آیتالله تسخیری به مذهب شیعه در سازمان کنفرانس اسلامی رسمیت داد
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۹۸۸۵
به گزارش حوزه خبرنگاران افتخاری خبرگزاری تقریب به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجتالاسلام و المسلمین محمدحسن اختری، رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل البیت(ع) و مدیرعامل بنیاد بینالمللی عاشورا در گفتوگویی، با گرامیداشت یاد و خاطره عالم بزرگوار، مجاهد، مبارز و سختکوش مرحوم آیتالله محمدعلی تسخیری گفت: آیتالله تسخیری یک شخصیت کمنظیری است که نقش بسیار گسترده و سازندهای را در طول دوران زندگانی خویش و عمر با برکت و شریفشان داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: شناخت بنده از آیتالله تسخیری به پنجاه و اندی سال بر میگردد. ایشان از همان روزهای نخست تحصیلات خود در نجف اشرف وارد فعالیتهای سیاسی شد و با پیوستن به حزب دعوت اسلامی عراق، فعالیتهای سیاسی و دینی خود را آغاز کرد.
حجتالاسلام اختری اضافه کرد: آن مرحوم یک شخصیت چند بُعدی داشتند؛ هم در فقه و اصول، مجتهد و محقق بودند و هم در تفسیر قرآن کریم و فلسفه اسلامی و مسائل مختلف شریعت، تخصص وافری داشتند.
وی درباره ویژگیهای شخصیتی آیتالله تسخیری گفت: آیتالله تسخیری یکی از شاگردان موفق شهید بزرگوار آیتالله العظمی سید محمدباقر صدر بود که درس او را فراگرفت و از محضر او بهرههای فراوان برد.
مدیرعامل بنیاد بینالمللی عاشورا اظهار کرد: آیتالله تسخیری در حرکت سیاسی آیتالله العظمی سیدمحسن حکیم در مبارزه علیه تودهگری و حزب بعث عراق که بارها بازجویی و زندانی شد، در سال ۴۹ او نیز، مانند بسیاری علماء و بزرگان از عراق رانده شد و به ایران آمد و در حوزه علمیه قم، شاگرد آیتالله وحید خراسانی بود و براساس افق دیدگاههای سیاسی خود حرکت میکرد.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر یک عالم ادیب به معنای کامل و یک متخصص در علوم ادبی اسلامی و عربی بود. آن عالم ربانی تبلیغ دین را یکی از وظایف خود میدانست و در موسمهای تبلیغی برای تبلیغ به شهرهای مختلف عراق میرفت و یکی از استقبالکنندگان حضرت امام خمینی(ره) در نجف اشرف بود و برای امام راحل قصیده سرود.
رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل البیت(ع) به علاقه و ارادت آیتالله تسخیری به حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) اشاره کرد و گفت: ایشان جزو ارادتمندان مخلصی است که به لحاظ فکر و اندیشه در چارچوب اندیشههای رهبری حرکت کرد و در رساندن این رسالت به جهان از هیچ همتی دریغ نکرد.
وی ادامه داد: آیتالله تسخیری برای جهاد علیه صدام و بعث در جبهههای حق علیه باطل، نقش تأثیرگذاری داشت. آن مرحوم بدون هیچ واهمهای در دوران رژیم طاغوتی صدام، وظایف خود را انجام داد.
حجتالاسلام اختری تأکید کرد: یکی از نقشهای بی نظیر آیتالله تسخیری که مقام معظم رهبری نیز در پیام خود به آن اشاره کردند، زبان گویای اسلام و تشیع بود. چون آن مرحوم از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی که برخی کنفرانسهای سیاسی اسلامی در کشورهای مختلف تشکیل میشد، به عنوان نماینده ایران به دفاع از مکتب اهل بیت(ع) و جایگاه و موقعیت نوپای جمهوری اسلامی میپرداخت.
وی با اذعان اینکه آیتالله تسخیری به مذهب شیعه در سازمان کنفرانس اسلامی رسمیت داد، گفت: ایشان همواره مدافع مکتب تشیع بودند و بعد از انقلاب اسلامی توانست مذهب شیعه را در سازمان کنفرانس اسلامی به تصویب برساند و همه اعضاء آن را به رسمیت بشناسند.
رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل البیت(ع) افزود: مرحوم آیتالله تسخیری شخصیتی ادیب، شاعر، خوشاخلاق و بسیار متواضع بود و در میان علماء مسلمان در کشورهای مختلف به عنوان چهرهای آشنا شناخته میشد و همه به وی احترام میگذاشتند.
وی در پایان سخنانش، مطرح کرد: بنابر فرمایش پیامبر اکرم(ص) که فرمود: «إذا مات العالم ثُلم في الإسلام ثَلمة لا يسدّها شيء إلى يوم القيامة؛ وقتی عالمی از دنیا میرود در اسلام یک رخنه و شکافی ایجاد میشود که قابل جبران و پوشاندن نیست.» حقیقتاً فقدان آیتالله تسخیری، رخنهای در اسلام و خسارت جبرانناپذیری برای جمهوری اسلامی است. امیدواریم بعد از ایشان با نگاه عمیق و خرد حکیمانه حضرت امام خامنهای(دام ظله العالی)، این حرکت بالنده، سرفراز و پویا ادامه دار باشد.
بنابر اعلام این خبر، مراسم هفتمین روز ارتحال آیتالله شیخ محمدعلی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، (4 شهریورماه) با حضور ابوذر ابراهیمیترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونان، مدیران و کارکنان این سازمان و اعضای خانواده و بستگان آن عالم ربانی و جمعی از شخصیتهای فرهنگی، علمی، دانشگاهی، حوزوی و سیاسی با رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل حسینیه الزهرا(س) این سازمان، برگزار شد.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: آیت الله تسخیری آیت الله تسخیری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۹۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود
ایسنا/گیلان نماینده ولی فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمانهای اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهل بیت و عالمان دین در دورههای مختلف بود، گفت: امام صادق (ع) ۳۴ سال امامت را برعهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند.
آیتالله رسول فلاحتی امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) در مراسم شهادت ششمین اختر آسمان ولایت و امامت، امام جعفر صادق (ع) در مصلای امام خمینی(ره) رشت اظهار کرد: شیعه به مذهب جعفری نیز تعبیر میشود، زیرا شیعه مدیون کلاسها و دانشگاه عظیم علمی و روایی است که از مکتب امام صادق (ع) دارد.
وی با اشاره به روایتی از اهل بیت که فرمودند، هر کسی نداند بر ما اهل بیت چه گذشته است و نسبت به ظلمهایی که بر ما خاندان روا شده است، جاهل باشد شریک ظلم ظالمین خواهد بود، افزود: یکی از عللی که در طول تاریخ تشیع، تشکیل حکومت اسلامی برای اهل بیت میسر نشد، شناخت نداشتن مردم نسبت به اهل بیت در هر دورهای بود. بنابراین اگر امتها، مسلمانان و شیعیان جایگاه حقیقی امام را بشناسند، جامعه اسلامی مدینه فاضلهای خواهد شد که آرزوی همه است.
فلاحتی با اشاره به ورود اسلام به برخی کشورهای اروپایی از جمله بوسنی و هرزگوین، بیان کرد: برخی مسلمانان اروپایی در تعالیمشان میگفتند تاریخ اسلام ۵۰ سال بعد از پیامبر (ص) را مطالعه و تحقیق نکنید، هدف از بازداشتن مسلمانان از تحقیق در این زمینه، این بوده که مسلمانان نسبت به حوادث و اتفاقات رخداده در جامعه اسلامی بعد از پیامبر آگاه نشوند، اما برخی تحلیلگران غربی که به آیین اسلام گرویدند اسلام را از همین رهگذر مطالعه کردند و متوجه حقایق آن شدند.
امام جمعه رشت با بیان اینکه امام صادق (ع) ۳۴ سال امامت را برعهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند، گفت: آن حضرت حدود ۴۰۰۰ شاگرد تربیت کردند و در دوران حیات و امامت خویش، با فشارهای منصور دوانیقی (لعنتالله علیه) مواجه شدند، ظلمها و فشاری که منصور بر امام وارد کرد، بر هیچ امامی وارد نشده بود. دوانیقی همواره امام صادق (ع) را تحقیر و شکنجه روحی میکرد. او آرامش را از امام سلب کرده بود و بارها تصمیم به قتل امام گرفته بود و سرانجام آن حضرت را به شهادت رساند.
وی با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمانهای اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهل بیت و عالمان دین در دورههای مختلف بود، افزود: اهل بیت عصمت و طهارت در دوران حیاتشان، شکنجههای روحی و سختیهای زیادی را متحمل شدند تا حکومتی مبتنی بر احکام اسلام تشکیل دهند.
نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه حکومت اسلامی در ایران در سایه تلاشهای شهیدان، امام و روحانیت شکل گرفت، حکومتی که آرزوی انبیا و اهل بیت عصمت و طهارت بود، اظهار کرد: دشمن امروز تلاش میکند ما را درگیر امور جزیی و سیاهنماییها کند تا از اصل نظام و حکومت اسلامی که مورد توجه انبیا و اولیاست، فاصله بگیریم.
فلاحتی با اشاره به بسط قدرت جمهوری اسلامی که معادلات تمام قدرتمندان جهانی را برهم زده و قدرتهای نظامی را وادار به خضوع کرده است، افزود: با وجود هجمههای گوناگون علیه نظام اسلامی، در این فضاهای مسموم جهانی نیز طعم شیرین اداره جامعه بر مبنای اسلام و مدیریت اسلامی در اذهان و دلهای ملل نشسته است و ملتها، حکومت اسلامی و پیام جمهوری اسلامی را باور کردند و جمهوری اسلامی در سراسر دنیا تاثیرات شگرف خود را به منصه ظهور رساند.
امام جمعه رشت با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه علم و عمل باید در کنار هم باشد، بیان کرد: عملِ بدون معرفت و دانش فایدهای ندارد، البته علمی که با عمل همراه نباشد نیز فایدهای ندارد.
وی به یکی از جنایات منصور دوانیقی اشاره و اضافه کرد: امام صادق(ع) صاحب مکتب بود و در مسجد نبوی، فقه شیعه و اخلاق شیعه و امور سیاسی و اجتماعی را برای دانشپژوهان بیان میکردند، در یکی از روزها، منصور فرصت را غنیمت شمرد و در کنار مسجدالنبی، آتشی برافراخت، بهطوری که شعلههای آتش به خانه امام که در همان مجاورت قرار داشت رسید؛ امام همانطور که از میان شعلهها عبور میکرد با نگاهی به خانه، شکایت از منصور (لعنتالله علیه) را به قبر پیامبر برد، بعد از خاموش شدن آتش، جمعی از شاگردان به خانه امام رفتند و آن حضرت را در حال گریه دیدند، وقتی علت گریه را پرسیدند، آن حضرت فرمودند، وقتی خانه را آتش زدند، دیدم در میان شعلههای آتش، برخی از کودکان در حال فرار هستند و به یاد کربلای جدم حسین (ع) افتادم.
انتهای پیام