Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@13:16:53 GMT

وام های اشتغال روستایی، آمارسازی یا ایجاد اشتغال؟

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۹۵۹۹

وام های اشتغال روستایی، آمارسازی یا ایجاد اشتغال؟

در سال 97 دستورالعمل پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از 10هزار نفر ابلاغ گردید. با توجه به هزینه کرد قریب 10هزارمیلیارد تومان در کل کشور، بر آن هستیم تا با بررسی نحوه اجرای این طرح، میزان شغل های ایجاد شده در استان همدان را بررسی نماییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ آیین نامه پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۴ دی ماه ۹۷ با عنوان «دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده است.

بر اساس این طرح مقرر شده معادل ریالی ۱٫۵ میلیارد دلار (حدود ۶هزار میلیارد تومان بر اساس نرخ ارز سال ۹۷ و حدود ۳۶هزار میلیارد تومان به نرخ ارز سال۹۹) از محل صندوق توسعه ملی نزد ۵ موسسه عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

در راستای اجرای این طرح، مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از مؤسسات مذکور حدود ۱۲هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می‌یابد. تاکنون به استناد محتویات سایت رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود ۱۰هزار میلیارد تومان در راستای این طرح پرداخت شده است.

اما انتقادات بسیاری از سوی متقاضیان این تسهیلات در شهرهای مختلف وجود دارد؛ از ممنوعیت استفاده تسهیلات اشتغال روستایی برای کارمندان و دستگاه‌های اجرایی تا سنگ‌اندازی بانک‌ها تا طولانی بودن روند اخذ مجوزها و قوانین دست‌و پاگیر موجود در بانک‌ها، و نداشتن وثایق مورد نیاز بانک‌ها در فرآیند تکمیل ضمانت گلایه‌های متقاضیان در دریافت این تسهیلات است. در حال حاضر علاوه بر مشکلات فوق الذکر ، موضوع دیگری نیز وجود دارد که از آن می توان به عدم هزینه تسهیلات ارائه شده در محل تعیین شده و انتقال آن به سایر عرصه های اقتصادی در خلاء نظارتی دستگاههای متولی این امر اشاره کرد.

ظاهراً برای دستگاههای متولی، ارائه آمار اشتغال مهم است نه ایجاد شغل! برای بررسی وضعیت شغل های ایجاد شده به سراغ بانک اطلاعاتی مرجع در سایت رسمی وزارتخانه مربوطه رفتیم. نکته حائز اهمیت این بود که آمار ۳۱ استان کشور در آنجا ثبت شده بود و اثری از استان همدان در این آمارها نبود. گویی استان همدان جزئی از کشور جمهوری اسلامی نیست. شاید هم عملکرد مدیران مربوطه در استان آنقدر مبهم و چالش برانگیز بوده است که ترجیح داده اند این آمار هم مثل برخی دیگر از اطلاعات و امار دولت تدبیر و امید محرمانه باشد!!

در این گزارش و در بخش نخست به فرآیند طولانی و خسته کننده دریافت این تسهیلات می پردازیم . در بخش های بعدی به موضوع آمار ایجاد اشتغال و بررسی و راستی آزمایی آن نیز خواهیم پرداخت.

برای دریافت وام اشتغال روستایی چه مراحلی نیاز است ؟

عده‌ای از متقاضیان این تسهیلات نیز گلایه‌های دیگری دارند، عدم آگاهی آنها از چک‌لیست مسئولیت هر کدام از ارگان‌ها در فرآیند ارائه طرح، بررسی و تصویب و ارائه تسهیلات در استان‌ها باعث شده است که عده‌ای دریافت تسهیلات این طرح را رها کنند، چرا که بقیه مسیر را برای خود مقرون به صرفه نمی‌دانستند. این باعث گردیده است تا برخی از دستگاههای اجرایی برای فرار از پاسخگویی به رده های بالادستی، تلاش کنند با آمار سازی و پرداخت وام و تکمیل سهمیه مشخص شده، به نوعی عملکرد خود را موفق جلوه دهند. نظیر این آسیب در دولت های قبل نیز وجود داشته است.

اما به‌صورت جزئی متقاضیان بخش خصوصی و دولتی برای دریافت تسهیلات باید این کارها را که مواردی همچون همخوانی طرح مورد نظر با رسته‌های اولویت‌دار بر اساس فراخوان و اطلاع‌رسانی از سوی دستگاه بخشی در چارچوب برنامه اشتغال فراگیر، درخواست دریافت تسهیلات، تهیه خلاصه طرح توجیهی، ارائه خلاصه طرح به دستگاه اجرایی، ثبت خلاصه طرح در سامانه (یا توسط دستگاه بخشی)، اخذ کد رهگیری و دریافت پیام، دریافت پیام از مراحل اجرایی بررسی طرح در سامانه، دریافت نامه تأییدیه از دستگاه اجرایی به کمیته فنی، دفاع طرح در کمیته فنی (در صورت لزوم و تشخیص کمیته فنی)، دریافت تأییدیه طرح از سوی کمیته فنی جهت معرفی به مؤسسه عامل، مراجعه به بانک و ارائه طرح توجیهی مطابق با چارچوب مؤسسه عامل و دریافت رد یا تأییدیه بررسی طرح از سوی مؤسسه عامل است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی اشتغال روستایی میلیارد تومان کمیته فنی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۹۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: ۷۸۰ میلیارد تومان سال گذشته برای اشتغال مددجویان به ۱۶ بانک استان ابلاغ شد که ۶۰ درصد این میزان تسهیلات با همراهی بانک‌ها پرداخت شد - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، علیرضا حسین‌نژاد عصر شنبه در دیدار با منتخب مردم مشگین‌شهر در مجلس دوازدهم، اظهار داشت: 46 سال از عمر با برکت کمیته امداد به عنوان مولود انقلاب سپری شده و در این مدت تلاش بر این بوده تا طعم خدمت بی منت برای اقشار مستضعف و نیازمند جامعه به شایستگی تمام چشانده شود.

وی تصریح کرد: کمیته امداد در تولید فقر دخیل نبوده بلکه این تفکر غلطی است که اعلام کنند، کمیته امداد فقیرپرور است در حالی که در این 46 سال کارکرد غلط برخی نظامات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به تولید فقر منجر شده و باید این رویه اصلاح شود.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: با توجه به اینکه مددجویان کمیته امداد و نیازمندان جز ولی نعمتان انقلاب هستند باید در حل مشکلات و دغدغه معیشتی آنها تلاشی مضاعف انجام شود تا بیش از گذشته این خانواده‌ها از رفاه و آسایش برگرفته از برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران بهره بگیرند.

حسین‌نژاد افزود: در استان اردبیل 44 هزار خانوار در قالب 89 هزار نفر از خدمات کمیته امداد بهره‌مند هستند که 11.5 درصد خانوارها و 7.2 درصد جمعیت استان را مددجویان تحت پوشش کمیته امداد تشکیل می‌دهند.

وی به پایین بودن سرانه درآمدی مردم این استان اشاره کرد و ادامه داد: با وجود اینکه سرانه درآمدی مردم این استان نصف سرانه کشوری است اما مردم این خطه با مناعت طبع و عزت نفس سعی می‌کنند تا زندگی شایسته‌ای را سپری کرده و کمترین وابستگی‌ها را به نهاد امداد کشور داشته باشند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل رویکرد این نهاد را در سال‌های اخیر توانمندسازی اعلام کرد و گفت: در کنار بهبود معیشت خانواده‌ها، بحث توانمندسازی و تأمین سرپناه از دیگر رویکردها است که در کنار خدمات فرهنگی، مهارت‌آموزی، بهداشتی و درمانی و سایر حوزه‌ها کمیته امداد استان سعی می‌کند تا در خدمت خانواده‌های نیازمند باشد.

حسین‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: 780 میلیارد تومان سال گذشته برای اشتغال مددجویان به 16 بانک استان ابلاغ شد که 60 درصد این میزان تسهیلات با همراهی بانک‌ها پرداخت شد و مابقی نیز در مراحل پرداخت در سال‌جاری است.

وی اشتغال کمیته امداد را مهارت‌محور همراه با تولید شغل با ثبات و مولد اعلام کرد و افزود: به غیر از سالمندان و بیماران، برای سایر مددجویان که امکان اشتغال وجود دارد، امکان پرداخت این تسهیلات فراهم شده و حتی برای دهک‌های پنجم و ششم خانوارها نیز امکان پرداخت تسهیلات اشتغالزا از طریق کمیته امداد مهیا است.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل اضافه کرد: ما با بهره‌گیری از ظرفیت راهبران شغلی سعی می‌کنیم در حرف و صنف مختلف اشتغال مولدی را ایجاد کنیم که قطعا راهبری اساسی در این زمینه می‌تواند گره‌گشا باشد.

حسین‌نژاد بیان کرد: سالانه ایجاد فرصت اشتغال برای چهار هزار و 600 نفر فضای خوبی را فراهم می‌کند که تا 96 درصد راست‌آزمایی در اشتغال و به حداقل رساندن انحرافات را در پرداخت تسهیلات شاهد هستیم تا جامعه هدف بتواند به مرز توانمندسازی و خودکفایی برسند.

انتهای پیام/131

 

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۲ درصد رسید
  • عزم دولت برای تأمین مسکن جدی است
  • تعهد اشتغال برای هزار و ۵۵۸ نفر در سمیرم
  • اهدای تسهیلات نوسازی به واحدهای فرسوده روستایی کرمانشاه
  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل