Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-08@17:52:46 GMT

ارتباط گوشت قرمز، بهداشت دهان و آلزایمر

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۰۰۹۷۳

به طور طبیعی با افزایش سن ارگانها و عناصر اصلی بدن به دلیل کم شدن آب بدن ، فرسایش و کاهش انعطاف پذیری دچار تغییر می شوند و دهان و دندان نیز از این تغییرات در امان نبوده و دچار تغییر می گردند، همچنین پیامدهای بی دندانی با کهولت سن رابطه مستقیم دارد به طوری که بیشترین افرادی که برای کاشت ایمپلنت دندان اقدام می کنند سالمند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین با افزایش سن بیماری آلزایمر رو به افزایش است. بسیاری از عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز بیماری آلزایمر نقش دارند. تنها در امریکا بیش از 5.4 میلیون نفر دچار آلزایمر هستند و 14 میلیون نفر دیگر که بین سالهای 1946 تا 1964 متولد شده اند نیز در طول عمر خود گرفتار آن می شوند.

تحقیقاتی که توسط پروفسور  Stjohn Crean و دکتر Sim Singhrao در دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه لنکشایر مرکزی صورت گرفت نشان داد بین سلامت دهان و دندان و بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد. در این تحقیقات، ده بیمار مبتلا به زوال عقل با ده بیمار سالم بدون زوال عقل مورد مقایسه قرار گرفتند. هر ده فرد شرکت کننده مبتلا به آلزایمر، وجود محصول جانبی حاصل از فعالیت باکتریهای پُروفیروموناس ژنژیوالیس  Porphyromonas gingivalis را در مغز نشان دادند (باکتری های مربوط به عفونت لثه) اما این باکتری ها در مغز کسانی که زوال عقل نداشتند، وجود نداشتند.

باکتری پروفیروموناس ژنژیوالیس شایعترین عامل بیماری مزمن لثه است. محققان چنین نتیجه گرفتند که این باکتری ها در هنگام جویدن غذا یا مسواک زدن و به خصوص در درمان های دندانپزشکی تهاجمی، وارد گردش خون می شوند. به این ترتیب باکتری های پی. ژنژیوالیس از دهان مستقیما به مغز راه می یابند و باعث برانگیختن واکنش سیستم ایمنی می شوند. سیستم ایمنی در پاسخ، مواد شیمیایی ترشح میکند که عصبهای بخشی از مغز را که در مقابل بیماری آلزایمر آسیب پذیر است، از بین میبرد. آسیب وارد شده به مغز منجر به علائمی مانند ضعف حافظه و گیجی میشود. محققان به این نتیجه رسیدند که کسانی که بهداشت دهان را به خوبی رعایت نمیکنند یا عفونت لثه دارند، بیشتر در خطر بیماری آلزایمر قرار دارند.

بنا به گفته پروفسور کرین، پژوهشهای پیشین ارتباط بین زوال عقل و باکتریها و ویروسهایی مانند هرپس سیمپلکس نوع 1 را نشان داده بودند اما این پژوهش احتمال ارتباط بین عفونت لثه و بیماری آلزایمر در کسانی که زمینه این بیماری را دارند نشان میدهد.

دکتر سینگارو میگوید ما در حال کار بر روی تئوری هستیم که هنگامی که مغز دائما در معرض این باکتریها یا مواد حاصل از آنها قرار میگیرد، واکنش متعاقب سیستم ایمنی ممکن است منجر به مرگ سلولهای عصبی و احتمالا از دست رفتن حافظه شود. بنابراین چکاپهای دندانپزشکی در تمام طول زندگی ما باید مرتبا انجام شود تا در سلامت بدن اختلالی ایجاد نشود.

قبلا مشخص شده بود که تجمع آهن در مغز، سومین عامل شایع بیماری آلزایمر است. گروه تحقیقاتی Erika P Raven در دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس ارتباط بین تجمع آهن در مغز و بیماری آلزایمر را پیدا کردند. آنها در تصاویر ام آر آی بیماران، افزایش مقدار آهن و کاهش یکپارچکی بافت در هیپوکامپوس را مشاهده کردند. با افزایش سن، تجمع آهن در نواحی از مغز که به بیماری آلزایمر مرتبط است، اتفاق می افتد. در این پژوهش که در سال 2013 منتشر شد، محققان 31 بیمار مبتلا به آلزایمر را با 68 فرد سالم مقایسه کردند. با استفاده از ام آر آی  مقدا آهن و آسیب مغزی در هیپوکامپوس (که در بیماری آلزایمر به شدت آسیب می بیند) ارزیابی شد. محققان دریافتند که کسانی که بیماری آلزایمر دارند، مقدار آهن موجود در هیپوکامپوس آنها بالا بوده و آسیب مغزی شان نیز خیلی بیشتر است در حالی که تالاموس تجمع کمی از آهن یا آسیب مغزی را نشان میدهد. محققان چنین بیان داشتند که مصرف زیاد گوشت قرمز ممکن است مقدار آهن مغز را افزایش دهد.

جدیدترین تحقیقات صورت گرفته، فواید کاهش مصرف گوشت قرمز و بهداشت دهان و دندان بر کاهش خطر بیماری آلزایمر را نشان می دهند.

 

در مرکز دندانپزشکی دکتر سجودی متخصص ایمپلنت دکتر علی سجودی به همراه تیم متخصص خود برای خدمت رسانی به سالمندان عزیز و همچنین انجام کلیه درمان های دندانپزشکی اعم از جراحی لثه ، ایمپلنت و لمینت دندان آمادگی کامل را دارند. همچنین شما می توانید برای رزرو وقت با شماره 88082941  تماس بگیرید.

    منبع: سایت دکتر علی سجودی          https://drsojodi.com/Dental-implants-cost

منبع: فردا

کلیدواژه: علایم آلزایمر ایمپلنت دندان بیماری آلزایمر زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۰۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان

زهرا سید معلمی مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت اظهار کرد: هدف از این پویش اطلاع رسانی و آموزش در خصوص اهمیت نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه و سلامت عمومی افراد است. بین سلامت دهان ودندان و سلامت جسمی رابطه مشخصی وجود دارد و برخی از بیماری‌های دهان و دندان می‌تواند تاثیراتی در بیماری‌های دیگر داشته باشند و همین‌طور برخی بیماری‌های جسمی نیز می‌تواند برای دهان ودندان مشکلاتی ایجاد کند.

وی با بیان این که مصرف دخانیات (سیگار، قلیان و سیگار الکترونیکی) از مهم‌ترین عوامل در ایجاد سرطان دهان بوده و سلامت مغز و قلب با سلامت دهان و دندان در ارتباط است، افزود: بیماری‌های شدید لثه و دیابت رابطه دو طرفه دارند و هر کدام از آن‌ها می‌تواند باعث تشدید بیماری دیگر شود، بنابراین توجه به سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. البته خونریزی لثه‌ها در مسواک زدن نباید باعث ترک مسواک زدن شود.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که این پویش در روز اول به عنوان «دهان دریچه سلامت» به ارتباط این بیماری‌ها می‌پردازد و توجه مردم را به سلامت دهان و دندان معطوف و متمرکز می‌کند، ادامه داد: در روز دوم نیز شعار «سلامت دهان و دندان؛ سلامت کودک» را خواهیم داشت.

سیدمعلمی اضافه کرد: در این روز با حضور در مدارس و آموزش به دانش آموزان و معاینات دهان و دندان بچه ها، افزایش آگاهی نسبت به سلامت دهان و دندان را در مدارس و دانش آموزان انجام می‌شود تا اگر یک دانش آموز به اقدامات بهداشتی، درمانی نیاز داشت به مراکز جامع سلامت جهت دریافت خدمت معرفی شود.

وی بیان کرد: در روز سوم پویش هدف ما بر اهمیت دادن به سلامت دهان و دندان از دیدگاه نهاد‌های مردمی و سایر نهاد‌های دولتی متمرکز خواهد بود. در این روز به تبیین نقش سایر نهاد‌ها و افراد در بحث سلامت دهان ودندان پرداخته می‌شود که چه کمک‌هایی می‌توانند در این زمینه ایفا کنند. در کل هدف پویش سلامت دهان و دندان، آگاهی بخشی و حساس سازی مردم، جامعه و مسئولان در رابطه با اهمیت سلامت دهان و دندان است.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در پایان با بیان این که خدمات اساسی و مهم دندانپزشکی در مراکز بهداشت برای همگان در دسترس است، گفت: خدمت رایگان دندانپزشکی در مراکز بهداشت در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر به افراد ارائه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با بروز بیماری‌های قلبی
  • بیماری‌های دهان و دندان یکی از شایعترین بیماری‌های غیرواگیر است
  • ۵۰ درصد ایرانی ها از بیماری های دهان و دندان رنج می برند
  • این بیماری شایع‌ترین بیماری بشر است
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان از امروز
  • خدمات رایگان دندانپزشکی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان با شعار «دهان دریچه سلامت» از امروز
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها