Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: سند اعطای حجمی آب از دو هفته پیش به استان‌های کشور ابلاغ شد و امیدواریم که به تدریج اعطای آب به بخش کشاورزی به صورت حجمی صورت بگیرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد:  22 هزار میلیارد تومان در فاصله زمانی سال‌های 92 تا به امروز در بخش آب و خاک کشور هزینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این هزینه کرد منجر به ایجاد 1.1 میلیون هکتار آبیاری تحت فشار حدود 600 هزار هکتار شبکه‌های مدرن آبیاری، 300 هزار هکتار زهکشی زیرزمینی،‌ بیش از 35 هزار هکتار تجهیز و نوسازی شالیزارها و 300 هزار هکتار حوزه شبکه‌های مدرن آبیاری ایجاد شده است.

راندمان آبیاری به 45 درصد ارتقاء یافت

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به میانگین مصرف آب محصولات کشاورزی بهره‌وری آب در این فاصله زمانی نیز از 920 گرم به ازای هر متر مکعب آب به 1450 گرم ارتقاء یافته و راندمان آبیاری از 39 درصد به 45 درصد رسیده است.

برای 135 هزار نفر در پروژه‌های غرب و شمال غرب کشور و سیستان اشتغال ایجاد شد

وی تصریح کرد: این اقدامات منجر به اشتغال و تثبیت شغل در مناطق مختلف شده است به طوریکه برای 70 هزار در غرب و شمال غرب کشور و برای 65 هزار نفر در پروژه سیستان اشتغالزایی شده است.

اکبری یادآور شد: در پروژه‌های بخش آب و خاکی که انجام می‌شود بر اساس هر 5 هکتار یک شغل در کشور ایجاد خواهد شد.

10 طرح پایلوت سیستم‌های هوشمند آبیاری در کشور اجرا شد

وی با بیان اینکه هوشمندسازی سیستم‌های آبیاری کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است گفت: 10 طرح پایلوت در این ارتباط در دست اجرا است و با کمک مردم و تکنولوژی می‌توان مدیریت مصرف آب را ارتقاء و بهره‌وری و کارآیی را افزایش داد.

سند اعطای حجمی آب به استان‌ها ابلاغ شد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تحویل حجمی آب در کشور مغفول مانده بود گفت: به مدت یک سال است که بحث‌های مفصلی در جلسات کارگروه مقابله با کم آبی برگزار می‌شود و سند اعطای حجمی آب به استان‌ها از دو هفته پیش ابلاغ شد.

اکبری در پاسخ به تسنیم چه تعداد از شبکه‌های آبیاری کشور آب را به صورت حجمی تحویل می‌گیرند گفت: این روند آغاز شده است و در 90 درصد از شبکه‌های مدرن قابلیت دریافت حجمی آب وجود دارد.

این مقام مسئول گفت: آبی که به بخش کشاورزی تحویل داده می‌شود باید در مزرعه محاسبه شود و میزان حجمی که در مسیر تبخیر می‌شود ارتباطی به مصرف کشاورزان ندارد.

وی با بیان اینکه میزان تبخیر آب در کشور افزایش یافته است گفت: در 4 دهه گذشته میزان تبخیر آب در کشور افزایش یافته و افزایش تبخیر باعث می‌شود که سالانه 20 تا 25 میلیارد متر مکعب آب بیشتری تبخیر شود.

اکبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ارائه مقاله‌ای در کشور هندوستان درباره آبیاری مزارع برنج به صورت آبیاری قطره‌ای گفت: این طرح می‌تواند طرح موفقی باشد که بر اساس رایزنی‌های انجام شده به صورت پایلوت در استان‌های گیلان و مازندران اجرا خواهد شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم گفت: آبیاری مزارع برنج به صورت قطره‌ای می‌تواند 50 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشد ضمن اینکه منجر به کاهش عملکرد نیز نخواهد شد.

برای 9 هزار نفر در هفته دولت در پروژه‌های آب و خاک اشتغال ایجاد می‌شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پروژه‌های هفته دولت گفت: به مناسبت هفته دولت 1079 پروژه با سرمایه‌ای بالغ بر 1134 میلیارد تومان با اشتغالزایی 8872 نفر در استان‌های مختلف کشور در بخش‌های آب و خاک افتتاح می‌شود.

اکبری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم درباره چاه‌های غیرمجاز کشور، تصریح کرد: از نظر ما 400 هزار حلقه چاه غیرمجاز و از نظر وزارت نیرو 350 هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که وزارت نیرو برآورد کرده است 5 تا 6 میلیارد متر مکعب آب به صورت غیرمجاز مصرف می‌شود که از نظر بنده این رقم 10 میلیارد متر مکعب است.

قاچاق خاک کشاورزی نداریم

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم درباره اظهارات سال‌های گذشته رئیس جمهور درباره قاچاق خاک گفت: تا به امروز گزارش یا نامه‌ای درباره قاچاق خاک کشاورزی به دست ما نرسیده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: جلسه‌ای با حضور سازمان‌های امنیتی نیز برگزار شد و ما گزارش‌های خود را ارائه دادیم که مورد تایید آنها نیز قرار گرفت. البته باید توجه داشت که وزارت صنعت خود مجوز صادرات بخشی از خاک‌ها را می‌دهد اما در قانون حفاظت خاک انجام فعل قاچاق خاک جرائم سنگینی دارد مگر اینکه به صورت محدود و برای تحقیقات باشد.

اکبری گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند حفاظت از خاک بسیار مهمتر از آب است زیرا آب تجدیدپذیر بوده اما خاک حداقل تا سه تا چهار نسل تجدیدپذیر نیست.

وی تاکید کرد:  میزان مواد آلی خاک ایران کم است به طوریکه 60 درصد از خاک‌های ایران کمتر از یک درصد مواد آلی دارند.

انتهای پیام/

R1342/P/S7,83/CT11 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی ۱ جزئیات ۳ مصوبه مهم شورای پول و اعتبار/ همتی: عرضه ارز در نیما زیاد شد ۲ جزئیات پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم از امروز/ سقف خرید هر کد ملی ۵میلیون تومان ۳ هواشناسی ایران ۹۹/۶/۵|پیش بینی ۵ روز بارانی در برخی استان‌ها/ ماندگاری هوای خنک تهران تا یکشنبه ۴ حقوقی‌های بورس خریدار شدند؛ ترمز ریزش بورس کشیده شد ۵ روایت جدید آقای رئیس‌جمهور از دلار ۴۲۰۰ و تناقض‌هایی که آشکار شد/ چرا کسی مسئولیت نمی‌پذیرد؟ ۶ طرح فروش اوراق نفت فعلاً متوقف شد/ دژپسند: بازار سرمایه در میان‌مدت بسیار خوب خواهد بود ۷ نماد صندوق پالایشی یکم در بورس تهران درج شد ۸ ۳ شرط پرداخت وام ۲۵۰میلیونی مسکن اعلام شد مهمترین اخبار اقتصادی روایت جدید آقای رئیس‌جمهور از دلار ۴۲۰۰ و تناقض‌هایی که آشکار شد/ چرا کسی مسئولیت نمی‌پذیرد؟ مشکل ۶ کشتی ایران در چین حل شد/ پیگیری پروسه حقوقی اعتراض ایران به آمریکا برای اولین بار در آیمو یادداشت تسنیم|پوپولیسم سیاسیون دولت حاکم، سدّ محکم در برابر اصلاح اقتصاد ایران طرح فروش اوراق نفت فعلاً متوقف شد/ دژپسند: بازار سرمایه در میان‌مدت بسیار خوب خواهد بود مهمترین اخبار تسنیم روحانی:‌ شکست‌های اخیر آمریکا نتیجه مقاومت و ایستادگی ملت ایران است مخالفت دوباره چین با فعال‌کردن مکانیزم ماشه: درخواست آمریکا غیرقانونی و غیرمنطقی است فلسطین| دیدار فرستاده قطر با مسئولان صهیونیست و حماس/ موافقت مشروط تل‌آویو برای کاهش محاصره غزه موبد خورشیدیان: امام حسین(ع) الگوی زنده برای زرتشتیان است/ خدا با جریان اربعین، حسین را به جهانیان می‌شناساند طرح فروش اوراق نفت فعلاً متوقف شد/ دژپسند: بازار سرمایه در میان‌مدت بسیار خوب خواهد بود درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی استان ها هزار هکتار هفته دولت قاچاق خاک ابلاغ شد متر مکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۷۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت

ایسنا/کرمان فرماندار رفسنجان گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سامانه بارشی که قرار است نیمه هفته جاری وارد شهرستان شود و البته برای مدیریت توأمان آب و برق؛ چاه‌موتورهای کشاورزی رفسنجان از ساعت ۶ صبح روز ۹ اردیبهشت تا ۶ صبح روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه خاموش خواهند شد.

حسین رضایی امروز هشتم اردیبهشت‌ماه در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان رفسنجان اظهار کرد: همه ما به دنبال اجرای عدالت هستیم و نباید بگذاریم سفره‌های آب زیرزمینی به سرعت تخلیه شوند که نسل آینده با بحران کم آبی و بی آبی مواجه خواهند شد.

وی افزود: با توجه به نزول بارش الهی طی روزهای اخیر و نیز بارندگی‌های پیش‌رو؛ هم سفره‌های زیرزمینی تقویت شده‌اند هم این‌که اراضی کشاورزی تقریبا سیراب شدند و بهتر است برای حفظ آب‌های زیرزمینی، خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی اجرا شود.

رضایی با اشاره به وجود ۸۰ هزار هکتار باغ پسته که توسط بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه آبیاری می‌شوند، بیان کرد: با خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی از ۹ تا ۱۶ اردیبهشت می‌توان به صرفه‌جویی قابل توجهی در حوزه آب و برق دست یافت.

فرماندار رفسنجان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: قبلاً دولت برای صدور سند اراضی کشاورزی، این قانون را گذاشته بود که زمین کشاورزی با مساحت زیر دو هکتار نمی‌تواند سنددار شود اما در حال حاضر این قانون تغییر کرده و خوشبختانه خرده‌مالکان هم هر قدر زمین داشته باشند حتی زیر ۱۰۰ مترمربع می‌توانند سند زمین خود را دریافت و از مزایای این سند برخوردار شوند.

رضایی با اشاره به این‌که ۱۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی پسته در رفسنجان به سیستم آبیاری تحت فشار و قطره‌ای مجهز شدند، خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می‌کنیم که نسبت به تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری قطره‌ای و آبیاری نوین اقدام کنند که این امر می‌تواند به صرفه جویی در منابع آبی و نیز افزایش محصول کمک کند.

به گفته وی، مقرر شده لیست چاه‌های غیرمجاز برقی به اداره برق اعلام و نسبت به قطع برق این چاه‌ها اقدام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس
  • تعیین حریم مشهد با طرقبه شاندیز در انتظار ابلاغ وزارت کشور
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جدید سهند