Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک متخصص مغز و اعصاب به بیان توضیحاتی در مورد بیماری آلزایمر پرداخت.

به گزارش میزان، محمد علی اکبریان نیا در خصوص علل به وجود آمدن بیماری آلزایمر گفت: آلزایمر یا همان فراموشی و نسیان اغلب در سنین بالا و به دلیل از بین رفتن و تحلیل سلول‌های عصبی مغز رخ می‌دهد.

وی ضمن اشاره به اینکه کار سلول‌های عصبی در دوران جوانی برقراری ارتباط و شبکه‌ای کردن فعالیت‌های مغز است، ادامه داد: اگر این سلول‌ها دچار اختلال شوند و یا تعدادشان کاهش یابد بیماری آلزایمر یا فراموشی عارض می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: این بیماری ممکن است، بر اثر سکته‌های متعدد مغزی، کمبود برخی مواد مورد نیاز بدن، ابتلا به برخی بیماری‌های اختلال غدد داخلی و در مواردی به دلیل ژنتیک افراد اتفاق بیفتد.

اکبریان نیا اظهار کرد: هر چه قدر سلول‌های عصبی پیرتر شوند و سن انسان افزایش یابد، شانس بروز آلزایمر بیشتر می‌شود، به طوری که موارد ابتلا به آلزایمر در افراد حدود ۶۰ تا ۶۵ سال ۲ تا ۳ درصد است و این در حالی است که ۳۰ درصد از اشخاص بالای ۸۵ سال دچار اختلال در عملکرد مغز و بیماری آلزایمر می‌شوند.

وی ضمن تاکید بر اینکه دلیل اصلی بروز آلزایمر عدم رسیدگی به سلول‌های عصبی مغز است و سلول‌های مغزی هم مانند بدن احتیاج به ورزش دارند، افزود: ورزش سلول‌های مغزی انجام کار‌های فکری، مطالعه و به طور کلی فعالیت مغز است و اگر این اقدامات کاهش پیدا کند، منجر به بروز زود‌تر این بیماری در افراد می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه تغذیه افراد نقش موثری در بروز این بیماری دارد، توضیح داد: ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون، غلظت خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و برخی از بیماری‌های متابولیک ممکن است، سبب تشدید آلزایمر شوند.

اکبریان نیا عنوان کرد: نوع خاصی از آلزایمر زمینه ارثی دارد و حدود ۵ تا ۱۰ درصد افرادی که دچار این بیماری می‌شوند، زمینه ارثی دارند و یک ژن مشخصی را پیدا کرده اند که می‌تواند زمینه بروز فراموشی را فراهم کند و معمولا علائم آلزایمر در این اشخاص زود‌تر آغاز می‌شود و از حدود ۵۰ تا ۶۰ نشانه‌های این بیماری در آن‌ها ظهور پیدا می‌کند.

آلزایمر چه علائمی دارد؟

وی متذکر شد: هنگامی که عملکرد مغزی مختل می‌شود، فرد دچار اختلال حواس می‌شود و ممکن است اسامی را فراموش کند و مکان‌هایی از جمله خانه اش را گم کند، همچین افراد مبتلا به آلزایمر اختلال شناختی دارند و شناخت خود را نسبت به برخی اشیاو کارکرد آن‌ها و همچنین اشخاص از دست می‌دهند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیا اینکه آلزایمر با این علائم شروع می‌شود و فرد به تدریج کنترل رفتار، گفتار و ... از دست می‌دهد، ادامه داد: این بیماری به سادگی قابل تشخیص است و تنها با یک ارزیابی پزشکی می‌توان حدس زد که فرد دچار آلزایمر شده است.

اکبریان نیا با اشاره کرد: هنگامی حدس ژنتیکی بودن آلزایمر را می‌زنیم و سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده فرد وجود داشته است، مطالعه ژنتیک هم برای بیمار انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: انجام ام آر آی، سی تی اسکن، گرفتن نوار مغزی و انجام آزمایش خون کمک بسیاری در جهت تشخیص و شناسایی عوامل به وجود آورنده و تشدیدکننده بیماری می‌کند.

چگونه با آلزایمر مقابله کنیم؟

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه می‌توان با مصرف بعضی از دارو‌ها و رعایت رژیم غذایی مناسب تا اندازه‌ای روند بیماری را کند کرد و به عقب انداخت، یادآورشد: در صورتی مغز دچار آسیب بسیار شود و اختلال پیدا کند به ندرت می‌توان آن را به حالت اول برگرداند و تنها می‌شود با انجام اقداماتی تشدید این بیماری به تعویق انداخت.

اکبریان نیا تاکید کرد: استفاده از برخی رژیم‌های غذایی، مصرف میوه جات و سبزیجات به ویژه سبزیجات رنگی، استفاده از زنجبیل و دارو درمانی و همچنین مراقبت‌های ویژه و انجام دستورات پزشک معالج نقش بسزایی در جلوگیری از تشدید بیماری دارند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مکانیسم ماشه مارک ویلموتس قطعنامه 2231 شب های محرم هفته دولت روح الله حسینیان آلزایمر مبتلا مقابله مکانیسم ماشه مارک ویلموتس قطعنامه 2231 شب های محرم هفته دولت روح الله حسینیان متخصص مغز و اعصاب بیماری آلزایمر سلول های عصبی سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۷۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی جراح مغز و اعصاب و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره وضعیت کلی بیمار، گفت: بیمار خانم ۲۳ ساله است که به دلیل ابتلاء به «سندرم لی» و مشخصاً عوارضی مانند اختلالات حرکتی در اندام‌ها که با درمان‌های متعارف هم بهبود پیدا نکرده بود، به بیمارستان شهدای تجریش مراجعه کرد و بعد از بررسی کاندیدای جراحی شد.

وی با اشاره به بررسی وضعیت این بیمار توسط همکاران بخش اختلالات حرکتی بیمارستان شهدای تجریش، افزود: بعد از بررسی‌های تیم پزشکی تصمیم بر این شد که الکترود در بخش‌های عمقی مغز این بیمار کار گذاشته شود.

به گفته زالی، در این جراحی الکترود تحریک مغز در هسته‌های تالاموس قرار داده شد، با کمک این روش اختلالات و مشکلات مقاوم به دارو درمانی در این بیمار به میزان قابل توجهی کنترل می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره سندرم لی توضیحاتی داد و گفت: این سندرم نوع بیماری نادر ژنتیکی است که فرد از همان بدو تولد به آن مبتلا است، عمده مشکلات در این بیماران مربوط به بخش میتوکندری یعنی بخش کارخانه درون سلول مغز است.

وی افزود: انواع بیماری‌ها شامل اختلالات عصبی، کاهش شنوایی، مشکلاتی در قوای عقلانی و ضریب هوشی، اختلالات چشمی و مشکلات قلبی، عروقی و تنفسی از جمله عوارض مبتلایان به سندرم لی است.

زالی با اشاره به اینکه نخستین جراحی سندرم لی در کشور توسط متخصصان بیمارستان شهدای تجریش انجام شده است، اظهار کرد: خوشبختانه بیماری که تحت عمل جراحی درمان سندرم لی قرار گرفت، از طول عمر بالاتری در بین مبتلایان برخوردار است.

وی یادآور شد: اولین جراحی سندرم لی در دنیا توسط متخصصان جراحی اعصاب دانشگاه اکلاهما در ایالت اکلاهما آمریکا در بیماری ۱۸ ساله انجام شد.

کد خبر 6087433 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک