عکاس مولفیم نه تصویرگر مستند
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۲۷۲۵۱
عضو هیئت داوران بخش عکس جشنواره «روایت شیدایی» کشف عکاس مولف را از اهداف جشنواره دانست و عکسهای «روایت شیدایی» را اسنادی برای نسلهای آینده توصیف کرد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، رسول اولیازاده، عضو هیئت داوران بخش عکس جشنواره «روایت شیدایی» گفت: محرم امسال با کرونا خاصتر شده است و عکسهایی که از آن تهیه میشود میتواند اسنادی برای نسلهای بعدی باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سوگواره مجازی «روایت شیدایی» در دو بخش عکس و فیلم کوتاه به همت فرهنگسرای سرو برگزار میشود.
رسول اولیازاده از عکاسان باسابقه کشور و عضو هیئت داوران بخش عکس این جشنواره در گفتوگویی با اشاره به نقش هنر در واقعه کربلا گفت: در مورد واقعه کربلا، اتفاق بسیار خوبی در کشورمان رخ داده که در سالهای اخیر در حال همهگیری و جهانیشدن است. آن اتفاق این است که عاشورا را با هنر ماندگار کردهایم. از گذشته هنرهایی مثل تعزیه، پردهخوانی و .. وجود داشته که همگی باعث ماندگاری عاشورا شده است.
وی درخصوص نقش هنر عکاسی در ماندگاری حماسه عاشورا و عزاداری مردم گفت: در چند سال اخیر، با استفاده از هنر عکاسی، تصاویری از عزاداری اباعبدالله الحسین را ثبت و ضبط میکنیم که میتواند اسناد تاریخی مهمی به شمار رود. در حقیقت اگر پژوهشگری، 50 سال آینده بخواهد درباره عزاداری عاشورا در کشورمان تحقیق کند، با استفاده از این عکسهای موجود میتواند کار بزرگی انجام دهد. از همین روی، وقتی جشنواره عکاسی برگزار میکنیم، تنها به امروز فکر نمیکنیم بلکه 100 سال آینده را میبینیم. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد بداند مراسم عزاداری امام حسین در زمان همهگیری ویروس کرونا چگونه برگزار شد میتواند به این منابع رجوع کند. در حقیقت برگزاری چنین جشنوارههایی باعث میشود عکسها برای دهها سال بعد ماندگار شده و اسنادی تاریخی به شمار رود.
این عکاس باسابقه کشور با اشاره به برگزاری این جشنواره به همت فرهنگسرای سرو گفت: روایت شیدایی نام بسیار خوبی برای این جشنواره است؛ از این منظر که همانند ایشان که با اخلاص فراوان در راه خدا قیام کرد و جانش را از دست داد، ما هم عاشقانه و با شیدایی به روایت آن میپردازیم. درست است که خطراتی به دلیل ویروس کرونا وجود دارد اما با رعایت مسائل بهداشتی میتوان این مراسم را هرچه باشکوهتر برگزار کرد. امیدوارم هنرمندان ما بتوانند با انتخاب بهترین سوژهها محرم خاص امسال را ماندگار کنند و از قاب تصاویر به آیندگان ارائه دهند.
وی با تاکید بر ویژگی عکسهایی که در این جشنواره میتوانند امتیاز بیشتری کسب کنند، گفت: انتظار اصلی از عکاسان این است که تصویرگر مولف باشند نه تصویرگر مستند. یک زمان هست که با عکاسی از بخشهای مختلف شهر مستندسازی میکنید اما چه بهتر است که در عین مستندسازی مولف و خلقکننده هم بود. به نظرم هنرمندی تاثیرگذار و جهتده است که مولف بودن را در کار خود مورد توجه قرار دهد. چنین هنرمندی باید مطالعه کند و دقت بیشتری به خرج دهد تا شیدایی جامعه نسبت به امام حسین را در عکسهایش جلوه دهد. چنین تصاویری بهتر هم میتواند بر مخاطب و بیننده خود تاثیرگذار باشد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: عکاسی محرم تعزیه فیلم کوتاه واقعه عاشورا فرهنگسرای سرو کرونا پرده خوانی روایت شیدایی بخش عکس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۷۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجربه حضور «رویاباف و قاضی» در کانادا/ ماجرای خانم قاضی چیست؟
حسام اسلامی که این روزها برای نمایش مستند تازهاش «رویاباف و قاضی» به تورنتوی کانادا رفته تا فیلمش را روی پرده و همراه با تماشاگران جشنواره «هاتداکس» ببیند، درباره ایده اولیه این مستند به خبرنگار مهر گفت: برای من موضوع حفاری و جستجوی اجناس باارزش قدیمی جذاب بود. در مراحل تحقیق، متوجه شدم مازندران، به طور ویژه سوادکوه یکی از بالاترین آمار قضایی مربوط به حفاری های غیرمجاز را دارد. این پروندهها، فقط به حفاری ختم نمیشود، گاهی جرایم دیگر مثل قتل هم در این مسیر رخ میدهد یا ریزش چاه یا محل حفاری، باعث مرگ جستجوگر و حفار شده است. درگیریهای بین حفارها هم خودش ماجرایی است. این پروندهها و این حفاریها، ایده ساخت «رویاباف و قاضی» شد.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به نقش پررنگ طبیعت در فیلم گفت: لوکیشن آن منطقه با طبیعت بکر و چشم نواز، بخش دیگری از جذابیت این ماجرا برای من بود. حفاری، گاهی در شهر یا منطقه مسکونی رخ میدهد، گاهی در دل طبیعت. طبیعت در چنین حفاریهایی یک شخصیت است و هویت دارد. طبیعت با دادن نشانههای اغلب مبهم، حفارها را گمراه، ترغیب یا سردرگم میکند. افرادی که در طبیعت دنبال گنج میگردند، هر سنگ، شی یا درختی برایشان معنا دارد و فکر میکنند، اینها نشانه هستند و باید بهشان توجه کرد.
