Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@17:06:05 GMT

سکونت ۱۹ میلیون ایرانی در حاشیه شهرها

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۰۳۲۷۹

ساعت 24 - معاون وزیر کشور با اشاره به جمعیت، مهاجرت و شهر نشینی به عنوان سه موضوعی که در گزارش ارائه شده به مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۴ مورد تاکید قرار گرفته بود افزود:

توزیع نامناسب جمعیت باعث شده جمعیت در پهنه غربی کشور متمرکز شود به شکلی که حدود ۸۰ درصد جمعیت در این پهنه متمرکز است. البته در همین پهنه نیز استان تهران با سهم یک و نیم درصدی از جغرافیای کشور ۱۷ درصد جمعیت را در خود جای داده است که این جمعیت از طریق مهاجرت و جابجایی بی رویه با بر هم خوردن توازن خدمات ، سکونت و اشتغال در کشور مشکلات بسیاری را ایجاد کرده که یکی از آنها پدیده حاشیه نشینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به شکلی که امروز ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهرها و ۸ میلیون نفر در بافت فرسوده و تاریخی شهرها مستقر شده اند.معاون وزیر کشور از کاهش ۸ درصدی آمار طلاق در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته خبر داد.به گزارش ایسنا، تقی رستم وندی در نشست خبری امروز چهارشنبه در تشریح اقدامات حوزه اجتماعی وزارت کشور همزمان با هفته دولت گفت: ظرف ۶ ماه گذشته با پدیده جدیدی به نام کرونا ویروس مواجه هستیم که اگر اسم آن را ابر بحران بگذاریم شاید توصیف مناسبی باشد. شدت تاثیر این ویروس به همراه جهشی که در زمانهای کوتاه دارد و سرعت انتقال آن به تمام ابعاد زندگی بر جوامع تاثیر گذار بوده که به تبع آن کشور ما نیز با این تاثیرات مواجه شده است.

کاهش آمار ازدواج در سالهای اخیر

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در تشریح آمار طلاق  و ازدواج گفت: بیشترین ازدواج در سال ۱۳۸۵ بوده که تا سال ۹۵ از ۲۳ میلیون به ۲۰ میلیون کاهش پیدا کرده است. میانگین سن ازدواج نیز از سال ۹۲ تا ۹۸ تقریبا ثابت مانده و در مردان از ۲۷.۳ دهم به ۲۷.۵۹ صدم رسیده است.ظرف دو سال اخیر در حوزه طلاق با کاهش مواجه بوده ایم

وی با اشاره به این که ظرف دو سال اخیر در حوزه طلاق با کاهش مواجه بوده ایم افزود: نتیجه اقدامات ۴ سال اخیر در حوزه خانواده، کاهش طلاق در کشور بوده به شکلی که در سال ۹۸ ، ۱۷۴ هزار و ۸۳۱ طلاق داشته ایم. همچنین آمار طلاق برای هر هزار زن متاهل ۸.۶ دهم درصد بود که در سال ۹۸ به ۷.۹ دهم درصد به ازای هر هزار زن متاهل رسیده است.

رستم وندی ادامه داد: پرونده های طلاق توافقی، در سال ۹۳ ، ۱۶۴ هزار پرونده در قوه قضاییه بوده که در سال گذشته این رقم به ۱۴۴ پرونده رسیده است. همچنین مطالبه مهریه در سال ۹۳ ، ۱۳۹ هزار پرونده بوده که درسال گذشته به ۹۰ هزار پرونده رسیده است، لذا بر اساس شواهدی که دراختیار داریم نشان می دهد در حوزه خانواده اقدامات موثر صورت گرفته است. همچنین میانگین مدت زندگی ظرف ۶ سال گذشته یعنی از سال ۹۲ تا ۹۸ افزایش پیدا کرده است و دوام زندگی هم افزایش داشته است.

افزایش خشونت خانگی همسر آزاری و کودک آزاری

وی تاکید کرد: خشونت خانگی شامل همسر آزاری و کودک آزاری بر اساس داده هایی که از پزشکی قانونی داریم رو به افزایش است که لازم است اقدامات لازم صورت گیرد. همچنین ۴۶.۸ دهم درصد از زنانی که در سال ۹۲ طلاق گرفتند تا ۵ سال بعد دوباره ازدواج کردند و به زندگی برگشته اند.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور ادامه داد: در کشور ما الگویی برای جرایم و آسیب ها وجود دارد که ۵ آسیب شامل سرقت، مواد مخدر، دررتبه اول جرایم علیه اشخاص، ضرب و شتم  و نزاع خشونت، مفاسد اخلاقی، جرایم مالی و قاچاق در رتبه های بعدی قرار دارند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۳۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد رئیس زاده، با اشاره به خدمات ارزشمند جامعه مامایی کشور، گفت: زیربنای اصلی توسعه پایدار و اقتدار هر کشور تناسب مستقیم با نیروی جوان مولد دارد و حتماً یکی از مؤلفه‌های تقویت جمعیت سالم مولد، عملکرد جامعه عظیم ۷۶ هزار نفری مامایی کشور است. از این منظر جامعه مامایی ارزش بالایی دارد و باید برای تحقق آینده کشور بر روی جامعه مامایی سرمایه گذاری‌های کلان در بعد علمی و کارکردی انجام شود. این سرمایه گذاری‌های کلان لازمه توسعه و تعالی و جوانی جمعیت است. اگر ما می‌خواهیم از سیاه چاله جمعیتی بیرون بیاییم و از آن پنجره طلایی جمعیت استفاده کنیم، حتماً باید قدر جامعه مامایی را بدانیم.

وی به آمار قابل توجه در حوزه جمعیت اشاره کرد و افزود: ما در سال‌های ۹۲ تا ۴۰۰ یک شیب وحشتناک رو به نزول جمعیتی داشتیم. در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۲ و ۴ دهم درصد کاهش موالید داشتیم. این کاهش را هنوز داریم اما سرعت شیب کمتر شده است با اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت شده است سرعت نزول کمتر شده است.

رئیس زاده ادامه داد: در ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد داشتیم. ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵ هزار و در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۷ هزار. لذا کاهش ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۳ و ۶ دهم بوده اما کاهش ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ یک و ۶ دهم بود و جلوی سقوط آزاد کاهش موالید گرفته شد.

وی با استناد به آخرین آمار سازمان نظام پزشکی گفت: از ۷۶ هزار جمعیت مامایی کشور تنها ۱۰ درصد آنها پروانه مطب دارند، یعنی ۷ هزار و ۷۱۲ پروانه فعال مامایی داریم. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تشویق به فرزندآوری، این است که دوران زایمان و بارداری به تجربه خوشایند و مطمئنی تبدیل شود و هرقدر این تجربه شیرین باشد، تکرار آن محتمل‌تر خواهد بود و جمعیت عظیم جامعه مامایی در ایجاد این تجربه خوشایند نقش مهمی دارند که باید به کار گرفته شوند و این واقعیت‌ها را باید مسئولان کشور بدانند.

رئیس زاده گفت: جشن روز ماما باید یک جشن واقعی افزایش جمعیت سالم و قوی باشد و حتماً ما باید به آینده امیدوار باشیم و موظفیم که به نسل جدید امید و نشاط بدهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زنگ خطر کاهش ولادت در خراسان رضوی به صدا در آمد
  • بهبود شرایط جوانی جمعیت در کشور
  • بهبود شرایط جوانی جمعیت در کشور/ از رشد موالید تا چند فرزندی
  • جهان در سراشیبی سقوط نرخ تولد
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • جلوی سقوط آزاد کاهش جمعیت گرفته شد
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است