Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح برق رایگان با توجه به جزئیات آن در کنترل مصرف برق ناکارآمد خواهد بود و وزارت نیرو می‌تواند با استفاده از روش پلکانی برای هر دهک درآمدی و دهک مصرفی تعیین نماید و از هر دهک مصرفی و درآمدی هزینه برق متناسب با

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، چهارشنبه گذشته جزئیات طرح دولت برای رایگان کردن برق مصرفی خانوارهای کم مصرف منتشر شد که دارای نکات جالب توجهی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طرح برق امید قرار است مشترکان به پرمصرف، خوش مصرف و کم مصرف تقسیم شوند و براساس آن از مزایا و توصیه‌هایی بهره‌مند شوند. طبق اعلام مسئولان وزارت نیرو هدف از اجرای طرح برق امید، افزایش انگیزه مشترکان پرمصرف و خوش مصرف برای بهبود مصرف خود است تا از طریق آن برق مصرفی کشور در ماه‌های گرم تابستان کاهش یابد و در نتیجه خاموشی‌ها در کشور کمتر شود.

با وجود سیاست درستی که وزارت نیرو برای مدیریت مصرف در نظر گرفته اما جزئیات طرح «برق امید» نشان می‌دهد که این طرح در تحقق اهداف خود ناتوان است.

در حال حاضر 15 درصد مشترکان برق در زمره اقشار پرمصرف محسوب می‌شوند که با توجه به قیمت برق فعلی و میزان مصرف آن‌ها بیش از 10 برابر کمترین دهک درآمدی و مصرفی از یارانه انرژی منتفع می‌شوند. طبق طرح وزارت نیرو قرار است قیمت برق مصرفی پرمصرف‌ها نهایت 10 درصد افزایش پیدا کند و طرف مقابل حدود 8/5 میلیون مشترک که نزدیک به 30 میلیون نفر را شامل می‌شود برق‌شان رایگان شود.

درحال حاضر 29 میلیون و 392 هزار مشترک خانگی وجود دارد که بیش از 4 میلیون و 400 هزار مشترک آن پرمصرف محسوب می‌شوند که عمده آن‌ نیز در دو دهک بالای درآمدی نیز قرار دارند همین باعث شده تا قیمت فعلی برق موجب نشود آن‌ها مصرف خود را بهینه کنند. با این حال حتی افزایش 10 درصدی بهای مصرفی برق  نیز با توجه به میزان تورم موجود نمی‌تواند بازدارندگی مناسبی را برای مشترکان پرمصرف ایجاد کند که نتیجه آن عدم تغییر در میزان مصرف مشترکان پرمصرف خواهد بود.

برق رایگان به بهبود مصرف کمکی نمی‌کند

رایگان کردن برق مصرفی اقشار کم مصرف که شامل 8/5 میلیون مشترک است موجب بی‌انگیزگی آن‌ها برای بهبود مصرف خود خواهد شد و حتی ممکن است آن‌ها را به سمت مصرف بیشتر سوق دهد و بعضا تمایل آن‌ها را به افزایش مصرف، افزایش خواهد داد زیرا تا مدتی هیچ هزینه برقی پرداخت نکرده‌اند و به این شکل توانایی پرداخت هزینه‌ را برای افزایش مصرف خواهند داشت که این موضوع ممکن است به افزایش مصرف دامن بزند.

وزارت نیرو در حال حاضر می‌تواند با استفاده از روش پلکانی برای هر دهک درآمدی و دهک مصرفی، میزان مصرف مشخصی را تعیین کند و براساس آن هزینه‌ای را از مشترکان دریافت کند. تغییر قیمت در پلکان‌های مختلف بهترین ابزار برای کنترل مصرف دهک‌های مختلف است در این صورت قطعا لازم است تا هزینه برق مشترکان پرمصرف بیش از 10 درصد افزایش داشته تا مصرف اضافی برای دهک‌های پردرآمد، صرف اقتصادی نداشته باشد.

  انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: مصرف برق برق رایگان برق امید مشترکان پرمصرف وزارت نیرو بهبود مصرف برق مصرفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۴۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی

به گزارش خبرآنلاین، سیده سمیه اصغری بیان کرد: آلرژی فصلی که در فصل بهار و تابستان بیشتر شایع است، زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بیش از حد به مواد حساسیت زا مانند گرده گیاهان واکنش نشان داده و منجر به احتقان، عطسه و خارش زیاد می‌شود.

وی بیان کرد: تغییرات سبک غذایی نیز ممکن است به کاهش مشکلات تنفسی کمک کند لذا افزودن برخی غذاها به رژیم غذایی شما سبب کاهش علائم مثل آبریزش بینی و چشم می‌شود.

اصغری گفت: زنجبیل ماده غذایی است که به کاهش علائم ناخوشایند آلرژی مثل تورم و تحریک در مجرای بینی و چشم و گلو کمک کرده و لذا چای زنجبیلی گزینه خوبی برای این فصل است.

به گزارش ایسنا، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بهتر است در طول فصل آلرژی از مرکباتی مثل پرتقال،گریپ فروت و لیمو ترش استفاده کنید، افزود: استفاده از شربت لیمو یا افزودن آب لیمو ترش تازه به غذا و سالاد می‌تواند گزینه خوبی باشد.

وی بیان کرد: ماده فعال زردچوبه کورکومین که ضد التهاب شناخته شده است سبب کاهش تورم و تحریک ناشی از آلرژی می‌شود،اگرچه هر وقت از ویتامین سی حرف می‌زنیم اسم مرکبات همیشه در ذهن ما می‌آید اما گوجه فرنگی نیز تامین کننده ۲۶ درصد از نیاز روزانه ما به این ویتامین است.

اصغری افزود: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و سبب سرکوب التهاب می‌شود و در زمان پخت راحت تر در بدن جذب شده و بنابراین برای تقویت بیشتر گوجه فرنگی پخته شده را انتخاب کنید.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: امگا ۳ در ماهی می‌تواند مقاومت شما را در برابر آلرژی بهبود بخشد. یک مطالعه جدید نشان داده که امگا ۳ به کاهش باریک شدن راه‌های هوایی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: کورستین در پیاز به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل کرده و علایم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد. پیاز قرمز بیشترین غلظت کورستین را دارد و پس از آن پیاز سفید و پیازچه قرار دارند. پخت و پز، محتوای کورستین پیاز را کاهش داده بنابراین برای تاثیر حداکثری بهتر است پیاز به صورت خام مصرف شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903095

دیگر خبرها

  • مشترکان کم‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند
  • هوشمندسازی ۸۰ درصدی مشترکان برق در مازندران
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • اگر در این مناطق زندگی می کنید از کولر گازی استفاده نکنید وگرنه ...
  • قبض‌ برق میلیونی در انتظار کولر گازی
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • ۸۳درصد مشترکان برق قزوین کم‌مصرف هستند
  • مصوبه شورای عالی انرژی درباره ممنوعیت تبلیغ کولرهای پرمصرف
  • پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به مشترکین کم‌مصرف قزوین