رفتار خود ارادت ویژه خود را به امام حسین (ع) و بیزاری را به یزید نشان دهد.

وی، عاشورا را یک موضوع مستمر در مسیر تقابل حق و باطل دانست و عنوان کرد: فرستادگان خداوند و امامان همواره در مقابل ظلم و جور دشمنان زمان خود قرار داشتند بنابراین عاشورا از زمان پیامبران الهی آغاز شده و تنها محدود به سیدالشهدا نیست و تا قیامت هم ادامه دارد.

عضو هیئت علمی امام صادق (ع) تاکید کرد: حفظ شعائر و برپایی عزای محرم در راستای احیای رسالت پیامبران است و اگر این اقدام صورت نگیرد دین ما در معرض تحریف قرار خواهد گرفت و اثری از پیامبر اسلام باقی نخواهد ماند.

حجت الاسلام میرلوحی با بیان اینکه دین نیاز امروز و این لحظه ماست، عنوان کرد: برای آن که اسلام ناب محمدی که به آن محتاج هستیم را حفظ کنیم باید عاشورا را زنده نگه داریم، در غیر این صورت پیامبران جدید و عجیب ظهور خواهند کرد و اگر ساکت بنشینیم اسلامی ساخته می‌شود که بزرگان آن ابوسفیان و معاویه خواهند بود.

وی به شهادت حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: نام این شهید بزرگوار به مقاومت گره خورده است پس اگر بخواهیم مکتب او را زنده نگه داریم باید نهضت مقاومت در منطقه را پاس بداریم.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه امام صادق (ع) خاطر نشان کرد: برای آن که عاشورا در ذهن مردم جاودانه باشد باید به هر وسیله‌ای آن صحنه را زنده نگه داریم البته نباید با دروغ این کار را انجام داد و به خاطر دلسوزی برای امام آنچه واقعیت نیست مطرح کرد.

به عقیده حجت الاسلام میرلوحی برای جاودانه شدن عاشورا باید از سبک و روش ائمه اطهار استفاده کرد. به عنوان مثال امام رضا (ع) با بنیان گذاشتن آداب و زیارت نامه‌هایی چون "وارث" به خوبی امام حسین (ع) و وقایع عاشورا را به تصویر می‌کشند.

وی تاکید کرد: مصیبت‌های عاشورا و صحرای کربلا آنقدر زیاد است که می‌توان سال‌ها از آن گفت و شیون سر داد، از این رو درست نیست در روضه‌ها و منبرها از دروغ استفاده کرد تا مردم تحت تأثیر قرار بگیرند.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) با تاکید بر این که اضافه کردن مطالب و وقایع بر حادثه کربلا به مرور زمینه تحریف را فراهم می‌کند، گفت: مداحان و روحانیون باید مراقب باشند تا نوع روضه خوانی آن‌ها زمینه ساز تحریف نباشد.

حجت الاسلام میرلوحی درباره آسیب رساندن به جسم در عزاداری‌ها گفت: این کار اصلاً جایز نیست و به هیچ وجه نشان دهنده ارادت به امام حسین (ع) نیست. در واقع باید پشت سر ائمه (ع) باشیم، هر آنچه که آنها مجاز دانسته‌اند به جا آوریم و از خود چیزی نسازیم.

وی در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به وضعیت فعلی کشور اظهار کرد: اشک ریختن برای امام حسین (ع) حتی می‌تواند در خانه‌ها و در کنار خانواده باشد.

کد خبر 5008734

منبع: مهر

کلیدواژه: محرم 99 رادیو گفتگو محرم 99 محمدعلی تسخیری کنفرانس بین المللی معرفی کتاب ویروس کرونا ماه محرم و صفر ابن سینا سازمان تبلیغات اسلامی مراسم عزاداری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عاشورا پیام تسلیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ماه محرم حجت الاسلام میرلوحی دانشگاه امام صادق امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۶۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» خروشی در دل مؤمنان دنیا ایجاد کرد

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه گفت: عملیات وعده صادق شهامت و خروشی بین مؤمنان دنیا ایجاد و هیمنه استکبار را در هم شکست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، حجت‌الاسلام حبیب‌الله غفوری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کرمانشاه اظهار داشت: بعد از عملیات وعده صادق دنیای استکبار با محوریت صهیونیست بسیار تلاش کردند که این عملیات و نتیجه آن را کمرنگ جلوه دهند اما با فیلم‌های منتشر شده از مردم قابل کتمان نبود. 

وی گفت: اینکه چند موشک و پهپاد در این عملیات مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه چه بود اهمیتی نداشت بلکه موضوع مهم اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی بود.

خطیب جمعه کرمانشاه افزود: نتیجه شکستن هیمنه استکبار این بود که قدرت و شهامتی عجیب در دل ملت‌های محروم و حتی در جوامع استکباری جوانه زد و این در دانشگاه‌ها و جوامع آمریکا در حمایت از مردم غزه مشهود است به طوری که آمریکا ناچار شد تمام گذشته را زیر پا بگذارد و پلیس را به صورت گسترده به دانشگاه‌ها فرستادند.

غفوری گفت: شکست همینه استکبار و صهیونیسم و این قدرت پوشالی نظامی که بیشتر القای رسانه‌ای بود، مهمترین نتیجه عملیات وعده صادق محسوب می‌شود. این عملیات سبب قوت قلب مسلمانانی شد که اسیر حکام بی‌لیاقت هستند و در کشور خود قیام کردند و علاوه بر این بعد از این عملیات جوشش، خروش و شهامتی در دل مؤمنان ایجاد شد و دیری نخواهد پایید که منجر به نابودی رژیم صهیونیستی می‌شود. 

خطیب جمعه کرمانشاه با اشاره به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای عنوان کرد: فرهنگ پهلوانی میراث گرانبهایی است که ما از گذشته‌های دور و حتی قبل از اسلامی به ما رسیده است.

غفوری گفت: از گذشته پهلوان‌ها با فرهنگ جوانمردی و مردانگی به فقرای جامعه توجه داشتند؛ هرچند خود نیز مرفه نبودند و بر همین اساس ورزش زورخانه‌ای شکل گرفته که ورزشی حکیمانه و عاقلانه‌ای است.

امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه کارگر اساس و بنیان تولید است عنوان کرد: کارفرمایان نیز در برپا کردن کارخانه‌های بزرگ نقش مهمی دارند و اسلام به شدت طرفدار کار جمعی است.

غفوری گفت: مجموعه‌هایی که مردم در آن سهام دارند و تعاونی‌ها بسیار مورد توجه است اما کارفرمایی که سرمایه خود را به کار گرفته و محصول مورد نیاز کشور و صادرات را تولید می‌کند و همچنین کارگران همه در عرصه جهاد اقتصادی شریک هستند. 

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری عنوان کرد: این فقید و عالم شاگرد بسیاری از بزرگان بوده و آثار ایشان مورد تأیید امام(ره) بود و می‌تواند بهترین داروی فکری برای نسل جوان امروز و همه نسل‌ها باشد که مسیر درست را بدون انحراف و با تبعیت از قرآن و عقل بگذرانند.

خطیب جمعه کرمانشاه با بیان اینکه معلمان بازنشسته سال‌ها برای تربیت نسل جوان و کودکان این جامعه و نسل انقلابی تلاش کردند گفت: این نسل ما را در عرصه‌های مختلف در دنیا به بهترین رتبه‌ها در دنبال رسانده است.

غفوری با اشاره به اینکه وظیفه معلم در بخش تربیت نسل بعد پررنگ‌تر از تعلیم است افزود: معلم ضمن تعلیم، باید دروس فضائل اخلاقی و خلقیات علوی و نبوی را به شاگردانش منتقل کند و این مسئولیت بزرگی است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در هفته گذشته و بعد از عملیات وعده صادق عنوان کرد: این سفرها به نوعی تکمیل کننده آن عملیات بود.

امام جمعه کرمانشاه گفت: آمریکا شرکت‌ها و افرادی را تحریم و تمام کشورها را به خاطر همکاری با ایران تحریم کرده بود و بعداز روی کار آمدن دولت جدید پاکستان نخستین سفر خارجی به این کشور سفر رئیس جمهور کشور ما بود که ابعاد بسیار زیادی داشت و یکی از آن‌ها شکستن جوی بود که آمریکایی‌ها ایجاد کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه یک بعد دیگر اهمیت این سفر مسائل امنیتی موجود در مرز بین ما و پاکستان است افزود: گروهی مزدور که گاهی از مرزهای پاکستان عبور می‌کنند و در ایران عملیات تروریستی انجام می‌دهند به گفته برخی افسران آمریکایی توسط موساد اداره می‌شوند.

غفوری بیان کرد: ما باید تکلیف خود را از نظر امنیتی با کشورهای همسایه روشن کنیم؛ ما هزار کیلومتر مرز مشترک با پاکستان داریم و باید بنای مستحکمی با دولت پاکستان گذاشته شود.

وی با اشاره به اهداف این سفر از نظر اقتصادی گفت: اولویت مبادلات اقتصادی ما با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان است که از نظر فرهنگی و ارتباطات مردمی اشتراکات بسیاری وجود دارد و مردم پاکستان به شدت علاقه‌مند به انقلاب و ایران اسلامی هستند. 

امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه مردم پاکستان در حمایت از عملیات وعده صادق تجمعات بزرگی برگزار کردند گفت: حضور رئیس جمهور ما در پاکستان با آمادگی مردمی بسیار قابل قبولی از سوی پاکستان انجام شد.

وی افزود: در سریلانکا نیز مهندسان ایرانی پروژه بزرگی را در زمینه نیروگاه برق انجام دادند و برای قراردادهای بعدی نیز بسیار حائز اهمیت بود.

غفوری با اشاره به ارتحال امام جمعه سابق جوانرود مرحوم ماموستا فخری گفت: ایشان بیش از 40 سال امام جمعه شهرستان جوانرود بودند و بسیار انسان متخلق، عالم و فاضل بودند و بسیاری از عالمان اهل سنت شاگرد ایشان بودند.

وی افزود: حجاب بحث مبسوطی وجود دارد و هم جوانب آن باید بررسی و تکلیف مردم، مسئولان و دستگاه‌ها روشن شود؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دشمن با نقشه و برنامه وارد شود و ما نیز باید با نقشه و برنامه وارد شویم.

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • «وعده صادق» خروشی در دل مؤمنان دنیا ایجاد کرد
  • بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند