Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش جماران به نقل، وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز گذشته -چهارشنبه- ۲۶ اوت (۵ شهریور) برای اولین بار پس از شیوع ویروس کرونا در این قاره، به صورت حضوری در برلین دیدار و گفتگو کردند.

در این جلسه غیررسمی به جز وزیران دفاع ۲۷ کشور عضو، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمیسرهای اروپایی «وستاگر و برتون» و هم چنین دبیرکل ناتو، «ینس استولتنبرگ» حاضرشدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محور اصلی گفتگوها نیز تنش‌ها در شرق مدیترانه و ناآرامی‌ها در بلاروس بود.

در این نشست، وزیر دفاع آلمان که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را هم عهده دار است، از اینکه موقعیت حضور فیزیکی وزیران فراهم شده اظهار خوشحالی کرد.« آنگرت کرامپ- کارنباوئر» در این جلسه گفت: «این نخستین بار است که پس از مدت زمان طولانی وزرای دفاع اروپا می‌توانند شخصاً با یکدیگر ملاقات کنند، خصوصا در دورانی که چالش‌ها بیشتر شده‌اند. ما شاهد بحران اقتصادی در اروپا هستیم و همچنین مردم معترض در بلاروس را می‌بینیم و نهایتا شاهد افزایش تنش و جدال در شرق مدیترانه هستیم و این ضرورت را می‌بینیم که اروپا بتواند متحد و یکپارچه برای امنیت خود تصمیم‌گیری کند.»

در ادامه این نشست روز پنج شنبه وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره چگونگی واکنش به ترکیه در تنش‌های ناشی از استخراج نفت و گاز از سوی این کشور و رزمایش مشترک یونان و فرانسه در شرق مدیترانه گفتگو خواهند کرد.

قرار است نشست رسمی مهمی در ماه نوامبر میان وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار شود. نشست دو روزه برلین نیز که امروز آغاز شد، در واقع مقدمه‌ای برای دیدار رسمی وزرای دفاع در ماه نوامبر است.

این در حالی است که دو ناو نظامی ترکیه روز چهارشنبه ۲۶ اوت (۵ شهریور) در آب‌های شرق مدیترانه به همراه نیروی دریایی ایالات متحده تمرین‌های نظامی انجام دادند.

خبرگزاری آناتولی با انتشار گزارشی ضمن اشاره به انجام این تمرین‌های نظامی به نقل از وزارت دفاع ترکیه نوشت: «دوره‌های آموزشی یگان‌های نیروی دریایی با نیروی دریایی متفقین در مدیترانه شرقی برگزار شد.»

در این گزارش بدون ارائه جزئیات بیشتر آمده است که دو ناوچه ترک «بارباروس» و «بورغاز آدا» به همراه ناوشکن «یواس‌اس وینستون چرچیل» آمریکا در آب‌های شرق مدیترانه تمرین‌های دریایی انجام دادند.

این تمرین‌ها که آنکارا از آن به عنوان آموزش‌های دریایی یاد کرده در حالی انجام‌ می‌شود که تنش در شرق مدیترانه به واسطه حضور کشتی‌های اکتشافی و حفاری ترکیه،‌ میان این کشور و یونان افزایش یافته است.

کشتی‌های حفاری که توسط ناوچه‌های جنگی ترکیه در این منطقه حمایت می‌شوند ماموریت دارند تا منابع هیدروکربن را شناسایی و زمینه بهره‌برداری از این منابع را برغم اعتراض‌های یونان و قبرس برای آنکارا فراهم کنند.

اوضاع در شرق مدیترانه برغم درخواست‌ جامعه بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها و اعلام آمادگی دو طرف برای گفتگو و مذاکره همچنان متشنج گزارش می‌شود. ترکیه و یونان،‌ دو کشوری که هر دو عضو ناتو هستند طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه به صورت جداگانه اقدام به مانوورهای متقابل دریایی کردند.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی اعلام کرد که فرانسه و ایتالیا نیز برای مشارکت در تمرین نظامی مشترک با یونان و قبرس روز چهارشنبه نیروها و تجهیزاتی دریایی به شرق مدیترانه اعزام کردند.

وزیر دفاع فرانسه که کشورش پیش از این در همراهی با یونان به ترکیه هشدارداده بود، در توئیتی گفت که منطقه مدیترانه نباید به مکانی برای «جاه طلبی بعضی ها» تبدیل شود.

روابط فرانسه و ترکیه در ماه های گذشته بر سر موضوع هایی چون ناتو و لیبی تیره شده است.

با این حال وزیر دفاع فرانسه گفت: «پیام ما ساده است، اولویت ما گفتگو و همکاری های دیپلماتیک است تا شرق مدیترانه، منطقه ای باثبات با رعایت کامل قواعد بین‌المللی باشد.»

رزمایش نیروهای نظامی چهار کشور فرانسه، ایتالیا، قبرس و یونان در حالی انجام می‌شود که آلمان در تلاش است تا میان آنکارا و آتن میانجیگری کند.

از جهتی دیگر، وزرای خارجه ترکیه و یونان پس از گفتگوهای روز سه شنبه با وزیر خارجه آلمان بر تمایل کشورشان برای حل و فصل مسائل اختلافی از طریق مذاکره تأکید کردند. هرچند هر دو کشور هشدار دادند که ترکیه و یونان به دفاع از حقوقشان در منطقه ادامه خواهند داد.

ترکیه با وجود درخواست اروپا برای توقف تحرکات دریایی این کشور در شرق مدیترانه و به رغم درخواست ایالات متحده و ناتو برای فروکش کردن تنش در این منطقه همچنان مصمم به دست‌یابی به منابع انرژی در مناطقی است که یونان و قبرس نیز ادعای مالکیت بر آنها را دارند. «رجب طیب اردوغان»‌ رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ضمن هشدار به یونان در خصوص ارتکاب هر گونه «اشتباهی» که به قیمت نابود شدن این کشور تمام شود،‌ تاکید کرد که آنکارا برای دفاع از منافع خود در شرق مدیترانه هیچگونه امتیازی نخواهد داد.

 

اخبار مرتبط ادامه رویارویی ها در مدیترانه؛حمایت اروپا از یونان در تنش با ترکیه واکنش اتحادیه اروپا به توافق ایران و آژانس اتمی اتحادیه اروپا و روسیه: شرایط حقوقی برای پیشنهاد آمریکا درباره تحریم ایران وجود ندارد تنش اروپا با ترکیه در دریای مدیترانه جدی و خطرناک شد اقدام تازه مجلس علیه برجام چه عواقبی دارد؟

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا اتحادیه اروپا دریای مدیترانه سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۰۷۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی دانشگاه کاشان برای پذیرش دانشجویان تعلیق شده آمریکا و اروپا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ دانشگاه کاشان دراطلاعیه اعلام کرد دانشجویان اخراج شده و تعلیق شده آمریکایی و اروپایی در پردیس بین الملل دانشگاه کاشان پذیر می‌شوند.


رئیس دانشگاه کاشان با اشاره به آمادگی این دانشگاه برای ادامه تحصیل این دسته از دانشجویان در پردیس بین الملل دانشگاه کاشان گفت: همچنین این استادان می‌توانند به عنوان اعضای هیات علمی وابسته با دانشگاه کاشان همکاری کنند.


دکتر عباس کتابی افزود: در پی موج بیداری و آزادیخواهی دانشجویان آمریکایی و اروپایی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در برابر جنایات رژیم اسرائیل، تعدادی از این دانشجویان تعلیق و اخراج شدند. برخی از اساتید این دانشگاه‌ها نیز به دلیل حمایت از دانشجویان اخراج شدند.


وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ دانشجوی بین المللی در پردیس بین الملل دانشگاه کاشان مشغول به تحصیل هستند،گفت: تعدادی از اساتید دانشگاه‌های خارجی نیز به عنوان اعضای هیات علمی وابسته با دانشگاه کاشان همکاری می‌کنند.

دیگر خبرها

  • دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی
  • ضربه احتمالی لورکوزن به برنامه‌‌های اروپایی بارسلونا
  • رده‌بندی جدید لیگ‌های اروپایی؛ سری آ پس از 17 سال در بین دو لیگ برتر اروپا!
  • شوک به خیرونا: احتمال اخراج از اروپا و سقوط به لیگ 2
  • ریاض و جاکارتا از اتحادیه اروپا می‌خواهند دارایی‌های روسیه را مصادره نکند
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را تعلیق کرد
  • چالش سخت آرسنال برای حفظ یکی از بهترین استعدادهای آکادمی‌اش
  • آمادگی دانشگاه کاشان برای پذیرش دانشجویان تعلیق شده آمریکا و اروپا
  • حکم دادگاه لاهه برای دستگیری نتانیاهو جدی است
  • گلایه امری از لیگ برتر: جلوی رویای تیم‌ها را می‌گیرند!