Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:13:46 GMT

سالانه ۲ هزار تن کشمش شیروان صادر می‌شود

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۱۵۰۴۳

سالانه ۲ هزار تن کشمش شیروان صادر می‌شود

محمد عفتی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سالانه ۲۵ تا ۱۸ هزار تن کشمش در استان تولید می شود که ۴۰ درصد آن معادل هفت تا ۱۰ هزار تن مربوط به شیروان است که از مجموع کل کشمش تولیدی شهرستان، ۲ هزار تن به خارج از کشور صادر می شود.
وی با بیان اینکه هرچه انگور دیرتر برداشت شود کشمش بیشتر و مرغوب تری تولید می شود، گفت: از هر سه کیلو و ۲۰۰ گرم انگور برداشتی، یک کیلوگرم کشمش به دست می آید که اینک قیمت هر کیلوگرم انگور در بازار ۳۵ تا ۵۰ هزار ریال و هر کیلوگرم کشمش، ۲۵۰ هزار ریال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عفتی با اشاره به برداشت برخی از ارقام انگور از اواسط مردادماه، افزود: برخی از ارقام جدید این محصول هم که از سه سال قبل کشت شده اینک در حال برداشت است که عمده ترین گونه انگور برداشتی شیروان، کشمشی است که از دهه اول مهرماه برداشت آن آغاز می شود و قسمتی به صورت تازه خوری وارد بازار شده و ۸۰ درصد نیز به کشمش تبدیل می شود.
معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به سرمای سال گذشته، گفت: سال قبل از سطح باغ های انگور این شهرستان ۳۰ هزار تن محصول جمع آوری شد که امسال با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب تر پیش بینی می شود ۴۰ هزار تن محصول از سطح ۲ هزار و ۹۸۰ هکتار تاکستان برداشت شود که در مقایسه با سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی خواهد داشت.
عفتی افزود: از باغداران تقاضا می شود توصیه های هواشناسی را جدی گرفته و مراقبت های لازم را انجام دهند تا کیفیت محصول آنان حفظ شود و علاوه بر افزایش کمیت، کیفیت محصول را با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی ارتقا دهند تا بتوانند درآمدشان را تضمین کنند.
شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی و ۱۲ هزار بهره بردار کشاورزی دارد.

برچسب‌ها تاکستان توسعه صادرات بازار محصولات خراسان شمالی شیروان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تاکستان توسعه صادرات بازار محصولات خراسان شمالی شیروان تاکستان توسعه صادرات بازار محصولات خراسان شمالی شیروان هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۵۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود

رحیم نیازی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به مازاد تولید سیب زمینی، بخشی از محصول مورد نیاز در انبار‌ها دپو شده است که اتخاذ سیاست نادرست عوارض ۶۰ درصدی صادرات سیب زمینی می‌تواند آسیب جدی به تولید این محصول وارد کند.

او قیمت تمام شده هرکیلو سیب زمینی را ۱۲ تا ۱۳ هزارتومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هرکیلو سیب زمینی با نرخ ۷ تا ۹ هزارتومان از کشاورزان خریداری می‌شود، درحالیکه هزینه‌های بالای بذر، کارگری، آب و برق، حمل و نقل، دنباله بند‌های کشاورزی و تعمیرات ماشین آلات هیچ تناسبی با درآمد سیب زمینی کاران ندارد.

نیازی ادامه داد: با توجه به بحران منابع آبی و کمبود نقدینگی انتظار می‌رود که حمایت‌های لازم از بخش تولید صورت بگیرد چراکه دریافت عوارض ۶۰ درصدی صادرات راهکار تنظیم بازار نیست و برای استمرار صادرات و پایداری تولید هرچه سریع‌تر باید این عوارض حذف شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سیب زمینی با بیان اینکه مشکلی در تولید سیب زمینی نداریم، افزود: بنابر آمار سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود که با احتساب سرانه مصرف، این رقم مازاد بر نیاز کشور است که باید در راستای تعادل بازار، تولید مازاد به بازار‌های هدف صادر شود.

او با بیان اینکه صادرات سیب زمینی راهکار تنظیم بازار داخل است، گفت: بنابر آمار طی ۵ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۵۰۰ هزارتن سیب زمینی به بازار‌های هدف صادر می‌شود و در شرایط کنونی باید عوارض صادرات حذف شود تا مازاد تولید صادر شود، در غیراین صورت دلالان و کارخانه‌ها با سوء استفاده از شرایط بازار، قیمت‌ها را کاهش می‌دهند که این امر به زیان بخش تولید تمام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • برداشت جو قصیل در قم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد