Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه آمریکا که برخلاف نظر اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت ادعا می‌کند که دولت متبوعش حق فعال‌سازی مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را دارد، در پیامی توئیتری اعلام کرد که آمریکا اجازه تمدید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را نخواهد داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که برخلاف نظر اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان بر ادعای خود مبنی بر برخورداری آمریکا از حق فعال‌سازی مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اصرار می‌ورزد،  روز پنج‌شنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد که دولت متبوعش با هرگونه قطعنامه‌ای برای تمدید تعلیق تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مخالفت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه آمریکا ابتدا با انتشار پیامی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر مدعی شد: «هفته گذشته پس از کوتاهی شورای امنیت در اجرای مأموریت خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، آمریکا فرآیند 30روزه‌ای را به‌منظور بازگرداندن تقریباً همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال کرد. این تحریم‌ها در نیمه شب 20 سپتامبر [30 شهریور] به وقت گرینویچ بازخواهند گشت.»

وی در توئیت دیگری افزود: «در صورتی که هریک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را برای تمدید معافیت ایران از تحریم‌ها ارائه کند، آمریکا با آن مخالفت خواهد کرد. اگر هیچ قطعنامه‌ای ارائه نشود، تحریم‌ها علیه ایران در روز 20 سپتامبر بازخواهند گشت. قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد اینگونه عمل می‌کند.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه این توئیت برای اثبات حرف خود -که به گفته اکثریت اعضای شورای امنیت یک تفسیر نادرست از قطعنامه 2231 است- تصویری از بند 12 قطعنامه 2231 را منتشر کرد.

دولت آمریکا هفته گذشته طی نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد رسماً ایران را به نقض تعهدات برجامی خود متهم کرد و خواستار بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شد.

آمریکا رسماً از ایران به شورای امنیت شکایت کرد

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بعد از ظهر پنج‌شنبه 20 آگوست [30 مرداد] به وقت نیویورک با نماینده اندونزی در سازمان ملل سازمان ملل متحد ــ که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به‌عهده دارد ــ دیدار کرده و شخصاً نامه رسمی دولت آمریکا برای درخواست بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی را به وی تحویل داده است.

آمریکا در حالی به دنبال بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با استفاده از ساز‌وکارهای در نظر گرفته شده در برجام است که بیش از 2 سال قبل رسماً از این توافق چندجانبه خارج شده و حتی متحدان اروپایی این کشور نیز تأکید می‌کنند که آمریکا به دلیل خروج از برجام اجازه ندارد از ساز‌وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

هلگا اشمید: آمریکا سال 2018 از برجام خارج شده و نمی‌تواند از مکانیزم ماشه استفاده کند

دقایقی پس از آن‌که آمریکا درخواست رسمی خود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را به شورای امنیت ارائه کرد، بزرگترین متحدان اروپایی این کشور یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه (موسوم به تروئیکای اروپایی) طی بیانیه‌ای مخالفت خود را با این درخواست آمریکا ابراز داشتند.

مخالفت تروئیکای اروپایی با درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایرانچرا اروپایی‌ها با پیشنهاد آمریکا برای فعال‌شدن مکانیسم ماشه مخالف‌اند؟/ گفتگوی تسنیم با حمیدرضا آصفی

روز سه‌شنبه نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، با اعلام اینکه طی روزهای اخیر رایزنی‌هایی با اعضای شورای امنیت در خصوص درخواست آمریکا برای فعال‌سازی روند بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران داشته است، خاطرنشان کرد: «پس از این رایزنی‌ها برای من روشن شد که در این زمینه بین اعضای شورای امنیت اجماع وجود ندارد و به همین دلیل شورای امنیت در موضعی نیست که بتواند اقدامات بیشتری انجام دهد.»

رئیس دوره‌ای شورای امنیت: در جایگاهی نیستم که اقدامات بیشتری درباره درخواست آمریکا علیه ایران انجام دهم

در ادامه، «نیکلاس دو ریوایر» نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد نیز با تأکید بر اینکه آمریکا رسماً از برجام خارج شده و کشورهای اروپایی دیگر این کشور را جزو مشارکت‌کنندگان در برجام نمی‌دانند، اعلام کرد: «ما اخطاریه‌ای که آمریکا صادر کرده است را لازم‌الاجرا قلمداد نمی‌کنیم. به زبان دقیق‌تر، اخطاریه آمریکا نمی‌تواند تأثیر حقوقی داشته باشد و به همین دلیل نمی‌تواند رویه پیش‌بینی شده ذیل بند 11 که بازگشت خودکار تحریم‌هاست را فعال کند.»

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد، در بیانیه خود تصریح کرد: «با توجه به اینکه 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت نظر [مخالف] خود را به‌طور صریح در خصوص درخواست آمریکا برای بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران اعلام کرده‌اند، ما قویاً بر این باوریم که در این زمینه نباید اقدامات بیشتری در شورای امنیت انجام شود.»

فرانسه: نباید اقدامات بیشتری در رابطه با درخواست آمریکا علیه ایران در شورای امنیت انجام شود

انتهای پیام/.

R1535/P/S8,95,1128/CT7 واژه های کاربردی مرتبط برجام شورای امنیت اخبار "آمریکا" تحریم های ایران قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان واژه های کاربردی مرتبط برجام شورای امنیت اخبار "آمریکا" تحریم های ایران پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ شمارش معکوس برای آغاز سرنوشت‌ سازترین مرحله جنگ یمن ۲ توضیحات مسکو درباره حادثه رخ داده در سوریه بین نظامیان روسیه و آمریکا ۳ معاون بایدن: ترامپ با شکست در شورای امنیت آمریکا را منزوی کرد ۴ داماد جعبه سیاه متواری عربستان سعودی بازداشت و ناپدید شد ۵ اتفاق نظر آلمان و رژیم صهیونیستی بر سر تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ۶ مواجهه آینه به آینه نیروهای روسی و آمریکایی در سوریه +فیلم ۷ میشل عون: مبارزه برای اصلاحات را ادامه می‌دهیم/ علت انفجار بیروت کاملا روشن می‌شود ۸ دیپلمات روس: به‌خلاف ادعای آمریکا، ایران عامل بی‌ثباتی اوضاع عراق نیست مهمترین اخبار بین الملل مقاومت فلسطین: رژیم اسرائیل مسئول شکست تلاش‌های میانجیگرانه است / به هر حمله اشغالگران پاسخ می‌دهیم شمارش معکوس برای آغاز سرنوشت‌ سازترین مرحله جنگ یمن فهمی هویدی: توافق امارات با اسرائیل «روسپیگری سیاسی» است/ برخی رژیم‌های عربی فلسطین را فروختند تقدیر نخست وزیر سوریه از حمایت‌های ایران/ تقویت همکاری تهران و دمشق در بخش‌های زیربنایی و مسکن مهمترین اخبار تسنیم تقدیر نخست وزیر سوریه از حمایت‌های ایران/ تقویت همکاری تهران و دمشق در بخش‌های زیربنایی و مسکن روحانی: رونق اقتصادی از اهداف دولت است برگزاری نشست ۳ کشور ضامن روند آستانه ‌و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه میشل عون: مبارزه برای اصلاحات را ادامه می‌دهیم/ علت انفجار بیروت کاملا روشن می‌شود شمارش معکوس برای آغاز سرنوشت‌ سازترین مرحله جنگ یمن درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برجام شورای امنیت اخبار آمریکا تحریم های ایران برجام شورای امنیت اخبار آمریکا تحریم های ایران تحریم های بین المللی علیه ایران شورای امنیت سازمان ملل متحد وزیر امور خارجه آمریکا بازگشت خودکار تحریم ها تحریم ها علیه ایران اعضای شورای امنیت درخواست آمریکا اقدامات بیشتری شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای برای تمدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۳۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا

رسانه آمریکایی آکسیوس مدعی شد: هفته گذشته دولت بایدن تحویل یک محموله تسلیحات آمریکایی به سمت سرزمین‌های اشغالی را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه آمریکایی آکسیوس در مقاله‌ای به قلم باراک راوید، خبرنگار نزدیک به مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی، نوشته است برای اولین بار از ۷ اکتبر آمریکا ارسال تسلیحات برای رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است.