اسلامی در پاسخ به این سوال که «رویاباف و قاضی» درباره مردم و رویاهایشان است، گفت: ما درباره یک موقعیت انسانی صحبت میکنیم که ریشهای دیرینه و تاریخی دارد. ما تمدنی باستانی داریم، این رویا و تمایل، برای دستیابی به گنج و میراث و ثروت گذشتگان در بسیاری از ما وجود داشته است. در ادبیات کلاسیک ما، داستانهای بسیاری با این مضمون وجود دارد. وقتی درباره امروز حرف می زنیم، این تمایل و رویا، تشدید میشود. هر چه شرایط اقتصادی سختتر میشود، گرایش به این رویا بیشتر میشود. مردم فکر میکنند، روی زمین نمیشود به این خواسته رسید اما زیر زمین میشود، آن را دنبال کرد.
کارگردان مستند «پروژه ازدواج» درباره شخصیت خانم قاضی در مستند «رویاباف و قاضی» گفت: من نمیدانستم در سیستم قضایی، قاضی خانم داریم. مجوزهای لازم برای فیلمبرداری در منطقه را گرفتیم، روز اول، متوجه شدم قاضی پرونده های میراث فرهنگی یک خانم است. ایشان بسیار مسلط بود، برای اولین بار در طی سالهای کارم، با چنین شخصیتی مواجه شدم که این قدر مقابل دوربین راحت بود و خیلی سریع، با حضور ما در دفترش، کنار آمد. در یک فضای مردانه و سختگیر قضایی، همه با احترام به خانم قاضی نگاه میکردند و ایشان محل رجوع و بسیار دقیق و حرفهای بود. این نکته برایم جذاب بود.
اسلامی با توجه به نمایش مستند «رویاباف و قاضی» در جشنوارههای «هاتداکس»، «ایدفا» و «تروفالس» و واکنش تماشاگران به حضور شخصیت قاضی خانم گفت: برای مخاطبان جالب بود که در ایران قاضی خانم فعالیت میکند، آنها تحت تاثیر فیلم و این شخصیت بودند. هم مخاطبان ایرانی خارج از کشور و هم تماشاگران خارجی، درباره این شخصیت سوال میپرسیدند و یکی از نکات جذاب فیلم، برایشان حضور، اقتدار و تسلط او بر کارش بود. به نظرم، فهم جامعه ایرانی و مسایل اجتماعی آن ساده نیست و با یک جمله و کلمه نمیشود درباره رخدادها، شخصیتها و موقعیتها صحبت کرد.
کارگردان «متهمین دایره بیستم» در پایان درباره لحن و فضای فیلم تازهاش «رویاباف و قاضی» گفت: یکی از جذابیتهای فیلم برای تماشاگران در جشنوارههایی که «رویاباف و قاضی» در آن روی پرده رفت، لحن طنزآمیز و فضای آن بود. موضوع اجتماعی و حال و هوای شخصیتها جدی و گاه تلخ است، اما فیلم از نظر مخاطبان سرخوش و طنازانه است. لحن طنز فیلم را میگرفتند، آن را دوست داشتند و در تمام نمایشها، واکنش نشان میدادند. امیدوارم در ایران هم، مخاطب با فیلم ارتباط برقرار کند. «رویاباف و قاضی» پر از حسهای متفاوت و رنگارنگ است، نه لزوما شکست و تلخی.
مستند «رویاباف و قاضی» فیلم تازه حسام اسلامی، روایتی است از تلاش مردم منطقه سوادکوه برای یافتن گنج. «رویاباف و قاضی» دوشنبه ۱۰ و پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در جشنواره «هات داکس» کانادا روی پرده رفت و از آن استقبال شد.
«رویاباف و قاضی» آبان ۱۴۰۲ در جشنواره «ایدفا» به عنوان تنها فیلم ایرانی تولید شده در ایران، نمایش داده شد، این مستند پس از آن در جشنواره «تروفالس» میسوری آمریکا روی پرده رفت و اکران در «هات داکس» سومین حضور بینالمللی این مستند است.
این مستند، به زودی در جشنواره ژان روش پاریس و میلینیوم ورشو، نمایش داده خواهد شد.
عوامل مستند «رویاباف و قاضی» عبارتند از کارگردان: حسام اسلامی، فیلمبردار: حامد حسینی سنگری، تدوین: افسانه سالاری، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، موسیقی: یونس اسکندری، تهیهکننده: حسام اسلامی.
حسام اسلامی، پیشتر مستندهای «محاکمه مصدق»، «پروژه ازدواج»، «متهمین دایره بیستم» و ... را کارگردانی کرده است.
کد خبر 6094478 آروین موذن زاده