Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@15:30:29 GMT

تکیه‌ی بزرگ تجریش در روز هفتم محرم+ عکس

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۱۲۹۷۰

تکیه‌ی بزرگ تجریش در روز هفتم محرم+ عکس

تکیه بزرگ تجریش در ضلع شمالی آستان مقدس امامزاده صالح که ۲۵ مهر ۱۳۸۳ با شماره‌ی ثبت ۱۱۲۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، در همجواری با امامزاده صالح و بازار سنتی تجریش در محدوده‌ی پرتردد و هویت‌بخش این بازار قدیمی قرار گرفته است.

این تکیه‌ی تاریخی دارای پوشش شیروانی و پلان مستطیل شکل و در دو طبقه ساخته شده که طبقه‌ی دوم آن بالکن‌هایی مشرف بر صحن طبقه‌ی اول دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طبقه‌ی اول در قسمت‌های شمالی فضای میانی ۶ حجره، در قسمت جنوبی پنج حجره، در قسمت شرقی سه حجره قرار دارد و در قسمت غربی، شاه‌نشین قرار گرفته است. در طبقه دوم نیز در قسمت شمالی چهار حجره و در قسمت‌های شرقی و جنوبی هر کدام ۶ حجره قرار دارد. در حال حاضر در تکیه‌ی تجریش حجره‌های پیرامون فضای میانی به لحاظ موقعیت‌شان در بازار تجریش کاربری اولیه‌ی خود را از دست داده و عملکرد تجاری گرفته‌اند هر چند هنوز ۹۰ درصد مغازه‌ها مانند گذشته میوه‌فروش هستند، اما در ماه محرم از این محوطه که تکیه بزرگ تجریش نامیده می‌شود مانند همیشه برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین (ع) استفاده می‌شود.   صحن وسط، سکویی به شکل مستطیل است که در گذشته به عنوان مکانی برای اجرایِ آیین شبیه‌خوانی استفاده می‌شود. هر کدام از غرفه‌های تکیه‌ی تجریش در گذشته به نام یکی از اهالی قدیمی محل نامگذاری شده بودند. تکیه‌ی تجریش را یکی از بنا‌های شاخصِ خشتی شمیران می‌نامند که بر اثر وقوع سیل سال ۱۳۶۶ تجریش به کلی تخریب شد و هویت و اصالت تاریخی خود را از دست داد، اما بعد‌ها بازسازی شد. پس از سیل تجریش، بسیاری از اشیای تاریخی و مذهبی که داخل تکیه بود توسط مردم جمع‌آوری و حفظ شد.

اکنون نیز طبق روال هر سال این تکیه تاریخی در روز‌های محرم برای برگزاری آیین‌های عزاداری آماده شده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: روز هفتم محرم پارسی خبر تکیه بزرگ تجریش ی تجریش تکیه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۲۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاقات محرم با خانواده موسس سپاهان در رفسنجان

به گزارش ورزش‌سه، مرحوم محمود حریری چهره نامدار و تاثیرگذار فوتبال رفسنجان بنیانگذار باشگاه سپاهان اصفهان بوده که نقطه پيوند تاريخى فوتبال دو شهر رفسنجان و اصفهان به شمار مى‌رود و در یکی از آرامگاههای قدیمی شهر رفسنجان مدفون است.

محرم نويدكيا كاپيتان و سرمربى سابق سپاهان كه هدايت مس رفسنجان را بر عهده دارد حالا به نوعی نماد مشترك فوتبال رفسنجان و اصفهان به شمار مى‌رود.

ویدئو: 331447

سرمربی مس پس از دیدار با اعضای خانواده مرحوم حریری در رفسنجان گفت:«ما سپاهانی‌ها خودمان را مدیون آقای حریری می‌دانیم و چیزهای زیادی در خصوص ایشان شنیده‌ایم. این شخصیت بزرگ فوتبال رفسنجان تاثیر قابل توجهی در فوتبال اصفهان داشته و به نوعی پدر معنوی باشگاه سپاهان محسوب می‌شود. ایشان نقطه اشتراک فوتبال در دو شهر رفسنجان و اصفهان هستند که باشگاه سپاهان را تاسیس کردند و زحمات زیادی برای فوتبال شهر رفسنجان کشیدند. بسیار خوشحالم که امروز در این شهر و در کنار مزار چنین شخصیتی حضور دارم.»

دیگر خبرها

  • سرآسیاب قدیمی ترین حسینیه محله کن
  • ملاقات محرم با خانواده موسس سپاهان در رفسنجان
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • بازنشستگان بخوانند/ واریزی بزرگ به حساب بازنشستگان در راه است؟
  • «استون‌هنج» چه ارتباطی با «ماه» دارد؟ (+عکس)
  • تکیه خاتون‌آبادی، نقش جهانی کوچک در دل تخت فولاد
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • میثم تیموری: محرم نویدکیا جنتلمن است
  • متروسواران بخوانند؛ شگرد عجیب سرقت که تازه کشف شد!
  • هشدار؛ متروسواران تهرانی حتما بخوانند!