به گفته مقامات رژیم صهیونیستی، این حادثه نگرانی‌های جدی در داخل دولت نتانیاهو ایجاد کرده و مقامات آن را به تکاپو انداخت تا بفهمند چرا ارسال محموله متوقف شده است. بایدن با انتقاد شدید آمریکایی‌هایی که مخالف حمایت او از اسرائیل هستند، روبرو است. دولت بایدن در ماه فوریه از رژیم اسرائیل خواست تا تضمین دهد که تسلیحات ساخت ایالات متحده توسط ارتش رژیم صهیونیستی در غزه مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده می‌شود. رژیم اسرائیل در ماه مارس یک تضمین‌نامه امضا شده ارائه کرد.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که تحویل مهمات از هفته گذشته متوقف شد. کاخ سفید تا کنون از اظهار نظر خودداری کرده است. دولت بایدن به شدت نگران است که رژیم اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، حمله کند.

به گفته آکسیوس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر بیانیه‌های متعددی را منتشر کرده و گفته است که قصد دارد دستور تهاجم به رفح را صرف نظر از نتیجه توافق تبادل اسرا و آتش‌بس، صادر کند.

نتانیاهو در بیانیه‌ای به مناسبت روز یادبود هولوکاست که یکشنبه منتشر شد، به تنش با دولت بایدن اشاره کرد: «در هولوکاست وحشتناک، رهبران بزرگ جهان بودند که بیکار ایستادند؛ بنابراین، اولین درس هولوکاست این است: اگر از خود دفاع نکنیم، هیچکس از ما دفاع نخواهد کرد. و اگر لازم باشد تنها بایستیم، تنها خواهیم ایستاد.»

دو منبع آگاه از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با نتانیاهو به آکسیوس گفته‌اند که طرفین گفتگوی دشواری درباره حمله رژیم صهیونیستی به رفح داشتند. بلینکن در جریان این دیدار گفت که «عملیات نظامی بزرگ» در رفح منجر به مخالفت علنی ایالات متحده با آن خواهد شد و بر روابط ایالات متحده و رژیم اسرائیل تأثیر منفی خواهد گذاشت.

یک روز بعد، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که رهبران اسرائیل درک می‌کنند که تهدید بایدن درباره احتمال تغییر در سیاست ایالات متحده در مورد جنگ غزه «واقعی است» و به نحوه انجام عملیات زمینی در رفح و وضعیت پناهندگان بستگی دارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز شنبه در کنفرانس فایننشال تایمز گفت که دولت بایدن برای رژیم اسرائیل شفاف کرده است که شیوه اجرای عملیات در رفح بر سیاست ایالات متحده در قبال جنگ غزه تأثیر خواهد گذاشت.

آکسیوس در پایان نوشته است که میانجی‌های مصری و قطری همچنان در تلاش برای دستیابی به یک معامله تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس هستند که منجر به توقف درگیری‌ها در غزه شود. دولت بایدن عمیقاً درگیر این تلاش‌ها است و بیل برنز، رئیس سیا، در آخر هفته در قاهره به مذاکرات پیوست.

حماس روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشنهاد فعلی را با ذهنیت مثبت بررسی می‌کند و با همین روحیه برای دستیابی به توافق به قاهره می‌رود. در حالی که رژیم اسرائیل منتظر پاسخ حماس به این پیشنهاد است، نتانیاهو چندین بیانیه در آخر هفته صادر کرد و گفت که با پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از معامله تبادل اسرا موافقت نخواهد کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی روز شنبه از نیروهای نظامی ارتش اشغالگر در غزه بازدید کرد و گفت که اسرائیل «سیگنال‌های نگران‌کننده» می‌بیند مبنی بر اینکه حماس قصد ندارد به سمت توافقی برای آزادی اسرا حرکت کند و تهدید به شروع قریب‌الوقوع عملیات در رفح کرد.

کد خبر 750960

دیگر خبرها

  • تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • «خیلی بیل زن هستید، زمین خودتان را بیل بزنید»/ واکنش یک جامعه‌شناس به دعوت دانشگاه‌های ایران از دانشجویان معترض در آمریکا
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • کاردار ایران خطاب به وزیر دفاع انگلیس: کاملا نادان هستید
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)
  • واکنش کاردار ایران به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • ایران در مقابل هرگونه اقدام خصمانه‌ای ساکت نمی‌ماند