Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها – آیا اقتصاد گلستان بوی نفت می‌گیرد؟ البته بررسی سابقه اکتشاف نفت در گلستان حاکی از بی‌نتیجه بودن این تلاش‌ها دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، موضوع اکتشاف نفت و گاز در استان گلستان پس از چند سال وقفه و سکوت بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است و استاندار گلستان گفته تا چند ماه دیگر دکل حفاری در منطقه گمیشان مستقر و نصب خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوابق درباره اکتشاف نفت و گاز در منطقه گلستان به سال‌های دهه 40 بر می‌گردد، آن زمان حدود 16 حلقه چاه اکتشافی در شمال کشور عمدتا در گلستان فعلی حفر شد و پس از آن دیگر خبری از این ماجرا در منطقه نبود، البته اولویت وزارت نفت هم ادامه عملیات اکتشاف و استخراج نفت در جنوب کشور بود.

تا اینکه در اوایل دهه 90 مسئولان گلستانی و شرکت نفت خزر از اکتشاف نفت و گاز در منطقه صوفیکم آق‌قلا خبر داده بودند، حفاری به رغم مخالفت‌هایی که جمعی از فعالان محیط زیست درباره مخاطرات این پروژه برای زیستگاه روباه ترکمنی داشتند، تا عمق 2 هزار و 270 متری انجام شد. پس از آن بدون آنکه توضیحی به مردم گلستان داده شود؛ تجهیزات جمع‌آوری و از استان خارج شد و تا به امروز هم از نتایج آن حفاری‌ها دست‌کم به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی نشده است.

در چنین شرایطی بار دیگر شرکت نفت خزر قرار است در منطقه گمیشان کار اکتشاف را انجام دهد. هادی حق شناس، استاندار گلستان بسیار به این طرح خوشبین است و حتی از مردم منطقه خواسته زمین‌هایشان را نفروشند و حرف از ساخت پالایشگاه و غیره می‌زند اما سوالات اساسی در این باره مطرح است که استاندار گلستان ترجیح داده فعلا توضیح بیشتری درباره آن به رسانه‌ها ندهد.

گفته می‌شود ممکن است ذخایر مشترک نفت و گاز بین ترکمنستان و ایران ( در منطقه گلستان) وجود داشته باشد. منطقه بَلخان‌آباد ترکمنستان که از آن به " نبیت کوه" یا کوه نفت یاد می‌شود تنها 130 کیلومتر با ترکمن صحرا در استان گلستان فاصله دارد. برای همین یکی از توجیهات درباره این پروژه، وجود احتمالی ذخایر مشترک است.

خبر خوش استاندار گلستان/ آغاز "اکتشاف نفت" در گمیشان همزمان با هفته دولت امسالاکتشاف نفتی بزرگ در آبهای سورینامسوریه قرارداد اکتشاف نفت با 2 شرکت روسی می‌بندد

از سوی دیگر برای اکتشاف نفت و گاز باید به مطالعات لرزه نگاری استناد کرد، مطالعاتی که کسی درباره نتایجش چیزی به رسانه‌ها و مردم نمی‌گوید.

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره لزوم بهره‌برداری از ذخایر مشترک نفت و گاز گفته است اینکه دولت هزینه بسیاری در عسلویه انجام می‌دهد برای این است که بتوانیم سهم خود را از ذخایر مشترک بگیریم. در گلستان هم احتمال وجود این ذخایر مشترک وجود دارد.

موضوع دیگری که سنگدوینی به آن اشاره می‌کند در حوزه پدافندی است، او معتقد است اینکه همه چاه‌های نفت و پالایشگاه‌های کشور در یک منطقه وجود داشته باشد، می‌تواند به ضرر کشور باشد و معتقد است اگر در شمال به ویژه در گلستان به نفت یا گاز برسند، وزارت نفت باید فکری برای استخراج آن داشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان به دیدار با مدیرعامل شرکت نفت خزر اشاره می‌کند و می‌گوید: قرار است حفاری‌ها به صورت سه بعدی انجام شود. پیمانکار آماده‌سازی کمپ انتخاب شده و جاده‌سازی و مسیرسازی با اعتبار 9 میلیارد و 120 میلیون تومان شروع شده است که بنا شده این جاده در 6 ماه آینده به محل اکتشاف برسد.

او توضیح می‌دهد که مرحله بعدی نصب دکل حفاری است که بین 4 تا 5 ماه آینده نصب خواهدشد. مبلغ قرارداد این پروژه هم 10 میلیون یورو و مدت قرارداد 280 روز است.

آنطور که این عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید این بار عمق حفاری 4 هزار متر است. این در حالی است که در مناطق جنوب و غرب کشور در اعماق بالاتری میادین نفت و گاز وجود دارد. همین پارسال بود که وزارت نفت از کشف دومین میدان نفتی بزرگ کشور به نام " نام‌آوران" در خوزستان خبر داده بود که برآورد ذخایر آن بیش از 31 میلیارد بشکه است. این لایه نفتی که زیرلایه در حال برداشت کشف شده در عمق 3 هزار و 400 متری قرار گرفته است. علاوه براین اکتشاف و استخراج نفت و گاز همواره در غرب و جنوب کشور بوده و مطالعات فراوانی در این زمینه انجام شده که وجود میادین عظیمی از نفت و گاز در آنها به اثبات رسیده است.

به نظر می‌رسد مردم سخت‌کوش منطقه که سال‌هاست طعم فقر را می‌چشند چندان به این وعده‌ها خوشبین نیستند زیرا  قول‌ها و وعده‌هایی که تا کنون به ساکنان منطقه در این زمینه داده شده رنگ عمل به خود ندیده است و شاهد مثالش هم معطلی 14 ساله طرح پتروشیمی و بندر تجاری است.  به هرحال امیدواریم تا بالاخره رویای بهبود وضعیت اشتغال و معیشت منطقه با اجرای چنین طرح‌هایی محقق شود.

انتهای پیام/582/ی

R41471/P/S6,70/CT7 بیشتر بخوانید... زنگنه: صنعت نفت متکی به بازار سرمایه است/ منابع سنتی کفاف نمی دهد ۸۰ درصد قطعات صنعت نفت بومی‌سازی شد/ پروژه "شهرک خودرویی خلیج فارس" روی مخزن نفت قرار دارد گلستان| دکل‌های حفاری نفت و گاز در منطقه گمیشان نصب می‌شود قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... زنگنه: صنعت نفت متکی به بازار سرمایه است/ منابع سنتی کفاف نمی دهد ۸۰ درصد قطعات صنعت نفت بومی‌سازی شد/ پروژه "شهرک خودرویی خلیج فارس" روی مخزن نفت قرار دارد گلستان| دکل‌های حفاری نفت و گاز در منطقه گمیشان نصب می‌شود پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ گزارش| اعتراض متقاضیان طرح مسکن ملی؛ قیمت‌ها عادلانه نیست ۲ ۲ کشته در انفجار معدن آق دربند سرخس/ علت حادثه در دست بررسی است ۳ بزرگترین رزمایش کمک‌های مؤمنانه کشور در حسینیه اعظم زنجان هدف‌گذاری شد/ تأمین ۱۱۰هزار بسته معیشتی ۴ تابستانِ بارانی در سیستان و بلوچستان/ احتمال سیلابی‌شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی وجود دارد ۵ گزارش ویدئویی| تداوم ورود کالاهای اساسی به بنادر ایران/ ۱۴میلیون و ۳۹۰هزار تن کالا ‌صادرات داشتیم ۶ اختصاصی| پیگیری دادستان کل کشور از منشا بدهی‌های هپکو/ تامین اجتماعی قول زنده شدن دوباره هپکو را داد ۷ فراهم‌شدن شرایط صادرات کالاها از بندر کاسپین گیلان؛ تخلیه و بارگیری در این بندر ۵ برابر شد ۸ "هر کوچه یک حسینیه"| مدیحه‌سرایی حاج مهدی رسولی مقابل درب منزل یک شهید + تصاویر مهمترین اخبار استانها گزارش|تیشه واردات کالاهای مشابه داخلی به ریشه تولید است/ نظارت دقیق مجلس برای جلوگیری از واردات رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: عدم تخصیص ارز موردنیاز برای تأمین دارو بحران‌زا است گزارش ویدئویی| روزگار ناخوش کهن‌ترین آئین نمایشی در ایران‌/ مسئولان دیگر از تعزیه حمایتی نمی‌کنند معاون وزیر خارجه: مراودات تجاری ایران با کشورهای همسایه افزایش می‌یابد مهمترین اخبار تسنیم روحانی: رونق اقتصادی از اهداف دولت است معاون وزیر خارجه: مراودات تجاری ایران با کشورهای همسایه افزایش می‌یابد دیپلمات روس: به‌خلاف ادعای آمریکا، ایران عامل بی‌ثباتی اوضاع عراق نیست گروسی: زمان راستی‌آزمایی آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران محرمانه است گزارش ویدئویی| تداوم ورود کالاهای اساسی به بنادر ایران/ ۱۴میلیون و ۳۹۰هزار تن کالا ‌صادرات داشتیم درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نفت و گاز در منطقه اکتشاف نفت و گاز استاندار گلستان منطقه گمیشان ذخایر مشترک صنعت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۱۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.   به گزارش خبرآنلاین سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.   کنعانی افزود ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.   سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.   سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!   سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!   کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.   کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.   سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.   کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!   سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • گام‌های بلند دولت سیزدهم برای رونق اقتصادی در گلستان
  • وعده‌های عملی نشده شهرداری و دولت درباره خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی/ برقی شدن ناوگان به این زودی شدنی است؟ (فیلم)
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • فلاحت پیشه : هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران / سرنوشت پول های اختلاس شده هم مشخص نشد
  • عملیات «وعده صادق» گوشه‌ای از اقتدار نیروهای مسلح کشور بود
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • جنجال بزرگ علیه قالیباف از سوی یاران رائفی‌پور در مجلس آینده | وعده‌ها عجیب واقعیت دارد؟