Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، «قصه کربلا» کاری متفاوت در حوزه داستان نویسی معاصر درباره واقعه عاشوراست که با گزینش وقایع تاثیرگذار از رویداد بزرگ تاریخ شیعه به روایت گوشه‌هایی از آن واقعه پرداخته شده است. اندیشمندان و ارادتمندان آن حضرت در طول سال‌های متمادی که از وقوع آن واقعه دردناک می‌گذرد، همواره کوشیده اند محملی بیابند که پیام آن حادثه عظیم را به ساده‌ترین زبان ممکن به گوش شنوندگان در اعصار مختلف برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، تالیف کتاب‌هایی با موضوع عاشورا و رویداد‌های پیرامونی آن که بتواند با مخاطبان عصر خود ارتباط تنگاتنگی برقرار کند، از جمله دغدغه‌های اصلی نویسندگان هر عصری بوده که خوشبختانه تابه حال در این زمینه کتاب‌های متعددی تالیف و به چاپ رسیده است.

مهدی قزلی درباره تفاوت کتاب «قصه کربلا» با سایر کتاب‌ها درباره واقعه عاشورا گفت: من نباید درباره این اثر صحبت کنم، منتقدان کتاب باید درباره ویژگی‌های آن سخن بگویند. مهم‌ترین کاری که من در «قصه کربلا» اراده کردم، حذف حواشی و زواید توصیفات و روایات کتاب برای مخاطب نوجوان و جوان بود تا مطلب اصلی ادا شود؛«قصه کربلا»به واقعه کربلا نگاه مینی مالیستی دارد.

وی درباره دلیل نوشتن این کتاب تصریح کرد: من خرده خرده درباره عاشورا و کربلا مطالبی نوشته بودم، به لحاط فرمی به این نتیجه رسیده بودم که آن را کامل کنم، اگر «قصه کربلا» را نمی‌نوشتم جای تعجب داشت.

قزلی درباره زمان روایت و قالب آن گفت: با وجود مختصر بودن کتاب، اما از ولادت امام حسین (ع) تا بعد از اسارت خاندان وی را در بر می‌گیرد. «قصه کربلا» فراتر از یک بازنویسی تاریخی و در قالب مستند نگاری، ماجرای کربلا را روایت کرده است.

او درباره مخاطب «قصه کربلا» خاطر نشان کرد: مخاطب این کتاب، آزاد است و همه می‌توانند مخاطب این کتاب باشند، ولی هدفم برای نوشتن این کتاب به دلیل ایجاز و ادبیات عاری از حواشی، حشو و توصیفات زیاد، نوجوانان و جوانان بودند.

نویسنده کتاب «قصه کربلا» درباره تفاوت این کتاب با مجموعه ۱۰ جلد کتابی که چند سال پیش تحت عنوان «قصه کربلا» به چاپ رسیده بود، گفت: هر کدام از ۱۰ جلدی که تحت عنوان «قصه کربلا» به چاپ رسیده بود، عناوین مختلفی داشت. می‌توان گفت ریشه کتاب «قصه کربلا» همان کتاب چند سال پیش است با این تفاوت که این کتاب ویرایش بسیار جدید که نزدیک به یک سال طول کشیده انجام شده و باعث شده کتاب ۶۰۰ صفحه ای، ۲۰۰ صفحه شود.

قزلی افزود: استقبال از این کتاب به حدی بود که در مدت یک هفته به چاپ دوم رسید، هر تیراژ هزار جلد است و هنوز زود است که درباره این کتاب نظر دهیم.

در بخش‌هایی از این کتاب آمده است:
 «حسین همیشه پیش روی بقیه بود نه پشت سرشان، همیشه پناهگاه دیگران بود نه درپنا هشان؛ همانطور که شایسته امام است. در کربلا هر کدام از یارانش که می‌افتادند و هنوز صدایشان درمی‌آمد، حسین را صدا می‌زدند و دوست داشتند سرشان را بگذارند روی پای کسی که همیشه در همه چیز ازشان جلو بوده. خودش، اما چه کسی را باید صدا می‌زد وقتی روی زمین افتاده بود: خدایا راضی‌ام به رضایت و تسلیمم به قضایت، معبودی جز تو نیست... و شاید حضرت حق به زمزمه‌های حسین جواب می‌داده: «وَاصْطنَعَتکُ لنِفَسِی» یا می‌گفته بیا...«ارْجِعِی إِلَی رَبِّکِ راَضِیةَ مرَضْیةًّ».»

گقتنی است کتاب «قصه کربلا»؛ برش‌هایی از زندگی امام حسین (ع) از آغاز تا پرواز به قلم مهدی قزلی (نویسنده کتاب تقریظ شده پنجره‌های تشنه) در قطع رقعی و ۱۹۲ صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه محرم محرم 99 کتاب عاشورایی قصه کربلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۰۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمد پاکپور همزمان با اردیبهشت مقاومت، ایام شهادت جمعی از مدافعان حرم مازندرانی در حماسه کربلای خان طومان در لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا حضور یافت و گفت: لشکر ۲۵ کربلا منشأ بسیاری از موفقیت‌ها در دوران دفاع مقدس و دوران بعد از دفاع مقدس در مناطق مختلف عملیاتی بوده است، مانند مناطق شمال غرب کشور که با تروریست‌ها و عناصر ضد انقلاب درگیر بوده‌ایم و بسیاری از پیروزی‌ها را در این منطقه مدیون این لشکر هستیم و در این راه برادران عزیزی هم به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: درخشش لشکر ۲۵ کربلا را در جبهه مقاومت هم شاهد بوده ایم و یکی از آن مناطق مهمی که همیشه برای این لشکر می‌درخشد و آن واقعه و عملیات در ذهن مردم شمال کشور باقی می‌ماند منطقه خان طومان است که در شرف سالگرد شهادت آن بزرگ مردان بنده در اینجا حضور دارم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره‌ی همه شهدا، شهدای امنیت کشور و شهدای لشکر ۲۵ کربلا که جان خودشان را در جهت ایجاد امنیت و جلوگیری از ناامنی در مرزهای کشور فدا کردند، بیان داشت: کمال احترام و قدردانی را نسبت به خانواده معظم شهدای لشکر ۲۵ کربلا مخصوصاً شهدای خان طومان که بعد از مدت‌ها پیکر مطهرشان به آغوش وطن بازگشته بود را به جا می آورم.

مازندران در اردیبهشت خان طومان ۱۶ شهید والامقام مدافع حرم تقدیم کرده است.

کد خبر 6091466

دیگر خبرها

  • مطالبات کارگران مازندران پیگیری می شود
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • عکس| میثم مطیعی هشدار داد: کربلا رخ می‌دهد، نه ظهور
  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ زنی شد/تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین در روز
  • کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین
  • لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • رونق رشته مینی‌گلف در خراسان جنوبی
  • پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه احداث فرودگاه بین المللی کربلا