Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@15:18:04 GMT

تاسوعای امسال مشهدی‌ها طی چند دهه اخیر بی‌سابقه بود

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۶۰۳۹

تاسوعای امسال مشهدی‌ها طی چند دهه اخیر بی‌سابقه بود

‍‍‍‍‍‍

دریافت 22 MB

به گزارش خبرنگار مهر، آفتاب نهمین روز محرم الحرام ۱۴۴۲ قمری در حالی شروع به تابیدن کرد که به دلیل شیوع کرونا از ماه‌ها قبل، محرم جدیدی برای مردم رقم خورد.

مشهدی‌ها نیز از این داستان استثنا نبودند و در تاسوعای امسال همچون روزهای قبل با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ماسک و سایر پروتکل‌های بهداشتی به عزاداری پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نخستین برنامه‌های امروز حرم رضوی برگزاری مراسم سنتی صفه بود؛ در این مراسم که موقوفه‌ای ۱۶۳ ساله به همت «امام وردی خان بیات مختاری» است، ۱۴ جزء قرآن کریم قرائت می‌شود.

مراسم امروز این آیین سنتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خادمان این آستان در جوار امام رئوف برگزار شد.

در ادامه، حرم رضوی آماده میزبانی از زائرانی می‌شد که امسال قرار بود بدون علم و متفاوت از سال‌های گذشته در مسیرهای منتهی به بارگاه امام رئوف عزاداری کرده و در نهایت برای عرض تسلیت و تعزیت به حرم امام رئوف مشرف شوند.

در مسیر حرکت عزاداران با دایره‌هایی محل ایستادن مشخص شده بود تا عزاداران با فاصله در مسیرها به عزاداری بپردازند. مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اعلام کرده بود که عزاداران اجازه حرکت در خیابان‌ها را ندارند و فقط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند در یک مکان ثابت عزاداری کنند.

در مسیر حرکت فعالیت مردم در قالب‌هایی مثل واکس صلواتی همچون سال‌های گذشته در مسیر حرکت عزاداران به چشم می‌خورد؛ افرادی که نیتشان پاک کردن غبار از کفش عاشقان حسینی بود.

امسال جای زائران بسیاری از سراسر کشور در مشهدالرضا خالی بود؛ زائرانی که برنامه یک ساله خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کردند که در دهه اول محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی در کنار امام رئوف (ع) به عزاداری بپردازند اما این روزها به دلیل وضعیت قرمز در کشورمان و به ویژه مشهد این امکان برایشان مهیا نبود.

عزاداری عاشقان حسینی در محورهای اعلام شده به صورت متمرکز بود و هیچ هیئتی اجازه ورود دسته جمعی به حرم را نداشت. همچنین در محور خیابان طبرسی مکانی آماده شده بود تا هیئات بدون علم و کتل در آنجا حضور یافته، عزاداری کنند و بعد مکان را ترک کرده و آن را در اختیار سایر هیئات برای عزاداری قرار دهند.

پایان بخش مراسم امسال همزمان با اذان ظهر بود؛ عزاداران سرور و سالار شهیدان با اقامه نماز ظهر تاسوعا در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی و صحن جامع مراسم امسال را با شکوهی دیگر به پایان رساندند تا بار دیگر به جهانیان نشان دهند که وقتی پای مکتب حسین (ع) در میان باشد، تمام تلاش خود را می‌کنند تا عزای حسینی در بهترین شرایط اقامه شود.

مراسم امسال در چند دهه اخیر مشهد بی سابقه بود. مراسمی که درست است بدون علم و کتل برگزار شد و محدودیت‌هایی داشت اما بار دیگر ارادت عاشقان حسینی را در تاریخ ماندگار کرد.

حال عزاداران خود را برای مراسم شب عاشورا و خطبه خوانی در حرم رضوی بعد از نماز مغرب و عشا آماده می‌کنند تا در شبی که سرور و سالار شهیدان با یارانش تا صبح به مناجات با خدا می‌پرداختند، در سوگ مصائب خاندان پیامبر (ص) اشک ماتم بریزند

عزاداری امسال مشهدی‌ها برای همیشه در تاریخ ثبت شد.

کد خبر 5011043

منبع: مهر

کلیدواژه: محرم 99 تاسوعا و عاشورا حرم رضوی مشهد محرم 99 هفته دولت ویروس کرونا مراسم عزاداری ماه محرم شیراز بوشهر آمار کرونا کرمانشاه شیوع کرونا گرگان شهرکرد قزوین مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین امام رئوف حرم رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۶۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «رازهای زیارت اربعین» اثر محمد سند با تحقیق ابراهیم حسین بغدادی و ترجمه محمد خنیفرزاده در ۱۷۶ صفحه در مجتمع فرهنگی فاطمیه اصفهان تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

نویسنده اثر حاضر مطالب ارزنده‌ای درباره فلسفه زیارت اربعین و وسعت انعکاس آن بر روح و روانِ بشر بیان کرده است. کشش و شیفتگی شدیدی که این شعیره مقدس به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به طور ویژه و به دیگر شهدای کربلا به طور عام در وجود ما می‌دواند، کانون توجه ما در این کتاب است؛ چیزی که موجب می‌شود روحیه باصفای انسان با ایمان در جامعه‌ای که در آن به سر می‌برد، ممتاز و برجسته کند و نمونه فاخری از همزیستی بر پایه عشق و محبت الهی را در میان همنوعان خود رقم زند.

ساختار اثر

این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «زیارت اربعین، تعالی‌بخش فطرت انسانی» نیروی محرک در زیارت اربعین، مهدویت در امتداد عاشورا و شعائر حسینی و نظارت مداوم کشورها بر زیارت اربعین را بررسی کرده و حرمت مناسبت و موسم اربعین، سکولاریسم نوین و زیارت امام حسین (ع) و دلیل تمرکز بر زیارت امام حسین (ع) را شرح داده و گنبد حسینیِ آسمان و تربت روحانی آن، حورالعین، پرتوی از نور حسین (ع) و دیدار امام حسین (ع) و فراموشی حوریان را به نگارش درآورده است.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «زیارت اربعین، تمدن یا حکومت» ابعاد زیارت اربعین امام حسین (ع)، قرآن کریم و فرهنگ و تمدن و قواعد جهانی نظام اهل بیت (ع) را بیان کرده و جایگاه علمی نظام حوزه در پژوهش‌های غربیان، راز موفقیت نظام تشیع و رازهای قواعد حاکم بر نظام اهل بیت (ع) را مورد تأکید قرار داده است.

«فلسفه شعائر حسینی» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن یعقوب و گریه او بر یوسف (ع)، شعار حضرت مهدی (عج) و اهل بیت (ع) قطب و محور مودت تبیین شده و تفاوت‌های اسلام عمومی با اسلام ایمانی، فلسفه ولایت و رجعت سران عدالت الهی به رشته تحریر درآمده است.

کد خبر 6089496 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • از برنامه برای رفع نقاط پرتصادف تا تمهیدات تسهیل تردد زائران اربعین حسینی
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم ترحیم
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • بهار پربارش امسال با افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه