Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعادتی با شرح برنامه‌های ستاد فهما ویژه ماه‌های محرم و صفر، گفت: طرح‌ ملی «یک اربعین خدمت‌رسانی» در دو بخش حضوری و مجازی و با بخش‌هایی همچون «اشکواره حسینی»، فراخوان جشنواره قرآنی «مدها متان» و مسابقه «از مصطفی بیاموز» در این ایام اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) همچون سال های گذشته با بسته برنامه های متنوع به استقبال از محرم حسینی و ایام سوگواری های حضرت سیدالشهداء(ع) رفته است البته به تناسب شرایط کرونایی کشور، برنامه های امسال این ستاد با رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت بچه های مسجد طراحی شده و اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، به منظور اطلاع رسانی از آنچه برای فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ماه های محرم و صفر پیش بینی شده است با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد فهما گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای ایام محرم و صفر چه برنامه هایی را به تناسب شرایط کرونایی کشور تدارک دیده است؟

 

ستاد فهما ویژه محرم و صفر طرح ملی «یک اربعین خدمت رسانی» را با استفاده از ظرفیت های خودجوش مردمی بویژه جوانان و با محوریت مساجد و  بهره مندی از فضای مجازی اجرا می کند.

ایجاد بستر مناسب برای مشارکت و خدمت رسانی کانون های فرهنگی هنری مساجد، توجه به خلاقیت ها و ابتکارات خودجوش مردمی در اشاعه و ترویج اهداف و پیام های نهضت عاشورا و تقویت و انسجام شبکه کانون های فرهنگی هنری مساجد فعال در رابطه با اربعین حسینی اهدافی است که با اجرای این طرح ملی دنبال می شود.

 

مجری این طرح ملی و مخاطبان هدف آن چه کسانی هستند؟

 

اعضاء و فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور مجری طرح و مخاطب آن مراجعان و مجاوران مساجد و عموم عزاداران حسین(علیه السلام) هستند.

 

کیفیت اجرای این طرح چگونه است و به چه شیوه ای عملیاتی می شود؟

 

اعضای کانون های فرهنگی هنری می توانند این طرح را به دو صورت حضوری و غیرحضوری اجرا کنند. فعالیت های مرتبط با این طرح ملی در این طرح در دو قالب «مسجد محور» و «خانواده محور» انجام می شود که فعالیت ها و برنامه های کانون های فرهنگی هنری در این بخش با توجه به طراحی شبستان های فرهنگ، هنر و نوآوری و همچنین رواق های دوازده گانه در سامانه بچه های مسجد، با رعایت پروتکل های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا برای عزاداری ایام محرم و صفر اجرا می شود. 

استفاده از عنوان «الحسین(ع) سفینه النجاه» به عنوان شعار محوری ستاد اربعین در سال جاری، در همه برنامه ها مدنظر است.

 

در بخش غیرحضوری (مجازی) این طرح با چه کیفیتی اجرا می شود؟ 

 

کانون های فرهنگی هنری در این بخش می توانند مناسب با برنامه های پیشنهادی و با اولویت استفاده از پیام رسان های داخلی به اجرای طرح بپردازند. در این بخش تمامی فعالیت ها با عنوان «#ما_ملت_امام_حسینیم» و «#هر_خانه _یک_حسینیه» دنبال و انجام می شود. 

 

ذیل شبستان فرهنگ چه رواق هایی برای فعالیت بچه های مسجد در ماه های محرم و صفر تدارک دیده اید؟ 

 

رواق های نور، دانش، کتاب، رسانه و همدلی ذیل این شبستان طراحی شده است که فعالیت هایی همچون ‌برگزاری کرسی های تلاوت(محفل قرآن)، راه اندازی هیئت های خانگی در پشت بام ها  حیاط منازل،  راه اندازی نمایشگاه عکس، فیلم گزارش عملکرد سال های گذشته، برگزاری مسابقات کتابخوانی، اجرای طرح نذر کتاب، تشکیل حلقه های مجازی کتابخوانی، برپایی موکب سلامت، تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی بین عزاداران حسینی، معرفی خادمین و پیرغلامان و خیرین محل در فضای مجازی (ازطریق تولید و انتشار پوستر کلیپ و...) و ... در آنها دنبال می شود.

 

چه طرح ها و جشنواره هایی در محرم حسینی و ذیل این طرح و به همت ستاد فهما اجرا و برگزار می شود؟

 

از دوشنبه، 3 شهریور ماه آئین نامه چهاردهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان» در صفحات مدیران و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بارگذاری شده و دستورالعمل آن نیز به ستادهای استانی ابلاغ می شود.

همسو با ضرورت های شرایط شیوع کرونا، این جشنواره امسال به صورت مجازی برگزار می شود و بازه زمانی 30 شهریور ماه تا پایان آبان ماه برای ارسال آثار به آن از طریق پورتال بچه های مسجد پیش بینی شده است.

همچنین جشنواره «اشکواره حسینی» در رشته های هنری اعم از عکس، فیلم، سرود و هنرهای تجسمی و ... و تولیت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران برگزار می شود. جشنواره شعر آئینی محرم و صفر با عنوان «ایل» با تولیت استان کهگیلویه و بویراحمد، مسابقه «از مصطفی بیاموز» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان در قالب پویانمایی و مسابقه کتابخوانی «سفینه النجاة» برای ایام سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) تدارک دیده شده است.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم و صفر کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بچه های مسجد اجرا می شود خدمت رسانی محرم و صفر فعالیت ها برنامه ها ستاد فهما طرح ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۷۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از ستاد خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه نشست با مدیران و دبیران جشنواره بیست‌ویکم امام رضا(ع) در جمع خبرنگاران درباره روند برگزاری این آوردگاه فرهنگی اظهارکرد: جشنواره امام رضا(ع) بسیار مایه خوشبختی ماست. امسال دوستان، ابتکار چله رضوی را از اول ماه شوال تا ۱۱ ذی‌القعده گذاشتند که تولد امام رضا(ع) است.

اسماعیلی ادامه داد: به دوستان پیشنهاد دادم در سفر ترکمنستان از مرو هم حضور داشته باشند. در آنجا هم خیلی ابراز علاقه کردند که‌ در این بحث بین مشهد و مرو تعاملات بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: جشنواره فیلم رضوان که اولین جشنواره فیلم‌های دینی است به برکت جشنواره امام رضا (ع) امسال برگزار می‌شود و اتفاق‌های بسیار خوب دیگر نیز می‌افتد.

وزیر فرهنگ ادامه داد: در گرگان یک اجتماع چند هزار نفری با هم سرود می‌خواندند.

وی افزود: جشنواره، به روستاها و عشایر رفته است. این اتفاق مبارک و مایه عزت و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور به‌ویژه در حوزه فرهنگ و هنر دینی خواهد بود که خود بارگاه نورانی علی ابن موسی الرضا(ع) یکی از بی‌نظیرترین جلوه‌های هنری کشور است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900341

دیگر خبرها

  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی